[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:58

Nobel01 schreef:
Dit wil de stal ook voor Unique gaan gebruiken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt wel één van de veiligere oplossingen te zijn.


Klopt alleen mocht het veulen in stuit liggen dan heb je geen alarm of pas (te) laat natuurlijk dus daarom nooit volledig alleen het alarm.
Maar ik ben super te vreden niet die ellendige singel om snachts en ik heb eigenlijk ook nog nooit gemerkt dat de merries er hinder ondervonden de eerste paar minuten zwiepen ze beetje met de staart verder niet. Maar het is wel vrij prijzig

Pomski

Berichten: 703
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:39

Ik ben al tijden bezig om bewegingen van een veulen te voelen maar tot nu toe geen succes. Welk gedeelte heb je de beste kans om beweging te voelen? Bij de flank?

stal_HD
Berichten: 3091
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:02

Ik heb vaak het meeste kans onder de buik vlak voor het uier.
Ik maak mijn handen dan wel een beetje warm. Koude handen op de buik vinden die van mij niet zo leuk. Hihi

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:01

Nou hier met 180 dagen echt een mega bescheiden buikje.

Hier lijkt ze echt heel vol maar normaal ziet het eruit als foto 2 haha.
Afbeelding

Beide van vandaag, paar minuten na elkaar.
Ze staat alleen een beetje knullig maar de buurpaarden blijven een bijzonder fenomeen voor haar… :’)

Afbeelding

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:49

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:33

Dankjewel voor alle tips ivm de melkstrips. Die van Quir lijken mij veel fijn. Met 13 merries heb ik er wel een hele boel nodig dus even zien wat het beste uitkomt ook kwa prijs:+ Die lakmoes van bol.com gebruikte ik tot nu toe altijd maar vind die stappen eigenlijk net te groot. En vaak niet genoeg kleur verschil tussen de laagste stapjes.

OYYO Hoeveel heb jij betaald voor jou strips?

LauraEH Dat is ook een knappe nakomeling. Wel leuk ook dat je een veulen fokt voor je zus.

AM_horse Wat zien je dames er goed uit. Liezella ziet er idd al breed uit idd tegenover de rest.

Pomski Je moet idd onder de buik, voor de uier voelen. Merk wel dat de ene vroeger te voelen als de ander. Bij Yula voelde ik het dus vorige week als op 160 dagen. Maar heb ook eentje die zich op bijna 200 dagen nog niet heeft laten voelen :+

Tjakka123 Ze is idd nog bescheiden kwa buik. Ze glanst wel erg mooi he.

Nobel01 Prachtige fotos zeg <3

Hier is ook iemand black fotos komen maken van een flink aantal van de paarden. Ik kreeg 1 foto per paard gratis als dank. Super leuk *\o/*

Mijn knappe dame <3
Afbeelding

Een papa in Spe <3

Afbeelding

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:43

Leuke foto's met velen toch al bolle buikjes

Nieky iets van 17 euro, 100 stuks, bij een online apotheek /drogist, Mquant PH indicator strips, in doorzichtig hardcover doosje

Pomski ik heb ook nog niets gevoeld, nu moet ik zeggen ben dan ook niet zo geduldig :)

Quir Spannend. Hoop dat ze goed bij je aankomen.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:42

Wat een mooie foto's van de dames en nu toch een boel boller wordende buikjes <3

Ik voel niet zo zeer beweging maar ik zie het wel. Onderaan bij de flank zie ik de plopjes. Wel een geduldszaakje soms maar gisteren zag ik het heel duidelijk.

De camera is gecheckt en werkt. Ik wil alleen nog even nieuwe melkstrips bestellen.

Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:29

Quir dank je wel ik ga eens kijken. Wil ze ook met kleine stapjes.

LauraEH leuke merrie hoor.

AM_Horses haha wie weet, ach wel zien het wel tzt
maar je dames groeien al lekker, ze zien er goed uit.

CharmFaith vukva alarm kan handig zijn mits je dichtbij bent.

Pomski bij Bo haar vorige dracht was het voor het uier. Zag je van die kleine plopjes. Deze keer bij haar flank.

tjakka123 mooi bescheiden buikje nog, maar je kan het al wel zien hoor.

