[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:09

Herkenbaar. Ons shetveulen is helemaal gek van de quarter ruin. De combinatie ziet er zo grappig uit. Maar de shet had ook steeds stukken staart in zijn mond en zat lekker te kauwen. De ruin heeft een paar dagen een vlecht erin gehad en het lijkt nu wel minder.

Quarter veulen heeft een hoefzweertje en wil er nog niet uitkomen. We weken met biotex en 's avonds laten we hem in een zak met zuurkool staan. Heb ze wel apart, want als het straks toch geen hoefzweertje is, wil ik toch dat hij even niet te gek doet.

Iedereen is nu wel van slag. Moeders vind er niks aan zonder haar broer, broer vindt er niks aan zonder hun en shet moeder snapt er al helemaal niks van zo.

Ze kunnen wel contact maken en elkaar zien, maar het is natuurlijk niet hetzelfde.

AM_Horses

Berichten: 2613
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:44

Hoe gaat het met jullie veulens?

Gisteren hebben we Winston naar de opfok gebracht. Op de trailer ging het super. Netjes vast gestaan, en braaf meelopen naar de stal. Na alle pech wat hij in zijn korte leven al heeft gehad. Oa de Koliek operatie en nog een paar dingetjes. Hij is nu de grootste van het stel. Afbeelding

Sis gaat dinsdag naar de opfok, die mag nog even een dagje genieten bij haar moeder

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:18

Hier staan ze nog bij mamma.
Saphira gaat maart/april op reis.
Syrah blijft in de kudde tot ze verkocht is
Sky kan met het nieuwe jaar of wanneer hij door heeft dat hij hengst is naar de hengstenkudde.

Sky
Afbeelding

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:14

Am wat leuk om te horen! Ik was ook al benieuwd naar alle veulens. Wat goed dat Winston niet de kleinste is. Geeft toch een fijn gevoel denk ik..

Mirjam geen haast bij jou. HeerlijkN

Hier heeft mijn kleintje het nest verlaten en naar haar nieuwe huis gegaan. Ze kwamen haar gisteren om kwart over 8 savonds ophalen en de rit was 8/9 uur lang. ;( Vond het zo zielig. Maar ze heeft een werkelijk waar prachtig thuis getroffen en is dan ook veilig aangekomen. Staat al met leeftijdsgenootjes. Dus ideaal voor haar.

Gisteravond voor ze wegging
Afbeelding
Bij haar nieuwe huis:
Afbeelding

Vind het spenen overigens maar eng met risico op uierontsteking. Zooo gezwollen vandaag meteen... Veel gewandeld en morgen toch even de da bellen voor advies.


Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:29

Nee geen haast hier. Met 6 maamden zal ik ze 's-nachts eens gaan scheiden. En met 8/9 maanden pas echt weg bij mamma. 2 vd 3 hebben de veulens dan ook grotendeels al zelf gespeend. Tenminste vorig jaar dus verwacht dit haar ook.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:30

Oh wat spannend. Baby op eigen benen. En wat een lange rit ook.

Hier zijn we ook met spenen begonnen. Ik heb ze nu eerst in de avond bij elkaar weg (vandaag voor de 2e avond). Moeder en dochter staan naast elkaar. En dat gaat mooi.
En dan in de nacht wel bij elkaar. En dan komende week de bedoeling dat ze alleen overdag bij elkaar staan.
Ik wacht met smart op mijn nieuwe stal (die zou in theorie komende week geplaatst worden, maar ik zou ook anderhalve week van te voren gebeld worden en dat ben ik nog niet… dus afwachten maar).
Zodra de nieuwe stal staat, dan kan het vriendinnetje voor mijn veulen ook komen en dan wil ik haar overdag ook bij moeders weg hebben…
Mijn (uit de kluiten gegroeide) baby is nu ruim 6 maand oud, dus mag ook wel toch?

Tot zover het plan :)

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:11

Wij hebben Sueño zaterdag naar de opfok gebracht. Wel een klein beetje tranquigel gegeven om de scherpe randjes eraf te halen maar hij deed het super. Stond met 5 minuten op de wagen en deed het daar ook goed. Kreeg 's-middags al gelijk een filmpje toen ze samen stonden. Er komen nog meer veulens bij maar voor nu staan ze met 3.


Afbeelding


Afbeelding

Het grote veulen is 3 maanden ouder.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:20

Hier zijn Galaria en Illyana al gespeend. De rest mag nog even bij mama genieten :)

Galaria mocht van de week mee naar show, voor het eerst zonder mama weg. Maar ze was zo braaf en volgens mij heeft ze de tijd van haar leven gehad daar :D Al die aandacht vond ze heerlijk. Wel in de ring een kleine oepsie toen ze de verkeerde kant op draaide en zichzelf vastdraaide in de lijn, maar toen ze los was ging ze door alsof er niks gebeurd was. Ze bleef er niet in hangen (pun intended :+ ). Uiteindelijk heeft ze een mooie tweede plek behaald.


Ook Liberté mocht mee. Hij deed mee aan het Europees Kampioenschap. Echt ontzettend spannend! Maar wat deed hij het super, hij heeft zichzelf zo ontzettend goed laten zien. De voorbrenger was ook ontzettend over hem te spreken. Hij is uiteindelijk tweede geworden en is nu dus Reserve Europees Kampioen!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:54

Gefeliciteerd Goldenarrow, dit zijn machtig mooie resultaten!

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:25

Gefeliciteerd Goldenarrow *\o/* Echt supergaaf!

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:44

Bedankt, we zijn ons ook nog steeds aan het knijpen of we niet dromen, haha. We hebben echt een supergoed seizoen gehad. Liberté 3 shows gelopen, 2x goud, 1x zilver. Galaria ook 3 shows en 2x zilver, 1x goud.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:48

Hier lopen de veulens van eind maart en begin april nog bij de merries.
Meer update heb ik niet :')

Floripori
Uiers zijn vaak vol met spenen. Veel meer dsn beweging en geen krachtvoer geven kun je niet.. het hoort erbij. Ik heb nog nooit uierontsteking gehad bij mn merries.

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:40

Mijn merrie heeft ook een enorm uier op het moment. Zaterdagavond spoot de melk er gewoon uit :=

Maar inderdaad, zoveel mogelijk beweging en geen krachtvoer en dan moet de natuur zijn werk doen.

Ik hou haar natuurlijk wel in de gaten maar dat lijkt me logisch :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:57

Hier ook alles nog hetzelfde.

Q veulen is zat 6 mnd hangt nog steeds aan mama. Maar het hele stel loopt 90% van de tijd wel samen. Hij is ook enorm gek op zijn oom die zijn 2e jeugd beleefd met de jongens en nu op zijn 23e echt erg speels is. Was hij wel, maar miste toch iets om mee te spelen laatste jaar.

Hij rent wel rond met shet veulen en rent dan weer naar mama. Hij drinkt ook nog erg veel.
Ze staan nu 2 weken 's nachts op stal vanwege de wolf. Moeders was eerst wat onrustig, maar ze liggen nu vaak te slapen.
Ik heb sws weleens gedacht; o jee, want ze was best streng, maar lijkt hem steeds leuker te gaan vinden en hangt ook wel aan haar kind.

Shet veulen is 5 mnd en doet erg zijn eigen ding. Moeders werd er eerst nerveus van, maar nu houdt ze hem goed in de gaten of hobbelt er achteraan. Volgens mij drinkt hij iets minder, maar zie het niet 24/7.

In het voorjaar gaan we verbouwen zodat ze samen kunnen staan en niet meer opgesloten op stal hoeven, maar nu zijn ze ook wel kwetsbaar.

Of we gaan "helpen" bij afspenen zien we wel. Speelt nu nog niet. Moeders zijn ook nog erg lief, geduldig en zien er goed uit.

Ik denk wel dat shet veulen eerder "rijp" is en dan gaan we wel ingrijpen natuurlijk.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:36

Afbeelding
Mijn Spruit doet het ook goed. Gaat binnenkort bij moeders weg. Hij is nu net de 5 maanden voorbij.
Helaas nog niet verkocht, maar komt vast wel iemand voor hem.
Voor nu maar alvast een box voor hem vrij gemaakt. Hij mag, als hij niet verkocht wordt, thuis blijven en in de ruinen groep mee. (Uiteraard netjes, rustig aan introduceren).

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:54

Mirjam klinkt echt fijn!

Sanet ja was superspannend maar nu gelukkig alles goed. Nieuwe stal? Toe maar :wow: Wel foto plaatsen als het zover is :D

Cio dankjewel, vorig jaar had mijn merrie dat helaas wel dus ben daar behoorlijk van geschrokken. Ze had natuurlijk superveel pijn. Gelukkig lijkt dit jaar mee te vallen zo ver...

Caresse ik probeer idd zoveel mogelijk beweging te geven. En krachtvoer krijgt ze ook niet op het moment. Meer kan ik niet inderdaad. :) Oh echt? Arme merrie van jou :')

Myrthe aaahh zo'n knap koppie moet vast een mooi huis vinden. En fijn dat hij niet in de weg staat natuurlijk.... Scheelt een hoop!

Vandaag gelukkig al een stuk minder gezwollen. Super opluchting. +:)+ Hopen dat het zo aanhoud.


Afbeelding

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:29

Gefeliciteerd GA!

Hier trailerritje gedaan samen met moeders als training. Scheelt zo enorm als ze er later weer op moet.

Veulen schijt nu al 24 uur lang spoelwormen van 10 cm uit, zo vies en zielig. Snap het niet, ze is op 2.5 maand en nu op 5 maand tegen spoelworm ontwormd

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:42

Onze Fay <3
Afbeelding
Afbeelding

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 07:06

Wat een dotje Anouk <3

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:22

Ik heb dit jaar veel enge verhalen gehoord over spoelwormen bij veulens. Echt vreselijk… Hier gelukkig nog geen wormen gezien.

En wat een schatje dat bonte veulentje! Kleine beer <3

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:08

rensju schreef:
Gefeliciteerd GA!

Hier trailerritje gedaan samen met moeders als training. Scheelt zo enorm als ze er later weer op moet.

Veulen schijt nu al 24 uur lang spoelwormen van 10 cm uit, zo vies en zielig. Snap het niet, ze is op 2.5 maand en nu op 5 maand tegen spoelworm ontwormd


Wij zijn ook een kuur van 5dagen met panacur aan het doen want ben er zeker van dat ze er hebben maar kwam laatste keer niets uit...

Wat is Fay een dotje! <3

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:41

Tygo kwam ook met spoelwormen naar ons toe, 2x stevig ontwormt en nu gelukkig vrij. Was ook niet gek gezien die daarvoor nooit ontwormt was.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:10

Ontwormen jullie spoelwormen met pyrantel of fenbendazole?

Het blijft een lastig iets, je kan alleen volwassen wormen bestrijden omdat de larven migreren door het lichaam. Dus bij besmetting moet je altijd vaker ontwormen.

En als je te goed ontwormd en er komt nooit wat af, heb je kans dat de weerstand ertegen ook slecht ontwikkelt en je dus op latere leeftijd problemen krijgt.

Ofwel, het goed doen is vrijwel onmogelijk en een besmetting is niet persee erg.

Wegens grote uitscheiding een lange overlevingskans in de omgeving zou ik de veulens wel enkel op een plek laten lopen waar de mest 100% verwijderd wordt.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:56

Vroeger had ik altijd fenbendazol, maar sinds vorig jaar ben ik overgegaan op pyrantel.

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:23

Hier ook pyrantel.

Maar in de opfok weer fenbendazol straks.