[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthia82

Berichten: 9346
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:11

Hai!

Allereerst voor iedereen de allerbeste wensen! Dat het maar een jaar vol gezonde veulentjes mag worden :)

Vanaf nu wil ik graag weer mee kletsen, dus ik begin even met een foto update van Fi die alweer 7 maanden drachtig is
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga even de laatste pagina’s bij lezen en dan doe ik weer gezellig mee :D

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:20

Ik ben er ook nog hoor! Jullie gaan soms zo hard hier ;)

Ik moet zeggen dat de dracht tot nu toe een beetje langs me heen gaat. Ik ben druk met van alles en nog wat en het gaat prima met Veroon, dus aan de ene kant ook wel fijn zo. Dan duurt het voor mijn gevoel ook niet zo ontzettend lang allemaal.

Morgen zit Veronia op 270 dagen. Nog minder dan 2 maanden tot veilig en een week of 10 tot ze is uitgerekend.

Ik heb de deken er vandaag eens af gehaald, even kijken hoe het met buikje gaat. Nou, dat gaat aardig hoor :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Berichten: 21232
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:49

Xritt
Toen de merrie meer begon te showen dus een maand of wat terug
Nu is deze dame niet echt gediend van geduw etc tegen de buik dus even zacht duwen waar het veulen ligt vind ze niet fijn. Maar een andere merrie die we hadden wel en dan ging het veulen altijd terug trappelen. Die merrie drukte helemaal tegen je aan als het veulen te wild was :=

Ik moet eens een foto van d'r uier maken want die begint al best te ontwikkelen, onze dames vinden het allemaal heerlijk als je daar kriebelde dus dat scheelt weer

Shadow
Ze lijkt niet mega maar dat hoeft niet natuurlijk, was ze oktober nog gescand

Cynthia
<3 de appeltjes zo mooi drachtig

Muronia
Zo die is ook al goed bezig
Ze draagt meer naar beneden lijkt het wel zo.

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:00

Wow wat een sneeuw

Voor jullie schiet het helemaal al op Seven

Mooi buikje Muronia

Fi ziet er ook goed uit! Mooi zo met die appeltjes

Ik ga uit van 340 dagen dracht

Vorige week een camera gekocht dus die ga ik binnenkort ook installeren

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:09

Tjakka123 Vanaf 310 dagen komen ze hier onder de camera. Vanaf 320 tel ik veilig en ik tel 340 dagen als uitgerekende datum.
De vroegste die we hier hebben gehad was 328 dagen, de langste 348.


Kiki1976 Zo een partij hadden wij overlaatst ook waar minder inzat. Wel heel fijn idd van je stalhouder dat hij zelf zegt je mag mengen.

Quir :oo :oo wat een sneeuw zeg. Geraak je zo nooit ingesneeuwd als dat blijft doorgaan?

Nobel01 Fijn dat Unique goed hersteld. Hopelijk kan ze eind van de maand dan gewoon verhuizen.

Xrit ik voel de meeste veulens vanaf de helft van de dracht. Bij een enkeling wat later pas rond 200 dagen. Ik voel voor de uier. Vaak als je ze een wortel geeft of iets laat kauwen, stampt de kleine :D

Shadow33 ik vind haar toch rond ogen op de foto. Maar ik weet niet hoe ze eruit ziet als ze leeg is?

Cynthia82 Fi ziet er weer goed uit. Mooie appeltjes heeft ze <3

Muronia Die buik is flink gegroeid idd :D *D

Cioccolato

Berichten: 6675
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:54

Ik reken 320 dagen vanaf de laatste dekdatum. Day is veilig. En uitgerekende datum doe ik gwn een jaar verder min een maand. Ik zie tegen die tijd wel hoe de merrie erbij staat. Ze staan hier standaard onder de camera.
Vroegste was 318 en langste dracht 332 ofzoiets.

shadow33
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:13

Nieky: afgelopen zomer was ze wat te mager, dus lastig vergelijken. Heb haar vorig jaar drachtig gekocht, dus zoveel vergelijkingsmateriaal hoe ze zonder dracht is heb ik ook nog niet :+
Maar fijn dat jij haar wel rond vind lijken, naast die andere drachtige merrie van mij lijkt geen enkel paard meer drachtig _O-

Seven: ja ze was begin okt nog wel gescand, maar ze hebben daarna nog wel even op het land gelopen, dusja ik weet niet of je het dan nog kunt missen als ze het verliezen, omdat het nog te klein is.

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:33

Ik reken ook 320 dagen veilig. Vanaf een dag of 300 let ik al wel meer op het uier, wat die doet. Bij veronia reken ik 11 maanden als uitgerekende datum. Dit omdat ze de vorige keer op 336 dagen bevallen is.

Veronia krijgt nog geen merriebrok. Bij de vorige dracht had ze het echt nodig, werd ze wat schraal. Nu ziet ze er nog super uit zo. Ik ben bang dat ze echt te dik wordt als ik haar nu overzet, dus ik twijfel een beetje of ik dat wel moet doen of niet.

corinadrenth

Berichten: 1864
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:11

Jullie gaan hard!

14 februari is de eerste veilig. Ze staat al een tijd op merrie brok. Overigens staan ze hier allemaal al op de merrie brok. Heb ze liever wat dik dan net aan zegmaar.

Cynthia82

Berichten: 9346
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:18

Veronia is inderdaad heerlijk dik! <3

Ik reken met Fi heel ruim: Dag 340 is 9 mei, maar ze is tot nu toe 1 dag later, twee keer 14 dagen eerder en één keer 21 dagen eerder bevallen (steeds vroeger dus, met de laatste keer dag 319), dus ik reken een beetje op 'ergens tweede helft april'. Zal je zien dat het nu half mei wordt :+

Fi is echt wel heel bol :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Balko

Berichten: 1143
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:32

Ik lees al weer een tijd stilletjes mee. Door de geboorte van onze zoon 3 weken geleden kwam ik ook niet zo heel veel bij de paarden.
Maar inmiddels zijn we al aan het uitkijken naar het eerste veulen! Begin maart verwachten we die.

Ook heb ik helaas besloten om 1 van de fokmerrie’s te verkopen. Namelijk Inoa welke weer dragend is van Peru’s Sarowski. Mocht iemand nog interesse hebben of iemand kennen die een mooie merrie zoekt.
Ze heeft in juni de tijd.

Ik probeer vanaf nu weer actief mee te kletsen!

Ilsje87

Berichten: 1279
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:14

Ik lees ook nog steeds mee!

@nieky: welke camera heb je? Het geeft goed beeld zo te zien!

@cynthia: wat ziet Fien er weer goed uit! Hopelijk wordt het dit jaar een merrie! Ga je het veulen houden? En heeft 1 van je mannen een mooi huisje gevonden?
Bedankt voor de tip, ga morgen eens voelen of ik het veulen kan voelen!

@shadow: ze ziet er wel mooi rond uit! En ik heb hetzelfde als jij, ben soms wat bang dat ze het in de wei nog kwijt is geraakt. Maar ook labiesch wordt al ronder.

@quir: holy moly das een hoop sneeuw! Kwam je nog wel weg?

Hier gaat labiesch rustig aan door, ligt nu wel vaker. Ze had het de laatste tijd zo warm dat ik maar een stukje borst weg geschoren heb, ze stond echt te zweten de hele dag.
Labiesch was eigenlijk met pensioen maar de laatste weken loopt ze zo onwijs goed dat ik er van de week even opgesprongen ben. Helemaal blij.
Hebben jullie een camera op stal hangen? En zo ja, welke?

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:18

Nobel01 het echte aftellen is begonnen voor jullie *\o/*
Fijn dat het met haar hoeven weer goed gaat. Loopt ze weer helemaal rad?

Seven gaat voor jullie ook al echt opschieten, spannend

Xritt waar ik het bij bo haar eerdere veulen vlak voor het uier zag bewegen zie ik bij dit veulen het nu erg weinig. Nu juist eerder in de flanken. Al zeg ik tot nu toe, het vorige veulen was drukker ( maar kan nog veranderen natuurlijk haha)

shadow33 toch zie ik wel een drachtig buikje hoor. Misschien nog niet mega, maar komt wellicht nog wel

Cynthia82 Fi heeft al een flink buikje.
Ik hou van appeltjes <3

Muronia flinke buik al hoor! Daar kan je in ieder geval niet omheen.
Maar hoe gaat het ondertussen met jouw zelf?

nieky1993 ja daar is ze gelukkig echt niet moeilijk in. Zolang ze het maar opeten en niet vertrappen, dan vind ze het prima.

corinadrenth gaat bij jullie ook al opschieten met de eerste.

Balko gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon.
Ik hoop dat je een fijn baasje voor Inoa vind, ik zou zo even niemand weten.

Ilsje87 het is soms best wel warm, en niet raar dat ze dan staan te zweten.

Seven

Berichten: 21232
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:33

Marjolein
Leuk een naam genoot :P
Ja heel erg ik begin het alweer spannend te vinden vooral omdat alles zo nat is hier bleh :o

Shadow
Ja dat zou kunnen maar dan zou je vast wel iets gemerkt hebben kwa vloeien etc ga ik vanuit

Corina
Voor jullie ook 14 februari leuke datum toch
Voor onze dame de uitgerekende datum ben benieuwd of ze besluit dat dat de dag is :D

Cynthia
Mooi bol niets mis mee <3

Balko
Nog gefeliciteerd met jullie zoon
Ik wil er nog wel een leuke dame bij maar of dat in deze tijd voor ons handig is :Y)

Ilsje
Wij hebben 4 camera's in de stallen (3in de boxen en 1 in het gang pad) en nog ik denk 8 over het gehele terrein hangen allemaal van de action :D niet duur en werken allemaal top al jaren.
We hebben ook duurdere gehad maar ze gingen vooral buiten nog wel eens kapot door vogels, de wind en zand etc. Dan zijn de goedkopere leuker om te vervangen. ;)

Dit is met stallicht aan
Afbeelding

Kiki
Ja komt al hard dichterbij de spanning komt nu ook al weer zeker met alles zo nat en toch onzeker kwa weer in februari kan plotseling natuurlijk alsnog koud worden. Gelukkig hebben we alles klaar wat we maar nodig hebben dus het is enkle wachten.

petraaken

Berichten: 44235
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:34

Ilsje87 ik heb er 2 op stal van EZVIZ. Al moet ik de tweede nog eens terug hangen van zodra we de kraambox gaan gebruiken.

