Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf welke leeftijd merrie laten dekken

 
Profiel   

Hoi! Ik wil volgend jaar heel graag mijn lieve merrie laten dekken, maar ik weet dat het het beste is voor een veulen om samen met een leeftijdsgenootje op te groeien zodat ze lekker samen kunnen spelen. Ik dacht dan kan ik mijn andere merrie ook laten dekken. Ze is alleen erg jong. Ze is nu 1.5 jaar, ze is begin november 2020 geboren. Als ik allebei de merries volgend jaar zou laten dekken (wat mijn persoonlijke voorkeur zou hebben) zou de ene merrie dus 2.5 jaar zijn en met drie en een half haar veulen krijgen. Dit lijkt me erg jong. Dus dan kan ik ze over 2 jaar laten dekken, is ze dan wel oud genoeg? Natuurlijk hangt het ervan af hoe de merrie er dan uitziet en elke merrie is anders in lichamelijke groei en ook geestelijke ontwikkeling. Dus daar zal het uiteindelijk totaal vanaf af hangen.
Vanaf welke leeftijd laten jullie je merries dekken?
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 15:40 



 
Profiel   

En hoe belangrijk is maatje van de zelfde leeftijd voor een veulen? Het veulen komt in een kleine kudde van verschillende leeftijden te staan. En is een veulen erbij kopen een optie? Dan zal er wel een leeftijdsverschil zijn of zal het zelf gefokte veulen een tijdje zonder maatje komen te staan. Als dat een optie is kan ik mijn oudere merrie (7 jaar) volgend jaar laten dekken en de jonge merrie rustig laten uitgroeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 17:32 



 
Profiel   

LyonaHorse schreef
Hoi! Ik wil volgend jaar heel graag mijn lieve merrie laten dekken, maar ik weet dat het het beste is voor een veulen om samen met een leeftijdsgenootje op te groeien zodat ze lekker samen kunnen spelen. Ik dacht dan kan ik mijn andere merrie ook laten dekken. Ze is alleen erg jong. Ze is nu 1.5 jaar, ze is begin november 2020 geboren. Als ik allebei de merries volgend jaar zou laten dekken (wat mijn persoonlijke voorkeur zou hebben) zou de ene merrie dus 2.5 jaar zijn en met drie en een half haar veulen krijgen. Dit lijkt me erg jong. Dus dan kan ik ze over 2 jaar laten dekken, is ze dan wel oud genoeg? Natuurlijk hangt het ervan af hoe de merrie er dan uitziet en elke merrie is anders in lichamelijke groei en ook geestelijke ontwikkeling. Dus daar zal het uiteindelijk totaal vanaf af hangen.
Vanaf welke leeftijd laten jullie je merries dekken?
Alvast bedankt!


Persoonlijk zou ik ze niet laten dekken voor ze 3 zijn.
Dan hebben de meeste paarden de meeste groei gehad.
Wil je zeker weten dat ze volledig volwassen zijn dan zou ik wachten tot ze 5 zijn.
Er zijn maar enkele paarden die echt nog groeien na hun 5e

LyonaHorse schreef
En hoe belangrijk is maatje van de zelfde leeftijd voor een veulen? Het veulen komt in een kleine kudde van verschillende leeftijden te staan. En is een veulen erbij kopen een optie? Dan zal er wel een leeftijdsverschil zijn of zal het zelf gefokte veulen een tijdje zonder maatje komen te staan. Als dat een optie is kan ik mijn oudere merrie (7 jaar) volgend jaar laten dekken en de jonge merrie rustig laten uitgroeien.


Meestal vinden veulens het wel erg leuk als er een leeftijdsgenootje is om mee te spelen.
Gemengde kudde is goed voor de verdere opvoeding en gedrag maar ik vind wel dat ze iemand moeten hebben om mee te ravotten

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-22 17:34 



 
Profiel   

@fleurtjeuh dank voor je reactie! Ik denk dat ik de jonge merrie dan inderdaad nog lekker een aantal jaar laat uitgroeien. Dan laat in volgend jaar m'n oudere merrie misschien insemineren, en dan kan ik er tegen die tijd een leeftijdsgenootje bij kopen. Heeft iemand hier verder ervaring mee? Hoe gaat dat dan in de kudde met een vreemd veulen? En is een hengst of merrie veulen het handigst in een kudde? En er is natuurlijk wel wat leeftijdsverschil, een veulen moet minimaal 6 maanden zijn om van de moeder weg te mogen, is dat erg of maakt het niet zoveel uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 20:38 



 
Profiel   

Hengstveulens zijn vanaf ong. 8-9 maanden vruchtbaar.
Qua speelmaatje wil je hetzelfde geslacht, maar eigenlijk is een sociale kudde belangrijker en daarvoor moeten liefst meerdere dieren volwassen en sociaal zijn. Je kan er altijd voor kiezen om je veulen ivm afspenen en wat van de wereld zien een zomer in een opfok/gemengde groep elders te plaatsen, maar aan kleuterklas zonder schooljuf hebben ze niet zoveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 20:48 



 
Profiel   

tamary schreef
Hengstveulens zijn vanaf ong. 8-9 maanden vruchtbaar.
Qua speelmaatje wil je hetzelfde geslacht, maar eigenlijk is een sociale kudde belangrijker en daarvoor moeten liefst meerdere dieren volwassen en sociaal zijn. Je kan er altijd voor kiezen om je veulen ivm afspenen en wat van de wereld zien een zomer in een opfok/gemengde groep elders te plaatsen, maar aan kleuterklas zonder schooljuf hebben ze niet zoveel.


Dank je wel voor je reactie! Ik wist niet dat hengstveulens al zo vroeg vruchtbaar zijn! Het veulen komt in een gemengde kleine kudde van verschillende leeftijden. Het is een leuke sociale kudde, en ze staan 24/7 buiten met schuilstal, dus dat zit denk ik wel goed. Ik wil wel graag een speelmaatje erbij, om lekker samen mee op te groeien te te kunnen stoeien. En als het nodig is, kan ik het veulen idd altijd nog naar een opfok brengen, maar mijn voorkeur heeft toch wel om hem/haar lekker aan huis te hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 20:54 



 
Profiel   

2,5 vind ik idd te jong om te dekken. Ik heb wel nog mensen geweten die hun merrie al erg jong lieten dekken om de groei te stoppen, denk dat de merrie nog geen 2 was, maar al 1,70 groot was. Maar of dat werkelijk de groei stopt, en of dat gezond is, laat ik in het midden.

Speelkameraadjes hoeven niet noodzakelijk dezelfde leeftijd te hebben, als er andere relatief jonkies bij zitten, loopt dat wel los. Hier ook nog gehad dat een hengstveulen stoeide met een ruin van 12 jaar, de jongere dieren waren merries, en die zijn meestal niet zo speels als hengstveulens.

Om speciaal een veulen bij te kopen van die leeftijd, lijkt me ook wat overdreven, zeker met de prijs van de paarden tegenwoordig. Of je moet er een shetje bij nemen, maar dan moet je omheining er natuurlijk geschikt voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-22 21:10 



 
Profiel   

@hwn bedankt voor je reactie!
Ik wil graag het meest ideale geval weten voor het veulen, en dan kijken in hoeverre ik het waar kan maken.
In mijn kudde zijn ook twee jonge ruinen, 4 en 3 jaar. Allebei niet echt heel speels..
Dus al het het meest ideaal is om een leeftijdsgenootje erbij te hebben, wil ik wel kijken in hoeverre het mogelijk is. Maar er zijn volgens mij ook best wat mensen die een veulen zonder speelmaatjes laten opgroeien, dus in hoeverre is dit oke voor een veulen? Mist hij/zij dan echt iets of merk je er niet zoveel aan?
En wat als twee veulens elkaar niet leuk vinden, of het (eventueel) gekochte veulen niet word geaccepteerd in de kudde? Dat laatste zie ik niet snel gebeuren, want alle paarden hier zijn erg sociaal.
En kan zo'n jong veulen de stress van het verhuizen en nieuwe plek/kudde wel aan? En zal de merrie met eigen veulen het andere veulen wel accepteren?
Sorry dat ik zoveel vraag, het word de eerste keer dat ik zelf een veulen fok, en ik wil goed voorbereid zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 14:25 



 
Profiel   

hwn schreef
2,5 vind ik idd te jong om te dekken. Ik heb wel nog mensen geweten die hun merrie al erg jong lieten dekken om de groei te stoppen, denk dat de merrie nog geen 2 was, maar al 1,70 groot was. Maar of dat werkelijk de groei stopt, en of dat gezond is, laat ik in het midden.

Speelkameraadjes hoeven niet noodzakelijk dezelfde leeftijd te hebben, als er andere relatief jonkies bij zitten, loopt dat wel los. Hier ook nog gehad dat een hengstveulen stoeide met een ruin van 12 jaar, de jongere dieren waren merries, en die zijn meestal niet zo speels als hengstveulens.

Om speciaal een veulen bij te kopen van die leeftijd, lijkt me ook wat overdreven, zeker met de prijs van de paarden tegenwoordig. Of je moet er een shetje bij nemen, maar dan moet je omheining er natuurlijk geschikt voor zijn.

Mijn paard leek opeens weer een paar cm te zijn gegroeid na de dracht. Niet gemeten, maar op het oog leek het wel zo. Waren meerdere mensen die hetzelfde dachten.
Zij werd gedekt toen ze net 4 was, en kreeg haar veulen dus toen ze (bijna) 5 was.
Het heeft haar veel goed gedaan. Het was opeens veel meer een paard in plaats van een halve jaarling :P Zowel mentaal als fysiek.
Vind 2,5 nog wel heel jong, maar 3,5 zou toch wel moeten kunnen. Zoals ik al zei heb ik het idee dat het voor mijn paard juist wel goed was, ondanks dat het echt een puppy was. Toegegeven, dat is ze nu nog steeds :') Door een blessure niet kunnen trainen en dus alle bespiering verloren en veel mensen schatten haar nu 3, terwijl ze bijna 7 is.

Dit veulen was wel het enige veulen en ik merkte wel dat het veulen echt een speelkameraatje miste. Gelukkig is de merrie ook speels en konden ze dus wel samen spelen, maar dat is toch anders dan met een ander veulen. Heel erg is het ook niet, het veulen komt niks tekort en heeft het prima naar dr zin in de kudde (met moeder én oma), maar ideaal gezien is het wel leuk als er een leeftijdsgenootje bij is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 14:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen