Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen erge diarree

 
Profiel   

Ik heb een veulen van 10 dagen oud dat sinds dinsdag (dag 5) enorme waterdunne gele diarree heeft. De merrie geeft extreem veel melk en dat zal dé oorzaak zijn.
De dierenarts heeft 2x daags 30cc Bio Sponge voorgeschreven. Echter maakt dit helemaal geen verschil.

Wie herkent dit én weet de oplossing? Het veulen heeft geen koorts en oogt fit.

Dit is overigens geen diarree die elk veulen rond deze leeftijd heeft. Het andere veulen heeft ook wat diarree maar deze is groen en wordt veroorzaakt doordat hij hooi en gras begint te eten. Heel normaal.


Laatst bijgewerkt door Luca1968 op 08-05-22 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 10:12 



 
Profiel   

FroukjeM schreef
Ik heb een veulen van 10 dagen oud dat sinds dinsdag (dag 5) enorme waterdunne gele diarree heeft. De merrie geeft extreem veel melk en dat zal dé oorzaak zijn.
De dierenarts heeft 2x daags 30cc Bio Sponge voorgeschreven. Echter maakt dit helemaal geen verschil.

Wie herkent dit én weet de oplossing? Het veulen heeft geen koorts en oogt fit.

Waterbak afsluiten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 10:14 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
FroukjeM schreef
Ik heb een veulen van 10 dagen oud dat sinds dinsdag (dag 5) enorme waterdunne gele diarree heeft. De merrie geeft extreem veel melk en dat zal dé oorzaak zijn.
De dierenarts heeft 2x daags 30cc Bio Sponge voorgeschreven. Echter maakt dit helemaal geen verschil.

Wie herkent dit én weet de oplossing? Het veulen heeft geen koorts en oogt fit.

Waterbak afsluiten!


Dat heb ik al gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 10:19 



 
Profiel   

Waterbak afsluiten is discutabel, onze dierenarts adviseert het niet te doen om te voorkomen dat het veulen uitdroogt.

Mogelijke oorzaken zijn wormen, of dat de merrie inderdaad te veel melk heeft of een lichte besmetting met rotavirus. Wat je in ieder geval kunt geven is Phital lactase (gewoon bij de Etos kopen) om de vertering te verbeteren.
De dierenarts geeft soms Finidiar om de diarree te stoppen. Uitdroging is echt het grootste risico, dus de diarree moet stoppen.

Lopen ze 24/7 in het gras? Soms is het handig ze 's nachts op te stallen en je merrie hooi te geven, dat geeft soms ook wat meer balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 10:40 



 
Profiel   

Merrie hengstig? Of echt te natte diarree daarvoor?
Waterbak dicht zetten en merrie uit deemmer water geven.veulen zal niet uitdrogen ivm geen water drinken zolang deze blijft drinken bij de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 10:52 



 
Profiel   

Wanneer is de merrie voor het laatst ontwormd en waarmee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 11:01 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Wanneer is de merrie voor het laatst ontwormd en waarmee?

De merrie is een week voor het veulenen ontwormd met Ivermectine (Eraquell).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 11:21 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Merrie hengstig? Of echt te natte diarree daarvoor?
Waterbak dicht zetten en merrie uit deemmer water geven.veulen zal niet uitdrogen ivm geen water drinken zolang deze blijft drinken bij de merrie.

Merrie is net hengstig geweest maar dat heeft er niets mee te maken. Er is geen verband tussen diarree en hengstigheid moeder. Dat werd eerder altijd gedacht maar ook flesseveulens krijgen diarree op jonge leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 11:24 



 
Profiel   

Kendra schreef
Waterbak afsluiten is discutabel, onze dierenarts adviseert het niet te doen om te voorkomen dat het veulen uitdroogt.

Mogelijke oorzaken zijn wormen, of dat de merrie inderdaad te veel melk heeft of een lichte besmetting met rotavirus. Wat je in ieder geval kunt geven is Phital lactase (gewoon bij de Etos kopen) om de vertering te verbeteren.
De dierenarts geeft soms Finidiar om de diarree te stoppen. Uitdroging is echt het grootste risico, dus de diarree moet stoppen.

Lopen ze 24/7 in het gras? Soms is het handig ze 's nachts op te stallen en je merrie hooi te geven, dat geeft soms ook wat meer balans.


Phital lactase ken ik niet maar valt te proberen. Heb je zelf ervaring met dit middel bij een veulen met diarree?

Het veulen drinkt heel vaak en veel, ben dan niet bang voor uitdroging zolang ze dat doet.

Merrie en veulen lopen zo’n 5 uur Max per dag in de wei en staan daarnaast in een paddock en ‘s nachts op stal. Merrie krijgt 1 kilo Podo Lac en daarnaast een balancer zodat ze niet teveel merriebrok krijgt waardoor ze nog meer melk produceert. Verder onbeperkt mooi droog, geanalyseerd voordroog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 11:30 



 
Profiel   

Eet het veulen niet gewoon heel veel zand? Als ze na 5 uur wei in de paddock staan? Mijn veulen in 2019 kreeg ook diarree toen ze nood gedwongen eerst 2 weken op de paddock moest, beest vrat gewoon te veel zand... op de wei was de diarree gelijk over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 11:33 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Eet het veulen niet gewoon heel veel zand? Als ze na 5 uur wei in de paddock staan? Mijn veulen in 2019 kreeg ook diarree toen ze nood gedwongen eerst 2 weken op de paddock moest, beest vrat gewoon te veel zand... op de wei was de diarree gelijk over.
dat is echt uitgesloten

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 11:54 



 
Profiel   

FroukjeM schreef
Phital lactase ken ik niet maar valt te proberen. Heb je zelf ervaring met dit middel bij een veulen met diarree?

Ja, het was een (risicoloze) suggestie van Wolvega toen wij een veulen hadden met ernstige diarree.
Sindsdien geven wij het standaard aan veulens met diarree. Het helpt bij de vertering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-22 12:13 



 
Profiel   

Kan het niet zijn dat de merrie erg vette melk heeft waar het veulen niet tegen kan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 09:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen