[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley__

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:56

Ja dat sowieso, maar om hier en op ander social media definitief bekend te maken dat ze dragend is durf ik pas bij 30dagen :D ik heb een maiden dus altijd spannend

moner

Berichten: 34
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:49

Fleuribelle schreef:
Mocht het wat langer duren om je merrie drachtig te krijgen dan kan het lekker op lopen met de kosten.

Gefeliciteerd voor iedereen die de merrie al drachtig hebben.

Ik twijfel met de hengstenkeuze tussen Martzen 521 en Omer 493. Ik wil graag het verwantschap laag houden en dan is de keuze niet zo groot. Mijn merrie heeft zelf een verwantschap van 17,3. Bij beide hengsten wordt het verwantschap naar beneden gebracht. Bij Martzen kom ik op 17,2 en bij Omer op 16,8.


Ik heb hier in de buurt contact met een groot Omer fan, hij heeft nu ook weer twee merries geïnsemineerd, niet alleen vanwege laag verwantschap, maar 1 van zijn gefokte merries is kroon en hij vind ook dat Omer het type verbeterd. Soms wel pittige veulens

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:28

Wij hebben een aantal Friezen op me werk gelukkig alles wel getest. Maar ook nog nooit slokdarm of andere problemen voor gekomen. Maar je ziet wel echt veel inteelt en ik vind dat ze vaak langer aan de Nageboorte blijven staan. Of dat met stukje koudbloed of stukje inteelt te maken heb durf ik me niet over uit te laten. Maar bijzonder vind ik het wel.

Hier vanavond Bailey insemineren met White Dream *\o/*

En maandag Faith scannen op dracht ik ga er niet van uit door dat akkefietje met dat sperma. Ik twijfel ook echt wat ik ga doen als ze niet drachtig is...

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:31

Moner mee eens. Ik ben ook heel blij met mijn gefokte Omer <3
1e premie en liep met de beste 3 in de kampioenskeuring

Bij z'n nieuwe plek


Claudia ah heb jij eens een doodgeboren veulen gehad? Wat sneu... ik kan mij even niet voor de geest halen van welke merrie?
Insemeneren is gelukt :j

Shirley begrijpelijk. Eerst maar zien of alles goed zit :j

Heel erg jammer dat het stamboek inderdaad vol zit met erfelijke gebreken. En dan hebben ze ook nog een hengst met cornage goedgekeurd.. Ik probeer altijd wel een laag verwantschap uit te zoeken maar ik wil ook niet verslechteren op de merrie. Het is wel eens een puzzel...

Tinniie begrijpelijk dat Mo het het drukste heeft. Dat homozygoot zal ook wel wat aantrekken. Hoe oud is arany nu eigenlijk? Ik vind al zijn veulens heel mooi en hebben veel van de vader. Volgens mij zijn ze ook stuk voor stuk heel erg lief. Ik snap wel dat de jonge hengst het wat rustiger aan mag doen. Wat voor kleur heeft hij? Ik zou zeggen grullo?

Hier was het ei weg *\o/* wel iets vocht, niet noemenswaardig veel. Even 3x oxitocine spuiten. 3 juni scannen... pff

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:31

Ladonna en Succes vandaag!

Ik hoor toch prijsverschillen in het scannen. Zijn de lage prijzen van 25 euro dan geen DA. Hoe zit dat dan? Stel dat er iets mis gaat stel merrie scheurt in wie is dan aansprakelijk, nu gebeurd dat "nooit" maar er is een kans? De DA is hiervoor verzekerd en een hengstenhouder ook lijkt me.


Bamorka Duimen! En gefeliciteerd met je merrieveulen


Tienniie Wat heb je prachtige paarden!

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:33

goldenarrow dat is echt niet duur bij jullie

Tinniie maar je hebt ook echt wel een stel knappe mannen <3

astrea welkom op het wachtbankje.

Muronia succes morgen.

Verwantschap bij Friezen is wel vaker zo hoog. Maar ik volg door kennissen (die nog wel eens wat delen erover) en er is best wel vaak onvrede onder de fokkers. En dan met name wat er aan hengsten soms wordt goed gekeurd. Ik begreep onlangs ook een hengst met lichte cornage.
Mijn oude staleigenaar fokt ook met Friezen maar heeft ook al heel wat keren pech gehad.
Oa hart problemen en lag uiteindelijk spontaan dood in de weide. Ze hebben het niet verder laten onderzoeken de doodsoorzaak dus niet bekend of het om een aorta ruptuur ging.
Andere met 6 jr benauwd, en uiteindelijk overleden. Maar ook niet de doodsoorzaak laten onderzoeken. In eerdere onderzoeken kwam er bij de da weinig naar voren, behalve dat dr longen hart moesten werken. Maar ze was als 2/3 weken oud veulen met een flinke longontsteking bij de hengstenhouder vandaan gekomen.

