[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18869
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:46

Afbeelding mijn weide vulling :D alleen de bruine is saai ;) (maar wel heel lief)

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:59

Heerlijk gezicht al die bontjes, maar niks mis met een bruine hoor :n
Zou mijn bruine niet willen ruilen, zelfs niet voor 10 bontjes :o

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:23


Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:28

@AM_Horses
Inderdaad zo lastig en zeker als ik afweeg haar te houden, dan wil ik toch een extra leuke naam :D
@moner
Echt he... soms.. Vanochtend voor eerst in mijn upje weer doen, dus luik dicht. Hoorde hem eenmaal springen, schreeuw gegeven, daarna heel snel naar de wei gebracht en weer terug, maar gelukkig stond hij rustig te kijken.
@meganvr
Dat is inderdaad lastiger. Ik ben geen stal mens, maar nu met dracht en zo klein gaan ze nog steeds 's nachts op stal. En ik moet zeggen het is toch wel ideaal om een veulen makker te krijgen.
@pradadaan
Echt wauw! Je zou niet zeggen hij nog zo jong is <3
@Caresse07
Ze lijken echt heel erg, ook zo'n lekker snoetje <3
@rensju
Wow die gaat snel met kleur!


Ben toch wel blij met de late veulens, nu hebben we mooi het hooi binnen en kunnen ze lekker op gras.

Belle haar uier was afgelopen dagen helemaal leeg gelopen, maar sinds vanochtend gebeurd er weer wat. Er zat zelfs een klein waxje aan een tepel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Faniek op 04-07-22 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:36

Faniek: ben benieuwd of je bovenaan de lijst eindigt dit jaar of dat je Chibi2 nog inhaalt :D

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:45

edit, edit, ben zo blind als een kip :')
Ik vermoed dat ik vanzelf bovenaan kom of the one and only. Al weet ik dat er nog wat achteraan komen :P

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 10:21

Faniek, ik vind t ook makkelijker met die jonkies maar deze merrie kwam onverwachts op mn pad _/-\o_ Volgend jaar gaan de merries wel op stal met bevallen en eerste paar weken ook maar in de nacht.

Toevallig net merrie met veulen weer in de kudde gezet. Afgelopen weken heeft ze ernaast gelopen zodat ze konden wennen (iets met veulen in de sloot en door t draad toen ze er eerst nog bij stonden :+). Ging super!! Staan nu lekker rustig te grazen

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:28

Caresse07 schreef:
Heerlijk gezicht al die bontjes, maar niks mis met een bruine hoor :n
Zou mijn bruine niet willen ruilen, zelfs niet voor 10 bontjes :o


Met de bruine die bruin bedoeld was ben ik ook heel blij. Mijn bruine uit een Appaloosa x Valk en uit een zwarte merrie met veel wit ook Fewspot hengst gebruikt is het toch iets teleurstellend hahahaha. Maar ben er wel heel blij mee hoor, liever bruin dan niks

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 13:05

Faniek, jeetje. Hier zijn broer en zus ook klef, maar broer blijft rustiger. Ik sluit ze altijd even op, doe ik alles open met de honden en verdeel het hooi. Doe ik de maskers op en mogen ze weer rondlopen. Broer was al los en zus doet dan zo dom.

Mer, die bruine valt wel op zo ja, haha

Ik heb niks met kleurtjes. Vind een paard gewoon leuk of niet. Maar nog nooit een paint gehad. Voel me niet per se aangetrokken tot vlekken.

Wij hebben alles normaal 24/7 vrij rondlopen maar 2 nachten voor de bevalling ook de merrie opgesloten en toen broer ernaast ook, moeders had nog uitloopje.
Merrie wilde met veulen stal niet graag uit, dus eerste 2 weken ook 's nachts op stal gehouden. En nu staan ze 's nachts allemaal naast elkaar met de stal open en een stuk paddock/uitloop.
Dan kan ik ook alles horen als er wat is, want slaap er heel dicht op.

Vraag me af hoe mensen een mini veulen leren mee te lopen?? Moet ik gaan kruipen?? Ik ben normaal van halstertje om en hand achter het kontje, maar hij is echt laag.
Veulentasje kan ook, maar wordt het meer een trolley......

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 17:37

Gefeliciteerd met de veulentjes weer… zag een bonte met lekker veel wit! Mooi koppie erop ook

Hier ook een bangig veulen, nu 4 weken oud en sinds gisteren eindelijk een halstertje om. Doe het normaal al eerder en ook oefenen met meelopen, maar door m’n arm kon dat niet. Kan ‘m wel gewoon bij het halster pakken nu maar dan probeert hij wel weg te komen. Raven was vorig jaar ook best schuw maar na het afspenen worden ze vaak een heel stuk mensgerichter dus maak me er niet al te druk om :)


Afbeelding

Afbeelding

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:07

Ja gaat mega snel met verkleuren, te snel |(

Leuk dat er nog veulens komen, wel kort lijstje.
Mijn merrie slaat een jaar over, heb haar niet hengstig gezien en nu is het me te laat. Vind het ook wel prima. Volgend jaar krijgt haar weidegenootje een veulen, dan kan ik daarmee meegenieten.

Faniek, das dan ook het enige voordeel van zo'n laat veulen :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 20:16

Voor mij was mijn veulen zelfs nog te vroeg naar die maatstaven, hier is het woensdag persen. Vorige keer zouden ze 's morgens komen maaien maar om 17 uur waren ze er nog niet, toen afgebeld. Dan had het op zaterdag in het pak gemoeten en dat was niet meer haalbaar voor normale hooibaaltjes. Balen, want geloof dat we nu weer zeker een maand verder zijn. En het gras is nu wel op. De wei die niet gehooid werd werd gemaaid en zo werd het gras gegeven, 3 stonden er achter een lintje wat steeds verder verplaatst werd over het gemaaide stuk, en Sarona met veulen in de bak. Maar het laatste is daar vandaag afgemaaid. Nu zijn er nog wat kleine hoekjes die gemaaid kunnen worden, maar helaas niet genoeg. Volgende week gaan die 3 op de wei die nu gehooid is. en de wei waar ze in stonden wordt bespoten en bemest.
Hopelijk kan Sarona met veulen snel in de wei met de andere 3. Zal wel een hoop stress opleveren, 3 nieuwsgierige merries van het veulen weg houden. := Maar ook beter voor het veulen, die is nu hondsbrutaal, dat zal dan ook wel ingedamt worden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:32

@Chibi ik ben ook zeeer benieuwd naar jouw veulen.

Jessicazz
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:33

Wanneer gaan jullie beginnen met afspenen van een veulen? Die van mij is volgende maand 5 maand.

De staleigenaar wil haar al bij de moeder weghebben maar ik zelf vind het nog niet nodig, want ik kan haar pas begin oktober bij de opfok brengen.
Dus waar laat ik haar dan 3 maand?? >;) >;)

Merrie en veulen zijn nog super lief tegen elkaar
Hieronder mijn 2 knappe bontjes<3 <3

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:38

Ik begin pas na 6/7 maanden.

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:40

Ik wil ook rond een maand of 6 beginnen, of als de merrie niet teveel inlevert nog een maandje langer.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:40

Ik meestal rond 6 maanden maar zou zeker niet spenen en dan een tussenoplossing zoeken.
Dr af en direct naar de opfok.
Lijkt me enorm stressvol met dubbele verhuizing.

Waarom wil ze m eraf hebben?
Ik speen sowieso geleidelijk, wellicht kan ze dr snachts apart van mama zetten en overdag wel samen op de weide.

Moet trouwens dit jaar wel eentje eerder spenen. Want die is net geboren en ben december zelf uitgerekend dus wil in november de veulens naar de opfok hebben.
De 2,5 jarige haal ik dan ook op.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:52

Inderdaad, waarom moet ze eraf van de stalhouder?

Ik heb mijn eerste merrieveulen pas met 11 maanden gespeend (wel in de nachten al apart in de box, maar overdag gewoon samen tot het nieuwe voorjaar en toen op de wei gespeend met sluisje ertussen en de kudde door de helft). Het veulen van dit jaar wil ik rond de 6 maanden spenen, mijn merrie levert nu wat meer in en de huidige groep is niet geschikt om in de winter samen te blijven lopen. Ga wel weer geleidelijk spenen, dat is mij de vorige keer goed bevallen en ze blijft toch op hetzelfde terrein. De jonkies krijgen nu wel een eigen paddock voor de winter, want ik vind dat jonkies gewoon lekker de hele dag moeten kunnen eten en we hebben twee volwassen pony's in de groep die niet onbeperkt ruwvoer kunnen hebben.

pradadaan

Berichten: 4670
Geregistreerd: 13-05-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:13

Ik kijk naar het veulen zelf en hoe de merrie er bij staat. Giv leverde de vorige keer heel veel in bij Nacho dus die heb ik met 5 maanden naar de opfok gedaan. Maar wel direct afspenen en naar de opfok. Zonder ‘tussen oplossing’

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:19

Ik zeg 6 maand altijd. Maar in praktijk ligt her er aan. Mijn ervaring is dat hengsten er eerder af gaan. Merries zijn er eerder zat van. Merries heb ik ook wel 7 tot 8 maand laten lopen. Daar komt bij dat het voor mij ook uit moet komen _O-

Jessicazz
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:20

De enige reden die ik kan bedenken waarom het veulen eerder bij de moeder wegmoet, is dubbel geld vangen want betaal nu voor 1 paard

Maar ik luister naar mijn eigen gevoel en wil haar het liefst erbij weg hebben als ze naar de opfok gaat, die ook inverband met dubbele verhuizing

Is het dan handig om wel af te spenen voordat ze naar de opfok gaat, of heen brengen en dan gelijk zonder mama?? Is mijn eerste veulen dus ben beetje aan het zoeken hoe en wat :\

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:24

Ik speen geleidelijk, vind dat de minste stress.

pradadaan

Berichten: 4670
Geregistreerd: 13-05-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 23:28

‘Direct afspenen’ betekend bij mij inderdaad wel opbouwen. Dus veulen en merrie al vaker even bij elkaar weg enz. Niet van de één op de andere dag weg halen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 01:36

Wij gaan niet echt afspenen. Als de merrie het zat worden, voeden ze vaak juist goed op. Staan hier ook niet in een box, dus ze kunnen afstand nemen.
Zoals nu denken we dat beide hengstjes vroeg in het voorjaar gecastreerd gaan worden en daarvoor gaan we wel kijken of ze soms al langere tijd hun eigen ding doen en apart staan.

De quarter merrie was over beschermend, maar haar veulen van nu 2 maanden mag al best veel. En haar broer heeft ook duidelijk ene taak. Veulen hangt meer aan haar dan andersom.
De shet merrie rent de hele dag achter haar veulen aan die 1,5 maand is en veel meer van zijn moeder vandaan gaat. Maar het is ook niet niks qua verhuizing naar ons.

Ik vind alles onder de 6 maanden veel te vroeg. Ook vroeger niet gedaan en ging het afspenen geleidelijk, maar uiteindelijk wel alle merries op een goede dag van de veulens af en bleven veulens achter op de wei met oudere merries.

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 07:51

Doen jullie de hengsten allemaal vroeg castreren of wachten tot 2,5 jaar?
Ik twijfel nog een beetje wat handig is :o