[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:37

Wat een gedoe allemaal :(:)
Voor degene met dracht, gefeliciteerd.

Chablis wordt ook eindelijk geïnsemineerd. :):)
Woensdag Eli wegbrengen.
Volgende maandag dracht scan Sterre.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:46

Nandos ik zou sowieso zo laat in het seizoen swab nemen.

Bij Diva was de swab schoon, wel nu nagespoeld. Ei was inderdaad al af.
Ergens fijn n schone swab, anderzijds was een reden ook rustgevend geweest

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 12:54

Ik schuif weer aan op het wachtbankje. Ei was vanochtend weg, dus de merrie weer lekker opgehaald. Hier was de reden van switch ook dat het sperma op de kliniek vergeleken werd met slootwater en nu bij een andere hengst was het kwaliteit wel goed. Dus nu afwachten.

Voor de mensen met drachtige merrie´s gefeliciteerd!

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:13

Na alle spanningen en ellende mag ik nu toch in mijn handjes klappen, Boston is zo net drachtig gescand. Het vruchtje lag goed in de baarmoeder en ver van de cyste af gelukkig. Helemaal blij! *\o/*

Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:20

Nowylover, spannend! Hopelijk mooi drachtig!

Balko, op zich fijn inderdaad dat de swab schoon was, maar dan had je misschien wel een oorzaak gehad. Maar misschien dat de vorige combinatie gewoon niet goed samen ging, gebeurd soms. Hopelijk nu mooi drachtig!

Nandos, op zich is 1 poging en niet drachtig niet zo heel vreemd natuurlijk. Maar ik zou inderdaad voor de zekerheid ook een swab doen, eventueel behandelen en deze hengst dan nog 1 keer proberen.

AM, hopelijk WT drachtig! Spannend.

Corina, gefeliciteerd met de dracht!

LaDonna, hopelijk lukt het deze keer wel! *\o/*
Inderdaad alles aan gedaan.


Hier is nu eindelijk sperma onderweg naar Zweden vanuit Duitsland! Morgen de eerste eigen merrie insemineren, een ei van 42mm en hengstig en baarmoeder die goed mee doet. *\o/*
Alleen iets te veel oedeem in lichaam van de baarmoeder, hoornen waren wel goed, maar gaan dus voor de zekerheid wel even na spoelen. Zij had ook een bacterie waarvoor ze behandeld is, dus kan nog een reactie daarop zijn.

De andere een ei van 24mm en CL's weg, maar nog niet hengstig verder, hopelijk zet ze door en kan ik haar donderdag gaan insemineren.

Edit:

Gefeliciteerd Kayley! *\o/*

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:50

Kayley gefeliciteerd met de dracht. Mocht ook wel na alles. Gelukkig toch goed gekomen.

Quir fijn dat de eerste merrie nu zover is. Sperma moest uit Duitsland komen toch?

Corina ook gefeliciteerd met dracht van je merrie. Burnout is minder, sterkte.

Nowylover fijn dat je weer plaats kan nemen. Succes, hopelijk is het nu gelukt.

AM ben WT bakt er hopelijk weer een mooI veulen. Nu nog even afwachten of het is gelukt.

Balko jammer dat je geen oorzaak hebt kunnen vinden. Andere kant positief en hopelijk nu wel een dracht.

Hier gaan we ook eindelijk weer de goede kant op. Vandaag ei van 3,5. Hengstenhouder geïnformeerd. Hopelijk kan ze eind van de week dan weer mee naar huis.

Jildouu_97

Berichten: 50
Geregistreerd: 10-12-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:51

Hier de laatste geboren vanacht. Lijkt Hier echt een hengsten jaar ook nummer 7 was een hengst!

Nu erg twijfelen of we deze merrie dit jaar weer dekken of even overslaan en volgens jaar weer vroeg beginnen gezien dit een lastig jaar blijkt te zijn!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 14:56

Kayley gefeliciteerd!

Quir spannend, hopelijk komt het sperma ook echt bij jou aan en niet in Parijs of zo :+

Corina gefeliciteerd en sterkte.

Jildou gefeliciteerd, lastig dilemma.

Duimen blijven draaien!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:10

Ik duim heel hard voor jullie dat jullie merries nu wel drachtig raken!

Gefeliciteerd Jildou.

Of het nou een moeizaam seizoen is... tsja elk jaar zitten er probleem gevallen bij. Ik begreep ook niet waarom die jonge merrie van mij niet direct pakte, maar goed het is ook niet alleen maar wetenschap.
Fleur probeerde ik nog steeds op veulenhengstigheid maar daarvan weet ik eigenlijk toch al dat de kans klein is dat het pakt. 1 jaar is ze op de veulenhengstigheid drachtig geworden en de andere keren de keer daarop. 1 maal werd ze van een hengst niet drachtig en op de laatste poging wel van een andere hengst.

Ik moet nu bijna op mijn handen zitten om toch nog last-minute mijn valk toch nog te insemineren. Ze heeft echt zo'n leuk veulentje aan de voet en het is een goed moedertje, maar bewust gekozen voor niet weer 3 veulens. Dilemma :+

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 15:37

Gefeliciteerd Kayley :D

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 16:05

LaDonna, wat balen dat Sanaa weer niet drachtig is, hopelijk pakt het vandaag mooi.

Jildouu, gefeliciteerd. In ieder geval 2 mooi drachtig, hopelijk pakken die andere 3 ook snel.

Kayley, van harte gefeliciteerd! Fijn dat ze toch drachtig is.

Mirjamalvaro, hopelijk vandaag meer voortgang bij Chablis. En duimen dat die andere mooi gepakt heeft.

Nowylover, ik duim met je mee dat haar baarmoeder schoon is en je het ei kan gebruiken. Ah lees net dat de swab goed was en je nog een keer moet insemineren.

Orange, gefeliciteerd met je drachtige merrie! Mooie hengst ook. Mijn kwpn ruin is ook springen x dressuur maar de dressuur heeft wel de overhand gekregen. Zowel in exterieur als in aanleg. Ben benieuwd hoe dat bij jou uitpakt.

Fleuribelle, hopen dat je merrie inderdaad drachtig is, wordt een spannend weekje voor je al zou ik ook niet zolang wachten.

Nobel, kan me voorstellen als ze last heeft van een allergische reactie dat dit gaat irriteren en dat ze daardoor haar kaak open scheurt. Of staat dit los van elkaar? Hopelijk is ze er in ieder geval snel vanaf, het ziet er niet fraai uit.

Shirley, jammer dat je het fanatiek rijden nu al moet stopzetten maar luisteren naar je merrie vind ik ook het allerbelangrijkste. Rijden moet bij beide vooral ontspanning geven.

Balko, ik zou insemineren met de hengst van je voorkeur. Lees net dat ze al geïnsemineerd is, hopelijk is het ei mooi af na vandaag.

Kiki en Splenius, gefeliciteerd met jullie kloppende hartjes!

Quir, ze hebben thuis waarschijnlijk gewoon gemist. Hopelijk morgen 1 die snel pakt en 1 waarvan de hengstigheid doorzet.

Bamorka, veel sterkte.

Settili, hopelijk deze keer meer succes.

Knolselder, duimen dat Winnie je een mooi veulen geeft wat al het leed van dit jaar een beetje kan verzachten!

Corina, beterschap voor jezelf en gefeliciteerd met de drachten. 2 raak en 2 te gaan zo te lezen.

Nandos, hopelijk heb je geluk en heeft deze cyclus toch gepakt. Je hebt maar 1 goede zaadcel nodig zeggen ze. Maar ik snap je twijfel wel hoor, volg je gevoel.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:22

Wauw Jildau wat een knapsie!

Quir spannend, dat is een hele reis

jazzepam duimen maar!

MDW, ik wil ook alles bij de hengst doen nu whahahahah, moet mezelf echt inhouden.

Veronique, ja ik heb er vrede mee. Het is een goede hengst maar niet meteen een waar ik gek op ben. Maar dat is smaak want het is een goed vaderdier. Dus prima!

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:32

Ik lees dagelijks mee. Maar reageren schiet er in :( Excuses...

Kayley95 oh wauw wat een geweldig nieuws. Wat een geregel, gedoe en kopzorgen heb je gehad. Blij dat het gelukt is *\o/*

LaDonna wat balen zeg... ik duim voor je!!

Mirjamalvaro fijn dat de andere ook mee gaat doen. Hopelijk is de andere straks netjes dragend. Wanneer ga je scannen?

Jildou je hebt nog een heel lijstje te gaan zo te lezen. Wat leuk 5 merries! Gefeliciteerd met de eerste 2!

Nowylover fijn dat alles schoon was. Nu maar weer in spanning afwachten. Moet toch goedkomen zou je zeggen

Orange gefeliciteerd en welkom! Leuke combinatie zeg <3

Nobel wat vreemd... ook niet een gek plantje in de buurt? Ik heb het nog nooit eerder gezien. Staat ze aan een openbare weg dat mensen haar kunnen voeren? Misschien ook een optie...

Shirley dat is wel heel erg vroeg. In principe moeten ze met dat aantal dagen nog weinig last moeten hebben van de dracht.

Balko Hopelijk ook snel drachtig! Zou nou wel fijn zijn

Bamorka wat een hell... heel veel sterkte! Y;(

Kiki1976 en splenius gefeliciteerd met de kloppende hartjes! Altijd weer fijn :)

Knolselder ik vind het zo vreselijk wat jij dit jaar en vorig jaar door hebt moeten maken :)F Ik gun je alle mooie veulens met het gewenste geslacht volgend jaar!!

Corina wat vervelend van een beginnende burnout. Denk om jezelf :knuffel: Gefeliciteerd met de dracht!

MDWstables haha ik snap dat het kriebelt! Doe vooral wat goed voeld :j

Quir je kan eindelijk beginnen :D Fijn! Ik duim voor je!

Jazzejam hopelijk zet het mooi door en kan ze weer naar huis. Vond dat altijd het mooiste gevoel, je meisje weer thuis op stal :=

Nandos als een laat veulen of evt zelfs gust blijven geen probleem is zou ik gewoon doorzetten. Als ze gust blijft kan je volgend jaar ook veel eerder beginnen.

We hebben niet stilgezeten.
Van de week stond er een oproep op Facebook voor een muziek clip waar ze een fries paard voor zochten. Ik heb direct gemaild en wij zijn uitgekozen van de ruim 200 aanmeldingen!
Het is een muziekclip van de Friese rockband De Hûnekop. Die is redelijk populair hier in friesland en ik vond het dan ook een hele gave ervaring.
Op haar dooie gemakje rondstappen met de leadzanger naast een luidronkende diesel met de camera op haar gericht
De beste man had nog maar 1x paard gereden overigens, hij deed het heel netjes :j
Afbeelding
En zondag heb ik voor het eerst meegedaan aan een crossles. Wat een geweldige ervaring was dat!! Super leuk
Afbeelding

Wat ik nog af vroeg. Zilver heeft soms spanning. Ze staat niet stijf van de stress. Ze zweet niet. Ze is niet van het padje af. Alleen wat spanning in de vorm van meer poepen. Bijvoorbeeld voor de wagen of als we even weg zijn.
Is spanning direct een reden tot aborteren? Ik maak mijzelf helemaal gek. Maar vorige drachten had ze ook wel eens spanning en nooit iets verloren... maar maak mijzelf misschien nu wat gek...
Vrijdag hartslag scan :=

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:00

Ik haat teveel spanning en stress. Maar wat is teveel..? Daar durf ik geen antwoord op te geven

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:21

Nandos: ik heb ook een maiden. Vorig jaar voor de hartslagscan had ze t verworpen. Afgelopen keer ongeveer een maand voor inseminatie begonnen met Fertile van Pavo, ze had meerdere eitjes en toen was het na afspuiten en insemeneren in 1x raak. Ook wordt geadviseerd ongeveer maandje na inseminatie te blijven geven, dit heb ik gedaan en we hadden op 8juni een hartslagje! Dus ik denk dat Fertile wel zeker wat doet en zal het ook aanraden. Niet geschoten is altijd mis. En dit is niet schadelijk , helpt alleen de vruchtbaarheid (hengstigheid was ook stuk heftiger dan vorig jaar :+ )

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:43

Een beetje spanning of stress is niet gelijk reden tot aborteren hoor. Anders zouden die Arabieren van mij nooit geen veulens krijgen _O- Die hebben al stress als er iemand op de landbouwgrond naast ons loopt :')

Haha MDW, lastig is dat altijd. Maar je hebt denk ik een goede reden gehad om ervoor te kiezen haar leeg te laten, dus misschien toch maar bij die keuze blijven.

Gefeliciteerd Jildou met het veulen en je verjaardag :D

Gefeliciteerd Kayley met de dracht!

Spannend Quir! Hopen dat het pakt.

Hier vandaag Prganza en Intissima op het hartje gescand en het zag er bij beide dames goed uit :) Nu Estonia nog en dan zijn we weer bij.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:14

Bedankt voor jullie adviezen, leuk dat zoveel met ons mee willen denken! Ik blijf lekker meelezen, vind het reuze interessant allemaal ;)

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:31

Ik heb 3 cyclussen fertile gegeven. Nu geen bacterie gevonden en nog geen dracht. Nou ik ben dus gestopt :').

Morgen word Inoa gescand!

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 03:37

Nandos. Van één poging niet drachtig zou ik niet gelijk in paniek raken. Dat er niet heel veel zaadcellen in zitten ook niet. Als ze goed zwemmen en niet te veel met afwijkingen zijn kan het makkelijk bevruchten. Heb je dan alles van één sprong? 2 buisjes zegt daar niks over. Liever 1 buisje met goede Kwaliteit als 2 met slootwater

Mirjamalvaro. Wat fijn dat chablis nu geinsemineerd kan. Sterre wordt op dezelfde dag gescand als die van mij. Spannend!

Balko duimen dat het nu lukt. Een reden had misschien fijn geweest. Wellicht helpt het naspoelen of de andere hengste keuze

Nowylover. Duimen dat het nu gelukt is

Kayley. Wat fijn gefeliciteerd *\o/*

Quir. Wat fijn dat nu de eerste geinsemineerd kan worden. Nu de andere dame nog doorzetten

Jazzejam fijn dat ze nu een ei heeft. Duimen dat het nu lukt. Ze was meerdere keren hengstig gespoten?