Maar persoonlijk begrijp ik ook niet dat fokkers ervoor kiezen om een hengst te gebruiken die waterhoofd, dwerg gen meedraagt.


Morgen met Bo te scannen, maar ergens heb ik het gevoel van niet. We gaan het zien morgen.

AM_Horses

Berichten: 2635
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:39

Charmfaith *\o/* pakketje is onderweg

Liezella over de 5cm. Plooien waren aan het afnemen. Vandaag wordt ze geinsemineerd. Deze cyclus lijkt goed te gaan. Zou het nu eindelijk lukken :):)

Kabayo. Spannend. Duimen dat het nu gelukt is

Kiki. Duimen dat ze toch drachtig is

Van de week nog een merrie drachtig gescand in Duitsland. Ook in één keer.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:51

Ik hoop het voor je van harte AM dat Liezella drachtig is.
Mijn mening is puur gebaseerd omdat ze niet anders is dan anders hoor haha

Fleuribelle
Berichten: 781
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:54

Ik vind er ook wel wat van dat er Friezen goedgekeurd worden met cornage. Er gaan nu stemmen op om risicoparingen te beboeten. Het stamboek heeft wel eigenaren met een Friese merrie met een laag verwantschap aangeschreven om mee te denken om het verwantschap omlaag te brengen. Ikzelf zou wel voorstander zijn om bloed van buitenaf in te brengen om zo de erfelijke gebreken eruit te fokken. Maar het stamboek is nog niet zo ruimdenkend. Vrijdag wordt de merrie gescand. Dan moet ik mijn keuze toch wel gemaakt hebben.

Mijn merrie is een super braaf paard. Daar zou ik Omer nog wel op durven zetten.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:42

Phff, kom even kijken na een paar dagen en heb veel gemist zie ik weer. Moest even 10 pagina’s lezen, maar we zijn weer op de hoogte.

Het zit iedereen nog niet echt mee zie ik?

Momenteel zit ik nu op Mallorca, mijn dierenarts heeft het even overgepakt van mij dus kwa regelen met Boss ( wat een lief mens ook eigenlijk. ). Ze belde mij gisteren dat Boston heel mooi hengstig was, 2 eitjes van beide rond de 4, de baarmoeder was ook al goed zacht.. Het vocht is mooi weg gespoeld, alleen heeft ze een cyste ontdekt. Niet echt gunstig dus weer. Ze zei dat ze denkt dat het een jaar geleden er ook al zat, alleen heeft de man die haar toen geïnsemineerd heeft en gescand daar niks van gezegd ( was een andere DA ). We gaan het toch gewoon doen, vind het namelijk zonde als ze er zo goed bij staat momenteel om het niet te doen. Niet geschoten is altijd mis tenslotte. Ze word vandaag geïnsemineerd en waarschijnlijk vrijdag ook weer. Dan is het wachten op de 16 dagen scan voor eventuele tweelingdracht. Krijg alweer spanning kriebels als ik er aan denk. :D

AM_Horses

Berichten: 2635
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:53

Kayley. Klinkt goed. Cycte is geen drama, enkel moet vruchtje er niet tegenaan nestellen. Wild Thing heeft meerder cystes. Tot nu toe is het elk jaar iets anders. Ik probeer dan ook echt goed mee te kijken hoe het eruit ziet, zodat ik met dracht scan en vrucht makkelijker kan herkennen.

Kiki. Hoeft natuurlijk niks te zeggen. Bij de jonge merries merk ik nu ook geen verschil van gedrag

Ik ben in de Friezen echt niet thuis. Succes met keuze maken

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:55

Het is weer spannend zie ik voor een aantal.

Wat betreft verwantschap/inteelt, dit is bij de Welsh NWR ook een probleem, niet per se enkel bij Friezen. Mijn merrie is weliswaar partbred geregistreerd (in de 5e generatie een pony met onbekende afstamming) maar verder volledig NWR gefokt. En "dus" ingeteeld...of lijnenteelt of hoe je het noemt. Ik kijk altijd enorm naar de achtergrond van een hengst. Hij moet natuurlijk bij mijn merrie passen maar geen of laag verwantschap vind ik essentieel. Daar kun je verschillend over denken; lijnenteelt wordt gebruikt om gunstige genetische eigenschappen vast te leggen maar ik denk dat je daarmee ook erfelijke aandoeningen vastlegt in je populatie en vind dat ongewenst. Een hengst kan dan nog zo goed bij mijn merrie passen, hij valt af als hij te dichtbij mijn merrie staat qua afstamming. En daarmee vallen er dus een heleboel (supergoede) hengsten af.

