Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn veulen drinkt geen melk meer.

 
Profiel   

Merrie misschien ander voer waar door de melk anders smaakt. Heb je de melk ook gecontroleerd?
Kan ook iets met de melk zelf zijn wat niet goed is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:34 



 
Profiel   

heel gevaarlijk, een veulen van die leeftijd hoort geen water te drinken, krijgen ze flink diarree van. wat iedereen zegt, bak afsluiten
Heb je al eens temperatuur gemeten? Zowel bij de merrie als bij het veulen?
veulens hebben een iets hogere temperatuur, 38/38.5 is normaal


Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 01-05-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:35 



 
Profiel   

we hebben de melk idd nog niet gecontroleerd dit zullen zo snel mogelijk ook doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:36 



 
Profiel   

donderdag had hij ligte koorts en nu helemaal geen meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:36 



 
Profiel   

en wat heeft de arts gedaan om de koorts te laten zaken?
Is er snot? Hoe is de ademhaling en is het naveltje mooi droog?
Water drinken en geen melk is levensbedreigend op die leeftijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:41 



 
Profiel   

Als het vandaag niet betert, breng je het best merrie met veulen naar de kliniek!

Je veulen MOET eten (melk) anders overlijdt het.


Laatst bijgewerkt door Hannanas op 01-05-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:42 



 
Profiel   

Qamanka schreef
de da is al meer maal geweest als we hem voor de uier van de moeder zetten wilt hij niet drinken we weten niet waardoor het komt dat die geen melk meer van de moeder wilt drinken we hebben de merrie al een keer gemolken en hem dit aangeboden maar daar speelt die eerder mee en drinkt daar niet van. Hij heeft zeker ook al gedronken maar doet dit nu niet meer ookal heeft die geen water ter beschikking. omdat de da al meer maal geweest ik dacht ik om het hier de vragen mss dat ik zo iets meer te weten kwam.

Je hebt de merrie 1 keer gemolken en toen werkte het niet. Maar als ie toen geen dorst had is dat logisch. Veulens die niet drinken vergt geduld, steeds proberen.
Maar geen water geven, daar zitten 0,0 voedingstoffen in.

Bokt geeft je de oplossing. Je veulen MOET melk drinken. Desnoods kunstmelk

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:42 



 
Profiel   

Hoe oogt het veulen verder? Levendig? Hoe lang drinkt hij al geen melk meer?
Soms een slokje water of ermee spelen is niet een probleem. Maar vervanging voor melk mag het inderdaad niet zijn.
Zit je er 24 7 op dat hij geen melk drinkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:44 



 
Profiel   

Hij heeft nog geen snot en een normale ademhaling. Hij neemt soms een beetje melk op maar zeker niet voldoende

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:50 



 
Profiel   

Wanneer komt de dierenarts weer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 18:57 



 
Profiel   

en anders merrie met veulen op trailer en naar goede paardenkliniek gaan, of een echt goede paardendierenarts laten komen.....


kunnen ze bloedonderzoek bij veulen doen, tempratuur van merrie en veulen, en evt veulen behandelen, kan me voorstellen, dat met water, buikpijn of diarree krijgen met koliek ed..dan willen ze ook niet meer drinken, en het water dood ook de darmbacterien..

en veulen om de 2 uur melk aanbieden uit fles of uit bakje, melk van merrie of gewoon kunstmelk .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:09 



 
Profiel   

De da komt sebiet

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:20 



 
Profiel   

Sebiet? Wat is dat?

Ik zou ook inladen en afleveren op de kliniek. Daar maakt het veulen meer,veel meer kansen op goed herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:23 



 
Profiel   

Met sebiet bedoel ik eigenlijk dat hij onderweg is

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:25 



 
Profiel   

Sebiet is zo snel mogelijk geloof ik.
Ik zou hier ook niet langer mee aanmodderen en zo snel mogelijk naar de kliniek.
Daar hebben ze alle kennis om dit te onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:25 



 
Profiel   

Qamanka schreef
Met sebiet bedoel ik eigenlijk dat hij onderweg is



Ah duidelijk. :)


Gelukkig, het is de beste en eigenlijk ook de enige keuze die je hebt.

Succes. Ben benieuwd wat eruit komt als oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 20:12 



 
Profiel   

De da is geweest en heeft hem dus nog wat gegeven (weet de moeilijk namen al niet meer) en heeft toch wel weer goed wat gedronken bij de moeder. Nu komt de da morgenochtend en avond nog eens om hem goed op te volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 20:42 



 
Profiel   

Qamanka schreef
De da is geweest en heeft hem dus nog wat gegeven (weet de moeilijk namen al niet meer) en heeft toch wel weer goed wat gedronken bij de moeder. Nu komt de da morgenochtend en avond nog eens om hem goed op te volgen

En je hebt het water nu natuurlijk afgesloten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 21:21 



 
Profiel   

Je moet echt zorgen dat het veulentje niet bij het water kan. Eens een slokje kan niet perse kwaad, maar je veulen moet echt leven en groeien van moeder melk.
Je merrie moet uiteraard wel water krijgen maar desnoods nu even meerdere malen uit een aangeboden emmer water als het niet anders kan. Maar het is echt cruciaal dat het veulen melk drinkt en geen water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 21:30 



 
Profiel   

Eigenlijk zou je ook de reden willen weten dat hij geen melk drinkt. Misschien is dat wel een medische reden ipv dat hij het gewoon lekkerder vindt. Dat is namelijk niet natuurlijk dus er zou iets anders achter moeten zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 21:32 



 
Profiel   

Heeft je merrie geen uierontsteking? Ze zeggen dat dit eigenlijk niet voorkomt maar wij hadden er vorig jaar ook 1 precies hetzelfde. Kun je zien door melk uit uier te trekken. Als het zuur ruikt of klonterig is is het uierontsteking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 21:42 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Qamanka schreef
De da is geweest en heeft hem dus nog wat gegeven (weet de moeilijk namen al niet meer) en heeft toch wel weer goed wat gedronken bij de moeder. Nu komt de da morgenochtend en avond nog eens om hem goed op te volgen

En je hebt het water nu natuurlijk afgesloten!



Zou ik alleen doen als de da dit adviseert.
Verder fijn dat de dierenarts hem in beeld heeft en hopelijk is er niks ernstig aan de hand.
Als het veulen en moeder verder goed in hun vel zitten, is er denk ik weinig aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 22:13 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Heeft je merrie geen uierontsteking? Ze zeggen dat dit eigenlijk niet voorkomt maar wij hadden er vorig jaar ook 1 precies hetzelfde. Kun je zien door melk uit uier te trekken. Als het zuur ruikt of klonterig is is het uierontsteking.

Dat is hier al eerder benoemd en ts heeft geantwoord dat het uier goed is. En je zou toch moeten aannemen dat de DA daar ook wel naar gekeken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 22:18 



 

Ik zou zelf ook aan buikpijn denken. Als onze jonge kalveren water gaan drinken is dat het eerste teken dat ze beginnende buikpijn (bacterie/virus/eencellige) hebben. Alleen kan het bij kalveren geen kwaad omdat het water naar een andere maag gaat dan de melk. Dus wellicht heeft het veulen last van de buik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 22:25 



 
Profiel   

pillow schreef
Horseloverl schreef
Heeft je merrie geen uierontsteking? Ze zeggen dat dit eigenlijk niet voorkomt maar wij hadden er vorig jaar ook 1 precies hetzelfde. Kun je zien door melk uit uier te trekken. Als het zuur ruikt of klonterig is is het uierontsteking.

Dat is hier al eerder benoemd en ts heeft geantwoord dat het uier goed is. En je zou toch moeten aannemen dat de DA daar ook wel naar gekeken heeft.

Wij hebben 3 verschillende dierenartsen gehad die dachten dat het probleem bij het veulen vandaan kwam
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 22:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen