[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4292
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:51

Vocht is vaak reactie op het sperma.
Jammer dat het niet gelukt is

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:52

Desi_2409 schreef:
Ah wat jammer Muronia en idd bijzonder van het vocht, wat zei de da daarvan?
Ook jammer voor jou Kiki, op naar een nieuwe ronde?

Wie zitten er nu allemaal op het wachtbankje, volgens mij is het aardig vol daar, succes allemaal!

Prachtig die veulen collages, leuk om zo het verwantschap te zien

Petraaken geeft wel zekerheid als je zelf sperma ophaalt, maar je moet dan toevallig wel die dag tijd hebben..

Kufi vandaag weer gescand en kloppend hartje gezien *\o/*

Het scheelt dat mijn vader met pensioen is. Die rijdt dan om het sperma.

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:15

Desi: Gefeliciteerd.

Hier nog 7 dagen tot de drachtscan... ik ben het wachten nu al zat en dan ga ik er pas vanuit als ik een hartslagje zie, dus nog weer twee weken wachten daarna.... haha wist ik maar alvast zeker dat er wat zit :+
Ik lees alle posts, alleen heb ik dus tot op heden niets te vermelden vandaar ik niet veel reageer momenteel

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:54

Goedemorgen allemaal, dat ik op dit moment in het topic. zou instappen bij pagina 60 had ik niet verwacht :+

Het voelt fijn om hier mee te lezen met mensen die dezelfde dingen meemaken èn ervaring hebben!

Ik ben aan de vroege kant, want mijn merrie is afgelopen zondag en dinsdag geïnsemineerd. Het wordt haar en ons eerste veulen. Man o man wat spannend!

Mijn Gelderse merrie is geïnsemineerd met de Gelderse hengst Imposant E M


Afbeelding
Afbeelding

Wat ik me afvraag: ik laat mijn merrie nu even met rust qua rijden/arbeid. Merkte dat ze dit hele proces best stressvol vond (4 x scannen en 2 x insemineren binnen een week). Maar is dat nodig? Of rijden jullie gewoon door in deze fase?

Ik ben overigens niet van de intensieve trainingen. 2x bos en 1-2 keer longeren per week. Dat is de max.

(En daarom ziet ze er nu ook iets minder afgetraind (en ja, 4 jaar later ook iets meer uitgezwaard dan op de foto hierboven) uit hahaha
Afbeelding)



Hoe doen jullie dit?

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:03

Olympia96, welkom!
Omdat mijn merrie (zoals verwacht) de trailer minder leuk ging vinden (trailer betekende weer naar de kliniek) zijn we juist bewust wat vaker weer met haar op pad gegaan. Een keer lekker naar het bos of naar het strand. Zodat de trailer ook leuke dingen inhield. Gelukkig werkt dat bij haar.
Verder hebben we haar gewoon aan het werk.

Desi, gefeliciteerd met het kloppende hartje

Muronia, nee wat balen joh! Had het je zo gegund

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:06

Ik blijf gewoon rijden, hoe beter haar conditie en fysieke toestand is, hoe makkelijk ze het veulen kan dragen en werpen, is mijn gedachte.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:09

Dank!
Ja ik bedoel meer deze periode van 18 dagen. Tot je weet of ze drachtig is.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:23

Ik deed de 18 dagen 'normaal' als k een rijpaard had. Dat is meestal zadelmak maken proces dus eigenlijk deden de niks. Meeste mensen geven ook aan Van doe rustig, geen nieuwe dingen voor het paard etc. De da's en hengstemhouders die k heb gesproken.

Nu enkel fokmerries dit jaar dus die doen gewoon als elke dag eten en poepen :+

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:26

Olympia. Welkom. Door rijden kan prima. Wellicht stressvolle situaties vermijden

Muronia. Wat balen, vindt het ook wel raar na het spoelen en spuiten dat ze nu toch vocht heeft

Liezella is klaar. Hebben haar nagespoeld. Nu komt deze dierenarts ook op dracht scannen 7 juni. Duimen draaien.

Nu heeft deze dierenarts een spoeling waar Oxcitocine in zit. Dan hoeven we niet te prikken. Echt ideaal. Vorig jaar ook al resultaten mee geboekt

Vanochtend White Dream gedekt voor de merrie van Charmfaith.

Nu staat er een merrie daar op stal. Wat ouder, kans op dracht nihil. Nu is het toch wel vaag. 2x gescand zit ei over de 4cm maar niet hengstig. Wel cyctes, maar lijken geen vrucht. Normaal is deze merrie heel regelmatig dus dag 19 kunnen we altijd wel dekken. Nu zitten we op dag 22 en nog niet hengstig :roll:

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:22

Wij gaan straks ook 1 merrie scannen welke op 18 dagen zit vandaag. Heb er hard hoofd in maar we zullen zien.

baudyh

Berichten: 4292
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:56

Hier woensdag wezen scannen met blitz. 30 dgn. Er was nog steeds een vrucht maar te klein voor 30 dgn. Maar met 15 dgn was het ook al
Te klein weet ik nog. Volgende week weer scannen.

Zondag scannen met Ivo en Diantha voor dracht. Spannend

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:04

Baudyh dat weet ik, maar daarom is ze na het insemineren gespoeld en met oxytocine gespoten, dus ik vraag me af hoe er dan alsnog vocht kan zijn?

Wat vreemd van het te kleine vruchtje.. klopt het hartje al wel? Succes zondag!

Olympia welkom! Gewoon rijden kan prima, ik zou wel stress vermijden de eerste weken (wedstrijden bijvoorbeeld).

Luna succes met scannen!

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:34

In 2019 hadden wij ook een vruchtje dat eigenlijk te klein was volgens de Da. op 30 dagen wel een kloppend hartje en aangezien we dan al eind september waren niet meer gescand op 9 weken. Gelukkig in 2020 wel een levend hengstveulen maar een groot veulen was hij wel niet bij de geboorte. Waren we stiekem blij om want dat maakt de bevalling voor de merrie ook makkelijker.

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:50

Ik zit nu dus vreselijk te twijfelen wat ik nu moet. Ik ga er niet vanuit dat er morgen een wonder gebeurt en er toch een vruchtje zit, dus ja... is dit het nu? Zodra ik stop met de regumate gaat ze hengstig worden. En dan? Ik heb voor mijn gevoel wel alles geprobeerd nu, maar waarom moest die laatste ronde zo raar gaan? Het was me inderdaad opgevallen dat ze na het spoelen een paar dagen vloeide, maar ik dacht dat dit door het spoelen kwam. Nu blijkt er toch vocht te zitten. Die vreemde reactie op de regumate met vol uier en melk.. dit is weer zo'n rare afsluiter waarbij ik denk dat ik van alles anders had moeten doen.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:52

Ik ben meer van de: als het niet wil, wil het niet. Ergens houd het op.

Maar goed. Niet een heel zinvol of nuttig antwoord op je vraag. Ik zou zeggen je hebt genoeg geprobeerd en gedaan, het wil niet.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:56

Hmm moeilijk Muronia.. hoeveel pogingen heb je dit jaar met haar gedaan?
Ik denk dat ik zelf nog 1 keer zou proberen, het is nog vrij vroeg op het jaar hè..

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:20

Muronia. Lastig. Vindt het ook raar, waar komt het vocht vandaan na het spoelen en spuiten?
Je kunt nog één keer proberen,is nog vroeg zat.

Baudyh. Hmm, geen hartslag? Duimen dat het wel duidelijk groeit

Ik kijk het weer even aan, voordat ik Liezella Ophaal. Anders wordt het morgen

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:27

Cioccolato ik snap je hoor.. maar in mijn geval probeer ik mijn fokkerij meer op te zetten en heel lelijk bekeken is deze merrie 19 jaar en doet verder weinig. Ze heeft een verzorgster die er eens op rijdt maar verder niks. Ik doe er zelf ook niks meer mee. Dan probeer je wel om eruit te halen wat erin zit.

Nu dit jaar 2 rondes gehad. Maar stel ik doe nog een ronde.. dan moet ik eerst spoelen ivm het vocht dat er nu zit, dan insemineren, dan weer spoelen (en wie zegt me dat het vocht dan wel weg is) en dan weer op regumate?

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:45

Tja. Ik heb ook een dure grasmaaier staan en die is nog een handje vol jaren jonger zelfs.. en waarom? Dat zal altijd de vraag blijven.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:01

Muronia Het heeft nu toch al geld en energie gekost. Het is nog vroeg in seizoen. Overleg met DA wat zijn mening is. Anders nog een keer proberen en als het klaar is het klaar. Dan maar erbij neerleggen dat ze met pensioen is.

Anoniem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:14

Maar dit is al het 5de jaar, niet? Ik zou de merrie gewoon met rust laten en er niet verder aan sleutelen.

