[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 998
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:00

Vanaf welke leeftijd heeft castreren geen invloed meer op hun uiterlijk.
Want ik heb altijd vergrepen dan jong castreren er voor zorgt dat een paard meer de hoogte in gaat.

En ook bij mensen is het natuurlijk ook zo dat als je jong al hormonen geeft of juist weg neemt je heel anders opgroeit.

Van welke leeftijd hebben hormonen geen effect meer op het opgroeien?

AM_Horses

Berichten: 2628
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:40

Dddara. Het is een beetje een fabeltje dat vroeg castreren andere groei veroorzaakt. Ik heb een keer een jaarling laten castreren. Is mooi uitgegroeid. Was niet te groot met 3 jaar. Met 6 jaar mooie maat. Andere op 2.5 jaar laten castreren. Die is wat klein gebleven. Castratie heeft geen groeispurt veroorzaakt. De maat is echt iets genetisch.

Ik denk dat je ook niet blij hoeft te zijn als je jaarling heeft gedekt. Het is zo gebeurd en de gevolgen kunnen hem altijd bij blijven. Kan hij dan later nog bij merries in de wei? Ken er genoeg die na castratie dekken. Dit is echt iets wat je niet wilt

Luna. Ze blijft stug volhouden. Het wordt tijd dat ze er werk van gaat maken

Corinadrenth geen ervaring mee. Is het een eu station? Dan zal het geen probleem zijn

Goldenarrow. Duimen dat het heeft gepakt ondanks de matige kwaliteit

Kiki. Heerlijk dat ze zoveel naar buiten kunnen. Is zo belangrijk.

Vanmiddag verhuizen we White dream. Ik heb de bestelling met verdunner, en alle spullen voor insimineren binnen. We zijn er bijna klaar voor *\o/*

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:08

Testosteron zorgt er, net zoals bij mensen, voor dat de groeischijven eerder sluiten, als je dus castreert voor ze een hoger testosteron gehalte hebben, worden ze inderdaad wat groter dan wanneer je ze langer hengst laat (vaak moet je ze dan wel al voor de 4/5 maanden castreren). Het wisselt dus wel per hengst (de ene heeft veel jonger een hoog testosteron gehalte dan de andere, vaak zijn de hengsten met een hoog testosteron gehalte ook veel hengst), maar het verschil in groeien gaat ook maar om een paar cm (2/3 cm) en er zijn veel meer factoren wat de groei en ontwikkeling beïnvloed (kwaliteit voer, beweging, enz.).

Verder zorgt testosteron voor meer spier ontwikkeling waardoor hengsten wat meer body/hals hebben (de hengsten uitstraling), echter verminderd dat ook als je ze laat castreert, want voor behoud is namelijk ook testosteron nodig en dat verdwijnt zo goed als bij castreren waardoor de hengsten opdruk ook deels verdwijnt.

Kortom het verschil is zo minimaal, dat je geen verschil zult zien of je hem nu castreert of pas als hij wat ouder is.

Wel een heel belangrijke reden om nu te castreren is dat risico's en kans op complicaties van castratie veel lager zijn dan wanneer je wacht tot hij 2/3 jaar of zelfs ouder is. Nu zijn de zaadstrengen nog minimaal ontwikkeld waardoor het gat naar de buikholte veel kleiner is dan wanneer je langer wacht en de zaadstrengen wel meer ontwikkeld zijn.


Spannend AM! Wanneer gaan de merries verhuizen? Of zijn ze al daar?
Hopelijk gaat alles goed. *\o/*

Cioccolato

Berichten: 6631
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:30

Ik castreer rond 1 jaar of er net voor. Ik heb ook hengsten en merries samen. Of nja. Ruinen. Jonge hengsten komen in t groepje erbij maar ik zie zr snel al springen hoor.. en dat hoeft niet over te gaan op een keer perongeluk dekken.
Dan gaan ze apart of met een ruin oid en dan is t zaakje weg en dan pas er weer bij

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:45

Dddara geen idee, hoor wel vaak dat na het castreren het paard ineens gaat groeien omdat ze hun energie dan niet meer gebruiken om "hengst" te zijn. Maar de uitleg van Quir vind ik heel erg mooi en duidelijk uitgelegd. Zou ze tenminste niet met je merrie zetten... Zijn het ook nakomelingen van de merries?