Nobel01 wauw super gave foto´s <3

nieky1993 veel van die strips (en een makkelijke merrie) kan je gewoon de helft van het papiertje gebruiken hoor (stalgenootje deed zelfs 4x testen met 1 strip, gewoon kleine stukjes afscheuren).
Ook al van die gave foto's <3

Muronia leuk dat je het nu ook hebt zien bewegen. Fijn dat de camera ook werkt, ook weer wat van het lijstje weggestreept.

Bo gaat lekker en vandaag op de 170 dagen, dus we kunnen nu gaan aftellen.
Gisteren met nog 2 andere van stal lekker naar het bos geweest. Was echt genieten van de mooie herfstkleuren.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:52

Afbeelding
Buikje met 170 dagen dracht

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:09

Wat een mooie foto's Nieky1993 & Nobel01, wauw! Prachtig die style.
Fijn dat de camera werkt Muronia, geeft mij meteen weer een prikkel dat ik ECHT mijne ook moet gaan instellen...
Kiki1976: is het een welsh cob? Of een ander ras?

Jaja heeft hier lekker even vakantie, heb het erg druk gehad en ga begin december ook voor 2,5 week met vakantie dus dan is ze ook wel toe aan een beetje pauze. Lekker elke dag wandelen en grazen, beetje aankloten.

Ik vraag mij af of een merrie nou een beetje doorheeft wat er gaande is haha...
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:36

Jaa daar komt een mooi buikje kiki! Leuk <3

Tjakka dat vraag ik mij nou ook vaak af. Zou ze weten dat ze een veulen krijgt? Hormonen heeft ze in ieder geval wel, jemig wat een portret soms tegen de andere paarden _O- , zelfs tegen haar jaarling-dochter.

Zijn jullie ook al aan het nadenken over volgend seizoen?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:09

De combinaties zijn zo goed als rond voor aankomend jaar :D
jaar erop wordt een stuk rustiger.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:30

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:57

Nobel Wat balen dat het met Unique weer wat minder gaat. Hopelijk knapt ze snel weer op. :(:)

Muronia, altijd gezellig die merrie hormonen. _O-

Hier ook al bezig met combinaties voor volgend jaar. 1 blijft in principe leeg, de andere 3 zo goed als uit, maar weet ook dat ik tot het er definitief in zit nog van gedachten kan veranderen. :=
Zit er ook nog over te denken merrie naar Duitsland of Nederland te brengen, toch wat meer keuze.

Ben jij er al over uit?

Tjakka, mooie foto. <3
Vraag me ook altijd af hoe bewust ze er van zijn. Mijn vosje vond haar eerste veulentje eerst even echt dood eng, maar ook mooi om te zien hoe snel dan het (moeder)instinct boven komt.

kiki, ze krijgt al een mooi buikje!

oyyo, ik hoop het ook! Toch spannend, sowieso zo'n lange reis maar ook nog drachtig.

nieky, wat een mooie foto's! <3
Die pH strips zijn rond de 12 euro voor 104 strips, maar je kan ze makkelijk 2/3x gebruiken, zelfs 4x als je een beetje goed mikt. :))
Dus dan valt de kosten wel mee.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:20

Haha Nobel nee nog niet, ik kan straks nog lang genoeg naar die camera turen. Wat balen dat het weer minder gaat met je merrie. Hopelijk krijg je de smid snel te pakken.

Quir ik heb mijn zinnen gezet op een jonge hengst die in februari voor de keuring gaat. Ik volg hem al sinds hij anderhalf was en ben er sindsdien erg van gecharmeerd, dus duimen dat ie goedgekeurd wordt. Zo niet, dan heb ik ook een goede hengst in de planning, maar ik hoop op plan A natuurlijk. Ik ben altijd al van de jonge hengsten geweest in plaats van bewezen hengsten, dat past dus weer precies bij me }> . Als ik jouw kant op zou wonen, dan ging ik voor de hengst waar Mirjam een veulen van verwacht, Zafferano <3 .

Weet iemand ook wat fijne veulendekentjes zijn? (Maat paard). Aangezien ik een vroeg veulen verwacht, wil ik denk ik alvast een dekentje aanschaffen voor het geval dat het toch nog erg fris of nat is.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:34

Altijd leuk om jonge hengst te volgen en daarvoor te kunnen gaan! Hopelijk wordt hij goedgekeurd.

