[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:05

Ons shet veulens had ook wat last. Heeft geen goede basis gehad en kwam denk ik wel van een vervuilde wei.
In overleg Pyrantel gegeven, moet nog herhaald.

Wat plaatjes;
Q veulen en mama lekker dutten

Afbeelding

Q Veulen met zijn oom

Afbeelding

Shet veulen met zijn mama

Afbeelding

En veulens samen slapen. Zodra Q veulen gaat liggen, kruipt shet veulen erbij

Afbeelding

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:34

Hier zijn ze ontwormd met oxibendazole gisteren. Straks even kijken of er ook wat uit is gekomen. :)

Scorpio is inmiddels begonnen met afspenen, ‘s nachts staat hij nu met mijn andere hengstveulen Valegro en staat zijn moeder er naast. Ging eigenlijk gelijk super goed!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooi plekje zo superpony! Je quarter is groot geworden zeg!

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:25

Super leuk om weer wat updates te zien. Wat gaat de tijd toch snel!

Ik ben wel benieuwd hoe jullie de veulens naar de opfok vervoeren. Ik zit er zelf aan te denken om alleen het veulen op de trailer te doen en moeders thuis te laten. Maar ik twijfel of ik haar los in een één paards trailer zet of vast in onze twee paards trailer.
Iemand tips / advies?

Bedoeling is dat Sundae over een paar weekjes vertrekt naar de opfok, klein half uurtje rijden naar een vriendin dus dat is wel heel fijn. Dan is ze bijna 7 maanden oud.
Afbeelding

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:15

Ik kon de wagen van de staleigenaren gebruiken dus dat was wel heel fijn.
In merrie/veulenstand gezet en Sueño er los in gezet. Kon op de camera kijken wat hij deed maar hij stond lekker in de rondte te kijken.

Merrie heb ik lekker thuis gelaten want die wil alleen op de trailer, wagentje kent ze niet en die eet haar zeker weten op :j :D

Ik heb wel wat tranquigel gegeven om de scherpe randjes eraf te halen.

Ik zou voor los gaan en als het tussenschot uit de 2 paards kan zou ik daarvoor gaan.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:31

Kent je veulen al vast staan, Nibbit? En ben je al eerder met de trailer weggeweest? Laad moeder ook makkelijk?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:53

Ik heb een merrie met veulen aan de voet gekocht en die zijn gebracht. Veulen stond vast maar had natuurlijk kapot getrokken dus uiteindelijk los.

Er is 1 veulen gekomen zonder merrie in de opfok in een paardenvrachtwagentje en 1 is gekomen met de merrie. Beide weinig problemen gehad..

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:55

Hier ook pyrantel dit jaar (zowel pyrantel als fenbendazole zijn prima, die 2de heeft wat meer resistentie tegen bloedworm), pyrantel moet je volgens mij een beetje oppassen bij een grote besmetting, werkt op het zenuwstelsel, waardoor die wormen stijf worden en verstopping of schade kunnen veroorzaken, maar dan moet het al drama binnenin zijn volgens mij.

Ik heb een aantal jaar terug een keer een veulen rond deze tijd gehad met koliek, ook spoelwormen (kwamen er niet eens zo veel uit), dus overkomt me niet weer. Vandaag zn ontworming gegeven.

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:16

Ik heb inderdaad ook wat gel gekregen van de DA Caresse, dat vind ik wel fijn om te gebruiken.

Ze heeft nog niet letterlijk met knoop vast gestaan, maar wel dat ik het touw om de tralie heb en vasthou tijdens het poetsen. Moeder laadt super makkelijk. Maar als ik moeders mee neem staat onze ruin van 27 alleen, dan heb ik er drie los van elkaar in de stress. Dus mijn voorkeur heeft wel veulen alleen mee nemen met wat gel.

Van te voren weet je toch niet hoe het gaat. Uit jullie ervaringen blijkt ook wel dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Maar wel fijn om even anderen aan te horen.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:21

Ik heb vorige week Galaria nog in haar eentje meegenomen naar Lier (bijna 2 uur rijden). Die stond gewoon vast in haar eigen vakje, eigenlijk net zoals een volwassen paard. We hebben wel een vrachtwagentje en ze heeft er natuurlijk al tig keer opgestaan. Het enige dat nu anders was was dat haar moeder niet mee ging en dat ze alleen stond. Ze heeft alleen in het begin even gehinnikt, maar dat hield snel op en na een half uur stond ze hooi te eten. Op de terugweg was ze gelijk relaxt.

Afbeelding

Maar als je veulen geen wagen/trailer gewend is en niet gewend is om vast te staan is het natuurlijk een ander verhaal.

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:02

Normaal altijd pyrantel, deze keer kreeg ik panacur (fenbendazol) op 2.5 maand. Heb gewoon 1malig gegeven voor het aantal kg's. Doen jullie dat anders met panacur?

Nu dus pyrantel en man ze had wel dood kunnen zijn. Nu poept ze weer wormloos, was precies op tijd denk ik.

Trailerrit met veulens is altijd spannend, ik probeer ze daarom eerst niet alleen te vervoeren. En heeel blij met trailercam!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:13

Ik heb dan vnl kleintjes, maar ik heb ze zowel los als vast vervoerd. 1x niet aan gedacht schot eruit te halen, pony moest uit duitsland komen. Hele weg netjes vastgestaan :') had ze nooit eerder gedaan. Zelfs nog in de file gestaan. Nu was dat dier ook stoicijns en bomproof geboren :')

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:46

T knappe stel bij elkaar

Afbeelding
Afbeelding

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:10

Knapperds <3

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:09

Ik vervoer ze niet alleen. Dan een ander maatje erbij. De stress van het afspenen, alleen in een trailer en dan nieuwe locatie vind ik vragen om verlatingsangst bij zo’n jong dier.
Zelf neem ik meestal niet de merrie mee maar een van de oudere wijze dames :j.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:31

@Libera, mooie stal zo. Heeft hij ook niet geprobeerd over de rand te gaan?

Hij lijkt wel flink zo he?! Groeit ook goed, maar is wel echt een gup. Moeders is ong 1.45m en de oom 1.48m maar dat is wel een tank. Zijn ( "echte" ) vader is ook een beetje zo, maar moderner/atletischer.

@Melissa, mooie plaatjes.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:16

Hier ook een goeie joekel
Afbeelding

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 06:13

Oei die is idd ook groot!

Superpony Nee heeft ie niet eens geprobeerd gelukkig! Was eigenlijk gewoon gelijk heel rustig. Nu staan ze nog wel direct naast de moeder dus dat scheelt ook wel. Eind deze week schuif ik ze een stal op en staat er een ander paard naast. En als dat ook goed gaat zet ik ze overdag ook apart :)

Je quarter lijkt groter dan ie is dan! Valegro is ook een qh maar is nu even groot als Scorpio, zullen zien of dat zo blijft (vast niet :') )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:24

Hier inderdaad in de nacht ook uit elkaar en overdag wel nog samen.
Wel gaat mams regelmatig heel wat uurtjes overdag mee.
Afbeelding
Samen met oma in de stal.
Volgens mij is ze zelfs groter dan haar half broertje rond deze tijd was .

Wpaard

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:17

9 november is mijn mooie veulen 6 maand oud <3
Afbeelding

Afbeelding

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:43

Hier ontzettend veel pech.
Mijn veulen van 6,5 maand heeft een ongeluk gehad. We kunnen er niet achter komen wat er is gebeurt.
Maar de hoef is heel stuk afgescheurd, dus moet bij de nagel weer helemaal opnieuw aangroeien.
Mag haar vandaag weer uit de dierenkliniek halen.
Maar ze moet wss nog 2 maand op boxrust in het verband:(
Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9328
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:07

Och jee wat naar!
Beterschap voor de kleine spruit.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:09

Libera, die lijkt ook groot, haha.

Broer en zus schelen echt maar een paar cm, maar zoveel in bouw en omvang. Ik vind mn ruin altijd mega veel paard en zus is meer een pony. Maar broer heeft met 1.48m ook dekenmaat 195/205 :o En zus 185.

Wat zijn die rijpaard veulens groot :o

Maar alles in verhouding. Zeker het shet veulen van 5 maanden is al net zo hoog als zijn mama en vader zou ongeveer zelfde maat zijn.

Wpaard, alsof ik naar onze kleine spruit kijk <3

Shadow, jeetje, heftig! Sterkte.

Ons veulen lag vorige week naast het draad. Ik haal stroom eraf voor ik ga uitmesten, hij rolt en ligt vast met achterbenen. 1 blijft vastzitten en hij staat op en blijft trekken. Ik kon vanaf mijn kant het draad loshalen, zodat de spanning eraf ging. Maar ik denk dat het zomaar anders had kunnen aflopen. Draad zat precies in zijn kootholte en eigenlijk is het draad net te sterk voor een veulen om kapot te trekken.

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:09

Jeetje dat is schrikken shadow!
Hopelijk knapt ze snel op, niks aan als die kleintjes op boxrust moeten.

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:02

Shadow wat een nare snee daar, dat gaat wel ff duren..
Ik zie allemaal joekels en een klein lief pluisje, gaat het goed?

Ik heb ze zondag uit elkaar gehaald, niet afgebouwd want dat kon niet. Dus in 1x. Veulen blijft bij twee friezen en merrie is verhuisd. Ze heeft wel last van een gezwollen en pijnlijk uier, hoe lang duurde dat bij jullie merries?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:21

Die hoef! Wat schrikken!

Voor degene die naat buitenland verkopen, hoe controleren jullie of het geen oplichter is?