[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:30

Schandalig dat een stalhouder zo star is. Ik snap wel dat het lastig kan zijn als mensen gaan fokken in pension, maar het zijn jouw paarden.

Als je 1 stal hebt, moet je die om en om gebruiken. Dus wandelen met de 1 en de ander op stal. Niet gelijk een uur wegblijven, dat die doordraait, maar opbouwen. Dat kan in een maand echt wel.

Cioccolato

Berichten: 6631
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:39

Ik zou dan gewoon radicaal afspenen 1 oktober. Komt wel goed. Hopelijk kan de stalhouder zo ver mee denken.

Of zit die met extra betalen oid??

Jessicazz
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-09-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 23:33

Ik ben alweer druk bezig om mijn merrie weer op te pakken qua rijden dus het veulen heeft al vaak genoeg alleen gestaan zws al wel 4uur lang alleen. Ook neem ik het veulen wel eens mee te wandelen over het terrein alleen vind mijn merrie dat niet okee haha dus misschien dat wel even vaker oefenen

Pfff jaa dat hoop ik ook!! Klopt idd dat ze nu ineens komt met kosten. Heb aangegeven dat ik zeker wel meer wil betalen voor het veulen maarjaa als ze dat telkens niet op de rekening zetten >;) >;)

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:26

Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om het jongste veulen zonder moeder in de groep te laten ipv ze allemaal te spenen. Ze deed het vanaf het moment dat moeders weg was echt geweldig, wel wat roepen maar geen een moment paniek. Alsof ze het al heeft aangevoeld.

Gister een dagje binnen gelaten en vanochtend zijn ze voor het eerst met z'n allen naar buiten gegaan.
Siane was eerst echt onwijs aan het zoeken van wat moet ik nou. :knuffel: Toen had het oudste veulen dat in de gaten, en die is haar als het ware gaan "ophalen" en meegenomen naar haar moeder. Sinds dien staan ze met z'n drietjes.
Zo ontzettend mooi om te zien hoe de natuur dat oplost, en voor ons echt een verademing. <3

Caresse07

Berichten: 9425
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:06

Wat fijn Bamorka! En inderdaad mooi om te zien hoe de natuur dat oplost <3

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:14

Bamorka schreef:
Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om het jongste veulen zonder moeder in de groep te laten ipv ze allemaal te spenen. Ze deed het vanaf het moment dat moeders weg was echt geweldig, wel wat roepen maar geen een moment paniek. Alsof ze het al heeft aangevoeld.

Gister een dagje binnen gelaten en vanochtend zijn ze voor het eerst met z'n allen naar buiten gegaan.
Siane was eerst echt onwijs aan het zoeken van wat moet ik nou. :knuffel: Toen had het oudste veulen dat in de gaten, en die is haar als het ware gaan "ophalen" en meegenomen naar haar moeder. Sinds dien staan ze met z'n drietjes.
Zo ontzettend mooi om te zien hoe de natuur dat oplost, en voor ons echt een verademing. <3


Wat fijn!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:23

Bamorka schreef:
Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om het jongste veulen zonder moeder in de groep te laten ipv ze allemaal te spenen. Ze deed het vanaf het moment dat moeders weg was echt geweldig, wel wat roepen maar geen een moment paniek. Alsof ze het al heeft aangevoeld.

Gister een dagje binnen gelaten en vanochtend zijn ze voor het eerst met z'n allen naar buiten gegaan.
Siane was eerst echt onwijs aan het zoeken van wat moet ik nou. :knuffel: Toen had het oudste veulen dat in de gaten, en die is haar als het ware gaan "ophalen" en meegenomen naar haar moeder. Sinds dien staan ze met z'n drietjes.
Zo ontzettend mooi om te zien hoe de natuur dat oplost, en voor ons echt een verademing. <3


Wat fijn dat het zo is opgelost.

Sterkte met het verlies.

Balko

Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:55

Wat bijzonder Bamorka!
En sterkte met het verlies.

Hier heb ik het jongste veulen met een apart uitstekend heup(?)bot. Ze beweegt helemaal zuiver en is gewoon dol en gek. Als ze beweegt zie je niets geks eraan. Alleen als ze stil staat dan steekt haar voetje iets naar buiten, dan steekt ook het heupbotje iets uit. Als ik haar voetje naar binnen draai zie je het niet.
Iemand die dit herkend en weet wat ik ermee moet?
Volgende week komt de smid en wilde ook de dierenarts even algemene healthcheck laten doen bij de 2 blijvende dames.

Even 2 foto’s, er zijn dus ook momenten dat je niets geks ziet… omdat ze helemaal zuiver en pijnvrij is heb ik nog geen dierenarts gebeld.

Afbeelding
Afbeelding


Had vandaag nog een mega schrikmoment, Suzalene lag lekker te slapen en ik was aan het eten in de tuin.
Staat ze op en loopt echt op 3 benen met 1 been heel hoog in de lucht. Knie op neushoogte. Dit een pas of 10. Vervolgens gaat ze op rust staan bij moeders en beweegt niet meer. Ze steunde weer gewoon op het voorbeen. En vervolgens liep ze normaal :'). Hebben paarden ook slaapbenen ofzo :') ?

Caresse07

Berichten: 9425
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:08

Dat ziet er apart uit Balko. Ik herken het niet dus aan mij heb je helaas niks hierin.
Maar wel fijn dat ze er geen last van lijkt te hebben.

Ben heel benieuwd wat de DA er van zegt.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:28

Uhhhh… nou, dat is wel fors. Is het hard of zacht? En is het niet de knie? Misschien de knieschijf dan die niet goed zit? Geen koorts enzo?

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:55

Das niet oké Balko, geen heupbot en voor de knieschijf lijkt het weer te hoog te zitten. Hoe lang is dit al zo?

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:55

Is dat geen zwelling, heupgewricht zit meer omhoog en knie net iets lager. Klap gekregen?

Libera

Berichten: 3984
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:14

Aangezien je ‘bot’ zegt neem ik aan dat het hard is? Hier zou ik echt wel gelijk de DA voor bellen, kreupel of niet….

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 01:02

Ow jee, dat is niks voor mij. Dan zou ik gelijk de veearts bellen.

splenius

Berichten: 1111
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 02:09

Balko
Heeft ze een klap gehad of misschien uitgegleden,gevallen.

Ziet eruit als een hemotoom grote bloeduitstorting.
Kan ook hard aanvoelen omdat het bloed hard wordt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:30

Ik dacht ook eerst knie maar daar zit het te hoog voor, heup lijkt te laag. Maar het is echt een grote bult. En vreemd dat het niet altijd zichtbaar is met dat formaat.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:28

Is het misschien dan een onwijs onderhuidsabces ofzo? Ik zou toch de dierenarts maar laten komen.

Balko

Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:02

Kijk zo ziet het er meestal uit.
Afbeelding

Dan zie je dus niks…


Heb dierenarts even gebeld! Gaan even foto’s beoordelen.
Word zo gebeld of ze even langskomen voor de zekerheid.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:42

Balko schreef:
Wat bijzonder Bamorka!
En sterkte met het verlies.

Hier heb ik het jongste veulen met een apart uitstekend heup(?)bot. Ze beweegt helemaal zuiver en is gewoon dol en gek. Als ze beweegt zie je niets geks eraan. Alleen als ze stil staat dan steekt haar voetje iets naar buiten, dan steekt ook het heupbotje iets uit. Als ik haar voetje naar binnen draai zie je het niet.
Iemand die dit herkend en weet wat ik ermee moet?
Volgende week komt de smid en wilde ook de dierenarts even algemene healthcheck laten doen bij de 2 blijvende dames.

Even 2 foto’s, er zijn dus ook momenten dat je niets geks ziet… omdat ze helemaal zuiver en pijnvrij is heb ik nog geen dierenarts gebeld.

[ [url=m/BrIwMo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Cxr0eV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Had vandaag nog een mega schrikmoment, Suzalene lag lekker te slapen en ik was aan het eten in de tuin.
Staat ze op en loopt echt op 3 benen met 1 been heel hoog in de lucht. Knie op neushoogte. Dit een pas of 10. Vervolgens gaat ze op rust staan bij moeders en beweegt niet meer. Ze steunde weer gewoon op het voorbeen. En vervolgens liep ze normaal :'). Hebben paarden ook slaapbenen ofzo :') ?


Lijkt mij een hematoom omdat de meest "zwelling onderaan zit"

Caresse07

Berichten: 9425
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:44

Je zou bijna denken dat er iets uit de kom schiet, maar dat is meestal wel pijnlijk en dan weer niet logisch omdat ze er geen last van lijkt te hebben.....Ben echt heel benieuwd wat het is.

Balko

Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:50

Caresse07 schreef:
Je zou bijna denken dat er iets uit de kom schiet, maar dat is meestal wel pijnlijk en dan weer niet logisch omdat ze er geen last van lijkt te hebben.....Ben echt heel benieuwd wat het is.


Nou eerst was ik ook wel in paniek. Maar kan het been in alle bochten buigen en wringen en ze doet er niks op. Ze loopt helemaal zuiver en is geen stap kreupel geweest. Daarom ben ik ook niet meteen in paniek.
Maar ben erg zuinig op dit dametje dus toch even dierenarts gevraagd.
Maar denk inderdaad een hematoom.
We gaan straks meer weten haha

Balko

Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:15

Het is een bloeduitstorting inderdaad!

Caresse07

Berichten: 9425
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:17

Dan heeft ze een flinke klap gehad :(:)

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:12

Caresse07 schreef:
Dan heeft ze een flinke klap gehad :(:)


dat hoeft helemaal niet zo te zijn, als ze een tikje heeft gehad precies op het bloedvat en hier ontstaat een scheurtje in vult de ruimte zich met bloed totdat er tegendruk is, het bloed stolt hierna zal het bloedvat zich herstellen en zal het lichaam het weggelopen bloed vaak ook opruimen.
Heel af en toe is het nodig om na minimaal 14 dagen een sneetje te maken om het stolsel te verwijderen.

Balko

Berichten: 1141
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:04

xxpetraxx schreef:
Caresse07 schreef:
Dan heeft ze een flinke klap gehad :(:)


dat hoeft helemaal niet zo te zijn, als ze een tikje heeft gehad precies op het bloedvat en hier ontstaat een scheurtje in vult de ruimte zich met bloed totdat er tegendruk is, het bloed stolt hierna zal het bloedvat zich herstellen en zal het lichaam het weggelopen bloed vaak ook opruimen.
Heel af en toe is het nodig om na minimaal 14 dagen een sneetje te maken om het stolsel te verwijderen.


Daar ze verder geen pas kreupel is geweest denk ik inderdaad een pech gevalletje.
Als het niet weggaat halen we inderdaad nog een keer de arts erbij