Hoe dan ook: vanmiddag ga ik haar weer scannen (mist een "duimen"smiley)...

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:58

AM_Horses schreef:
Verzenden is ook een stukje duurder geworden. Merrie pakketten deden ze hier helaas ook niet. Op moment dus alles vrij prijzig

Tinniie. Tinniie. Hij heeft het maar druk. Hij is ook wel heel leuk

Bamorka. Balen dat miana niet drachtig is. Ook lekker druk zo te lezen

Petraaken. Jullie dekken meer merries? Lijkt me best een gedoe als je vaak op en neer moet

Mer. Zo vliegen de kosten de pan uit. Duimen dat ze gelijk drachtig worden

Jennyk hopen dat bloed ei nu weg gaat

Nee, eentje maar per jaar hoor maar en soms enkele jaren niet als de stallen vol zitten en je ze niet verkocht krijgt. Aangezien ik er nu slechts 2 op stal heb sinds vorig jaar moet ik ze allebei mee nemen op de trailer want de ene kan niet alleen achterblijven op stal. Ze zet dan de boel op stelten. Iets wat we pas vorig jaar hebben ontdekt toen we er eentje moesten laten inslapen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:03

Mijn NWR veulen heeft een inteelt-percentage van maar 0.38%. Ze is te koop trouwens :P Helaas is mijn merrie niet drachtig. Morgen weer insemineren. 2 merrie's zelfs, want Fleur is ook mooi hengstig. De andere laat ik leeg. Best jammer, ook een geweldige moeder maar ja... zij kan weer onder het zadel en dan vermoedelijk naar een ander huisje.

Friezen vind ik prachtige paarden, maar qua gezondheid hoor ik wel heel veel gedoe. Jammer dat ze daar niet een rigoureuze omslag willen maken.

Ik lees nog niet echt een overmatig succes qua dracht. Het weer is er nu wel goed voor, hopelijk deze ronde meer successen!

jennyk
Berichten: 3618
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:23

Ladonna:succes met scannen

Muronia: is de melk gift van Wanonia nog verder afgenomen? Duimen voor morgen!

Charmfaith:succes met insemineren

AM:Dat klinkt positief voor Liezella, succes!

Kayley:mooie eitjes, fijne vakantie! Top dat je dierenarts het overneemt

Voor mijn welsh Picture heb ik ook een hengst gezocht zonder verwantschap. Lastig dat het stamboek van de Friezen weinig mee lijkt te willen werken om inteelt tegen te gaan zoals ik het hier lees

Cynthia82

Berichten: 9344
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:45

kiki1976 schreef:
Cynthia82 haha dat zou stunt zijn. Jij ervan uit gaan dat ze week 3 weken te vroeg gaat en dan 3 weken te laat. Pffff dan wordt je ook gek _O-

Als het dan een merrie is, vergeef ik haar alles :+

Friezen staan er inderdaad ook om bekend dat ze vaak aan de nageboorte blijven staan. Ik hoor ook zo veel ellende over Friezen. Mijn veearts vertelde vorige week een verhaal over iets zeldzaams wat ze meegemaakt had (weet niet meer precies wat) en toen ze ze al: Maar ja, Fries he...

LaDonna +:)+ (komt er het dichtst bij :+ )

MDW, wil je delen met wie je dit jaar dekt?

Nou, ik weet het zeker hoor! Fi zal volgende week donderdag wel geinsemineerd moeten worden _O-
Ik had gisteren mijn veearts aan de lijn over Idris en toen ging het ook nog even over Fi en dat ik haar ergens volgende week hengstig verwacht. Zegt ze: Jahaa, donderdag is het Hemelvaart he...
Dus dat zal hem wel worden met die knol van me: Donderdag insemineren en zaterdag scannen of het eitje weg is. Of nog beter: Donderdag staat ze vreselijk hengstig (ineens!) dus veearts om te scannen, vrijdag insemineren en zondag eitje-check. Geloof me.... _O-

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:56

CF succes met insemineren en het zou mooi zijn als je ernaast zit met je gevoel voor maandag.

Elina ja een paar jaar geleden uit mijn mini-merrie Suzie. Veulen lag verkeerd en de DA kreeg het niet gedraaid. Veulen moest gezaagd worden om eruit te komen en met heel veel geluk mn merrietje in leven kunnen houden. Dat was echt een nachtmerrie toen. Het merrietje heb ik inmiddels niet meer, ik heb haar cadeau gedaan aan haar verzorgster.