Hier de dierenarts over de vloer gehad voor mijn oudste merrie. Die had hoge koorts. Die bleek een keelontsteking te hebben. Mijn drachtige merrie had gelukkig een normale temperatuur maar de dierenarts controleerde toch ook eens haar keel maar die reageerde nergens op. Hij vond haar trouwens best zwaar staan om eind maart maar pas te bevallen. Wij vinden juist dat ze niet zwaar staat als je dat vergelijkt met haar eerste dracht. :+

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:17

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje87

Berichten: 1279
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:14

@nobel: haha dat ziet er goed uit! Lekker fris.

@petra: dat begint dan al aardig op te schieten als ze eind maart uitgerekend is! Spannend hoor de laatste loodjes

@seven: gaan die op wifi? Want dat hebben we niet op stal dus moet er eentje waar een simkaartje in kan.. maar anders idd leuk om aan te schaffen!

goldenarrow

Berichten: 8663
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 01:26

Wij hebben ook een Ezviz. Makkelijk in gebruik en kan zowel op wifi als de kabel :)

Wij fokken ook graag vroeg en zeker binnen de Arabieren is het heel normaal. Nog meer in het Midden-Oosten dan in Europa, daar zie je ook veel veulens van oktober t/m december. In Europa begint het vaak in januari/februari ongeveer. Inderdaad vooral met het oog op het showseizoen, dan zijn ze toch al wat mooier in verhouding als ze iets ouder zijn. Voor mij persoonlijk vind ik het ook fijn om vroeg te beginnen omdat je dan ook wat meer tijd hebt wanneer het niet wil lukken. Nu krijgen wij dit jaar de eerste pas in april, dus we zijn dit jaar niet heel vroeg. Maar we hebben ze ook weleens in januari gehad en de 2 merries die nu leeg zijn wil ik toch wel in februari/maart mee beginnen met dekken.

Seven

Berichten: 21232
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:48

Ilsje
Ja klopt op de WiFi wij hebben ze bij huis.

Balko

Berichten: 1143
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:51

Aaah fijn Nobel. Nu de pech achter jullie laten en op naar een knappe en gezonde baby!

@Seven, het is altijd tijd voor een extra paard toch :').

@ilsje, wij hebben alles Foscam

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:15

Balko gefeliciteerd met je zoontje!

Nobel fijn dat het beter gaat, ze heeft er zin in zeg!

Kiki met mij gaat het weer goed gelukkig, wat dat betreft weer helemaal de oude. 2023 is tot nu toe wel een brokkenjaar. 1 januari trapt mijn ruin op mijn enkel toen ik hem losliet in de paddock, dus dikke enkel. 4 januari krijg ik een kopstoot van mijn bijna 2-jarige waardoor ik een flink blauw oog heb en gisteravond brak 1 van mijn kiezen half af. Ik denk een gevolg van die kopstoot nog dus dat wordt een reisje tandarts komende week. Dus ik loop nu met een dikke enkel, een blauw oog en een afgebroken kies rond _O- . Mooi begin van het nieuwe jaar toch?

Hier ook foscam camera boven de stal. Hij hangt er nu 2,5 jaar en werkt nog prima. Alleen de wifi wil nog wel eens klonteren achter in de stal, maar dat is meer een kpn dingetje dan foscam.

Dit wordt mijn eerste maart-veulen en ik moet zeggen dat ik het vroeg zat vind hoor.

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:32

Gefeliciteerd met jullie zoon Balko

Wat een pech Muronia, hopelijk verloopt je jaar nu verder beter.

Ik heb geen WiFi op stal, ik heb een Reolink go Pt plus 4g met een simkaartje

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:38

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:05

Ik ga 25 februari naar de hengstenkeuring. Er staat nu een nieuw te keuren hengst op mijn lijst, dus dat is even afwachten hoe hij het gaat doen. En ik wil een hengst opnieuw zien die vorig jaar in wat mindere conditie was op de keuring. Ik denk dat ik wel tot een keuze ga komen dan :)

Cioccolato

Berichten: 6675
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:19

Ik ben er niet actief mee bezig. Eerst deze veulens. Maar ik heb toevallig al 1 combinatie die ik wil maken komend dek seizoen. Als alles goed gaat, nog 3 te maken _O-