[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:30

Afstand is 5min verder , dus dat valt reuze mee (emst en ik woon in Vaassen)

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:02

Shirley, klinkt als een fijn plekje. Hopelijk is ze nog mooi drachtig.

Nobel, die buik is van onderen nog best bescheiden.

Kiki fijn om de bevestiging te krijgen.

AM, White Dream ziet er happy uit in zijn nieuwe stalletje. Kan me voorstellen dat het een stuk idealer is om alles bij elkaar te hebben.

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 01:21

Nou hier de scan gehad, ze weten wat het wordt.. ik mag het morgen pas weten haha.
Het veulen gaat goed, mooi hartslagje en is goed beweeglijk :+
Heel fijn dat de hoeveelheid stress niets met het veulen heeft gedaan dus we kunnen nu wachten tot april :+

Xritt
Berichten: 615
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:04

Ik lees nog steeds mee, maar reageer niet zo veel.
Ik ga ook maar eens buik foto’s maken. Leuk om dat bij jullie te zien. Ik merk nog niet zoveel van haar drachtigheid. Ik denk dat ik beter moet opletten. Mijn merrie is 140 dagen drachtig. Dus al best even op weg. Soms vraag ik me af of ze wel echt drachtig is. Over twee weken komt de da weer scannen.
Ik ben haar wel wat luzerne en vitamines aan het bijgeven. Ze werd wat tam met rijden. Mijn gevoel zei dat ik haar moest bijvoeren. Nu na een week is ze weer de oude. Ze wordt ook nog gewoon fanatiek gereden en gaat nog redelijk vaak mee op wedstrijd.

Geven jullie je paard wat meer voer of wat extra’s? Laten jullie tijdens de drachtigheid een fysio/masseur komen? Ik hoor wisselende verhalen hierover

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:06

Ik geef niet echt iets extra's. Gewoon haar normale voer en vanaf 9 maanden drachtig schakel ik over naar merriebrok maar verder geen veranderingen. Pas als ze geveulend is geef ik meer voer al moet ik opletten bij deze merrie want ze wordt gauw te dik. Met een veulen aan de voet en goede melkgift blijven die kilo's wel makkelijk onder controle zelfs als ik meer voer geef.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:51

Nobel01 oh lekker buikje al zeg. Ga ik ook eens make, leuk idee

AM_Horses ja hier zagen we enkel een hoofdje en dat kon de da nog snel aanwijzen en weg was het weer. Enige wat je wel steeds goed zag was de navelstreng haha
Heerlijk dat WD weer lekker bij de rest staat. En wat heeft hij toch altijd een lekker blij koppie <3

Shirley__ ook jij gelukkig een goede scan gehad, super fijn.
Ben ook echt wel benieuwd of ze het geslacht goed hebben.

Xritt hier krijgt Bo niks anders dan anders. Gras, hooi en vitamine/mineralen brok. Pas richting het einde ga ik bijvoeren (langzaam aan). Ze is sneller te dik dan te dun.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:27

Ik lees hier af en toe wel mee, maar ben niet zo actief in het meepraten.. Mag ik jullie vragen of jullie ervaring hebben met gele afscheiding bij drachtige merrie(s)? Beetje okergeel en korrelig. Niet heel veel.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:39

Veronia krijgt nu ook nog geen extra's, 2 kg brok en een heleboel hooi per dag (en vreeeeten dat die Groningers doen in vergelijking met mn andere paarden) _O- . Straks rond een maand of 8-9 ga ik die standaard brok langzaam vervangen door merriebrok en als ze het net zo doet als bij de vorige dracht, dan zit ze uiteindelijk op 3 a 4 kg merriebrok per dag.

Ik heb een afspraak gepland voor haar laatste scan op 27 september, toch nog even een spannend momentje dan weer.

Nandos daar heb ik geen ervaring mee sorry.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:54

Hier staat Idaza flink in het voer maar die heeft natuurlijk ook een 4 maand oud veulen aan de voet. Zodra Scorpio afgespeend word gaat ze wel minder brok krijgen. Dat bouw ik dan aan het einde van de dracht pas weer iets op, maar ik kijk natuurlijk vooral naar mn paard. Ze staan hier ook op gras dus die eiwitten gaan in het voorjaar vanzelf al wat omhoog ook.

Met afscheiding geen ervaring, maar als je het niet vertrouwd zou ik altijd de DA vellen en het voorleggen

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:06

Nandos schreef:
Ik lees hier af en toe wel mee, maar ben niet zo actief in het meepraten.. Mag ik jullie vragen of jullie ervaring hebben met gele afscheiding bij drachtige merrie(s)? Beetje okergeel en korrelig. Niet heel veel.


Geen ervaring mee. Hoever is ze nu?
Ik zou de da even om raad vragen.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:11

Ze is vandaag 51 dagen, vorige week hebben we gescanned en was er een mooi hartje te zien. Ik bel morgenvroeg de dierenarts, maar dacht hier misschien al wat kennis op te kunnen doen.

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:25

Nou de scan is geweest en het is voor nu een hengst! Heel benieuwd of het goed is ! Maar voor nu gewoon hartstikke blij natuurlijk.

Zirana krijgt geen verandering in het voer, dit doe ik echt pas in de 8e of 9e maand… staat nu op kwart basis en kwart muesli met supplementen voor haar gewrichten en lijnzaad met verder onbeperkt goed hooi.
Massages enzo heb ik begrepen dat dat niet heel goed is en dat zou te maken hebben met de afvalstoffen die de merrie weer uitscheidt. Ik durf het in ieder geval niet…

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:36

Onze ostheo behandeld in principe geen drachtige merries. Kijk of er moet iets wezen wat echt nood geeft.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:46

Shirley_ Wat leuk zo een geslachts bepalings scan. Hoe accuraat is deze nu eigenlijk? En had je een voorkeur? Begrijpelijk ook dat je verhuisd van stal. Fijner als het veulen een maatje heeft om mee te spelen.

Kiki1976 Fijn dat alles nog inorde is *\o/*

AM_Horse Knappe kerel is het ook he, hij heeft een hele lieve blik vind ik <3 hoeveel merries zijn er nu drachtig van hem?

Xritt Onze merries krijgen nog niks extra. Pas vanaf een maand of 6-7 krijgen ze wat merriebrok. En dat is ook wat afhankelijk per merrie. Voor nu krijgen de merries smorgens en savonds hooi en dan savonds een schepje basis brok. Dat schepje basis brok wordt dadelijk vervangen naar merriebrok. Hier krijgen ze vanaf oktober wel allemaal bietenpulp met zemelen als extratje. Maar dat krijgen ze gewoon allemaal hier, ook de pensionpaarden enz.
Maar onze merries staan gewoon stil dus ook niet te vergelijken wellicht. Als je gevoel zegt voeren dan gewoon voeren. Fyso/osteo laat ik niet komen in de dracht. Ze kunnen dan toch niet alles behandelen. Mijn eigen merrie laat ik wel erna losmaken als het veulen een 2-3tal maanden oud is en alles hersteld is vanbinnen.

Nandos Daar heb ik geen ervaring mee met een drachtige merrie maar misschien eens temperaturen en anders de DA bellen voor na te vragen? Beter een keer teveel als te weinig.

Pomski

Berichten: 695
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:41

Ik mag mij hier denk ik ook wel melden! Momenteel zijn bij mij 3 merries drachtig van mijn eigen ex hengst!

Het begon eigenlijk vorig jaar toen ik een hengstje (Boy) kocht voor de ponyclub. Het doel was natuurlijk een brave rijpony maar voor we hem lieten castreren mocht hij een van mijn merrietjes dekken. Dolly, zij had nog niet eerder een veulen gehad.
Het was echt een wens van mij om het hele proces mee te kijken en hoe mooi is het dan van je eigen merrie en inmiddels ruin.
Het leek allemaal voorspoedig te gaan maar na 110 dagen verloor Dolly het veulen. Het was te laat in het seizoen en daarbij was Boy inmiddels gecastreerd. Dikke pech, daar vervloog mijn droom.

In Januari kwam er echter weer een prachtig valkbont hengstje op mijn pad. Barry.
Ik besloot het toch weer te gaan proberen. Volgens de dierenarts was het dan extra leuk om 2 veulentjes te fokken zodat ze met elkaar konden opgroeien.
Wij hebben Bess, een welsh A schimmeltje van 13 jaar die in het verleden al 2 veulens heeft gehad en weet dus hoe het moet.
Ook hebben we Jolyn, een welsh B bay roan merrie van 12 jaar die nog niet eerder een veulen heeft gehad.
En Dolly, een kruising shet vosmerrie van 4 jaar. Zij is dus vorig jaar het veulen verloren.

Ik besloot om Barry gewoon in de ponywei te zetten en zou wel zien welke er drachtig werden. Mijn gevoel zei dat Dolly niet zo snel drachtig zou worden...