Zafferano staat EU (zelfs wereldwijd beschikbaar), dus je kan hem kiezen (al bevrucht hij niet zo heel goed). :))
Maar hij vererfd heel veel OCD en KS helaas en ze zijn ook niet altijd even braaf als ze aan het werk moeten.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:18


AM_Horses

Berichten: 2633
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:05

Wat jammer van zafferano. Ik had hem alvast op lijstje voor over 2.5 jaar := of eventueel een zoon van hem. Bevrucht hij echt zo slecht? Ocd vindt ik ook minder... Nu heb ik uit die merrie echt nog nooit chipjes of iets geks gefokt, maar je wilt natuurlijk wel gezond lijntje houden.

Muronia. Bij mini horseshop had ik heel fijn veulen dekentje.

Nobel. Wat een pech weer. Hopelijk is ze snel weer goed

Kiki. Mooi buikje :j

Heel wat mooie foto's voorbij zien komen <3

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:25

Diepvries van hem is een stuk beter, maar vers mot. ongeveer 40-50% (en ook veel afwijkende richting zeg maar) en 20% drachtig bij de eerste poging. Uiteindelijk heeft ie volgens de statistieken 75% drachtig afgelopen jaar (daadwerkelijke % ligt echter een stuk lager, omdat de merries die uiteindelijk met een andere hengst gedekt zijn, niet mee tellen in zijn statistiek, terwijl ze dus niet drachtig werden van hem).

Bijna 80% is niet goed op de foto, nu wordt hij wel voornamelijk gebruikt op bovengemiddeld matige tot slechte merries en is hij populair vanwege zijn kleurtje, waardoor hij echt van alles krijgt. Dus wat voor invloed hij heeft of de kwaliteit van de merries is natuurlijk even de vraag, maar het is opvallend.

Maar het is een gaaf sportpaard. :j

Muronia, je kan kijken naar Amigo veulen dekentjes! Ik heb er een paar liggen (50 en 200 grams) en 1 dekentje kan je 1,5/2 maten verstellen en ze liggen ook erg mooi met een buik flap en sluiten super mooi om de hals.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:46

tjakka123, neen Bo is een kruising tinker x haflinger.
Haha Bo staat ook wel eens zo, vroeg met dat ook af.

Muronia, nee hier voor nu geen plannen voor volgend jaar.

Nobel01, balen dat ze toch weer niet rad is. Hopelijk krijg je snel de smid te pakken en komen jullie achter de oorzaak.

Quir, zo dat is best hoog zeg, 80% niet goed op de foto. Kon de hengst niet, maar wel een mooi dier. Echt wel zonde dat hij het een en ander vererft.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:38

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:42

Nobel01 schreef:
kiki1976 schreef:
tjakka123, neen Bo is een kruising tinker x haflinger.
Haha Bo staat ook wel eens zo, vroeg met dat ook af.

Muronia, nee hier voor nu geen plannen voor volgend jaar.

Nobel01, balen dat ze toch weer niet rad is. Hopelijk krijg je snel de smid te pakken en komen jullie achter de oorzaak.

Quir, zo dat is best hoog zeg, 80% niet goed op de foto. Kon de hengst niet, maar wel een mooi dier. Echt wel zonde dat hij het een en ander vererft.



De smid is gisteren nog geweest, maar heeft niks kunnen vonden tot nu toe.
Op aanraden van de dierenarts ben ik traumeel gaan smeren, gisteren liep ze wel een stuk slechter, maar de koorts is wel gezakt. De pees is wel iets opgelopen.
Maar ze is niet in orde, ligt meer een eet slechter.
Vandaag weer bellen naar de dierenarts nadat ik op stal ben geweest, en waarschijnlijk komt ze morgen wel langs. Ik vertrouw het niet helemaal... :(


Dat je het niet vertrouwd snap ik maar al te goed hoor.
Fijn dat de koorts wel is gezakt, maar dat ze slecht eet en meer ligt is geen goed teken idd.
Hopelijk komt de da vandaag of morgen.
Sterkte ermee

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:33

Hopelijk komt die vandaag nog, duim voor je dat het meevalt Nobel