Fijn dat het insemineren is gelukt en dat het ei weg is! Nu met een wat beter gevoel op het wachtbankje.

Kiki dank je en jij ook veel succes morgen!!

AM dat klinkt veel beter zo, dat het nu gewoon mag lukken!

Kayley cyste hoeft niet erg te zijn en 2 eitjes dus dubbele kansen, ik duim voor je!

LaDonna succes vanmiddag!

Ik weet helemaal niks van Friezen dus daar kan ik niet over meepraten.

Wainonia's uier blijft nu minder gevuld gelukkig. Nog 1 dagje afwachten, dan weet ik of 2023 1 of 2 veulentjes gaat brengen. Hoe dan ook is het insemineren enz klaar voor dit jaar. Dat geeft wel weer wat rust ook.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:12

Korte egopost: ik ken mijn merrie, ze zit dichtbij de ovulatie dus morgen insemineren!

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:25

Dode veulens zijn nooit fijn! Wij hebben er wel eens eentje gehad maar volgens mij meer ook niet, wat ik me kan herinneren. Toch wel een beetje blij mee met meer dan 100 gefokte veulens :D

Ik vermeld wel gewoon op social media als ze drachtig zijn, maar ook als ze toch weer verworpen hebben. Hoort er helaas bij!

AM_Horses Spannend met Liezella! Ik hoop dat het goed gaat nu.

kiki1976 succes morgen!

LaDonna75 spannend!

--
Miana was vanochtend het eitje weg dus nu ook op het wachtbankje :)
En Dautzen is gisteren ook geïnsemineerd! Heb haar van de week bij de hengstenhouder even gereden (voor het eerst zonder veulen) maar man man wat een drama. Heb er nog spierpijn van :+

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:26

Ik probeer weer wat actiever mee te praten!

Qua inteelt/lijnteelt; bij mini's is dit in bepaalde lijnen ook heel erg! vind ik echt sund dat dat gebeurt. Heb zelf een merrie welke vader en moeder halfbroer en halfzus zijn. Met haar blijf ik bewust heel erg ver weg van deze lijnen zodat haar veulens wel minder inteelt hebben.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:49

Ze is geïnsemineerd, morgen in de namiddag word ze nog een x gescand om te zien of de eitjes weg zijn en zo nodig vrijdag nog een x insemineren. Het zaad was wel heeeeel laat bij de DA. Pas om 19.00. Ze heeft het voor de zekerheid even onder microscoop gedaan om te kijken of er nog wel wat leven in zit. Gelukkig was dat nog 70 a 75%. Zo lastig die koeriers. Wij zijn altijd als laatste omdat wij in het zuiden zitten. Elke x gezeur mee.

Cynthia82

Berichten: 9344
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:20

Vind je 19 uur heel laat?
Ik mag hopen dat het hier om 19 uur is _O-
Meestal later en ik woon in de randstad, dus dat zegt niets :)

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:40

Cynthia82 schreef:
Vind je 19 uur heel laat?
Ik mag hopen dat het hier om 19 uur is _O-
Meestal later en ik woon in de randstad, dus dat zegt niets :)


Jeetje, later zelfs bij jou? Ik stresste mijn eigen dood. Nu weet ik dat het in NL ongeacht altijd aankomt ( ook altijd rond 19.00 daar bij mij. ) maar omdat mijn paarden in België staan en mijn DA daar dus tegenover woont was net even anders dan normaal. Normaal verzenden ze sws van deze hengst niet naar België. Maar de hengstenhouder heeft wat geregeld voor mij, omdat ik voor de 2de x dek met deze hengst. Dacht even dat er wat verkeerd ging kwa communicatie met de koerier. _O-

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:09

gefeliciteerd aan iedereen die hun merrie al drachtig heeft en succes voor diegenen op het wachtbankje.

Hier had ik Phoebe zaterdag hengstig gespoten. Ik was het bijna vergeten, dus na afloop van het Songfestival om een uur of 1 's nachts nog even gedaan. :+
Vandaag terugkomen en ze was goed hengstig, dus we gaan morgen insemineren *\o/*
Ik zie haar nooit hengstig, maar fijn dat het op de scan goed te zien is.
Gelijk besteld bij Stal de Gruyter, hoefde alleen een appje te sturen, papieren had ie nog van vorig jaar.

Hier wordt het altijd netjes op tijd bezorgd. Ik ga morgen tussen 5 en 6 naar de dierenarts en dan is het er wel.

Cynthia, Fi zoekt de dagen wel weer uit. Arme jij. :(:)

Cioccolato

Berichten: 6652
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:30

Hier komen ze ook wel eens half 10 nog insemineren. Krijg je met hoog seizoen.