Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Is dit kegelen?

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Ik heb een drachtige merrie die voor de eerste keer moet veulenen.
Vorige week had ze beginnende uiervorming. Nu afgelopen vrijdag was de uier terug leeg.
Ik ging daarnet nog een keertje kijken naar de weide en zag 2 'drupjes' aan haar uier hangen. De uier zelf is nog altijd leeg maar haar banden zijn toch al wat puddingachtig en haar kling is al goed los.
Zelf vind ik ze nog niet al te zwaar staan. Zou ik ze al naar de dierenarts brengen of kan ik daar nog even mee wachten? Ze is uitgerekend midden mei, dus is uiteindelijk nog een maand dat ze zou moeten dragen?
Dankjewel allemaal :)

Dit is haar uier vorige week

[ img ]

Dit is haar uier vandaag met de 2 'drupjes' aan

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 22:16 



 
Profiel   

Hm nou nee dat ziet er niet uit als een uier van een merrie die elk moment kan bevallen.
En ik zie de drupjes niet zo eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 22:19 



 
Profiel   

Ziet er inderdaad niet uit als volle kegelende uier.

Dit was van mijn merrie vorig jaar oo de dag van veulenen.
[ img ]

Dit is ze nu met nog twee weken te gaan.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 22:21 



 
Profiel   

Nee, dat is niet kegelen, maar zijn meer afdekstopjes. Kegelen dan zie je echt witte melk en zien de spenen er uit als kegels, voor het kegelen zie je vaak hars. Zie ook https://www.bokt.nl/wiki/Dracht en https://www.bokt.nl/wiki/Geboorte, daar staan ook duidelijke foto's bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 23:15 



 
Profiel   

Zijn geen kegeltjes maar afdekdopjes. Duurt nog wel effe! Geen stress en zelf nog lekker slapen in de nacht. Nachtbraken komt later nog wel.
Het met groen omcirkelde is waar ooit de navelstreng heeft gezeten toen de merrie geboren werd.
Aan het einde van de draagt kan deze meer zichtbaar of zelfs iets bol worden ivm druk in de buik. Zolang er geen hele grote bult komt is het geen probleem. Gebeurt dit wel kan er een breuk zijn ontstaan. Dan wel foto even naar dierenarts sturen voor advies.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 00:29 



 
Profiel   

Ziet er inderdaad niet uit als kegelen. Ik vind de uier ook wel behoorlijk leeg voor een merrie die al zo ver in de dracht zit. Ik denk dat ze nog wel even wacht met de geboorte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 09:56 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal :) blij dat ik nog even op 2 oren kan slapen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 10:44 



 
Profiel   

Pauline2000 schreef
Dankjewel allemaal :) blij dat ik nog even op 2 oren kan slapen

Hoe doe je dat? :+

Succes alvast voor over een poosje. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 10:44 



 
Profiel   

Wat je in je eerste foto groen omcirkeld hebt, heet 'zucht'. Dat is een vochtophoping die vooral vaak de laatste weken van de dracht voorkomt (kan ook eerder hoor, is geen reden voor paniek in ieder geval). Vergelijk het maar met de dikke enkels van een zwangere vrouw. Hoort er bij. Kan ook een beetje komen en gaan.

Slaap nog maar even lekker :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 10:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen