[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 07:57

Ik heb hier geleidelijk gespeend en ook in 1 keer. Ging beide prima met weinig stress.

Ik castreren vroeg. Voorjaar dat ze 1 worden.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 07:58

Ik castreer in principe niet. Ik heb de ruimte om hengsten te houden en zo kan de nieuwe eigenaar zelf bepalen of ze hem hengst willen houden of toch willen castreren.

Kabayo

Berichten: 14043
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:03

Hengsten verkopen wij, die worden niet gecastreerd want je weet niet wat het doel is voor de nieuwe eigenaar.

Hengstveulens worden vaak eerder gespeend als ze de merrie constant treiteren. Mijn merrie was gewoon moe. Had geen rust. Kon niet slapen of liggen. De hengst zat haar continu te irriteren. Mijn merrie was hem zat, maar corrigeerde niks. De merrie veulens toch wel 6 maanden of wat later. Dit jaar blijft ze heel mooi op gewicht dus wou met 6.5 maand afspenen. Dan komt hier een ander merrieveulen en kunnen ze in de groepsbox samen. Wel eerst snachts er bij weg om te wennen.

Chibi2 - Dream - 333
Faniek - Belle - 326

Is je merrie bevallen? Vul dan deze enquête in!
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform

Sanet

Berichten: 7969
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:04

Heeft iemand hier ervaring met een hengstveulen en merrieveulen samen in de opfok en uiteraard het hengstveulen dan vroeg castreren?

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:05

Ik heb alles samen

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:09

Hier lopen ze vaak tot ruim een jaar in de kudde.
Ik laat ook de nieuwe eigenaar de keuze. Als ik de kwaliteit niet goed genoeg vind voor shows/keuringen hang ik er wel een ruincontract aan als dat hier nog niet is gebeurd. Lopen genoeg mini hengstjes rond die al teveel vermeerderen

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:31

kyrkelover schreef:
@Chibi ik ben ook zeeer benieuwd naar jouw veulen.


Anders ik wel, maar zal de foto’s hier en op Facebook delen als het zo ver is, dus als het goed is krijg je hem/haar binnenkort te zien :j

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:32

Sanet schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een hengstveulen en merrieveulen samen in de opfok en uiteraard het hengstveulen dan vroeg castreren?


Dat is voor mij de afweging om vroeg te castreren of later. Als ik het vroeg doe kan hij samen met het merrieveulen op stal blijven straks en als ik later laat castreren moeten we een merrie- en hengstveulen er bij zoeken.

Ik zie voor beide opties voor- en nadelen.

Fleuribelle
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:50

Sanet schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een hengstveulen en merrieveulen samen in de opfok en uiteraard het hengstveulen dan vroeg castreren?

Ja wij hebben een hengst en merrieveulen samen gehad. Na 10 maanden werd het hengstveulen lastig naar het merrieveulen. Hebben ze daarna toch gescheiden.
Heb ook nog twee hengstveulens samen gehad. Een van de twee een Fries kreeg ontzetten veel interesse in de merries die verderop stonden. Na een aantal x door de draad te zijn gegaan is hij toch maar naar de opfok gegaan. Hij is toen tussen de tweejarige hengsten gezet omdat hij maximaal de baas was over de eenjarigen.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:53

Ik ruin zelf nu met 2,5.
Maar we willen thuis n opfok met in en uitloop maken met verharding, paddock/track en weide.
Als dat er is dan houd ik ze thuis en ruin ik wel.

Bij hoge kwaliteit zou ik hem naar de opfok brengen of verkopen.

In principe verkoop ik hengsten en houd ik alleen merries aan. Maar ik ben wel n gevoelsmens hahahaha.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:04

@meganvr
Dan is het altijd anders, maar het moet vast lukken hem mak te krijgen :D
Wat fijn dat het zo makkelijk in de kudde ging!
@superpony
Bizarre is, normaal is hier Misty de paniekzaaier, zij heeft enorme verlatingsangst, maar nu lijkt hij het gedrag wat over te gaan namen. Heel vervelend.
Geen ervaring met mini veulens, maar dat wordt bukken :))
@Libera
Hij staat er echt bij van wat heb ik nu op mijn hoofd, moet dat :))
@Neonlight
Dat is balen met maaien. Hopelijk kan het inderdaad snel en zijn de andere 3 niet te nieuwsgierig.
@Jessicazz
Wat gaat die snel! Ik zou hem er lekker bij laten, als kosten het probleem is, kan ze dat toch aangeven en kan je toch zeggen, omdat hij nu ook serieus mee eet iets meer te betalen?


Ik hoop zelf dat het veulen van Belle een hengst is, want dat zou fijn zijn voor de ruin die er staat dat hij meer een maatje heeft. Tot het voorjaar stond er nog een ruin en die twee waren regelmatig aan het spelen, nu staat hij alleen met de dames.
Dan wil ik hem wel vroeg laten castreren en erbij laten lopen. Qua spenen tzt zien, ik denk dat Misty's veulen er gewoon voorlopig bij kan blijven lopen, maar vraag me af of Belle niet snel veel gaat inleveren. Daar ga ik in ieder geval voor waken. Maar die moet eerst maar geboren worden :))

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:51


Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:35

Hier nu een groepje van een jaarling merrie, twee jarige merrie, 3 jarige ruin en 4 jarige ruin
Afbeelding
Er is een 4 jarige merrie uit omdat die nu een veulen aan de voet heeft. Ik heb dus al mn jonge paarden nog bij elkaar lopen tot nu toe. De groep is ook fijn klein :j

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:06

Gaat dat dan altijd goed met die leeftijden samen? Lijkt me ideaal!
Heb je ze ook samen in een opfokstal?

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:25

Dat ziet er fijn uit Cioccolato :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:38

Faniek, soms mis je net de signalen. Gister deed ik ook de ruin eerst uit de uitloop en daarna de merrie/zijn zus. Moest echt even geduld hebben om haar masker om te krijgen, hysterische muts.

Heb ze nu apart, maar wel naast elkaar zodat beide merries en veulens aan elkaar kunnen wennen zonder de ruin die een bemoeial is.

Wij gaan wel voor 1 jaar castreren. Heb geen belang bij een hengst en dan is het thuis gewoon makkelijker. Ze blijven samen lopen en wil niet dat ze hun moeders dekken natuurlijk.
Van de quarter is zijn vader nog actief in de dekdienst en ook weer uitgebracht op show. Ik zou heel erg moeten trainen en showen om er ook maar iets interessants van te maken om hem voor de dekdienst te gebruiken. En ik heb daar helemaal geen zin in.

Onze aangekochte hengst hebben we wel pas op zijn 6e gecastreerd, maar die liep onwijs achter.

Lekker zo samen cioccolato

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:58

Ja het gaat altijd goed.. de veulentjes van dit jaar staan regelmatig in het weiland naast hun. Dus die gooi ik er ook gewoon bij. Als het niet gaat, houd het op hoor maar nog niet mee gemaakt.
Ze staan in de winter allemaal apart in een stal. De veulens van dit jaar komen wel samen in een stal, die staan vanaf veulen af aan al samen en zijn even groot. Dat durf ik in een stal aan, verschillende leeftijden on een stal staat me niet helemaal aan.

De jaarling merrie heb ik afgelopen winter zelfs weg gehad in een opfokstal omdat ik geen stallen over had. Haar heb ik in de paddock er naast opnieuw geïntroduceerd. Paar dagen en toen samen het weiland (de ruimte) op.

Edit

Afbeelding
Oke dit zijn er 3. Maar ze liggen ook alle 4 wel eens zo.
Ze liggen op leeftijd. Links is 3, middelste is twee en de rechter is 1

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:14

Heerlijk zo'n groep. Vanaf wanneer zet je merries met veulens in de groep?
Ik zet na een aantal weken merrie met veulen ook in de groep. Is momenteel een groep van 3 merries, voorheen zaten er ook nog wat ruinen bij, en van alles qua leeftijd. Worden de veulens goed mak van. :))

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:16

De merries met veulens gaan er niet bij in. De veulens met afspenen gaan erin.
De merries met veulens lopen er regelmatig naast. En soms knapt spontaan het draadje :+ gaat ook altijd goed omdat ze elkaar best wel kennen.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:15

Hier gaan de merries met veulens na een week of 2 weken in de kudde. Daar staat dan vanalles bij elkaar. Volwassen dieren tot een jaar of 15, tweejarigen en alles ertussen. En jaarlingen als ik het jaar ervoor wat heb aangehouden. Merries, ruin en hengstveulens. Ze leren er erg veel van en het is mooi om te zien hoe de ruin en tweejaren spelen met de veulentjes. Hoe andere volwassen dieren de veulens mee onder hun hoede nemen enz enz. Daar wordt ik altijd vrolijk van.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:21

Soms nemen ze het ook voor elkaar op. Daar hou ik ook van. Ik kan een heeeele poos staan kijken naar de dynamiek in de groep. Vind dat echt prachtig. Van spelen tot slapen tot samen grazen. En soms staat er in elke hoek van dr wei 1 helemaal alleen :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:23

Ik vind het vooral grappig dat de merries (niet de moeders maar de andere merries in de kudde) de veulens echt opvoeden en de ruinen over zich heen laten lopen. :')

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:24

Het zit gewoon in het geslacht op de 1 of andere manier _O-

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:32

Gaaf! Ik ga als bet laatste veulen n week of 2 is ze samen zetten met de andere merries en veulens en als dat rustig is gooi ik de hele kudde op ruim een hectare. Daar moeten ze toch hun rust kunnen vinden

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:39

Merrie en veulen in de groep zetten durf ik toch niet aan hier hoor :=

Binnenkort gaat wel het draadje tussen beide merries met veulen er tussenuit, ben benieuwd hoe dat gaat.