[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:32

Bijna 4 maand dan. Merrie gaat nu ook regelmatig alleen de wei uit, vaak roept ze dan wel even naar hem als ze binnen staat en heel vaak reageert hij er zelfs niet op :'). Hij is vrij relax en hangt heel erg aan mn tinker. Uier kan ik tussendoor wel proberen melken natuurlijk. Zeker als er spanning opkomt. Ze hoeft niet heel veel te doen. Bixie wedstrijdje, rond 14u dressuurproefje waarbij vnl stap en half uurtje later parcourstje 20cm. En dan kan ze ook direct naar huis, maar alles bij elkaar toch een uur of 4 van huis. We oefenen dit wel opbouwend natuurlijk. Dan neem ik haar even voor een paar uur ergens in de buurt mee. Misschien ook even met hem erbij en kijken hoe op de trailer blijven gaat. Ik heb wel 1 binnen(nood)stal maar dat is een panelhekstal, daar zet ik hem liever niet alleen in

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:28

Cemlys, bij de KNHS houden ze tegenwoordig aan dat na de 4e maand dracht je niet meer mag starten en ook niet voordat het veulen 4 maanden oud is.
Ik zou dan ook niet zo snel voor die tijd lang weggaan bij het veulen als het niet noodzakelijk is. Tegen de tijd dat het veulen afgespeend wordt is het misschien anders, maar ik ga er even vanuit dat dat niet voor 4 maanden aan de orde is.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:36

Dan is hij op een week na 4 maand, ik had geen idee dat er zelfs regels voor waren. Vroegah ;) gingen veulens gewoon mee op concours en dronken even tussendoor, net als de werkpaarden. Ik was niet van plan dan al af te spenen, wat mij betreft loopt hij er nog een hele poos bij, houdt die merrie tenminste een beetje op gewicht. En in uiterste nood vind ik vast een leenpony

Sanet

Berichten: 7945
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:23

Jet schreef:
Cemlys, bij de KNHS houden ze tegenwoordig aan dat na de 4e maand dracht je niet meer mag starten en ook niet voordat het veulen 4 maanden oud is.
Ik zou dan ook niet zo snel voor die tijd lang weggaan bij het veulen als het niet noodzakelijk is. Tegen de tijd dat het veulen afgespeend wordt is het misschien anders, maar ik ga er even vanuit dat dat niet voor 4 maanden aan de orde is.


Ik heb vorig jaar gewoon gestart tot mijn merrie 9 maanden drachtig was hoor.
Die regel is van de FEI, maar we rijden nog niet bepaald internationale wedstrijden :)
En met internationaal starten snap ik dat wel.
In het reglement staat nu alleen “hoogdrachtig” en niets over veulen aan de voet.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:51

Hij pakt de link niet, maar uit het Algemeen Reglement KNHS:

Artikel 4, punt 9a.

Kop van Artikel 4: Artikel 4 - Gedragsregels t.a.v. trainingen, wedstrijden en andere activiteiten

Citaat:
9. Drachtigheid/merries met veulens
a. Merries langer dan 4 maarden drachtig en merries met een veulen jonger dan 4 maanden
aan de voet mogen niet deelnemen aan wedstrijden of andere zware inspanning
vragende activiteiten.


Het staat dus niet meer in het wedstrijdreglement, maar in het algemeen reglement. En dan niet bij de FEI, maar echt het gewone reglement.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:54

Lijkt me ook best een logische regel. Maar ik zit in de spring en eventing wereld :')

Sanet

Berichten: 7945
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:09

Jet schreef:
Hij pakt de link niet, maar uit het Algemeen Reglement KNHS:

Artikel 4, punt 9a.

Kop van Artikel 4: Artikel 4 - Gedragsregels t.a.v. trainingen, wedstrijden en andere activiteiten

Citaat:
9. Drachtigheid/merries met veulens
a. Merries langer dan 4 maarden drachtig en merries met een veulen jonger dan 4 maanden
aan de voet mogen niet deelnemen aan wedstrijden of andere zware inspanning
vragende activiteiten.


Het staat dus niet meer in het wedstrijdreglement, maar in het algemeen reglement. En dan niet bij de FEI, maar echt het gewone reglement.


Ik kan het niet vinden. Het algemeen reglement (https://www.knhs.nl/media/19096/algemee ... r-2020.pdf) staat in artikel 4 punt 9:
Drachtigheid/merries met veulens
a. Er gelden restricties voor drachtige merries en merries met veulens voor deelname aan
wedstrijden.
b. Drachtige merries of merries met een veulen aan de voet dienen geen zware training te
doorlopen en voldoende rust te krijgen.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:16

Hier ook een wollig vosje… begint wel iets te verharen maar nog niet veel… Kleur die eronderuit komt is echt prachtig! Zou wel willen dat ie zo bleef. Helaas word ie uiteindelijk gewoon weer oranje…
Afbeelding

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:41

Ik kan mij er wel iets over herinneren; drachtigheid en veulenmerries. Dit hebben ze volgens mij toen teruggedraaid, omdat ze zich hiermee zelf in de vingers sneden. Je zou dus met een drachtige merrie of zogende merrie nooit kunnen deelnemen aan wedstrijden, merrietesten én keuringen, want dit viel er toen ook onder. Daar hebben ze heel veel weerstand op gekregen. Volgens mij was dit twee of drie jaar geleden. Ik ga ook even zoeken en gevonden; alleen de aanpassing kan ik nergens vinden....

https://www.knhs.nl/nieuws/2020/aanpass ... I%20regels.

In het nieuwe Algemeen Reglement is het artikel opgenomen dat merries vanaf vier maanden dracht niet aan wedstrijden mee mogen doen. Deze regel is gelijk getrokken met de FEI regels. Echter, voor de gezondheid en het welzijn van het paard kunnen er zeker nog wedstrijden gereden worden tot een heel eind verder in de dracht in de breedtesport. De FEI reglementen gelden voor een ander niveau en andere omstandigheden. Voor de hoge niveaus die onder de FEI regels vallen in het kader van reglementen en waarbij de merries zwaarder belast worden en ook veel moeten reizen, is vier maanden wel logisch. Voor de breedtesport niet. Daarom wordt het artikel aangepast. Als het artikel is aangepast zullen wij hierover berichten.

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:54

Ik kom even onder mijn meelees steen vandaan:

Sundae haar kogels zijn aan de binnenkant dikker. Het is geen vocht, niet warm. Mag er gewoon aanzitten en ze loopt niet kreupel.
Kan dit met groei te maken hebben of is dit iets waar de DA even voor moet komen? Ik vermoed groei omdat het aan alle vier is. Voor iets meer dan achter.

Als je de foto inzoomt kun je het redelijk zien,
met name rechtsvoor. Daar zit echt een ei.
Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Berichten: 7945
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:15

Geen koorts ook Nibbit?

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:19

Sanet schreef:
Geen koorts ook Nibbit?


Nee ook niet, ze gedraagt zich ook niet anders dan normaal..
Opvallend ook dat het aan alle vier is..

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:58

Sanet schreef:
Jet schreef:
Hij pakt de link niet, maar uit het Algemeen Reglement KNHS:

Artikel 4, punt 9a.

Kop van Artikel 4: Artikel 4 - Gedragsregels t.a.v. trainingen, wedstrijden en andere activiteiten

"9. Drachtigheid/merries met veulens
a. Merries langer dan 4 maarden drachtig en merries met een veulen jonger dan 4 maanden
aan de voet mogen niet deelnemen aan wedstrijden of andere zware inspanning
vragende activiteiten."


Het staat dus niet meer in het wedstrijdreglement, maar in het algemeen reglement. En dan niet bij de FEI, maar echt het gewone reglement.


Ik kan het niet vinden. Het algemeen reglement (https://www.knhs.nl/media/19096/algemee ... r-2020.pdf) staat in artikel 4 punt 9:
Drachtigheid/merries met veulens
a. Er gelden restricties voor drachtige merries en merries met veulens voor deelname aan
wedstrijden.
b. Drachtige merries of merries met een veulen aan de voet dienen geen zware training te
doorlopen en voldoende rust te krijgen.


Ik had in de zoekbalk Algemeen Reglement ingetikt, dan krijg je onderaan een link die je kan downloaden. dat is het Algemeen Reglement van 2022.

Ik heb ook wel begrepen dat de KNHS zich meer aan de regels van de FEI is aan het aanpassen.

Heel apart, maar ik zie nu ook jouw verhaal. Dat van mij is ook nog steeds te vinden, lekker aangepast dus door de KNHS... Ik vermoed dat de jouwe dus het meest recent is.
Laatst bijgewerkt door Jet op 09-08-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:01

Het ene is van juli 2020 (die je in de zoekbalk krijgt) en de andere van oktober 2020, daar is dus uit geschrapt dat het niet meer mag vanaf 4 maanden drachtig of met veulen jonger dan 4 maanden.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:08

Neonlight, duidelijk! Eigenlijk zouden ze die oudere versie gewoon niet meer naar voren moeten laten komen, dit geeft toch wel verwarring.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:57

Ik denk dat je ook met gezond verstand naar je merrie moet kijken, wat kan ze aan enzo. Merrietje vroeger bij ons op de club liep tot dag voor haar bevallingnog rustig een lesje mee. Uiteraard rekening houdend met hoever ze was en lichtste kindje erop. Die was ook topfit. Zodra merrie aangeeft het niet meer te willen is het een kwestie van stoppen. Springen en trekken mee oppassen.
Maar zoals ik zei gaat nu echt om minimale arbeid en we bouwen nu rustig op, ook met apart staan. We zien wel, ik wil geen ongemak voor beide, scheelt dat ze allebei relax zijn :')

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:01

Nibbit persoonlijk had ik hier zeker een dierenarts voor gebeld. Ookal lijkt er niet veel aan de hand, ik vind het toch best een bal en het lijkt mij niet normaal... Kijk evengoed valt het mee maar dan weet ik dat liever eerder dan later :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:27

Cemlys schreef:
Ik denk dat je ook met gezond verstand naar je merrie moet kijken, wat kan ze aan enzo. Merrietje vroeger bij ons op de club liep tot dag voor haar bevallingnog rustig een lesje mee. Uiteraard rekening houdend met hoever ze was en lichtste kindje erop. Die was ook topfit. Zodra merrie aangeeft het niet meer te willen is het een kwestie van stoppen. Springen en trekken mee oppassen.
Maar zoals ik zei gaat nu echt om minimale arbeid en we bouwen nu rustig op, ook met apart staan. We zien wel, ik wil geen ongemak voor beide, scheelt dat ze allebei relax zijn :')


Wat mij betreft heb je gelijk hoor. Bij ons op de manege waar ik begon liepen de merries na het veulenen ook al snel weer in de lessen mee. En de laatste twee maanden van de dracht mochten ze niet meer galopperen, maar ze reden mee tot de bevalling zich aankondigde. De manegehouder kende zijn paarden heel goed en wist wanneer het ging gebeuren, eigenlijk heeft geen paard hem verrast met een onverwachte bevalling. Het is voor zover ik weet ook nooit misgegaan en de veulens zijn ook op 1 na allemaal groot geworden zonder problemen.

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 06:13

NibbitLotus: ik ga mee met Floripori, ik zou voor de zekerheid ook even een DA laten kijken.
Beter een keer voor niks dan een keer te weinig denk ik altijd maar :o

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 06:53

Nibbitlotus lijken gallen zo vanaf foto, maar waarom zo jong? Heeft hij ergens een scheefstand? Inderdaad laten nakijken.

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:08

Ik ga zo inderdaad de dierenarts bellen. Ze staat keurig op de benen dus scheefstand is het niet. Ik dacht eerst ook aan gallen maar aan vier benen?! Gallen zijn ook zacht toch? Dit is hard.
Hopelijk is het niks bijzonders, vind het maar niks aangezien het aan de benen zit :(

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:49

Regel wbt wedstrijden is inderdaad terug gedraaid na veel commentaar.
Idee was om het gelijk te trekken met de fei. Alleen in het nationale endurance reglement zijn er wel specifieke regels over.
Hier in feb/maart BK springen in het L gehad en ruim een maand voor veulenen B gecrosst op kampioenschap en mooie podium plek behaald. Afbeelding
Daarna met zwangerschaps verlof en alles super verlopen. Maand na veulenen rijden weer rustig opgepakt en inmiddels aan het trainen richting eerste wedstrijden, maar dat zal september zijn als het veulen een 4 maand is.
Dit alles wel met de mega kanttekening dat als ze op haar oude niveau(M/Z) had moeten lopen het verhaal er compleet anders uit had gezien en je vooral naar het paard zelf moet blijven kijken.

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:15

Springen en eventing vind ik echt onverantwoord laat in de dracht...
Dressuur proefjes op lager niveau als het zonder teveel stress kan, zou nog eens kunnen. Maar snap ook niet dat dat perse moet.
Dat er thuis lekker gehobbeld wordt oid kan ik nog begrijpen. Lesje, bosritje, rustige training. Relaxed voor beide partijen.

Succes nibbit bij de da. Ik zou ook een da laten kijken. Beter een keer te vaak dan te weinig..

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:39

Ben benieuwd NibbitLotus, hoop niks bijzonders.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:03

Hier er eigenlijk 0 problemen mee gehad.
Was ook te zien aan de hartslag metingen ed.
Hersteltijd en hartslag waren hetzelfde als altijd. En moeite had ze verder ook niet met haar summiere buik. Tja iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt en vooral naar de eigen merrie blijven kijken. Vorige dracht werd ze minder gereden en had ze het zichtbaar moeilijker en zwaarder op het eind dan deze dracht waarbij ze veel fitter bleef.