[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:46

Hier kan eventueel wel de merrie een jaar geleased worden. Dan zijn alle kosten van het dekken voor de leaser + nog een x bedrag voor het leasen van de merrie. En dan is het veulen voor de leaser. Je maakt ook een contract hierover en daarin staat bijvoorbeeld ook of de merrie naar de leaser gaat, of bij ons blijft.

Of er kan bijvoorbeeld een embryorecht gekocht worden, waarbij wederom alle kosten voor de leaser zijn en zij dan zelf een draagmerrie regelen. En ook een x bedrag voor het embryorecht :)

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:59

Leasen word hier idd ook veel gedaan. Zou zelf de merrie niet van het erf af willen hebben, dan zou het wel hier op stal moeten. Want sommige fokkers zien zo’n merrie dan echt als een soort fokmachine en heb al horror verhalen gehoord over mensen die hun merries vel over been terugkregen… brrr.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:40

Bijzonder om te lezen hoe iedereen omgaat met de verkoop van een veulen. Daar is veel leer uit te halen.

Nobel, ik vind het een verstandige keuze. Ver weg, maar zo weet je wel dat je paard staat zoals jij het graag wilt. Mocht je dan onverhoopt toch iets dichterbij vinden, dan is dat natuurlijk nog mooier.

Shirley, wat ontzettend sneu voor je merrie. Je hebt alles al geprobeerd, waarschijnlijk moet het slijten en wordt het gauw weer minder.

Goldenarrow, ik ben dan altijd benieuwd hoe je overlijden of verdere ongeschiktheid voor de fokkerij wegzet in een contract bij het verleasen van de merrie. We weten allemaal dat het lang niet altijd goed gaat.

Ik heb lang niet gereageerd, ben wel een heel trouwe meelezer. De start op school was pittig, maar we hebben onze draai weer gevonden.
Met Happy afgelopen weekend clubkampioen geworden, mijn dochter met Happy reserve.

Ook is mijn jaarling hengst uit Happy vrij onverwacht verkocht. Ik wilde hem graag aanhouden voor de keuring, alleen kwam er een geweldige merrie op mijn pad. Zij hebben Aladdin genomen en wij de merrie.
Ze is 5 jaar en drachtig voor eind februari van Avicii van 't Steengoed. De merrie komt uit Beieren en heeft 6 staatspremie merries in de moederlijke, zelf is ze ook staatspremie LP.
Ze is na de LP niet meer onder het zadel geweest, dus we pakken haar langzaam weer op.
Volgend jaar dus 2 veulentjes als alles goed gaat <3


Afbeelding

Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:35

Het paard wordt dan verzekerd op kosten van de leaser. Je krijgt er je paard niet mee terug, maar financieel ben je dan in ieder geval wel gedekt.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:44

goldenarrow schreef:
Het paard wordt dan verzekerd op kosten van de leaser. Je krijgt er je paard niet mee terug, maar financieel ben je dan in ieder geval wel gedekt.


Kijk, ook weer wat geleerd.

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:55

Is denk ik ook niet iets wat je met je merrie moet doen als het echt je alles is..:

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:15

Mirjam, nog gefeliciteerd met het hartje!

Suffie, wat een mooie merrie! Echt een type die ik ook ooit nog eens overweeg als ik gren kwpn'er meeer wil. Past mooi naast m'n shettie.

Ik zou het wel erg spannend vinden om mijn merrie te verleasen en haar ergens anders te laten stallen. Zolang het op mijn web gebeurd zou ik het wel oké vinden.

Ik heb vandaag mijn shetmerrie weer opgepakt. Ze werd wel erg dik van het niets doen. Ze kon de aandacht wel waarderen en bewoon nog lekker aan de longe. Voorlopig mag ze weer 3x per week aan de bak.

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 04:10

Suffie: wauw wat een gave merrie !

kiki1976

Berichten: 16894
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:08

Shirley__ balen dat ze zo onrustig eronder is, hopelijk is de rust snel weer terug.

Nobel01 wat balen dat ze er niet kan blijven staan. In die regio is het idd best lastig vrees ik.
Drenthe, dat is wel weer een heel eind rijden en zou voor mij persoonlijk ook best een dingetje zijn. Hopelijk vind je een tussen oplossing zodat ze niet zo heel ver weg staat en dat je toch vaker heen kan.

suffie oeh knappe dame hoor <3 Veel geluk met haar

Hier weinig te melden betreft Bo. We rijden lekker veel buitenritten, iets wat Bo totaal niet erg vind.
Gisteravond in de bak werd ze wel enorm enthousiast dat er een stalgenootje balken neer ging leggen. Dus de balkjes even mee genomen in draf, maar je merkte aan alles dat ze meer wilde.
Springen jullie nog met jullie drachtige merrie?