Puntje bij paaltje zijn ze dus alle 3 drachtig. Ze zijn nu rond de 150 dagen drachtig en allemaal in Maart uitgerekend. Dolly heb ik bij 130 dagen voor de zekerheid nog laten scannen en alles ziet er goed uit!!!

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 03:11

Nieky: de vee arts in Vorden zit eigenlijk 9/10 keer goed met haar bevindingen. Lees ook hele goede recensies over haar en haar werk.
Nee ik sta op de wachtlijst voor een andere stal, maar ben bang dat het nog wel even gaat duren. Wil haar eigenlijk niet meer verhuizen als ze 8 of 9 maand is….

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:07

Shirley__ schreef:
Nieky: de vee arts in Vorden zit eigenlijk 9/10 keer goed met haar bevindingen. Lees ook hele goede recensies over haar en haar werk.
Nee ik sta op de wachtlijst voor een andere stal, maar ben bang dat het nog wel even gaat duren. Wil haar eigenlijk niet meer verhuizen als ze 8 of 9 maand is….



maak daar maar 99 van de 100 keer van.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:16

Fokfanaat jij zou daar toch ook naartoe? Is jou inmiddels het merrieveulen beloofd waar je al zo lang op wacht?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:19

mijn merrie is helaas niet drachtig geworden....

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:20

Ach dat is wel heel jammer zeg!

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:51

Hoi hoi ben ik weer van veelste lang afwezig..... wat drama achter de rug met 1 van mijn jaarlingen maar onderhand weer op de goede weg!

Iedereen met de drachtige merrie's gefeliciteerd en balen voor degene die ze niet drachtig hebben gekregen of niet hebben kunnen houden....

Mijn merrie zou nu 4 maanden drachtig moeten zijn. Ik ga deze maand nog een keer scannen maar kan bijna niet missen ze is in 4 maanden van echt mager naar ...... nog net de deken dicht krijgen gegaan :x

Maar ook dit jaar ben ik weer benieuwd wat jullie doelen en verwachtingen en minstens even belangrijk wensen zijn met of voor het veulen wat jullie fokken?????

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:06

ik heb nu dus maar 1 merrie drachtig, de zus van mijn oogappel, die dus wel uitv een hele goede stam komt, maar zelf een minder getalenteerd paard is. Maar ze heeft me dit jaar verrast (eerste veulen) met een extreem fijn veulen. Als die van volgend jaar weer zo goed is en een merrie mag ze toch blijven, al zou ik liever doorgaan met een merrie met een moeder met predicaten.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:26

DDDara, wat is er gebeurd met je jaarling?

Ik hoop hier op een gezond veulen, geslacht maakt me niet zoveel uit, kleur hoop ik op valk, zwart of palomino (maar kan ook nog andere kleuren krijgen die ik eigenlijk liever niet heb, maar ja dat is niet meer te beinvloeden).
Als verbetering net wat meer front met het gouden karakter van de merrie.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:35

Pomski, welkom en gefeliciteerd met je drachtige dames.

fokfanaat, balen dat het met je oogappeltje niet gelukt is. Hopelijk volgens jaar wel.
Maar toch nog 1 veulentje.

DDDara, doel van mijn dochter met de combinatie Bo en White Dream.
Paardje met wat meer maat, leuk all round dier voor recreatie.

Bo bewees van de week maar weer dat ze voor ons echt een gouden pony is. Mijn dochter kan nog steeds niet rijden met laarzen of jodhpurs door die wond. Dus hop BBP erop en lekker naar het bos. Gewoon heerlijk braaf en relaxt terwijl ze daar normaliter drukker is omdat ze weet dat ze daar mag springen, maar nu dus niet.

Gisteren in de paddock vond ze het maar weer eens tijd voor kriebelen (lees, ik wil dat je hard je nagels gebruik). Of ze er van genoot, ik weet het niet hoor haha
Afbeelding
Afbeelding

Niet heel duidelijk, maar gelukkig al wat spekkies eraf (al mag er nog wel wat af)
Afbeelding

Hoe doen jullie het eigenlijk met dekens?
Bo staat normaliter onder dekens met de winter en ze word ook altijd geschoren.
Maar toen met haar vorige veulen vond ik het aan het einde niet echt fijn ( met het oog op bevallen). Dus toen best wel vroeg zonder deken en het was toen nog best koud. Stonden toen in binnenstallen en nu buitenstallen.
Denk dat ik het van het jaar toch ga proberen zonder dekens deze winter en niet scheren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:36

hier worden ze niet gereden dus staat alles zonder deken