[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jennyk
Berichten: 3618
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:42

muronia: gelukkig nu wel terug gebeld en geen negatief nieuws, duimen dat hij gelijk heeft en ze idd drachtig is. Ik mag toch hopen dat ze dan geen melk blijft geven al die maanden tot het veulen er is! Maar eerst maar een positieve scan!

Goldenarrow: nou idd zeg! Hopelijk Praganza en Estonia al wèl drachtig! Zal best duur zijn om het sperma van ver te laten komen!

Ladonna: duimen dat ze snel hengstig is!

kabayo: haha perry vindt dat genep dus maar niets, slim paardje! Gelukkig is het met een echt paard gelukt! Duimen dat het nu wel pakt, ei had tenminste een mooie grote!

petraaken: gefeliciteerd!

dennenboom: snap ik, een 2de x wil je het zeker weer niet missen! Gewoon voor de zekerheid eerder afspreken als je je daar beter bij voelt!

corina: succes zaterdag, hopelijk zijn ze dan beide klaar voor inseminatie!

fleuribelle: welke hengsten staan op je lijstje?

AM: dat klinkt beter 0.2 per dag!

Goldy is net gescand, op 25 dagen mooi hartslagje! En wat was ze braaf met scannen! Trots op haar!
Sjanty is hengstig gespoten, eind van de week kijken of het bloedei weg is.

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:56

Oei wat een gedoe met drachtig krijgen weer. Kabayo ik hoop dat het raak is dit keer.

Boel mensen op de wachtbank waar ik ook zit, nog een weekje duimen draaien.

Iedereen ook zo onder de indruk van de voorrij kosten? Mijn god het is echt 50% meer bij mij van 40 naar 60 euro en dan de scankosten nog, helaas niemand in de buurt die gewoon alleen kan scannen gevonden, want meenemen en 35 min op de trailer is ook weer zo wat. Ik zou bijna een training doen om het zelf te kunnen :=

Voor iedereen op de wachtbank dat het maar allemaal raak mag zijn

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:17

Wij rijden een halfuurtje met de merries naar het Ki centrum. Wij gaan naar Keros in Passendale. Toch veruit de beste die er is in mijn provincie en misschien zelfs van België.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:31

Muronia fijn dat je de regumate erin hebt gekregen! Die reactie van het uier is wel heftig zeg, zou me dan idd ook zorgen maken. Gefeliciteerd met het kloppende hartje bij Veronia!

Tinniie ik ga voor je duimen dat het gepakt heeft!

Shirley__ fijn dat ze de hengstigheid zo goed heeft laten zien! Ik rij altijd gewoon door en ook op niveau tot ik aan de merrie begin te merken dat het wat zwaarder wordt. Rond het insemineren een paar dagen rust en daarna gewoon weer oppakken.

Ik vond fokken met een leuk kleurtje niet zo'n drama, mits de hengst ook dingen aan je merrie kan verbeteren/gelijk houden en iig niet verslechteren. Ik zou een correctie bouw/goed karakter nooit inleveren op een kleurtje en als je dat wel doet noem ik het geen bewust fokken. Verder spreek ik me er maar niet over uit :D

CP wat een leuk hengstje zeg!

LaFattoria Welkom! Wat een leuke combinaties, ben benieuwd wat eruit gaat komen

jennyk gefeliciteerd met de dracht van Goldy!

Kayley95 goed nieuws dat je haar weer kunt gaan oppakken!

Dennenboom jeetje dat is balen zeg, dat de eisprong al was geweest! Zonde...

Balko gefeliciteerd met het kloppende hartje, altijd weer fijn!

conejo welkom!

SparkYY_8 ook een kloppend hartje, fijn hoor!

Kabayo fijn dat de resultaten positief zijn van Perry! Jammer dat Zilver niet drachtig is zeg, sperma testen lijkt mij sowieso een goed idee :j Maar niet raak de 1e keer hoeft natuurlijk niks te zeggen. Lees dat je dat inmiddels hebt gedaan, klinkt toch best positief!!

Astrea, Mer1980 en Setteli ook welkom! Duimen op een merrieveulen Setteli! :D

Knolselder wat balen dat Vita toch weer hengstig was..

AM_Horses gefeliciteerd met de dracht van Odilia en Nigrante! Hopelijk kunnen ze Liezella daar helpen!

moner wat balen dat Sterre niet drachtig was, volgende keer beter :j

MartineV1970 gefeliciteerd!

LaDonna75 balen dat ze niet drachtig is! Fijn dat de hengstigheid er nu wel aan komt.

OYYO, karelien, nowylover en Fleuribelle ook jullie welkom!

Cioccolato jeetje dat klinkt ook apart zeg, wel mooie eitjes maar niet hengstig.

goldenarrow dat is balen zeg, dat het allemaal niet zo wil lukken! Hopen dat de andere 2 wel drachtig zijn :)

corinadrenth hopelijk zet de hengstigheid goed door bij beide dames!


----
Sorry ben de laatste tijd gigantisch druk geweest.

Miana helaas niet drachtig, vandaag weer opnieuw geïnsemineerd, gisteravond had ze een ei van 4,5 maar toen ging het jammer genoeg niet meer lukken. De inseminator zei dat ze nog heel mooi hengstig aanvoelde dus duimen maar.

Diane is inmiddels bevallen van een mooi merrieveulen en spuiten we met 20 dgn hengstig want ze heeft nu nog wat vocht, dus veulenhengstigheid overslaan.

Dautzen staat nu bij de hengst, we gaan weer voor Bartele 472, derde rij op jaar en dan maar eens kijken voor wat anders :D

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:37

petraaken schreef:
Wij rijden een halfuurtje met de merries naar het Ki centrum. Wij gaan naar Keros in Passendale. Toch veruit de beste die er is in mijn provincie en misschien zelfs van België.


Als ik ze s'morgens weg moet brengen moet ik het alleen doen. En ondanks dat mijn fokmerrie er zo op loopt vind ik het thuis scannen toch fijner. Alleen is een keertje scannen nu bijna 100 euro voor mij := Niet dat ik het niet heb, maar in Friesland komen scanners aan huis voor 25 ;( Alleen ik woon daar niet.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:39

Auch, dat is inderdaad best duur nu als ze aan huis komen. :oo

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:49

Ja met de huidige energieprijzen kan het bijna niet anders dat transport en voorrijkosten zo hard stijgen he :/

Het dekseizoen lijkt ineens losgebarsten, gisteren 2 merries voor Mo en deze namiddag weer telefoon voor 3 merries met mega-eieren die nog vandaag moesten geïnsemineerd worden, dus maar meteen weer naar het dekstation met Mo :=

Eerst kwamen ze nog mooi verspreid, maar nu komt alles samen lijkt het

Cynthia82

Berichten: 9344
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:11

AM, dat hoop ik ook voor je dat het weer volgend jaar maart te doen is. Dit jaar was het prima, maar vorig jaar verre van. En met slecht weer red je je ook wel weer, maar als ik de keus heb, heb ik ze liever een maandje later :)

Muronia, ik besef ook echt hoeveel geluk ik heb met Fi; tot nu toe altijd in een keer drachtig en ze bevalt lekker vroeg :D

OYYO, het scheelt ook echt dat Fi flink hengstig is hoor, dat is niet te missen :+ De veulenhengstigheid was enorm, en ook haar eerste hengstigheid daarna was niet te missen. Maar toen was haar jaarling nog niet gecastreerd en die reageerde flink op haar en zij op hem (daarna dus ook een dubbele draad gespannen met zo'n 5 meter ertussen in plaats van 1 draad) Hij is nu wel gecastreerd, dus wie weet reageren ze volgende week minder heftig op elkaar.