Amhorses spannend met White Dream!! Al ve aanvragen? Leuke combi met Liezella. En begrijpelijk dat je gaag verhuizen. Lekker naar buiten met ze :j

Luna merries... echt balen. Hopelijk levert ze het veulen snel af.

Muronia over 2 weken alweer. Spannend!

Corinadrenth helaas. Geen ervaring mee. Hopelijk heb je al info gekregen via pb

Goldenarrow in het middenoosten is het ook het hele jaar wel warm denk ik :P Hoop dat het lukt ondanks de kwaliteit!
Fijn dat je direct al kon dekken!! Al eentje op het wachtbankje

Hier kunnen we ook wat meepraten. Vanochtend is mijn merrie bevallen van een barock pinto meisje
Afbeelding
Over 2 weken komt de champagne hengst bij mij op stal. Kan hij nog lekker 2 weken wennen. Denk/hoop na 27/28 dagen weer te kunnen dekken. Benieuwd hoe het gaat lopen allemaal!

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:54

Al 2 op het wachtbankje zelfs :)) Prganza en Savannah zijn dezelfde dag gedekt.

Echt een knapperd hoor Kabayo! Ging je de hengst natuurlijk laten dekken of wel gewoon KI?

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:01

Gefeliciteerd Kabayo, knappe dame hoor

AM verhuizing goed gegaan?

AM_Horses

Berichten: 2628
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:10

Kabayo. Ja behoorlijk wat aanvragen gehad. We gaan zien hoe het loopt hij ontwikkeld zich heel mooi op het moment.

Silver. Heeft weer een prachtig veulen gekregen. Ik ben benieuwd straks met de champagne hengst. Is nog een jong paard toch?
We merkte Met white dream dat hij vorig jaar helemaal nog niet zo hengst was. Nu spelen de hormonen al goed op. Ben ik wel blij mee. Ik zal zijn eerste dekpoging nóóit vergeten bij het dekstation :') hebben er 3 uur gestaan. De merrie was wel schoon, maar niet gedekt 8)7 de volgende dag zelf gedaan en met een minuut gefixt.

Goldenarrow. Spannend. Twee merries op dezelfde dag gedekt. Duimen dat het heeft gepakt

Kiki. Het is super gegaan. Hij herkende de stal en had er gelijk zin in :+

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:18

AM_Horses schreef:
De volgende dag zelf gedaan en met een minuut gefixt.


Annet toch :') _/-\o_ _O- :=

Muronia

Berichten: 19619
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:26

Hahahaha ja dat staat er een beetje...ongelukkig? Maar fijn dat ie meteen weer goed op zn plek is daar.

Echt een heel mooi veulen Elina, volgens mij had je zelf meer wit verwacht of niet? Ik vind dit juist mooi zo.

Goed bezig GA, zou toch mooi zijn, 2 keer raak op dezelfde dag.

AM_Horses

Berichten: 2628
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:29

:= laten we het erop houden dat het toen wel gelukt is. :+

baudyh

Berichten: 4292
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:09

Wij zitten ook op het bankje. Vrijdag geinsimineerd en zaterdag ei weg. Nou is ze zondag 10 april 16 dgn ( Ivm tweeling scannen wij altijd op 16 dgn) ben ik net die dag naar equitana ppfffff zal je altijd zien hè.
Dan maar op dag 17.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:39

baudyh, hier adviseerde ze om Bo met 15 dagen te scannen op dracht. Tenminste met haar laatste dracht.
In 2014 had ze ook een tweelingdracht, helaas beide vruchtjes weg na het wegknijpen van 1.
In 2015 had ze wederom 4 rijpe eitjes, en toen adviseerde ze om haar voortaan met 15 dagen te scannen. Maar toen was er gelukkig maar 1 vruchtje.
Ben benieuwd hoe ze het nu doet.

AM sorry beeld denker _O-
Fijn dat het goed gegaan is en dat WD de locatie al kent.

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:51

Altijd fijn hengsten die hun job doen.

