[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8136
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:30

ja super overzicht, zag hem ook voorbij komen op insta.

Zie wel de voorkeur ontsmetting met chloorhexidine. Bij verschillende heb ik gelezen dat dit de voorkeur heeft boven jodium

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 19:29

Seven schreef:
[ [url=m/1JIAsX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WKh7P1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze deelde wolvega


Wel even melden, bij een red bag heb je niet de tijd om eerst even de dierenarts te bellen. Ik neem aan dat ze bedoelen na de geboorte om te checken? Of eventueel een 2e persoon dan terwijl je zelf al aan de slag gaat.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:39

Heel mooi overzicht. Ik zie wel dat er verschillen zitten in sommige zaken. Bijv. het staan blijven aan de nageboorte. Hier geeft men aan 4-6 uur. In veel andere overzichten lees ik dat wanneer de nageboorte na 3 uur niet vanzelf nakomt je de DA moet waarschuwen.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:11

seven Ooh je merrie is dus wel al veilig. Dat is een geruststelling! Zo te zien aan de laatste update maakt ze goede vooruitgang kwa uier :j

AM_horse Gelukkig geen rhino *\o/*

Tjakka123 Ik heb nog een schaar, ph neutraal glijmiddel en kettingkjes in mijn box zitten. En een thermometer voor de merrie maar dat is meer voor na de bevalling als ze bv aan de nageboorte zijn blijven staan. Dan controleer ik regelmatig de temperatuur. We hebben geen idee wanneer skye is uitgerekend. De veearts die haar van de zomer gescand heeft dacht tussen midden december en midden februari :+ Aangezien we al begin februari zijn, zal het eerder midden/eind februari zijn haha.

fokfanaat hele goede tip van die klysmas, die ga ik nog halen voor in de box.

kabayo Minthe is zo knap he <3 Ske is idd degene zonder uitgerekende datum. Ze gaat super traag vooruit kwa uier :') kwa uier/ph is ze er nog niet klaar voor maar kwa gedrag/banden gedroeg ze zich van de week alsof ze elk moment kon neerploffen en eraan beginnen. Vandaag is ze weer met momenten wat onrustig en boos aan het zwiepen met haar staart. Denk dat die kleine een feestje bouwt daarbinnen :+ Heel fijn dat je een overzicht wilt maken voor alle mensen. Ik ontsmet ook maar 1x de navel, meteen na de geboorte.

Us2001 Welkom, mooie combinatie heb je :j

Hier staan ze op gehakseld koolzaadstro vanaf 310 dagen en potten we ook op zodat er een mooie stevige laag ligt voor het veulen. Wel haal ik elke dag de drollen eruit natuurlijk en 1x per week het natste. En er gaan 1-2 pakken per week bij zodat het zuiver blijft. Als het veulen dan geboren is dan doen we er meteen een pak bij en de dag erna gaat het natte eruit en terug nieuw erin. Maar toch hebben we al eens een vieze stal gehad met een bevalling :o Als we savonds rond 20u de laatste ronde doen en vervolgens loopt de merrie van 22u tot 2u snachts een marathon in haar stal incl schrapen en rollen dan wordt de stal gewoon een bende helaas. Gelukkig maken we dat zelden mee maar het gebeurt wel. Natuurlijk gooien we dan meteen een pak erbij zodra het veulen geboren is. Niet dat ik overigens vuile stallen goedkeur maar soms kan het ondanks goed onderhoud nog wel eens "mis" lopen als je een smeerkees en onrustige merrie hebt gedurende meerdere uren. Ik irriteer mij dan weer vaker op het feit dat er geen goede bodem in de stal ligt waardoor het veulen op de beton ligt en zo moet leren rechtstaan -O-

Happy_hippie Zo gescheiden houden ziet er idd goed uit. Ik zou persoonlijk wel de schuilstal voorzien van stro/vlas/gehakseld koolzaadstro.

Balko ze heeft al flink uier zo te zien. Maar ze is dus achter 11 dagen ong veilig? Dan zou ik me niet teveel zorgen maken maar zal ze wss gewoon niet de uitgerekende datum halen maar wel de veilige datum.

Ik lees trouwens op dat schema van wolvega dat ze 2x per dag temperaturen aanraden bij het veulen. doet iedereen dat hier? Ik heb dit eigenlijk nog nooit gedaan tenzij er indicatie voor was :+

OYYO Hier raad onze veearts ook aan dat we na 2,5 - 3u we hem moeten bellen. Vooral bij koudbloeden vind hij dat heel erg belangrijk want die hebben groter risico voor hoefbevangenheid.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:18

nieky1993 Ik temperatuur 2 x daags de eerste 5 dagen. Als er een infectie dreigt zal eerst de temperatuur stijgen voordat het veulen symptomen krijgt. Hierdoor kun je kostbare uren winnen.
10% van de geboren veulens sterft de eerste 10 dagen heb ik gelezen in een Duits vakblad.
Dus ja dat temperaturen is wel belangrijk vind ik.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:26

OYYO schreef:
Heel mooi overzicht. Ik zie wel dat er verschillen zitten in sommige zaken. Bijv. het staan blijven aan de nageboorte. Hier geeft men aan 4-6 uur. In veel andere overzichten lees ik dat wanneer de nageboorte na 3 uur niet vanzelf nakomt je de DA moet waarschuwen.

Onze DA gaf aan dat ze binnen 1 uur moeten staan, binnen 2 uur drinken en binnen 3 uur de nageboorte eraf. En dat dit alles x2 zorgelijk is (dus 2 uur, 4 uur en 6 uur).

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:35

precies Goldenarrow en status zorgelijk wil je niet!

Muronia

Berichten: 19580
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:39

Waar gebruiken jullie dat glijmiddel voor eigenlijk?

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:44

Hier is het wel eens handig voor als er wat moeilijk doorkomt

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:20

Ik heb nog nooit de temperatuur genomen van een veulen. Enkel als ik merk dat ze niet fit zijn. Voor de rest vind ik het beter dat ze leren dat mensen leuk zijn.

Sabrinatomic
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:21

Ik lees iedere dag trouw alle berichten maar reageer nooit. Schaamt zich een beetje. Leef wel met jullie mee als er slecht nieuws is en heb al handige tips voorbij zien komen.

Mijn merrie zit nu op 267 dagen en heeft nog een bescheiden buikje.
Afbeelding

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:52

Hehe, alles bijgelezen!
Ook hier pot ik vaak een beetje op, maar probeer wel alle mest eruit te halen. Eerste veulen op vlas geboren en dat vond ik minder prettig. Nu dus stro.
Ik ontsmet eigenlijk altijd maar 1x met jodium. Ik ga dat na het lezen hier vaker doen!

De lijst van Kabayo vind ik super handig als dat er komt.
Stop ik die mooi in de box want sta ook altijd weer te twijfelen met ontwormen.
Misschien ook de leeftijden erbij zetten met de te verwachten kg bij ern gemiddeld paard.

Ik ontworm en ent wel altijd nog van te voren.

Morgen ga ik het geboorte alarm maar vast afstoffen. En de camera even oppoetsen haha.
Iemand nog tips voor een hardnekkige spin? Beest blijft terug komen heb ik t idee…

Ik zag al een mooie nieuwe dame gedekt door Imposantos, welkom!

En Seven, die is al goed week! Heb je om een speciale reden meteen de dierenarts bij de bevalling? Of voor je eigen gemoedsrust?

Clysmaatjes ga ik ook toevoegen aan de kist.
Waar hebben jullie alles inzitten? Want als ik zo de attributen hoor dan is het nogal wat haha.
Hebben jullie ook speciale gynaecologische ontsmettingsmiddelen?

Ik baal wel van het natte weer zeg… met dit weer moeten ze op de paddock en daar zie ik ze toch liever niet ivm zand…
Ik had de dierenarts benaderd en die maakt zich geen zorgen maar verwacht idd niet de uitgerekende datum te halen.

Had vd week onze 30 jarige dame met slokdarmverstopping, was erg slecht voor mn hart…
Dacht echt dat we afscheid moesten nemen maar gelukkig met een sisser afgelopen.
Dus sorry voor de afwezigheid maar was even chaos haha.
Fijn dat ik dan vanmorgen toch even een ego erin kan gooien :).
Vind dit zo’n fijne en informatieve plek. Laagdrempelig leren we allemaal erg veel!


Edit; sorry voor mn chaos post, is een weergave van mijn hoofd momenteel hahaha

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:02

Normaal gesproken haal ik niet gelijk de dierenarts er bij, bij een bevalling of ik moet iets hebben wat afwijkend is. Dat we nu de dierenarts hebben gebeld is omdat het duidelijk geen echte bevalling was maar meer een koliek en zo laat in de dracht ben ik dan liever zeker dan te laat :j

De dierenarts komt hier wel standaard de volgende dag naar de bevalling, alles even checken nageboorte, veulen, merrie. Dat vind ik gewoon fijn voor de gemoedsrust :D

Hardnekkige spin heb ik hier ook steeds een draadje recht voor de camera
Nog niets gevonden wat hem tegenhoud :')

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:02

Ik doe ook altijd navelstreng maar 1 keer ontsmetten. Gaat nog altijd goed.

Wie had er hier een slimme camera? Iemand die niet in nl woont toch? Ik zoiets ook in nl al op de markt? Ik heb wel serieuze interesse misschien.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 00:39

*\o/* Wij hebben een vos merrie

Setteli

Berichten: 3174
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 01:03

Seven schreef:
*\o/* Wij hebben een vos merrie



gefeliciteerd Seven! Alles goed?
Benieuwd naar de foto's

De kop is eraf *\o/*

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 01:11

Gefeliciteerd *\o/*

Muronia

Berichten: 19580
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 01:14

Wauw wat gaaf, gefeliciteerd, dat ging opeens snel! Wou jij niet graag een vosmerrie? Dan helemaal super!

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 01:26

Afbeelding
Bevalling ging ook super snel ze was er met 10 min staan met 20 min en nageboorte was er nog geen 10 min later
Wachten nu op het zelf drinken en poepen maar alles volgens het boekje <3

En nee ik wou geen vos merrie maar het is een merrie en tot nu toe gezond dus we zijn tevreden :j
Laatst bijgewerkt door Seven op 03-02-23 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14037
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 01:27

Gefeliciteerd!!

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 02:00

Gefeliciteerd! Ben heel benieuwd naar droog foto’s <3

Enn vosjes kunnen ook heel mooi zijn, mijn favoriete kleur! Ik hoop hier vooral op een merrietje, ben nog steeds zo blij met merrie veulen uit 2021 :) daar wil ik er nog een van!

Heb ook een beetje onder een meeleessteen geleefd geloof ik :o
Idaza is nu 200 dagen drachtig. Duurt hier dus nog wel even.

Zou heel handig zijn alle info samen, Kabayo!

Nog sterkte voor de merries waar het mis is gegaan… hoop dat de merries zelf het goed maken.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 02:19

Ik vind vossen prachtig maar door nogal nare omstandigheden heeft een vos merrie bij ons een nare nasmaak gekregen, maar laat dit dametje daar dan maar weer verandering in brengen <3

Ze heeft al gedronken en ligt nu te slapen. We laten ze nu lekker hun ding doen terwijl ik ze op de camera volg. En probeer iets te verzinnen wat bij d'r past alle namen die ik had zijn niets heb ik nu besloten :=

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 04:23

Proficiat Seven!

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 05:44

Moet het met de T beginnen dit jaar?

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 07:34

Gefeliciteerd! <3