Tinniie, mocht Fi nu niet in 1 keer drachtig zijn, vind ik de cyclus daarna ook nog niet te laat. Maar.. stel dat ze inderdaad niet gelijk drachtig is, word ik wel zenuwachtig voor die keer daarna hoor := Ik wil alleen niet om 'stel dat ze niet in 1 keer drachtig is' een cyclus eerder pakken en dan zeker weten een maart-veulen krijgen. In maart kan ze ook niet makkelijk veel buiten staan en zeker niet op het gras en vorig jaar en dit jaar is ze echt flink ingevallen na de geboorte van haar veulens. Overdag stond ze op de wei (niet heel vol, maar ook niet super kaal) en 's nachts met onbeperkt hooi op stal. Als ik 's ochtends kwam, had ze altijd nog veel hooi over en toch viel ze in. Zodra ze 24/7 op het land gaat (dit jaar eind april, vorig jaar 1 mei), zie je haar bijtrekken. Dus dan liever een mei-veulen dan een maart-veulen :j

Muronia, zo krijg je denk ik wel extra hoop op dat ze wel drachtig is, of niet?

GA, balen zeg dat het niet zo soepel verloopt dit jaar -O-

Kabayo, wat een spannend verhaal maak jij er zo van zeg! Maar je hebt nu wel antwoorden, ik hoop dat het dit keer wel lukt!

Enne, of ik Fi zo goed ken... tja, ik ken haar al sinds ze zelf een zaadcelletje was, maar ze kan me prima in de maling nemen door volgende week ineens geen hengstigheid te tonen hoor. Nu ben ik nog rustig, maar vanaf zondag/maandag sta ik natuurlijk op scherp en als ik haar dinsdag nog niet hengstig zie, ken ik mezelf en ben ik in staat om de veearts te bellen om toch maar te scannen voor de zekerheid := Maar dat deed ik vorig jaar ook en toen zijn ze geloof ik een stuk of 4 keer geweest om te scannen (omdat ik het niet vertrouwde) en ineens stond ze pishengstig, gescand en toen wel klaar voor inseminatie. We gaan het zien :D

Kiki, ja joh, ze gaat steeds vroeger.. zal je zien dat ze volgend jaar ineens overdraagt ipv 3 weken eerder gaat :+

Petraaken, gefeliciteerd! *\o/*

Jennyk, gefeliciteerd met het hartje! *\o/*

Mer1980, ik betaalde vorig jaar ook al 80 euro voor scannen, zal dit jaar dus ook wel nog duurder zijn.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:47

Onze dierenarts is ook afgestapt van merriepakketten. Als ik naar de kliniek toe ga was een merriepakket vorig jaar 180. Nou als je 2 keer scant ben je dr al bijna met jullie prijzen!

AM_Horses

Berichten: 2635
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 02:26

Verzenden is ook een stukje duurder geworden. Merrie pakketten deden ze hier helaas ook niet. Op moment dus alles vrij prijzig

Tinniie. Tinniie. Hij heeft het maar druk. Hij is ook wel heel leuk

Bamorka. Balen dat miana niet drachtig is. Ook lekker druk zo te lezen

Petraaken. Jullie dekken meer merries? Lijkt me best een gedoe als je vaak op en neer moet

Mer. Zo vliegen de kosten de pan uit. Duimen dat ze gelijk drachtig worden

Jennyk hopen dat bloed ei nu weg gaat

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 07:43

Hier nog wel een merriepakket, (227,-) afgesloten, maar nu is mijn merrie in 1x drachtig dus ben ik nu iets duurder uit dan ik met los scannen zou zijn geweest. Los scannen kost hier als ik naar de hengstenhouder rijd (5min met auto) 29,50 per keer. dierenarts woont naast de hengstenhouder. Als ik haar thuis laat komen komen er per keer 60,- voorrijkosten bij. Denk dat het pakket ook duurder is als ze aan huis moet komen.

Fleuribelle
Berichten: 781
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:36

Mocht het wat langer duren om je merrie drachtig te krijgen dan kan het lekker op lopen met de kosten.

Gefeliciteerd voor iedereen die de merrie al drachtig hebben.

Ik twijfel met de hengstenkeuze tussen Martzen 521 en Omer 493. Ik wil graag het verwantschap laag houden en dan is de keuze niet zo groot. Mijn merrie heeft zelf een verwantschap van 17,3. Bij beide hengsten wordt het verwantschap naar beneden gebracht. Bij Martzen kom ik op 17,2 en bij Omer op 16,8.

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:20

Fleuribelle wat vind je van Wolter 513? Komt uit dezelfde moeder als Omer, maar beweegt in mijn ogen veel beter. Er zijn ook genoeg geruchten over Omer zijn karakter en hoe hij dat doorgeeft. Ik heb de meest lieve merrie dus mijn Omer is echt wel lief en makkelijk, maar in combi met een pittige merrie lijkt mij het niet ideaal. Martzen snap ik wel. Staat ook op mijn lijst :j

Paard visite kost hier €37.60. Kliniek is hier 18 minuten vandaan. Dat heen en weer rijden, komt wel overeen denk ik met de huidige benzine prijzen. Scan kosten heb ik nog geen rekening van. Weet ik zo niet.
Verzendkosten heb ik nog nooit betaald. Of de merrie staat bij de hengst of de hengstenhouder komt het persoonlijk zelf insemineren.

Cynthia haha maak ik het spannend? :P Ik vind het ook spannend hoor!
Hahaha herkenbaar hoor! Je wil het zo graag weten en niet te laat zijn. Eigenlijk moeten we gewoon echo ogen hebben _O-

Tinniie wow wat een drukte!! Hebben de andere heren het ook zo druk? Ik wil ook wel een Mo baby. Hij maakt ze zo mooi

Mer1980 wow wat duur! Denk dat ik hier in friesland zo'n 50 euro kwijt ben, visite kosten en scannen.

Bamorka jaa heel blij met alle uitslagen. Zowel kleur, ziektes en nu zijn sperma.
Wat balen zeg dat je merrie niet dragend is...
Gaaf bartele. Ben zo fan van hem haha. "Mijn" 3 jarige Bartele gaat over 1.5 maand naar de keuring. Ben nu al zenuwachtig :+

Jennyk haha nee hij is best wel slim :=
Gefeliciteerd met het hartslagje!

LaDonna mooi dat er wat aan zit te komen. Nog even geduld

Oyyo op de foto met stroomdraadje ertussen zijn 2 hengsten. De merrie staat wel achter een houten hek. Ze zijn altijd wel chill eigenlijk hihi.

Goldenarrow ik duim voor je!

Corinadrenth fijn! Bijna los :D

Claudia oeh donderdag al. Das al vrij vlot

Amhorses ja fijn gevoel dat ik weet dat het nu goed zit. Ja onbewerkt geinsemineerd.

Petraaken klopt hoor. Hoevaker hij springt, des te groter de kans is dat her sperma beter wordt.

Nou ik vind het spannend. Wel echt de laatste poging met Perry. Anders ga ik naar een Friese hengst. Perry wordt dan ook maandag opgehaald en weer naar huis gebracht. Ben zo benieuwd!
Afbeelding

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:25

Hier is een pakket 149 euro excl en voorrijkosten 38 euro excl. ( geen spoed natuurlijk)

Nog ff over de regumate. Geen ervaring er zelf mee. Maar je kan een guste merrie natuurlijk ook aan de melk krijgen met hormonen.
Al duurt dat wel langer normaal. Dag of 10.
Ik hoop dat ze drachtig is natuurlijk maar volgens mij hoeft dat echt niet zo te zijn.

Hier moeten we morgen scannen voor 30 dgn dracht.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:46

Shirley__ ja wachten duurt lang he. Ons geduld word weer flink op de proef gesteld

goldenarrow duim voor je dat ze beide drachtig zijn

Balko kijk dat is mooi, en welkom op het wachtbankje

LaDonna75 super, hopelijk verderop in de week insemineren.

jennyk gefeliciteerd met het kloppende hartje *\o/* Hopelijk het bloedei bij Sjanty snel weg

Mer1980 ik ga zelf naar de kliniek ( 15/20 minuten rijden) dus geen idee van de voorrijkosten. Ik betaal voor het merriepakket € 213,60
Maar ik meen dat hier de voorrijkosten rond de € 50 waren en dan loopt het idd had op. Vorige ronde waren we in 1 week al 5x op de kliniek geweest met scannen en insemineren.

Cynthia82 haha dat zou stunt zijn. Jij ervan uit gaan dat ze week 3 weken te vroeg gaat en dan 3 weken te laat. Pffff dan wordt je ook gek _O-



Bamorka balen dat Miana niet drachtig is, hopelijk deze ronde wel raak.
Gefeliciteerd met het veulen van Diane.
Hopelijk is Dautzen snel drachtig van Bartele

baudyh spannend, succes morgen

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:47

Wat een hoog verwantschap zeg! Is dat normaal bij de Friezen dat dat zo hoog ligt? Hier probeer ik altijd (ruim) onder de 10% te blijven.

Scannen kost hier €20 en insemineren €25. Maar dan moet ik wel naar hun locatie rijden (voor mij 10 minuten). We kunnen niet voor een pakket kiezen, maar de kosten zijn ook zo laag dat je dat er waarschijnlijk toch niet uit haalt.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:55

Spannend baudyh! We zitten weer met veel op het wachtbankje hè?


Ik verbaas me ook altijd over de hoge inteelt bij Friezen, daardoor ook heel veel aandoeningen helaas.

Kabayo,Mo heeft het idd wel het drukst altijd, hij is dan ook wel uniek hè. En homozygoot dus altijd vlekjes vinden mensen wel interessant.

Arany heeft ook wel zn werk, die zit elk jaar tegen de 20 dekkingen en heel veel mensen die elk jaar herdekken.

Ollie is nog jong en ik wil hem ook niet té veel laten dekken. Hij is nog steeds de enige met zijn kleurtje & genetica in Europa, handjevol wereldwijd. Hij is ook de duurste qua dekgeld, dus dat speelt ook wel mee voor mensen. Voor hem wil ik eigenlijk maar Max 10 à 15 dekkingen en hij heeft er al 9 opstaan nu..

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:06

Spannende dagen op het wachtbankje voor iedereen succes.

Hier zondag beide merries geïnsemineerd.
DA net geweest om te scannen.
Mirabeau haar ei was net weg, dus duimen dat het goed komt.
Silvia had een ei van 5.2 dus wordt vanavond nog een keer geïnsemineerd en dan gaan we ook op het bankje zitten te wachten.
Wel in verzachtende omstandigheden op vakantie.
Eerste week Juni de 18 dagen scan.

AM_Horses

Berichten: 2635
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:29

Astrea. Spannend

Bij de Friezen ligt de verwantschap idd heel hoog. Ook heel veel problemen. Ken toevallig een fokker, die er helemaal klaar mee is. Laatste Friezen veulen had slokdarmverlamming. Er wordt veel weggestopt over gezondheid heb ik gehoord? Nu heeft ze een ras geïmporteerd om vers bloed in de fries te brengen. Stamboek is niet blij met zulke fokkers, maar iemand moet toch een keer een stap zetten om nieuw bloed erin te krijgen

Kabayo. Duimen dat het nu is gelukt

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:54

Ja idd die slokdarm hoor je vaak terugkomen he, net zoals waterhoofd en iets aan het hart.

Ze belanden ook vaak in de kliniek met geboorteproblemen.