Onze hengst is dit jaar op 2 adressen uit dekken. Adres 1 een merrie die op andere locatie niet dragend wordt en op andere adres een merrietje welke er 10 wordt en nog maar 1 veulen heeft gehad. Ben dus benieuwd!

baudyh

Berichten: 4292
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:59

Ja Kiki ik denk ook dat we zaterdagavond 9 april op dag 15 maar gaan scannen. Vorig jaar zaten er ook 2 en toen is er 1 netjes weggehaald.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:34

baudyh schreef:
Ja Kiki ik denk ook dat we zaterdagavond 9 april op dag 15 maar gaan scannen. Vorig jaar zaten er ook 2 en toen is er 1 netjes weggehaald.

Ook al een vruchtbare dame dus haha

Knolselder

Berichten: 4326
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:23

Hier dag 20 en nog niet hengstig. Spannend := Of ik moet het gemist hebben. Ze heeft zich vrij lang laten dekken.

AM_Horses

Berichten: 2628
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 01:47

Knolselder dat klinkt positief nog niet terug hengstig :j

Luna. Klinkt als wat lastiger merries. Altijd mooi als deze dragend worden

Baudyh. Spannend.

Menneer had geluk er stond een merrie hengstig. Nu bleek deze toch nog niet zover. Het is voor hem de eerste keer op fantoom dus toch van de gelegenheid gebruikt gemaakt. En hij deed het zo goed. Heel braaf en goed afgedekt. *\o/* hij is er klaar voor, laat het dekseizoen maar beginnen.

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:21

Spannend Knolselder, dat klinkt positief. Nu hard duimen dat het zo blijft.

AM brave jongen. Maar groot gelijk dat je er even gebruik van maakt om even te oefenen.

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:39

Hier vandaag gescand heel beginnend hengstig dus donderdag weer scannen.

AM_Horses

Berichten: 2628
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:12

Kiki. Precies, was voor het de eerste keer op het fantoom. Hij deed het zo braaf alsof hij niet anders heeft gedaan. Ik denk met paar keer dat hij al geen ander paard meer nodig heeft.

Charmfaith. Spannend. Welke hengst ga je nu gebruiken?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:19

Spannend Charmfaith!

Wat fijn dat hij het zo goed doet AM! Beter dan dat je zo'n sulletjes hebt die er met geen mogelijkheid op springt _O-

Hier net Estonia naar het KI-station gebracht. Wel al een flink ei erop, maar nog niet week. Morgen gaan we insemineren :) Wel de merrie daar even laten staan, ze is niet zo makkelijk op de wagen en maakt zich enorm druk (vorig jaar had ze ook het tussenschot eruit geduwd toen ze 5 seconden moest wachten := ), dus ik heb bij het veulen in de wagen gestaan. We verplaatsen haar liever zo min mogelijk, haha. Gek genoeg loopt ze er wel altijd heel braaf op, maar daarna kan ze de rust niet vinden.

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:33

AM_Horses schreef:
Charmfaith. Spannend. Welke hengst ga je nu gebruiken?


Glock's Energy (escamillo x de niro)
Volledige gok natuurlijk omdat er nog niks bekend is maar wil de gok wel nemen.

Wat goed dat hij het zo goed oppakt amhorses. Heeft hij al veel veel aanvragen of niet

Fijn dat je haar daar kan laten Goldenarrow. Ook beter om zo min mogelijk stress te hebben natuurlijk tijden het insemineren. Wel fijn dat ze er elke keer op blijft lopen als je daar ook een gevecht moest hebben werdt het er niet leuker op.

AM_Horses

Berichten: 2628
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:58

Ooh wat leuk Charmfaith. Ik heb hem ook op mijn lijstje voor Wild Thing. Het fijne vindt ik bij glock dat deze hengsten allemaal een sporttoekomst hebben en niet zomaar verkocht worden. Daarom eerder een keer Taminiau gebruikt. Vindt het ook wel leuk een eerste jaargang van een gengst te hebben.

Goldenarrow. Beter daar laten dan idd. Spannend weer

Ja echt super blij, hij is nu echt volwassener. Vorig jaar eigenlijk nog een beetje te puppy. Maargoed ook gewoon nog 9 merries drachtig met laat beginnen, dus niks te klagen. En alles drachtig, heeft echt top kwaliteit.

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:08

Inderdaad am_horses van hun hengsten hoor je altijd wat en verdwijnen niet zomaar.

Dat geloof ik wel toch fijn als het allemaal loopt zou als je gehoopt had. Is altijd maar afwachten natuurlijk :o