Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn veulen drinkt geen melk meer.

 
Profiel   

Ik heb een hengstenveulen van 17 dagen oud. In het begin heeft hij altijd goed gedronken en geen problemen mee gehad maar de laatste dagen drinkt hij bijna geen melk meer maar wel gewoon water. Is dit erg? Hij heeft ook erge platte uitwerpselen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:39 



 
Profiel   

Heeft de merrie wel genoeg melk? Laat ze het veulen goed toe of heeft ze misschien problemen aan de uier. Op deze leeftijd heeft hij echt melk nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:42 



 
Profiel   

Het water hoger hangen of weghalen, als veulens water lekker vinden gaan ze dat indd drinken! Heel slecht, zo loopt de melkproductie van de merrie ook terug. Misschien even veearts bij halen voor de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:44 



 
Profiel   

De merrie heeft zeker genoeg melk want de melk loopt er uit en ze heeft nooit iets gedaan naar het veulen als die ging drinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:45 



 
Profiel   

Dan het water weghalen! Zodat alleen de merrie erbij kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:46 



 
Profiel   

Meteen de waterbak afsluiten! Drinken uit de bak gaat makkelijker dan uit het uier. Merrie gewoon water met een emmer geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:47 



 
Profiel   

Dan inderdaad zorgen dat veulen er niet bij kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:48 



 
Profiel   

We hebben het water al een keer weg gehad en toen ging die niet drinken bij de moeder vanaf de moment dat die het water terug zag begon die weer te drinken. De veearts is er al meermaal bij geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:48 



 
Profiel   

we zijn eigenlijk bang dat als we het water weghalen die helemaal niet meer gaat drinken we hebben de merrie al een keer gemolken om het hem in een bakje te geven maar dat wou die ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:50 



 
Profiel   

Qamanka schreef
We hebben het water al een keer weg gehad en toen ging die niet drinken bij de moeder vanaf de moment dat die het water terug zag begon die weer te drinken. De veearts is er al meermaal bij geweest.

Dan moet de veearts hem sondevoeding geven. Van teveel water drinken gaat je veulen dood. Sluit de waterbak af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 16:53 



 
Profiel   

Qamanka schreef
We hebben het water al een keer weg gehad en toen ging die niet drinken bij de moeder vanaf de moment dat die het water terug zag begon die weer te drinken. De veearts is er al meermaal bij geweest.


Fout 1 water weer gaan aanbieden.
Afsluiten en begeleiden richting uier als ie wilt drinken. En anders zsm DA erbij voor sondevoeding

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:13 



 
Profiel   

Zelf als we hem voor de uier zetten wilt die niet drinken het enige dat hij dan doet is is likken of duwen tegen de uier hij pakt de spenen niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:17 



 
Profiel   

Bak afsluiten inderdaad. Hij gaat vast vanzelf weer drinken. Anders veearts bellen.
Of merrie melken en in een emmer aanbieden. Hij moet melk binnenkrijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:18 



 
Profiel   

Qamanka schreef
Zelf als we hem voor de uier zetten wilt die niet drinken het enige dat hij dan doet is is likken of duwen tegen de uier hij pakt de spenen niet meer.

Jij wilt gewoon geen antwoord op je vraag. Bel de dierenarts voor advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:18 



 
Profiel   

Je moet hem ook ff laten proberen, hij heeft gedronken zei je.
Ik lees nu eigenlijk kan niet, doet niet, wilt niet vanuit jou sorry.
Da bellen dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:19 



 
Profiel   

Je moet er 100% voor zorgen dat je alles op alles zet om het veulen melk aan te bieden. Anders gaat het dood. Zo simpel is het helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:20 



 
Profiel   

Je gaat behoorlijk in verweer hier, als veulen niet-biologische drinken bel da en wellicht geeft die um sondevoeding.
Sluit de vakman en bied je merrie paar x per dag een emmer aan.

Maar goed doe je het niet gaat ie dood jouw keus.

Maar goed 5 berichten en veulen en vakantie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:22 



 
Profiel   

de da is al meer maal geweest als we hem voor de uier van de moeder zetten wilt hij niet drinken we weten niet waardoor het komt dat die geen melk meer van de moeder wilt drinken we hebben de merrie al een keer gemolken en hem dit aangeboden maar daar speelt die eerder mee en drinkt daar niet van. Hij heeft zeker ook al gedronken maar doet dit nu niet meer ookal heeft die geen water ter beschikking. omdat de da al meer maal geweest ik dacht ik om het hier de vragen mss dat ik zo iets meer te weten kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:25 



 
Profiel   

Ik heb geen merries en zelfs ik weet dat water melk niet kan vervangen op die leeftijd. Melk is niet alleen vulling maar heeft ook voedingswaarde. Water heeft dit niet. Het veulen krijgt zo dus geen voeding binnen. Ik snap ook echt niet dat de da hier verder niks mee doet. Anders zou ik er een second opinion bijhalen. Veulen heeft al platte mest, dus goed opletten ook dat het niet richting diarree gaat. En daarnaast water weghalen en afwachten totdat het gaat drinken. Hij vindt denk ik water te lekker.

Heeft hij melk gedronken dan toen het water weg was, want lees nu dat hij dus wel dronk toen? Dan is dat dus de oplossing.


Laatst bijgewerkt door Jorex op 01-05-22 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:26 



 
Profiel   

Kan het niet zijn dat de merrie uierontsteking heeft ofzo.

Ahhoewel, als er een dierenarts is geweest komt deze ook wel op dit idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:27 



 
Profiel   

ik wist niet eens dat sonde voeding bestond bij paarden onze da heeft daar nog nooit iets over gezegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:28 



 
Profiel   

Mijn veulen dronk ook niet en bleek een maagzweer te hebben.... Medicatie erin en binnen enkele uren dronk ze het uier bijna leeg :+

Veulen boog wel naar het uier maar de speen grijpen ging niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:29 



 
Profiel   

ik zou ook gewoon water afsluiten, merrie uit emmer water geven. En afwachten. Misschien heeft veulen nu gewoon geen dorst omdat hij water gedronken heeft. Misschien als dat niet meer kan heeft hij geen keus meer en zal wel moeten. Ik zou het gewoon proberen en wachten. Niet te snel opgeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:29 



 
Profiel   

Melken en in een fles proberen te geven.
Geen water meer aanbieden bij het veulen, als hij geen voeding van de moeder krijgt gaat het veulen je kapot!!
Desnoods idd sondevoeding door je DA, als deze niet mee werkt een ander zoeken die wel weet wat die doet.
Blijf de merrie melken om de productie op gang te houden. Je wilt niet dat ze gaat “opdrogen”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:30 



 
Profiel   

de da komt straks nog is en ik zal een maagzweer is aanhalen dankjewel
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 17:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen