Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 244 van de 247 [ 6174 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

 
Profiel   

Zit er hier ook mee. Bedoeling was eigenlijk om hem als hengstveulen te verkopen, maar hij is er nog altijd. Aangezien er verder alleen maar 5 merries zijn moeten de ballen eraf als hij hier blijft staan. Maar verkoop hem liever als hengst en castreer hem liever niet, zodat een toekomstige eigenaar die keuze kan maken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-23 12:13 



 
Profiel   

De mijne worden binnenkort gecastreerd, voordat het vliegen seizoen en de hitte weer begint :)
Had ‘m ook liever als hengst verkocht maarja. Nu blijft ie gewoon als maatje voor mn andere en gaat ie als 3 jarige weg onder het zadel hopelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 08:23 



 
Profiel   

Vandaag een baal hooi in de wei gezet. Ik had dinsdag toen ze kwamen de hooibak gevuld, maar ze aten er nog niet veel van. Gras was natuurlijk lekkerder. Maar dit is inmiddels op, dus gisteren moest ik de bak bijvullen. Maar vandaag een grote baal erin gezet. Dan hebben ze altijd wat te eten en het scheelt ons een hoop werk. Moet ongeveer 150 meter lopen naar hun wei. Ideale oplossing zo. En blij dat ze waren :D
Poepvlekken zijn al een heel stuk minder en ze zien er vrolijk

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-23 15:08 



 
Profiel   

Zien er inderdaad een stuk schoner en happier uit!

Hier net besloten om Scorpio gewoon tot 3 jarig aan te houden en toen kreeg ik een mailtje van iemand die graag wilde komen kijken…
Dus die komen dinsdag, we zullen zien.

En gisteren ook de hoefsmid geweest, had voor de zekerheid een klein beetje verdoofd en ze waren allebei hardstikke braaf, dus was een goeie ervaring erbij weer :)

Vanvond nog even lekker geborsteld want ze zijn echt super smerig van alle modder hier, ze zijn wel een beeetje overbouwd nog :')
Maar ze waren allebei heel braaf kwa vaststaan enzo (kennen ze nog niet zo heel goed)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 07:58 



 
Profiel   

dinsdag is hier de DA geweest. Rumour is gespoten tegen de schimmel. En ze heeft bij beide even de ballen gevoeld := Van Rumour wisten we al dat hij maar 1 bal had, helaas was ie nog niet ingedaald. Helaas bij Fellow ook maar 1 bal. Ze vond Fellow eigenlijk ook nog wat jong om al te castreren (hij wordt 11 april 1 jaar). Dus we gaan het nog even een zomer aankijken. Dus nu hard op zoek naar een plekje waar ze vanaf april/mei op de wei kunnen en bij voorkeur ook nog de winter kunnen blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 22:17 



 
Profiel   

Libera hoe was het gegaan met de kijkers voor Scorpio?

Setteli ze willen graag nog even hengst blijven dus. :Y) Hier heb ik het geluk dat er twee in het koppel sowieso hengst blijven dus ik hoef die keuze nog niet te maken.

Wat zijn de voor- en nadelen eigenlijk om vroeg te castreren of juist langer hengst te houden?

Ik dacht altijd dat ze wat mooier uitgroeien, maar of dit ook echt zo is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 11:49 



 
Profiel   

Mijn vroeg gecastreerde ruinen zijn ook heel mooi :+
Nee zonder gekheid. Ze zijn mooi als ze hengst zijn, als de ballen er alsnog af gaan worden ze ook ruin en moet je gwn spieren gaan trainen. Ruinen worden vaak wel iets groter.

Ik vind karakter van ruinen fijner en heb ze meer in de hand dan een opfok bijvoorbeeld. Daar maakt t karakter iets minder uit natuurlijk. Omdat ik ze dus thuis heb is het ook makkelijker huisvesten.
Plus een hengst die geen potentiële dekhengst kan worden, vind ik het onzin om hengst te houden door bovenstaande redenen. Maat net wat ik zeg, als je ze toch weg brengt en ze staan hele dagen in een groep tot 3 jaar heb je er weinig last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 12:15 



 
Profiel   

Voor de uitstraling zou het ze nu niet persé hengst houden. Jonger castreren is soms minder ingrijpend omdat de wondes kleiner zijn en de zaadstrengen nog niet zo dik.
Maar ze zijn nog jong. Persoonlijk zou ik, als je er de plek voor hebt, ze nog even tijd geven in afwachting tot die 2e bal misschien komt. Als ze gewoon eenvoudig kunnen castreren is toch ook minder ingrijpend dan dat ze op de tafel moeten. Dat kan nog altijd als die 2e echt niet komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 12:42 



 
Profiel   

Voor de hengst uitstraling hebben ze testosteron nodig, zodra de ballen weg zijn verdwijnt dus ook de hengst uitstraling. Ze groeien dus niet mooier uit door ze later te castreren.

Als je ze sowieso wil castreren is zo vroeg mogelijk het beste (het gat in het buikvlies is dan kleiner, omdat de zaadstrengen nog niet volledig ontwikkeld zijn. Vanaf 5 jaar zijn ze volledig ontwikkeld).

Echter als ze nog maar 1 bal hebben zou ik nog even wachten tot ze 2 jaar zijn, tot 2 jaar heb je de kans dat ze nog naar beneden komen en castratie van bal in de buik is een stuk heftiger dan ballen er buiten.

Ruinen die groter worden heeft te maken dat testosteron de groeischijven eerder sluit. Vroeg castreren zorgt er dus voor dat de groeischijven langer actief blijven. Echter zie je het grootste verschil als ze gecastreerd worden voor de 6/9 maanden. Daarna wordt het steeds minder en groeien ze ook minder.

Ik heb nog wel plek voor hengsten, maar dat is een beetje te ver waarschijnlijk. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 12:53 



 
Profiel   

Die van ons zijn 9,5 en 10 maanden en de quarter van 10 maanden ligt mooi op schema qua maat. Ik wil juist niet dat hij groter wordt, maar ze moeten weer terug samen, dus heb geen keus. Voel nog steeds maar 1 balletje, dus even laten checken, hij oefent wel met het apparaat.

Onze vorige hengst is pas op zijn 6e gedaan en ook gewoon liggend in pension en niet de kliniek. Hij groeide helaas niet verder uit. Hij had een achterstand toen we hem met 4jr kochten, maar bleef erg iel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 12:58 



 
Profiel   

Qua uitstraling maakt het inderdaad niets uit. We hebben er ooit eentje gecastreerd met 7 jaar die een gigantische hengstenuitstraling had, echt heel gaaf om te zien (de zwarte hackney in mijn profiel). Na een jaar was het echt een hele andere om te zien, hals veel dunner etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 13:14 



 
Profiel   

Ik heb nog niets hoeven castreren, wel zo fijn. :o

Over 2 weken gaat Sky weg. En in april Saphira. Mijn "kleintjes". :\
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 10:09 



 
Profiel   

Quir, ja dat is wel wat ver, hahaha
Ik heb als het goed is een plekje in Drenthe. Gaan binnenkort even kijken. En dan kunnen ze hier t/m oktober blijven staan. Waarschijnlijk ook de winterperiode daarna, maar dan was ie best aan de prijs. Dus ik ben me vast aan het oriënteren hoe ik het evt thuis kan regelen. Nu moest alles stel op sprong, nu heb ik iets meer tijd om erover na te denken en dingen te regelen en ook een stal voor de nacht.

Ze staan beide nu met een deken op, kwam er gisteren alleen achter dat die van Fellow niet meer goed waterdicht was. Fijn dat ik een dochter heb die bij Divoza werkt, dus gisteravond in het donker nog deken gewisseld.

Als ze eind van de zomer weer thuis komen wil ik ze wel beide gecastreerd hebben. Dus duimen dat beide ballen zijn ingedaald. Voor de uitstraling zou me niet zo boeien. Heb ooit mijn 4 jarige shetlander gecastreerd. Die had een enorme hengstenuitstraling, dikke hals en enorm brede kaken. Na de castratie zag je alles minder worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 10:37 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Hier aantal nieuwe foto's wat denken jullie wat voor hengst erop heeft gezeten moeder is schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 11:19 



 
Profiel   

Sarina1988 schreef
[ [url=m/Iyvfz3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zoy1Ad.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xaK1K2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier aantal nieuwe foto's wat denken jullie wat voor hengst erop heeft gezeten moeder is schimmel.


Volgens mij zijn dit dezelfde foto’s als eerder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 21:05 



 
Profiel   

Voor de mensen die merries en veulens op 1 adres houden; Hoe lang duurde het bij jullie merries voor de melk echt gestopt was?
Als ze dus wel apart lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 14:02 



 
Profiel   

Ik zie dat er meer denken aan castreren. Ik zit hier ook in hetzelfde dilemma. Kleine (eh grote) man is nog niet verkocht en wil geen hengst houden, voornamelijk omdat hij zo groot zal worden. Hij tikt nu de 1.50 al zo goed als aan. Maar wil hem het liefst ook hengst houden voor eventuele koper.

superpony schreef
Voor de mensen die merries en veulens op 1 adres houden; Hoe lang duurde het bij jullie merries voor de melk echt gestopt was?
Als ze dus wel apart lopen.


Mijne heeft echt nog zeker 3/4 maanden wat vulling in haar uier gehad. Echter na een week echt geen melk meer gelekt etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 17:01 



 
Profiel   

Hier worden ze as woensdag gecastreerd.

Merries lekken niet, maar nu willen de veulens nog wel echt drinken en laten de merries het ook toe als we ze weer bij elkaar zetten.

Maar twijfel na castratie hoe lang we nog wachten om ze weer bij elkaar te zetten. Er wordt nog niet gedekt, maar wil niet dat ze weer opnieuw eronder gaan hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 18:54 



 
Profiel   

Ik hou ze voor de zekerheid 6 weken uit elkaar met het spenen op dezelfde locatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 19:09 



 
Profiel   

Hier hebben ze ongeveer 2 maand niet bij elkaar gestaan voor afspenen. Het uier is nog niet terug in het oude formaat. Maar geen melk meer. Merrie laat het veulen ook niet meer drinken (veulen probeert wel :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 19:51 



 
Profiel   

Hier 2 weken en uier was weg. Maar ik heb geleidelijk gespeend, op het laatst liep veulen al zo’n 12 - 14 uur apart. Ik ben wel even bang geweest dat het andere veulen bij de merrie eronder zou duiken, maar dat mocht toch echt niet gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 01:04 



 
Profiel   

Ik wilde ook afbouwen. Eerst stonden ze overdag even apart te eten, toen de nachten naast elkaar op stal en nu dus geheel. Als ze even apart hadden gestaan vielen de veulens echt enorm op de merries aan om te drinken en dronken dan heel veel en lang.
De merries deden beiden nog helemaal niks om het te stoppen. Had het willen laten gaan, maar de ene merrie liet ook haar eten staan voor haar kind of liet hem alles pakken. Vandaar dus even helemaal apart, maar wel naast elkaar.
En ze kregen wat gevoelens en wil echt geen enkel risico op moeder-zoon kind.

Ze hebben beiden geen problemen gehad met de uier. Maar de q merrie had na eerste veulen nog steeds wat uier en de shet ken ik niet van zonder veulen, maar heeft wel 18 kinderen gehad, dus ben benieuwd of dat nog terug in model wil gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 02:17 



 
Profiel   

Ik heb mijn 'veulen' (10 maand) er afgelopen weekend afgehaald, maar die dronk bijna niet meer. Dat zie ik ook in het uier het is niet dikker geworden gelukkig. := Kan in ieder geval nog veeeeeeel voller, maar ze is over een maand alweer uitgerekend dus dat ze al werk maakt van haar uier zou ook niet vreemd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 17:42 



 
Profiel   

Ja, ze zou eigenlijk weer gedekt worden, maar niet gedaan, dus er komt geen broertje of zusje aan :(

Hij bleef echt bizar veel drinken en lang en vaak ook. Moeders bleef ook heel lief, waar ik echt had verwacht dat zij juist niet zo lief zou zijn en al helemaal niet zo lang.

Shetje heeft vanaf dag 1 ( hier dan, was hij 3 wkn) minder gedronken en meer afstand van moeder genomen. Zijn moeder is wel weer iets onrustiger en hobbelt wat meer achter zoonlief aan. Bij de quarters hobbelt kind vooral achter de moeder aan. Dat had ze vanaf dag 1 goed geregeld.

Morgen is de veearts er toch en kijken we gelijk naar de moeders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 18:04 



 
Profiel   

Moeders heeft 1 dag geroepen, maar vreet nu weer gewoon haar hooi, kindlief blijft nog wel wat roepen zo nu en dan. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ze uit het zicht te zetten. Dat is wel jammer, maar het gaat goed en ze worden steeds rustiger...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 19:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 244 van de 247 [ 6174 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen