[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 06:44

Inderdaad een scheut olie erdoor. En dan kijken of je 1 of 2 voerbeurten extra kan doen. Je kan beter vaker voeren dan in 1x heel veel. Als je bijvoorbeeld in totaal 3 scheppen Seniores geeft en dat verdeeld over 3 voerbeurten, dan is dat ideaal.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 07:39

Ik voer inderdaad grote hoeveelheden liever over meerdere beurten. Als het veulen er net is kan ik zo richting de 4 tot 6 scheppen merriebrok gaan, afhankelijk van hoe het loopt. Maaar 1 schep per voerbeurt. Maaar dat moet wel kunnen natuurlijk.. als je werkt wordt dat lastig bijvoorbeeld. 2 scheppen per voerbeurt durf ik nog wel aan.
Senioren priores is gewoon ruwvoer vervanger dus daar kunnen ze best veel van eten, alleen sommige laten het staan omdat het teveel in 1 keer is. Dat zal ook aftasten zijn.
Je voert ruwvoer bij op het land? Zorgen dag er altijd ruwvoer ligt kun je nog proberen. Maar versieren is ook niet wat.

Ik denk dat je zo even moet testen wat gaat werken, in welke hoeveelheden en hoeveelheid voerbeurten.
Ik wou wel oppassen met luzerne omdat het gevoeligheid in de maag kan geven met prikken. Zou ook proberen dat eens weg te laten. Of in brok vorm te geven desnoods.

En olie. Olie is geweldig. Maar voer dat ook even geleidelijk op.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:10

Even tussendoor: een paard kan alles wat in een brok zit ook beter opnemen wanneer ee eerst ruwvoer hebben gegeten. Eerst hooi en dan pas brok. Zo heb ik het toch steeds opgenomen. Ik zou pulp en luzerne goed bijgeven. En idd eventueel scheut olie erdoor.

Sanet

Berichten: 7955
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:11

Knolselder schreef:
Even tussendoor: een paard kan alles wat in een brok zit ook beter opnemen wanneer ee eerst ruwvoer hebben gegeten. Eerst hooi en dan pas brok. Zo heb ik het toch steeds opgenomen. Ik zou pulp en luzerne goed bijgeven. En idd eventueel scheut olie erdoor.

Maar als het paard de hele tijd kan grazen, dan hoef je toch niet eerst hooi te voeren voor een krachtvoer-voerbeurt?

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:12

Als het genoeg kan grazen wel ja. Het is maar een algemene tip, misschien heeft niet iedereen die optie.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:24

Vulina schreef:
Knap ding Mirjam! Heeft hij nu een overvulde knie (bult) of lijkt dat zo?

Nee lijkt maar zo. :D

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:42

Voor de geinteresseerden:

Da is geweest. Bloed geprikt, tanden gedaan en mest meegenomen. Heeft mij net opgebeld. Toch een fixe wormenbesmetting. Daar dacht ik ook een beetje aan ivm de opgezette pens maar broodmagere lijf. Fijn dat ik nu weet wat mij te doen staat. De kleine meteen maar laten chippen. Medelijden met degene die haar moet schetsen :') Afbeelding


Afbeelding


Corina dus tip van mij aan jou. Kijk ook of er nog andere onderliggende klachten kunnen zijn. En de tip van de olie klinkt goed.

Gitte_Tosje
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-04-22
Woonplaats: Geel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:41

Ik spring nog even terug mee op de kar want lees nuttige dingen waar ik net ook wat vragen rond heb. Mijn merrie begint (eindelijk) wat af te vallen aan flank en achterhand maar houdt een dikke buik. Als je langs achter kijkt zou je zeggen dat ze nog steeds drachtig is... moet ik dan richting wormen gaan kijken? Of kan dit nog van de dracht zijn (veulen is nu bijna 3 maanden)?
Afbeelding
Afbeelding

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:27

Zo eindelijk eens tijd voor een bijleespost. Het is hier giga druk met gedumpte konijnen en pension vol en ondertussen toch genieten van mijn mini dames :D

@splenius
Allereerst jij natuurlijk nog gefeliciteerd! Beter laat dan nooit toch :D Prachtig buiten in het licht. Blijft bijzonder die hoefjes.

