[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:02

Ik heb de jonge groep ook 24 7 buiten en de merries mer veulens wil ik kunnen bij voeren dus die staan snachts op stal. Dat past niet samen. Ik denk dat het wel samen zou kunnen. Worden die kleintjes misschien nog eens op de plek gezet door ee oudere jonge paarden. Wat een brutale dingen zeggen, de ene moeder voed aardig op. De andere moeder boeit t niks. Die is er straks zo in 1 keer pastboem klaar mee wss en moet ik eerder spenen _O-

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:25

@superpony
Klopt, nou heeft zij sowieso heel erg angst als ze overzicht kwijt is. In bos rijden is met haar ook een dingetje. Dan ziet ze niet alles meer.

Heerlijk die kuddes, kan ik zo van genieten. Ik hoop beide te kunnen houden straks.. dan een kuddetje van vijf zou zo leuk zijn. Met ooit hopelijk nog Shets erbij :))

Ik zag net dat een bekende een advertentie op MP had gezet van veulen. Half mei geboren, mag eind augustus weg.. Ik vind dat wel echt heel erg jong.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:26

Das mooi op tijd idd..

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:55

Ik had vorig jaar een merrie aangekocht die had nog het veulen ad voet. Moest ik ook met 4 maand de merrie al ophalen. Mijn voorkeur heeft het niet. Merrie was in slechte conditie. Nu glanst ze erover en ziet er goed uit. Maar veulen is pas 1 week oud dus blijf lekker voeren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:10

We zochten een maatje, ook shet en kwam ze ook tegen die in Juli/Aug met net 4 maanden er al af mochten. Nou nee, dan niet. Nu dus merrie met veulen.

Mijn broer en zus zijn heel close. Eerst mocht hij niks van haar en moesten we zelfs de stal dicht maken tijdens de bevalling, omdat ze hem aanviel. Na een week wilde ze naar toen nog moeder en broer en was het oke.

Hij was heel voorzichtig, maar doet steeds meer.

Het matchen met de shetjes ging moeizaam, maar ze zijn er net ruim 2 weken. Toch op wei samen gezet en verder steeds apart. Leek goed, dus samen en begon hij erg op ze te jagen. Moedertje corrigeerde hem flink, maar komt niet binnen bij die tank.

Dus hij heeft gisteravond en vandaag apart gestaan. Is even rot, maar de merries en veulens zijn zo veel rustiger en leren elkaar even kennen.
Ons quarter veulen snapte echt niks van het andere veulen, waar de shet uit een kudde al volop wilde spelen. De quarter deed zelfs al echt lelijk.

Ze kunnen elkaar allemaal zien verder, dus zijn nooit echt alleen.

Bijvoeren doen we wel op stal. Ze gaan nu naar stal open met uitlopen en dan krijgen ze eten en morgen ochtend weer. Hebben hele nacht hooi en dan morgen weer de track open, een wei open en samen. ( nu dus wel ruin even apart )

Hij is 23 en heeft elke dag wel die speel momenten, maar die zijn voor andere paarden niet leuk. Tegen zijn moeder en zus kon hij nooit op. Hij miste zijn pony en shet ruin heel erg, dat merkten we al lange tijd.
Maar hij is niet sociaal, dus zomaar een ruin erbij kopen, terwijl hij zo innig is met zijn zus werkt niet. De ruin die er als laatste bij kwam paar jaar terug, was ook echt niet geliefd.

En het kost gewoon tijd. De shet moet echt enorm wennen en het is allemaal niet niks voor haar. Hoge leeftijd, uit een kudde getrokken met veulen. Hadden wij haar niet, was ze alsnog wel verkocht, dus we geven het toch wel de tijd en het gaat beter.
Maar straks weet ze dat die ruin niks verkeerd doet en laat ze hem vast wel gaan.

Sanet

Berichten: 7969
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 06:27

Mijn “kudde” is niet zo groot. Ik heb merrie met veulen en mijn 25jarige merrie (ooit vroeger lang geleden zelf ook 6 veulens gehad). Nu is het veulentje helemaal idolaat van de 25jarige, dat is echt wel grappig. De 25jarige vindt het wat zo zo…
In de ochtend zet ik eerst moeder en kind buiten en daarna pas de 25jarige. Maar veulentje blijft vaak bij de opening staan totdat ik de 25jarige kom brengen, dan staat het veulentje al te roepen. Ze zijn ook vaak samen op pad of doen samen een dutje.
De 25jarige is een eczemer, dus baby vindt het ook erg leuk om aan de deken te trekken en dan snel weg te rennen :Y) geboefte!
Ik ben wel echt blij dat dat goed gaat!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:45

Ook een kleine kudde
Merrie van 3 jaar en nog bij.
Muis.
Was heel erg opdringerig in het begin.
Kon der wel achter het behang plakken.
Maar ze staan sinds vandaag allemaal bij elkaar.
Moeder is wat ontdooit.
En veulie blijft mooi in de buurt van zijn mams.
En muis blijft op gepaste afstand.
Die moest het ook allemaal leren hoe het werkt.

Afbeelding
Afbeelding

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:11

Zijn er bij jullie ook hengst veulens die al "aan" zijn. Diablo is er vroeg bij zullen we maar zeggen :+

Alles loopt hier 24.7 buiten, bij elkaar, allemaal merries, 30,24,11 en diablo met z'n moeder (4)
Mallow (11) is hengstig aan het worden en die kleine vind het maar wat interessant := .


Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:47

Mijn hengstveulen was vanaf 1 week al aan. Maar moet straks de opvolger als dekhengst van z'n vader worden, dus ik vind het prima :D

Hij loopt met z'n moeder, 2 2jarige zussen en merrie met merrieveulen, dus heeft de tijd van z'n leven, terwijl z'n vader jaloers moet toekijken :Y)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:09

Ja, beide hengstveulens zijn vanaf begin "aan", maar kan er niet wakker van liggen. Ook de zeer ervaren moeder doet er niks mee en zij weet het beter dan ik.

Ze springen niet tegen mij op.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:47

Springen doen ze in mijn beleving allemaal wel. Maar echt ruiken, flemen, uitschachten en over de urine en mest van andere paarden heen zeiken deden ze niet allemaal hier. Hij brult ook al lekker mee als pappa begint. Hij kent z'n toekomst, de andere 2 ook, die zijn beide voor hun 2e geruind :+

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:41

Caily schreef:
Springen doen ze in mijn beleving allemaal wel. Maar echt ruiken, flemen, uitschachten en over de urine en mest van andere paarden heen zeiken deden ze niet allemaal hier. Hij brult ook al lekker mee als pappa begint. Hij kent z'n toekomst, de andere 2 ook, die zijn beide voor hun 2e geruind
dat idd, bleef het bij spelen/springen oke, maar die kleine brult en doet :+ geen gezicht bij z'n kleintje :')
Het is straks aan de volgende eigenaar om te kijken wat hij of zij willen. Hengst laten of castreren.

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:09

Ja hoor, hier ook een echte hengst, op zijn moeder springen, uitschachten, flemen en aan zijn moeder ruiken :))

Maar brullen doet hij dan weer niet.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:32

Mijn hengstje houdt zich nog kalm. :))

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:44

Ik hoop op een hengstje, maar zo te lezen kan ik niet te veel hopen :))

Vraagje aan de mensen die melk strips gebruiken of melkstraaltjes bekijken :D
Een vriendin van mij heeft dat gedaan bij Belle en sindsdien merk ik elke keer van die opgedroogde plak aan de tepel(s). Ik dacht wellicht omdat de stopjes eraf zijn, maar uier is echt nog niet vol en loopt ook elke keer tot niks leeg na een dag buiten. Ze is maiden, dus geen idee hoe haar verloop is. Klopt het doordat je stopjes er dan "af melkt" dat er dan zo'n opgedroogde druppel aan komt?

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:44

Hier springen de hengsten alleen op hun moeders. Speels. Voor de rest laten ze hun slurf hangen als ze met de ruinen snuffelen. Die op hun beurt ook hun slurf laten hangen. Ik denk dat ze ze met elkaar vergelijken ofzo..?
Geen dekhengsten gedrag gelukkig. Gewoon l*llengedrag

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:24

Faniek schreef:
Ik hoop op een hengstje, maar zo te lezen kan ik niet te veel hopen :))

Vraagje aan de mensen die melk strips gebruiken of melkstraaltjes bekijken :D
Een vriendin van mij heeft dat gedaan bij Belle en sindsdien merk ik elke keer van die opgedroogde plak aan de tepel(s). Ik dacht wellicht omdat de stopjes eraf zijn, maar uier is echt nog niet vol en loopt ook elke keer tot niks leeg na een dag buiten. Ze is maiden, dus geen idee hoe haar verloop is. Klopt het doordat je stopjes er dan "af melkt" dat er dan zo'n opgedroogde druppel aan komt?


Ik gebruik ook van de melkstrips, maar bij mijn merrie hangt er geen plak aan, dus ik denk dat het gewoon per paard verschilt. Vandaag ph 8.0, dus nog even geduld

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:35

Hier twee keer jaarling hengst bij jaarling merries gehad, tot 1 a 1.5 jaar. Ging heel goed, waren rustige hengsten dat wel.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:10

Moeders bespringen, dat dan weer wel, maar dat is meer ondeugd dan echt hengstengedrag. Merrie was meestal ook weer drachtig. Op de andere merries nooit gereageerd. Ik heb brave hengstjes gefokt. :))

En wat ben ik blij dat de camera nog altijd hangt. Krijg net berichtje van man, kijk even, want ik vind het veulen raar liggen. Ik kijk, hmmm, die zou wel eens vast kunnen liggen. En inderdaad, hij lag vast. Gelukkig dus snel opgelost, hij heeft niet lang vastgelegen. En gelukkig heeft hij ook niet gek gedaan, had zich er direct bij neergelegd. Als dank voor het bevrijden wilde hij mijn man nog even een trap nageven. :')
Afgelopen week met het buitenzetten heeft hij een rake trap gegeven, de ondeugd. Heeft ie geweten, want hij kreeg ook een trap terug. Nu wilde hij het weer door maar bedacht zich op tijd.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:03

Ik lees nog elke dag even mee, maar ben niet meer zo actief. Toch maar even een berichtje hoe het hier gaat.

Oh Neon, dan schrik je ook wel als je dat ziet. Fijn dat de camera's nog hangen.

Ik heb het hele jaar door de camera's hangen. Zowel in de stallen als op de paddock. Zo kon ik mooi terugkijken hoe Fellow uit de paddock was ontsnapt... Hij bleek gewoon een aanloopje te hebben genomen en was over het hek gesprongen (ongeveer 1.10). Hij had het net niet gehaald maar is over het hek heen geschoven en er overheen gerold en poef aan de andere kant op de grond. En vervolgens een kwartiertje rond gelopen voordat ik het in de gaten had. Hij had gelukkig helemaal niks.

Ik heb Phoebe en Fellow na een paar weken bij de anderen in gedaan en dat gaat heel erg goed. De merrie van mijn dochter staat er bij, moeder van Phoebe en onze shetlander.
Hij staat dan bij de 1 en dan bij de ander. Dat maakt hem niks uit.
Hij heeft ook niet echt hengstengedrag, maar hij wordt door moeders ook goed op zijn plek gezet. Geen fratsen. Als hij iets te hard tegen de uier stoot krijgt ie gelijk een hap in z'n bil. En er wordt niet tegen mamma aangesprongen want dan bokt ze gelijk (niet trappen). Verder is ze heel lief voor hem hoor.

Fellow heeft een 1e premie gehaald op de NRPS keuring. Hij liet zich niet heel goed zien en hij zit ook nog behoorlijk dik in de vacht. Meer veulens daar last van? Het zit nog echt muurvast, behalve op zijn hoofd, gedeelte hals en z'n benen en z'n billen. Daar is het er redelijk af. Hier kun je het wel zien

Afbeelding

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:47

Hier al een aardig kale kikker. Moeilijk foto maken zo :roll:
Afbeelding

Ze past onderhand een maatje shet :wow:
Afbeelding

Ik ben benieuwd of naast échte hengstjes.... Er ook échte merrie-merrie veulens tussen zitten...
Ik ben opzoek naar een braaf paard die haar op haar nummer kan zetten zonder het te gevaarlijk te maken. Maar ze voelt zich aardig baasje. Ik heb haar nog niet een keer zien kauwen naar andere paarden. :')

Afbeelding

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 06:06

Sueño zit ook nog heel dik in zijn haar, begint alleen rond zijn neus en ogen wat te verharen (al een week of 2) Maar verder gebeurt er weinig :D

Cemlys

Berichten: 14959
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 06:56

Floripori zo n merrie heb ik ooit gehad, vanaf dag een en dat is uiteindelijk ook een alfa merrie geworden (en nog steeds). Mn hengstje zag ik in het begin het ook niet doen maar hij staat zn moeder bij mn oude en jonge ruin en de oude voedt hem vnl op. Moeders kijkt amper naar hem om :'). Dus ik heb nu een clubje mannen en een merrie

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:58

Mijn eerste merrieveulen was ook enorm dominant. Die konden wij niet de rug toekeren al bij 2 maanden of ze besprong je van achteren. Bij 4 maanden stond ze over de poep van moeder te plassen, pure dominantie.
Af en toe bij elkaar vandaan, dook ze bijna over de staldeur, ze werd echt gevaarlijk
Bij 4,5 maand hebben wij het besluit moeten nemen om haar naar de opfok te brengen, haar moeder die af en toe best wel corrigeerde kon haar ook niet aan.
Bij de opfok kwam ze in een groep met hengst en merrieveulens en wat oudere merries.
Daar hebben ze hun handen ook nog vol gehad, want ze ging dwars door de lijnen en stond regelmatig terug op het erf.
Bij 2,5 jaar ging de opfok sluiten dus kwam ze naar huis, ze was toen wel een heel stuk betrouwbaarder maar nog wel heel nerveus.
Zadelmak maken ging eigenlijk na een jaar ( ze was dus 3,5 jaar toen) eigenlijk heel makkelijk en zonder problemen en hebben we zelf kunnen doen. Bij dressuur deed ze het prima en is nog met mijn oudste dochter kringkampioen L1 geworden, met springen was ze gevaarlijk niet te houden zo snel.
Het is altijd een snel zenuwachtig dominante merrie gebleven, die in een kudde liep maar totaal geen ontzag voor anderen had, ook niet bij oudere merries. Ze stal hun eten, duwde ze opzij bij de waterbak etc.
Helaas hebben wij haar met 8 jaar in moeten laten slapen, ivm veel lichamelijke problemen.
Dus ja merries kunnen vanaf het begin ook dit soort gedrag vertonen :+

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:10

@Chibi2
Dank je wel voor je reactie.
@Neonlight
Dat is wel heel fijn aan camera, ik vind het ook zo ideaal. Denk dat ik hem buiten in ieder geval maar gewoon laat hangen.
@Setteli
Gefeliciteerd met de eerste premie. Hij heeft inderdaad een lekker vachtje.
@floripori17
Jeetje wat groeit ze snel!


Nog meer mensen die ervaring hebben met de wax druppeltjes? Omdat ze nog zeker geen vol uier heeft, dacht ik wellicht komt het van aan de spenen zitten dus, doordat de stoppen eraf zijn? Ik dacht altijd dat het met vol uier door de druk kwam die erop stond en dan van die waxjes onstaan.
Zie ook foto's, nu beide spenen, vandaag 328 dagen:

Afbeelding

Afbeelding