LaDonna75

Berichten: 2175
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:18

OYYO schreef:
Muronia Het heeft nu toch al geld en energie gekost. Het is nog vroeg in seizoen. Overleg met DA wat zijn mening is. Anders nog een keer proberen en als het klaar is het klaar. Dan maar erbij neerleggen dat ze met pensioen is.

Dit is ook mijn idee.

Baudyh ik heb iets soortgelijks gehad met mijn welshA 2 jaar geleden. Vrucht zat ook nog op ee rare plek. Uiteindelijk is de merrie hengstig gespoten op advies van de dierenarts. Toen is ze mooi hengstig geworden en gedekt en drachtig. Anders had het volgens de dierenarts nog wel even geduurd voordat de vrucht afgebroken zou zij.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:23

muronia: lastige keuze! Je dierenarts kan je mss helpen.

baudyh: heb je wel een kloppend hartje gezien? Is er vaker bij die merrie een vruchtje wat wat klein is geweest? Succes met scannen van de andere 2.

AM: hmm ook apart! Zal ze al drachtig geweest zijn en het vruchtje verloren?

Cynthia82

Berichten: 9322
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:06

Setteli, ik bestel dit jaar ook bij Van het Gruyter (ook een hengst die in Duitsland staat, net als jij). Hoe laat is het er ongeveer bij jou? of laat je het bij de veearts bezorgen?
Vorig jaar heb ik het de tweede keer ook zelf gehaald, omdat dat goedkoper was dan de koerier. Maar om nou helemaal naar Duitsland te rijden... en ik denk dat het nu met de koerier niet eens (veel) duurder is dan wanneer ik zelf ga rijden.

Tinniie, prachtige overzichten zo! Vooral de Mo' tjes haal je er zo uit <3

Jammer Kiki, gelukkig kun je wel snel door voor de volgende poging!

MDW, komt het van Van het Gruyter bij jou ook tussen 16 en 18 aan?

Jenny, wat een geluk dat het boeldei weg is! Succes deze ronde!

Muronia, wat jammer (waarschijnlijk) -O- Ik snap het ook heel goed als je het dit seizoen nog een keer wil proberen, het is nog zo vroeg, dus wie weet. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat het waarschijnlijk niet gaat lukken, is het alleen maar een enorme meevaller als het wel gaat lukken :j

Welkom Olympia!

Hier is Fi nog niet hengstig (fijn, want het is pas dag 16), want ze deed nog lekker lelijk tegen I (die gebruik ik nu als loknetnietmeerhengst :+ )

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:25

Cynthia82 schreef:
Setteli, ik bestel dit jaar ook bij Van het Gruyter (ook een hengst die in Duitsland staat, net als jij). Hoe laat is het er ongeveer bij jou? of laat je het bij de veearts bezorgen?
Vorig jaar heb ik het de tweede keer ook zelf gehaald, omdat dat goedkoper was dan de koerier. Maar om nou helemaal naar Duitsland te rijden... en ik denk dat het nu met de koerier niet eens (veel) duurder is dan wanneer ik zelf ga rijden.

Tinniie, prachtige overzichten zo! Vooral de Mo' tjes haal je er zo uit <3

Jammer Kiki, gelukkig kun je wel snel door voor de volgende poging!

MDW, komt het van Van het Gruyter bij jou ook tussen 16 en 18 aan?

Jenny, wat een geluk dat het boeldei weg is! Succes deze ronde!

Muronia, wat jammer (waarschijnlijk) -O- Ik snap het ook heel goed als je het dit seizoen nog een keer wil proberen, het is nog zo vroeg, dus wie weet. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat het waarschijnlijk niet gaat lukken, is het alleen maar een enorme meevaller als het wel gaat lukken :j

Welkom Olympia!

Hier is Fi nog niet hengstig (fijn, want het is pas dag 16), want ze deed nog lekker lelijk tegen I (die gebruik ik nu als loknetnietmeerhengst :+ )



Cynthia, ik heb de avond ervoor al besteld. Toen ik gisteren om 5 uur bij de DA was het er gewoon. Net als vorig jaar. Ik heb vorig jaar 82 euro betaald voor de koerier. Dus daar kun je met de huidige benzineprijzen niet meer voor gaan rijden.

Gisteren is Phoebe geinsemineerd, tussen 5 en 6 uur scannen of het ei weg is. Ik hoop dat we dan niet net die enorme bui over krijgen