[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 04:25

Hier ijzel en een sneeuw maar heb ze lekker buiten gezet, ze zoeken het wel uit! Idaza doet sowieso nooit gek, maar de jonge paarden waren ook best wel voorzichtig.

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:47

hee !

sorry als ik het niet juist plaats.. dit is nieuw voor mij. had een vraagje kan je hier vragen stellen over de dracht van een merrie?

groetjes :)

Muronia

Berichten: 19589
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:27

Dit topic is voor mensen met merries die drachtig zijn voor 2023. Heb je een merrie die nu drachtig is? Dan kun je hier best meepraten en vragen stellen. Als je algemene vragen hebt over dracht bij een merrie dan kun je het beste zelf een topic daarover openen.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:55

Hier stonden de paarden wel een aantal dagen binnen met de vrieskou. De weide was net een heuvellandschap met bevroren modder. Sommige merries doen totaal niet gek en staan te soezen. Maar een groot gedeelte doet wel ff zot als ze net buiten staan. Dus om ongelukjes te vermijden toch even binnen gelaten :o Alle waterleidingen waren zondag ook bevroren hier -O- niet tof om dan 30+ emmers te zeulen elke keer, ben blij dat dat nu voorbij is :')

AM_horse mooie buikjes <3 Wild Thing is goed bijgekomen he. Ziet er goed uit. Wat zei de osteopaat van de dames?

Quir Ik blijf mij verbazen over die temperaturen bij jou haha. Wel goed dat de paarden er geen last van ondervinden. Ga je met de hengsten ook naar de keuring gaan eigenlijk?

Nobel01 Dat is idd een mooie dwarsligger :D Hoe doet Unique het nog?

Tjakka123 jij kunt dus ook bijna aftellen naar de laatste 100 dagen *D

LauraEH Yula was ook beetje koliekerig vorige week. Veulens kunnen aardig druk zijn en in de weg zitten soms :(:)

Farmer1993 Zoals Muronia al zegt als je idd een merrie hebt drachtig voor 2023 kun je gerust je vragen stellen hier. Ook leuk als je mss je merrie en de toekomstige papa voorstelt :j

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:55

Muronia schreef:
Dit topic is voor mensen met merries die drachtig zijn voor 2023. Heb je een merrie die nu drachtig is? Dan kun je hier best meepraten en vragen stellen. Als je algemene vragen hebt over dracht bij een merrie dan kun je het beste zelf een topic daarover openen.



aah oke top. nou het zit zo : in april een merrie gekocht en zonder dat het mij verteld was is ze drachtig en in juli gescand in de kliniek. niemand weet wanneer ze gedekt is.. dierenartsen zeggen alle 3 een andere geschatte datum.. dus of het is voor dit jaar nog of januari. en daar had ik een aantal vraagjes over aangezien het ook haar eerste veulen zou zijn voor zover ik dat kan weten uiteraard.. ze heeft de ene keer wel een uier en andere keer lijkt het alsof er niks in zit maar wel mega spenen heeft zij. laatste dagen wat onrustig en slaapt echt heel veel plat en uitgestrekt. 2 weken geleden is ze nog gescand en opgevoelt en het veulen ligt al helemaal naar achteren.. dus was benieuwd of iemand mee kon denken met het inschatten ( wat uiteraard best moeilijk is helaas.).

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:58

Ik zou gewoon een stel foto's plaatsen. Elke dag uier foto maken, kun je vergelijken en kunnen we hier mee kijken.
Je kan ook topics van vorige jaren terug kijken voor verschillende uiers van merries die op springen staan.

Stel ook gerust andere vragen.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:01

Die van mij is bijna 6 maanden drachtig en slaapt ook veel plat (geen idee of ze dat voor de dracht ook deed, maar nu zie ik het steeds op camera).
Hoeveel zitten de 3 dierenartsen uit elkaar qua schatten?