Jildou gefeliciteerd. Altijd lastig wat te doen

Mdw Stables. Kan het goed begrijpen, wordt het valkje klaar gemaakt voor de keuring?


Kabayo er zit natuurlijk best wel veel verschil tussen stress en stress. Ik denk niet dat ze zomaar verliezen. Of er moet echt iets voorvallen

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:24

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:59

Setteli hopelijk Phoebe drachtig

nowylover fijn dat de swab schoon was, succes op het wachtbankje

LaDonna75 duim dat Sanaa deze ronde wel drachtig wordt

Balko duimen dat het nu wel raak is bij Diva

corinadrenth rustig aan dan hoor, denk om jezelf :(:)
Wel super fijn 1 drachtig en 1 een kloppend hartje.

AM_Horses hopelijk is WT drachtig

Nandos lastig dilemma. Maar slechte kwaliteit als in bijna geen zwemmers of slechte zwemmers?

Kayley95 gefeliciteerd, 100 grijzen haren verder maar is gelukt *\o/* *\o/*

Quir kijk super, hopelijk worden ze voorspoedig drachtig

jazzejam fijn! Duim hard dat het lukt

Jildouu_97 gefeliciteerd, leuk koppie zit erop <3

MDWStables lastig he die dilemma's


mirjamalvaro ga hard voor je duimen met je 3 merries

Kabayo ik probeerde stress wel even zo veel mogelijk te vermijden, tenminste de eerste periode na het insemineren. Hoe leuk ze het vind, toen even niet naar het bos en strand geweest.
Maar goed geen stress is ook niet altijd te vermijden helaas, zeker niet op een pensionstal.


Bo loopt gelukkig weer goed. Wel wat gebeurt de afgelopen week hier op stal.
Op zondag een nieuw paardje erbij. De bedoeling was eerst even een weekje apart, maar daar dacht de groep en de merrie anders over. Want besloten de draden met de nacht te slopen en liepen bij elkaar. Het ging redelijk dus zo gelaten.
Op woensdag de oude merrie ingeslapen. En op vrijdag kwam er weer een nieuwe bij. Deze zou niet bij ons in de groep erbij komen maar bij de andere 2 ruinen, maar staat ook voorlopig nog apart.
Helaas knalde hij ook door de draden (paar nieuwe palen compleet afgebroken) en liep dus ook in onze groep. Dat ging niet zo goed, hoop getrap. Maar uiteindelijk alles weer op zijn plek.
Maar gelukkig hadden we zaterdag evengoed een mooi kloppend hartje.
Ze heeft af en toe nog wel wat vocht in dr kogel maar dat kon nog wel eens hormonaal zijn volgens de da, dit omdat ze het normaliter nooit heeft (en is een ander been dan waar ze niet rad op liep)

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:14

Kiki, Ik zou toch wat doen aan de stroom dan als ze zovaak door het draad heen gaan. Dat gebeurt bij mij nagenoeg nooit!

Nobel, een tandarts die zonder verdoving werkt en handmatig kan het gebit nooit fatsoenlijk bijwerken. Ze komen niet achterin.

Inoa is net gescand beginnend ei. DA zei donderdag insemineren, nou ik zei uhhhh kom maar gewoon donderdag eerst even scannen :').

Ze zit dan op dag 9, leek mooi opgeschoond van binnen. Zouden jullie eerst swabben of de eerste ronde nog niet?

Ben nu zo bang dat t weer niet pakt :').

LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:17

Even korte egopost: vanochtend ben ik Sanaa wezen scannen en het ei is inderdaad weg en het vocht ook. Het zag er allemaal goed uit. De bacterie in de baarmoeder kan niet door antibioticaspoeling worden aangepakt, omdat de antibiotica waar die gevoelig voor is, teveel etst (de binnenbekleding beschadigt). Na even nadenken is nu gekozen voor antibiotica oraal. Dus nu 3 dagen antibiotica en we nemen nu echt plaats op het wachtbankje.

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:23

Hier geen goed nieuws, vanochtend bij de scan was het eitje (van 3,5) er al af maar de baarmoeder was nog niet zover. Merrie gaan we testen voor Cushing was het advies van de DA. Ben bang dat dit voor ons einde van het seizoen gaat zijn. Als ze Cushing heeft moet ze minimaal een maand opgestart zijn met de medicatie. Of er moet nog een wonder gebeuren. Over twee dagen weten we de uitslag van de test.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:29

Balko, komt omdat er 1 bij staat die gaat klauwen en trekt alles stuk.
Alles nieuwe draden en nieuwe goede stroomklok op 220 met voldoende capaciteit.