Je zou denken dat ze inderdaad net blij zijn met nieuw bloed? Je kan toch niet blijven doorgaan met steeds het zelfde genen-potje…

AM_Horses

Berichten: 2635
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:28

Waterhoofd kunnen ze nog testen. Maar slokdarm, hart enz hebben ze nog niks genetisch gevonden waar het hem in zit. Als je een paar keer deze pech hebt gehad, kan ik me heel goed voorstellen dat je er klaar mee bent. Elke keer het verdriet en afscheid nemen.
Nu ben ik verder niet bekend in het het stamboek. Maar de verhalen zijn vrij duidelijk.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:23

corina fijn dat er beweging in komt bij ze. Zou mooi zijn als ze volgende week beide kunnen worden geïnsemineerd.

kiki heerlijk dat het mooi op tijd kan! Ik mag tot donderdagavond wachten. Had ook 's ochtends gekund, maar omdat ik al vrij vroeg scan (donderdag is dag 16), laat ik liever die paar uur nog even erbij om de kans dat ze wat kunnen zien groter te maken.

Shirley wachten duurt heel erg lang he. 10 juni pas? Op hoeveel dagen scan je dan?

Dennenboom hier worden de eitjes meestal iets onder of iets over de 5.

GA ah, dan heel veel succes voor maandag en vrijdag!

LaDonna mooi zo, succes met de scan morgen, duimen dat ze zover is dan.

jennyk hij gaf wel aan dat die kans wel aanwezig is, dat ze melk blijft geven zo lang ze regumate krijgt. Maar.. vanmorgen leek het uier weer iets gekrompen en ik zag geen melkdruppels. Gefeliciteerd met het kloppende hartje!

mer1980 ik betaal 40 euro voor scannen aan huis. Valt mij nog mee. Succes nog een weekje!

Bamorka balen dat ze niet drachtig was, maar fijn dat je meteen door kan. Klinkt positief dat ze goed aanvoelde. Gefeliciteerd met je merrieveulen!

Tinniie je hebt het er mooi druk mee nu. Je merkt het hier in het topic nu ook dat er steeds meer mensen zich aanmelden.

Cynthia ik heb nog steeds heel weinig hoop. Beter zo, dan kan het ook eens meevallen en is de teleurstelling niet zo groot als mijn gevoel klopt. Is het al volgende week? :D

Elina is het gelukt met insemineren? Ga je nog kijken of het ei eraf is?

Baudyh ik heb zelf geen geloof erin dat ze nu drachtig is hoor. DA zei nog wel over het aan de melk zetten dat ze daar geen regumate voor gebruiken. Daar werkt dit middel normaal niet voor. Gelukkig is het uier vandaag iets gekrompen en hangt er geen drup meer aan. Zou goed een eerste reactie op de hormonen kunnen zijn dus. Succes met scannen morgen!

Hoog verwantschap is in ons stamboek ook een risico (Groningers). Daarom kies ik bewust voor wat vrijer bloed. Mijn jaarling komt van een aanverwante duitse hengst, de hengsten waar ik dit jaar mee dek hebben ook vrij bloed. Omdat ik nog aan het opbouwen ben met mijn merriestam en ik merrieveulens aanhou om zelf straks in te kunnen zetten voor de fokkerij wil ik graag zo vrij mogelijk bloed ook richting de toekomst.

astrea dan zouden ze mooi dicht op elkaar zitten, dat zou fijn zijn met het waken volgend jaar! Duimen dat ze beide pakken.

Ik ben weer bij :D

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:25

Ja ik vind ook dat slokdarmverlamming steeds vaker voor komt bij Friezen.

Shirley__

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:15

@muronia. Ze wordt de 27e al gescand, de drachtscan maar ik durf het niet eerder van de daken te roepen dan dat ik een hartslagje heb gezien. 10juni is ze precies een maand verder..
Vorig jaar ging het ook mis tussen de 16e en 30e dag. Vandaar… :D

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:09

Ah ja dat begrijp ik hoor! Wainonia is het een keer na de 6-weekse scan kwijt geraakt en ik heb al eens een dood geboren veulen gehad dus wat dat betreft geloof ik het pas als het er naast staat.