@Sarine1988
Jaaa daar is hij dan toch! Ik was naar die van jou ook zo benieuwd. Ben benieuwd wat die met die kleur gaat doen. Gefeliciteerd!

@rensju
Waar blijven die foto's :D

@mooney
Wat heb jij het mooi met de paardjes, wauw!
@Balko
Wauw wat een supergave foto's! En spannende oren :D
@kyrkelover
Wauw wat is ze knap!
@Wpaard
Die groeit hard!
@superpony
Oei dat was schrikken! Hopelijk verder geen last gekregen.
@Cemlys
Ook zo'n stoer veulen. Ben heel benieuw naar verdere verkleuring.
@petravdmeerx
Wat super om te lezen!! Ziet er ook goed uit, zo fijn!
@Libera
Wat heerlijk liggen zo in het zonnetje en wat is hij groot!
@NibbitLotus
Wat vervelend, hopelijk valt het mee en lost het snel op. Ze is ook al flink aan de maat, chique!
@floripori17
Wat vervelend van de wormen. Hopelijk knapt ze nu lekker vlot op. Je dame is nog steeds zooo leuk <3
@AM_horses
Wat fijn om Winston fotootje te zien weer buiten. Hoe gaat het nu met hem?

Ik zal zo nog even een update opsnorren van mijn dames.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:37

@Flori: fijn dat je nu weet wat het is. Dan kun je inderdaad tenminste gericht aan de slag.

Nou de smid is vandaag bij Quality geweest. Ze heeft zich echt mega goed gedragen voor de eerste keer.
Voetjes weer mooi gemaakt en weer veel geleerd.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 01:15

Faniek, nette bijleespost!!

En ja, het gaat gelukkig goed.

Gitte_tosje, mijn merrie kwam na 1e veulen en had ook zo een buik en is er eigenlijk ook niet helemaal vanaf geweest door te weinig trainen.

De shet die we hebben gekocht, heeft veel teveel veulens gehad en het lijkt of er nog een paar in zitten. Ga straks wel kijken of ze nog iets kan leren qua werkjes.
Wormen kan je testen en ik denk dat je een ontworm schema volgt? En anders wat werk gaan oppakken.
Was wel begonnen, maar toen werd het warm.

Kyrkelover, dat is fijn. Hier moeten de veulens ook. Voetjes groeien echt wel snel.

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 01:17

Gitte zou ook even checken op zand!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 01:24

Libera schreef:
Gitte zou ook even checken op zand!


Ow, ja, zand. Ook zo leuk........Ben bezig met psyllium deze week. Bij de shet eerste keer en eet het wel.

Maar beide veulens trekken hun neus op voor een slobber prakje met minimaal psyllium. Ik dacht dat ze mooi konden wennen aan iets anders eten gelijk, maar nee........

Vanavond heb ik ze een handje brokjes gegeven met wat losse zaad en is er wel wat mee opgegeten.

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 02:37

superpony schreef:
Libera schreef:
Gitte zou ook even checken op zand!


Ow, ja, zand. Ook zo leuk........Ben bezig met psyllium deze week. Bij de shet eerste keer en eet het wel.

Maar beide veulens trekken hun neus op voor een slobber prakje met minimaal psyllium. Ik dacht dat ze mooi konden wennen aan iets anders eten gelijk, maar nee........

Vanavond heb ik ze een handje brokjes gegeven met wat losse zaad en is er wel wat mee opgegeten.

Je zou het ook in een wormspuit kunnen doen.., Scorpio had erge diarree en vertoonde wat symptomen van mogelijke maagproblemen dus die heeft een paar weken medicijnen gehad en dat ging heel makkelijk met een spuit :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 02:40

Ow, dat is ook slim ja. Ik verdenk de veulens niet van zand eten of binnen krijgen, maar hoopte ze aan de smaak te kunnen laten wennen......

De merries eten het goed, dus hoopte ook dat zien eten, doet eten, maar nee......

Maar misschien maak ik wel wat voor een paar dagen via de mond. You never know met zand.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:59

Helemaal met deze droogte kunnen ze toch ongemerkt wel zand meekrijgen.
Hier helaas ook een jaarling met worminfectie, was hij wel ziek van. Gelukkig lijkt hij nu weer op te knappen.

Wat zeggen jullie van onze toverbal? Ze oogde bruin in haar veulenvacht, maar begint nu te verharen. Moeder is donkerbruin, vader is een donkere vos. Voor mijn gevoel wordt ze ook donkerbruin nu. :)

Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:11

Eerste verharing valt altijd donkerder uit. De meesten kleuren daarna weer lichter.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:46

Zou ze dan ook nog donkere vos kunnen worden, of ziet dat er weer anders uit?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:10

Nee, vos is genetisch een andere kleur en recessief, die kleur heb je alleen met 2 roodgenen, jouw veulen heeft een zwart gen (en agouti) anders toont ie nu niet bruin.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:53

MarrieLeen schreef:
Helemaal met deze droogte kunnen ze toch ongemerkt wel zand meekrijgen.
Hier helaas ook een jaarling met worminfectie, was hij wel ziek van. Gelukkig lijkt hij nu weer op te knappen.

Wat zeggen jullie van onze toverbal? Ze oogde bruin in haar veulenvacht, maar begint nu te verharen. Moeder is donkerbruin, vader is een donkere vos. Voor mijn gevoel wordt ze ook donkerbruin nu. :)

[ [url=m/BXMcOi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wij hebben een pp met hooi in bakken en gras beperkt, dus is nooit kaal en nu ook nog niet geel en dor.

Ik hoopte dat ze zo aan de smaak konden wennen, maar ze zijn al duidelijk. Ga het ook op een andere manier proberen.

Qua kleur wachten we maar af. Onze buckskin/valk van 3,5maand verkleurt nog amper. Hij lijkt lichter te worden, maar benen moeten donkerder en zien we er wel door komen.

De shet was bruin en is nu bijna zwart. Wilde geen zwarte meer zei ik, maar hij is totaal anders, dus we wachten het maar af.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:57

Is hier toevallig iemand die ik een pbtje mag sturen wbt (helaas gedwongen) veulen vroeg afspenen?
Graag wel iemand met ervaring.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:10

WAt is vroeg?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:14

Ligt aan je situatie natuurlijk. Hoe staan je merrie en veulen? Alleen of in een kudde merries en veulens?

Mijn hengstveulen is nu 3,5 maand en zou echt de boel bij elkaar gillen. Maar we hebben nog een shet merrie en veulen en de ruin, dus hopelijk zou hij daar steun vinden. Hij is daar verder goed mee.

Bij Lelymare bijvoorbeeld, kunnen merries met veulens inscharen en gaan de merries er later vanaf. Maar dat is nu te laat dan denk ik.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:20

Het veulen is nu goed 3 maanden en we moeten de merrie laten gaan, is niet paardwaardig meer.
We hebben nog 2 andere merries met beide een veulen thuis staan waar dit veulen goed mee optrekt, en nog een merrie zonder veulen. Stabiele en rustige groep.

We twijfelen dus of we haar er tussen laten lopen, en dan 's nachts apart op stal, of dat we de andere veulens ook meteen afspenen en dan met z'n 3en (dat zouden ze uiteindelijk sowieso komen), en de andere 2 veulens zijn al een stukje ouder.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:34

Bamorka schreef:
Het veulen is nu goed 3 maanden en we moeten de merrie laten gaan, is niet paardwaardig meer.
We hebben nog 2 andere merries met beide een veulen thuis staan waar dit veulen goed mee optrekt, en nog een merrie zonder veulen. Stabiele en rustige groep.

We twijfelen dus of we haar er tussen laten lopen, en dan 's nachts apart op stal, of dat we de andere veulens ook meteen afspenen en dan met z'n 3en (dat zouden ze uiteindelijk sowieso komen), en de andere 2 veulens zijn al een stukje ouder.


Met 3 maanden zou ik het veulen bij de andere merries en veulens laten lopen zo lang mogelijk nog.

Ik kocht mn merrie drachtig, maar zonder het veulen. Zij liep met 2 andere merries en veulens in de wei. Ik wilde niet dat ze haar voor 6 maanden afspeenden. Die andere 2 waren eerder geboren en werden wel afgespeend en bleven bij mijn merrie en veulen lopen. Ze had toen de zorg van 3 veulens.

Als hier iets onverhoopt gebeurt blijven ze ook samen lopen. Gaan sws niet uit elkaar, maar alles wat ze nog meekrijgen is mooi meegenomen.