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:11

Maar wat vraag je dan van bedrag voor de lease van de merrie? Ik vind dat heel moeilijk.
Want ze hebben dekgeld te betalen enzo ook.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:13

Springen is het eerste wat ik zou laten vallen qua rijden. Balkjes zijn nog wel leuk voor de afwisseling.

Maar goed, ik hoef niks te laten (makkelijk praten dan he) want de fokmerries zijn echt fokmerries. Dat scheelt een hoop, die zijn het zo gewend. En is er wel eens 1 ohz dan staat die stil vanaf ik gok oktober/november. En dan genieten ze van hun verlof want zijn dan jonkies.

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:49

ik vraag geen extra geld bovenop de lease. maar wij hebben natuurlijk minipaarden en geen arabieren of kwpn.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:27

Knolselder schreef:
Maar wat vraag je dan van bedrag voor de lease van de merrie? Ik vind dat heel moeilijk.
Want ze hebben dekgeld te betalen enzo ook.


Volgens mij is dat beetje gelijk aan huur van draag merrie rond de 3000.

kiki1976

Berichten: 16894
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:43

Cioccolato schreef:
Springen is het eerste wat ik zou laten vallen qua rijden. Balkjes zijn nog wel leuk voor de afwisseling.

Maar goed, ik hoef niks te laten (makkelijk praten dan he) want de fokmerries zijn echt fokmerries. Dat scheelt een hoop, die zijn het zo gewend. En is er wel eens 1 ohz dan staat die stil vanaf ik gok oktober/november. En dan genieten ze van hun verlof want zijn dan jonkies.

Al voordat ze drachtig was niet meer met dr gesprongen, maar ze vind het zo enorm leuk.
Daarvoor gingen we sws om de week naar springles en regelmatig naar het bos waar ook veel cross hindernissen staan.
Maar ze word er altijd zo blij (en lekker los in dr lijf van), maar durf niet zo goed nu met dr dracht

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:50

Voor dat Boston van mij was had ik haar ook als lease voor D. Ik betaalde 50 eu pm voor haar. Die eigenaar wist toen die tijd niet wat hij moest vragen en ik wist ook niet wat een normale prijs daar voor was eerlijk gezegd. Dus ik ben er toen mee akkoord gegaan. Zelf zou ik het nooit doen met 1 van mijn eigen paarden. Dit omdat ik nu weet hoe dat is gegaan met die man en ik er geen goede ervaring er aan heb over gehouden. Met een contract is het natuurlijk minder complex dan omdat daar huidig in staat beschreven van hoe en wat, maar mijn les is geweest dat een mens soms rare, onverwachte acties onderneemt. Ik vertrouw er simpelweg er niet meer op.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:26

kiki1976 schreef:
Cioccolato schreef:
Springen is het eerste wat ik zou laten vallen qua rijden. Balkjes zijn nog wel leuk voor de afwisseling.

Maar goed, ik hoef niks te laten (makkelijk praten dan he) want de fokmerries zijn echt fokmerries. Dat scheelt een hoop, die zijn het zo gewend. En is er wel eens 1 ohz dan staat die stil vanaf ik gok oktober/november. En dan genieten ze van hun verlof want zijn dan jonkies.

Al voordat ze drachtig was niet meer met dr gesprongen, maar ze vind het zo enorm leuk.
Daarvoor gingen we sws om de week naar springles en regelmatig naar het bos waar ook veel cross hindernissen staan.
Maar ze word er altijd zo blij (en lekker los in dr lijf van), maar durf niet zo goed nu met dr dracht


Ik zou het niet doen :o

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 19-09-23 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:42

Hier zouden ze dan zelf verantwoordelijk zijn voor alle dierenartskosten, hoefsmid $45 elke 8 weken en stalling ongeveer $375 per maand, plus idd een bedrag voor het gebruik van de merrie.

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:09

Wat is dan het punt van zo'n merrie leasen? Klinkt een dure business eigenlijk. Kan je beter een veulen kopen denk ik. Tenzij je natuurlijk perse een veulen uit een bepaalde merrie wilt. Maar dan kan je toch wel reserveren bij de merriehouder?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:26

Nou ja, op het moment dat je de merrie leased kan je de gewenste merrielijn samenvoegen met een hengst van jouw eigen keuze. Ik ga namelijk niet voor iemand die misschien wel, misschien geen veulen gaat kopen daar mijn hengst op selecteren, waardoor ik misschien daarna met een veulen zit waar ik niks mee kan of wil.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:10

Wat interessant zeg allemaal. Er zijn blijkbaar nog veel mogelijkheden in de fokkerij dus.