AM_Horses

Berichten: 2623
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:42

Hier slapen ze ook lekker languit in stal. Als ze verder in dracht is, kun je niet meer als zoveel mogelijk observeren. Camera erop, ph van melk meten. Naar banden kijken hoe slap deze zijn. En afwachten wanneer het komt.

Als die van mij nu aan uier gaan beginnen dan gaan er alarm bellen af. Nu een keer placentitis meegemaakt, wat uiteindelijk niet goed afliep.

Nieky. Nee dat snap ik. Jullie hebben best wat paarden staan ook. Heel wat emmers water. Gelukkig is de vorst nu voorbij.

Osteopaat is geweest voor Nigrante en Liezella. Nigrante was heel scheef in bekken waardoor ze onder het zadel eigenlijk niet echt rechtsom kon functioneren. Dat is nu opgelost. Liezella is een ander verhaal. Was ook wel een beetje voor een second opinion. Dit voorjaar zijn we erachter gekomen dat ze een oud fractuur heeft in haar bekken, bij heupkop. Ze had eigenlijk altijd wat vage klachten. Wel willen werken maar lichamelijk in de knoei dus bokken. Niet kwaad bedoelt maar pijn. Heel veel kosten gemaakt, kliniek enz. Nooit 'echt' iets gevonden. Dit voorjaar zijn we hier dus achter gekomen,nu had ze ook een blessure op de wei opgelopen dus ze hoefde nu niks. Nu is deze goed en is ze niet kreupel. De osteopaat durfde nu niks te doen en denkt dat haar hoogstwaarschijnlijk uit het oude fractuur komen. Ze compenseert zichzelf waardoor ze zich vastzet. Spieren liggen aan die kant ook wat anders als zou moeten. Zo is de sport carrière wel heel ver weg ineens. Ik heb afgesproken om na de bevalling nog een keer te kijken. Misschien kan ze nog wat betekenen. Anders hoop ik dat ze gewoon lekker fokmerrie kan zijn. Het is voor mij echt zo zuur. Ik heb haar vorig jaar gekocht na overlijden van mijn hengst als opvolger. Maar helaas...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:23

Dat is wel kloten zeg! Ben je ook mooi nee bedonderd dan, zon breuk kan niet onopgemerkt blijven lijkt me

petraaken

Berichten: 44211
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:49

Tjonge dat is ook niet wat je verwacht had.

AM_Horses

Berichten: 2623
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:21

Nou het erge is. In de kliniek heb ik haar nog helemaal van voor naar achter op de foto laten zetten. Ook helemaal op echo van voor naar achter. Het valt niet gelijk op. Meerdere dierenartsen hebben haar gezien. Nu is dit niet op de foto te zetten, kan enkel met mri. Maar nu is het toch wel zo duidelijk, dat ik dat geld beter in mijn zak kan houden en kijken wat we nu nog wel kunnen.
Maar idd zoiets moet opgevallen zijn toen het is gebeurd. Het kan niet anders als dat dit met een trauma is gebeurd. Zo'n groot bot breekt niet zomaar. In her voorjaar heeft de dierenarts wel echo opgezet, het was ingekapseld. Dus dat is wel goed. Maar een sportpaard gaat het waarschijnlijk niet meer worden ben ik bang

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:00

AM_horses: ik heb echt hele positieve ervaringen met de high power laser. Wellicht de moeite om hier even naar te kijken? Zeker gezien ze zich vastzet en de behandelaar niks durft te doen, kan de laser wellicht uitkomst bieden..

AM_Horses

Berichten: 2623
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:38

Ze wilt nu niks eraan doen omdat ze al best zwaar is en niet weet wat voor effect het op bevalling gaat hebben.
Ik heb ook goede ervaringen met laser. Ze is ook even 'normaal' te rijden geweest. Maar dat is maar voor korte duur geweest. Ze heeft zichzelf scheef gezet om te compenseren. Maar als we haar recht gaan zetten weten we niet of dit een positief iets gaat zijn voor haar. Daarom nu besloten om na de bevalling te gaan kijken. Ze is ook echt heel boos als je aan haar lichaam zit. Nu werd het karakter en merrie gedrag er altijd bij gehaald. Maar ik denk dat dit niet zo is. Het is in de omgang het liefste paard, echt een knuffel.
Tijdens de behandeling van Nigrante wilde ze ook aandacht <3 Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:05

farmer1993 dat is altijd lastig als je niet weet wanneer ze precies gedekt zijn.
Goed in de gaten houden.

nieky1993 dat zijn heel wat emmers water om te sjouwen :(:)

EllyC hier ook een plat slaper. Drachtig of niet drachtig maar deze gaat vlak haha. Daarom is ze in het najaar als het allemaal natter word weer erg blij als ze op stal gaan. Want in het nat gaat deze niet liggen.

AM_Horses jeetje dat is wel heel zuur zeg. Maar hopelijk heeft ze er tijdens haar dracht geen last van.
Paard van een vriendin had het opgelopen door een verkeerde trap van een ander paard erop.
Wat een super lieve foto

Bo vandaag op de 210 dagen. Ze is de laatste dagen een beetje uit haar hum. Aan de ene kant is ze hardstikke blij en laat ze zich horen zodra ze je ziet. Maar ze wilt niet dat je aan haar zit, maar komt wel kusjes geven.
Heeft er denk ik ook wel mee te maken dat ze nu al een tijdje niet meer op de wei mogen.

Niet de best foto (beetje donker haha) en vlekjes is licht inval
Afbeelding

Verder wensen wij iedereen hele fijne feestdagen en een super 2023 met allemaal gezonde veulentjes
Afbeelding

Ciara_Lady

Berichten: 201
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Nederland Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:39

nieky1993: Dat zijn wel heel veel emmers.
EllyC: Mijn merrie slaapt ook sinds dat ze drachtig is echt heel veel plat. Ook nu ze 24/7 buiten staat gaat ze toch graag nog even lekker soezen in het strobed binnen.
AM_Horses: Oh dat is heel jammer zeg. Hopen dat ze er verder niet al te veel last van krijgt.
Kiki1976: Oh dat is wel vervelend dat ze uit haar hum is.


Afbeelding

Nou ik heb gister maar even leuke foto's gemaakt van Nylke. Ze is nu 210 dagen drachtig en ben met de dag nieuwsgieriger met wat ze er van bakt. Ze staat nu 24/7 buiten en dat bevalt haar eigenlijk wel heel goed. Iemand ervaring met paard in de groep laten bevallen?
En hier ook alvast fijne feestdagen voor iedereen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:13

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje87

Berichten: 1279
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:07

Am-horses:

Jemig wat een tegenvaller zeg! Daar ga je niet vanuit. Heb net wel weer gesmuld in je eigen topic. Wat heb je toch prachtige paarden!

Farmer1993:
Das inderdaad lastig! En des te spannender, goed in de gaten blijven houden!

Hier is het erg stil geweest, zat zelf niet helemaal lekker in mn vel. Labiesch was verhuisd naar een stal waarbij ze een in en uitloop stal had maar helaas beviel dit niet. Dus vandaag weer terug verhuisd naar haar oude stal. Gaan bij jullie de veulens op stal in de nacht? Ik zit te denken om wellicht een weidestal te huren en deze in de paddock te zetten.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:29

Hier ook nog iedereen fijne feestdagen gewenst!

Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2623
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 23:46

Ilsje dankjewel. Soms vergeet je even wat voor moois je hebt na alle tegenslagen.
Hier gaan de veulens met merries bij goed weer op een duur 24/7 buiten. Bij slechter weer gaan ze in de avond op stal

Nobel. Liezella heeft idd ook echt problemen gehad met maagzweren. Ik dacht toen ook dat daar alle problemen vandaan kwamen. Last van maag en daarom zich vasthouden in spieren. Ze is toen ook nog één keer heel ziek geweest. Snot droop eruit en ze kon en wilde amper eten. Heel veel medicatie gehad. Toen verhuist, ze kon niet tegen dat stal klimaat daar. Nu gaat het eigenlijk heel goed, ze eet goed en ziet er geweldig uit.

Ik wil iedereen ook nog fijne dagen wensen
V.L.N.R. Wild Thing, Odilia, Nigrante.
Liezella was met de kou niet schoon te krijgen. Nadeel van witte paarden :')
Afbeelding

En natuurlijk papa to be
Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:19

Iedereen de kerst een beetje overleefd?

Ciara_Lady, zelf geen ervaring met laten bevallen in de groep. Bij Bo is het de bedoeling dat ze gewoon weer lekker op stal mag bevallen. Kijk of ze moet het overdag doen in de groep, tja daar heb ik dan geen invloed op.

Ilsje87, jammer dat je nieuwe stal niet was wat je ervan verwachtte. Maar wel fijn dat je terug kon naar je oude stal.
Hier gaan de veulens als ze wat groter zijn gewoon met de groep 24/7 naar buiten.
Maar we hebben in de paddock 2 schuilstallen.

Hier een druk en hectische week achter de rug.
Stalhouder goed de groep te pakken, en normaal neemt haar zwager het over maar die had het ook goed te pakken.
Maar met elkaar hebben we alles opgelost en gedaan.
Schoonmoeder gaat nog steeds niet lekker. Longen lijken wel beter te gaan, ze is in ieder geval een nagenoeg niet meer benauwd.
Maar haar HB bleef iedere keer weer dalen. Donderdag een maag en darmscopie gehad waar ze na afloop al gelijk te horen kreeg dat het niet goed was.
Flinke tumor in haar darmen en de achtbaan is gelijk opgestart.
Gisteren wederom bij diverse artsen geweest, donderdag scan om te kijken naar uitzaaiingen en kijken of de long embolieën ver genoeg zijn opgelost zodat ze vanwege de operatie kan/mag stoppen met de bloedverdunners. Vrijdag alle verdere uitslagen en het plan hoe ze het willen gaan doen.
Als ze hiervoor groen licht krijgt is het de planning om volgende week te opereren.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:07

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:54

Het lastige van in de groep vind ik dat het zo lastig wordt om te zorgen dat je bij de bevalling bent. En als een merrie onderdanig is en andere erg opdringerig, dat ze niet de rust kan vinden veilig te gaan bevallen.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:30

fokfanaat schreef:
Het lastige van in de groep vind ik dat het zo lastig wordt om te zorgen dat je bij de bevalling bent. En als een merrie onderdanig is en andere erg opdringerig, dat ze niet de rust kan vinden veilig te gaan bevallen.


Dat had ik vorig jaar. Phoebe ging overdag en wilde gaan liggen. Maar elke keer werd ze door het paard van mijn dochter weer gestoord. Dus ik dat paard naar binnen gezet, werd Phoebe weer onrustig omdat er 1 naar binnen ging. 8)7
Dus toen besloten ze allemaal maar naar binnen te doen. Phoebe is toen in de stal bevallen. Maar volgend jaar zorg ik dat er een draadje klaarligt om snel er tussen te doen als ze overdag begint. Dan zijn de anderen er toch bij, maar kan ze ongestoord haar gang gaan.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:31

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:37

Ik weet nog niet wat ik ga doen. De stal is 8x6 dus dat is groot genoeg lijkt me. De andere paarden kunnen dan in de paddock zodat ze niet alleen is. Ik lees alleen dat je stal goed schoon moet hebben en alleen schoon vlas is zo glad plus risico van eten/koliek. Daarom meng ik het altijd met wat vuiler vlas.

Wei zou prima kunnen al dan niet met draadje ertussen maar dan is het toezicht weer lastiger, vooral in de nacht.
Ik heb nog 5 maanden......