Goldenarrow Doen jullie dit ook vaker draagmerries verleasen? Het zal per ras ook wel verschillen gok ik wat gangbaar is en wat niet. In de tinkerwereld is het niet zo gangbaar allemaal haha.

Suffie Wat een super knappe merrie zeg <3 heb je ook een foto van de papa?


Kiki1976 Mijn eerste eigen paard ( kwpn merrie, ik was 12) bleek drachtig te zijn. Maar we kwamen er pas achter toen ik dr al een half jaar had. Ze werd wel erg dik. Maar ik heb met haar ook gesprongen en gekke dingen gedaan. Zowel merrie als veulen hebben er niks aan overgehouden maar heb mij wel super schuldig gevoeld erover :o ik zou het persoonlijk niet doen maar heb buiten die ene merrie voor de rest ook geen ervaring ermee. Onze merries zijn puur fokmerrie dus doen helemaal niks :') en Yula zal pas echt beleerd worden na haar veulen.


Vandaag is Yula 100 dagen drachtig *\o/* . Een eerste mijlpaal. Ze toont nog niet echt iets kwa buik op het moment maar ze is natuurlijk ook een maiden ( en het is vroeg :+) . Over 2 weken wordt ze nog eens gescand en dan zien we of alles nog inorde is. Ze had op 30 dagen een goede scan dus gok dat alles oke is. Maar vind het toch weer spannend tot de scan haha.


Afbeelding

Muronia

Berichten: 19640
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:10

Interessant om te lezen over dat leasen. Niks voor mij zelf, ik hoop over een aantal jaren mijn merriebestand te hebben uitgebreid tot 3 fokmerries, dat zou voor mij genoeg zijn.

Hier ook een mijlpaal, 150 dagen vandaag *\o/* . Ze begint echt al een beetje te groeien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16894
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:34

Cioccolato schreef:
Ik zou het niet doen :o

Daarom ook niet gedaan. Maar waren verschillende die zeggen, joh stel je niet aan. Dan ga je toch weer twijfelen.


nieky1993 schreef:
W


Kiki1976 Mijn eerste eigen paard ( kwpn merrie, ik was 12) bleek drachtig te zijn. Maar we kwamen er pas achter toen ik dr al een half jaar had. Ze werd wel erg dik. Maar ik heb met haar ook gesprongen en gekke dingen gedaan. Zowel merrie als veulen hebben er niks aan overgehouden maar heb mij wel super schuldig gevoeld erover :o ik zou het persoonlijk niet doen maar heb buiten die ene merrie voor de rest ook geen ervaring ermee. Onze merries zijn puur fokmerrie dus doen helemaal niks :') en Yula zal pas echt beleerd worden na haar veulen.


Vandaag is Yula 100 dagen drachtig *\o/* . Een eerste mijlpaal. Ze toont nog niet echt iets kwa buik op het moment maar ze is natuurlijk ook een maiden ( en het is vroeg :+) . Over 2 weken wordt ze nog eens gescand en dan zien we of alles nog inorde is. Ze had op 30 dagen een goede scan dus gok dat alles oke is. Maar vind het toch weer spannend tot de scan haha.


[ [url=m/DrXCmJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd met de mijlpaal
Muronia schreef:
Interessant om te lezen over dat leasen. Niks voor mij zelf, ik hoop over een aantal jaren mijn merriebestand te hebben uitgebreid tot 3 fokmerries, dat zou voor mij genoeg zijn.

Hier ook een mijlpaal, 150 dagen vandaag *\o/* . Ze begint echt al een beetje te groeien.
[ [url=m/XO8bAK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FD9NlI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/41scRw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knappe dame <3
Gefeliciteerd met de mijlpaal


Ik heb gewoon geen normaal paard

Afbeelding

Afbeelding

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:48

Gefeliciteerd alle met de drachten en hartslagen.
En met de mijlpalen die alweer bereikt zijn! *\o/*

Interessante discussie over het leasen. Ik snap als merrie eigenaar niet zo goed waarom je het zou doen. Als iemand die graag een veulen uit een bepaalde merrie of lijn wil wel. Maar het lijkt me een risicovol iets.

Havanna is vandaag op 18 dagen drachtig gescand!! *\%/*
Om zo laat in het seizoen nog van hengstenhouder te wisselen heeft toch zijn vruchten afgeworpen.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:19

Dat is supernieuws Yvk *\o/* Van welke hengst is ze nu uiteindelijk drachtig?