Bevalling merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Bevalling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 16:52

Hi allemaal,
Mijn merrie gaat als het goed is over ongeveer een maand een veulentje krijgen.
Het is mijn eerste veulen, dus ik vind het ontzettend spannend! Ik hoor op een of andere manier alleen horror verhalen:(

Ik heb wat vragen die ik online slecht kan vinden. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
(Ter info; ik heb een haflinger Bonny van 15 jaar, ze heeft toen ze 3 en 4 was al twee veulens gekregen).

Ik wil haar, als dat weertechnisch een beetje kan, in het weiland laten bevallen. Ze staat anders ook 24/7 buiten en was bang dat ze op stal juist gestrest zou raken.
Nu wil ik de bevalling in de gaten houden via een birth alarm. Maar nu komt het haha.
Ik lees online dat je eigenlijk de merrie zoveel mogelijk met rust moet laten en alleen ingrijpen indien nodig. Maar hoe zie ik in het weiland dat ik niet hoef in te grijpen? Dan moet ik toch best dichtbij komen. Levert dit stress op?
En ze wil nogal eens van mij weglopen als ik geen brokjes bij heb. Maar wat als ze nu ook van mij wegloopt als ik moet ingrijpen? Of is het natuur dat ze dan wel blijven liggen?
En als ik de navelstreng bij het veulen moet ontsmetten, laten alle merries dat toe?

Verder zijn alle tips ontzettend welkom!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bevalling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:59

Mijn merrie is 4 weken terug ook gewoon buiten bevallen. Ik had wel een camera ipv birth alarm. Toen ze eenmaal echt weeën had konden we er zo bij, ik had ook verwacht dat ze dat niet leuk zou vinden maar ze was zo gefocust op bevallen dat het haar niks uitmaakte. Qua ingrijpen, je kunt hooguit het vlies van het neusje halen. Het belangrijkste is zorgen dat je goed met je da afspreekt dat deze bereikbaar is. En goed afspreken wat je verwacht. Wil je dat de da sowieso komt als de merrie begint? Vraag dan heel nadrukkelijk of dat kan. Sommige da's komen blijkbaar alleen als het al duidelijk is dat het mis gaat.. Ik had zelf ook wat filmpjes van geboortes bekeken zo wist ik wat ik kon verwachten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Bevalling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:05

Gewoon 's nachts binnen zetten. Je wilt echt niet in de stromende regen een onderkoelt veulentje krijgen. Merrie lekker een pak hooi dan vindt die dat echt niet erg.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:05

Heb je ook iets van een camera in de wei? Een birth alarm geeft nogal vaak vals alarm en als je dan elke keer helemaal je bed uit moet en naar de wei, houdt je het waarschijnlijk niet vol.

Verder zal het volledig aan je merrie liggen hoe makkelijk ze je erbij zou laten en cetera.
Mijn eigen merrie is een paar jaar geleden overdag tijdens een hittegolf in de wei bevallen (timing van dat dier joh xD). We hadden ze eigenlijk juist op stal staan omdat het daar koeler is, maar geven voorkeur aan weiland omdat er meer ruimte is en het veulentje meer grip heeft om te staan. We zagen haar duidelijk onrustig worden, dus toen hebben we haar buiten gezet (was op dat moment gelukkig ruim voldoende schaduw) en met rust gelaten. Snel daarna ging het birth alarm af, maar toen hebben we haar nog even weer omhoog gepushd en naar de schaduw gebracht omdat ze eerst in de volle zon wilde beginnen. Dit accepteerde zij allemaal prima. We zijn erna ook gewoon bij gebleven want het was haar eerste veulen en ze raakte er niet van slag van dat we erbij waren.
Merrie was wel behoorlijk uitgeput (tja, hittegolf, ideale timing), waardoor het ook even duurde voordat ze interesse had in het veulen, dus daar konden we alles mee doen zeg maar.
Merrie had het daarna ook geen enkel probleem mee als we iets met haar veulen deden (zolang ze er maar bij was).

Maar het ligt echt aan de merrie. Ik had een hele goede band met haar, wat zeker wel helpt denk ik.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Bevalling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:35

Als je het heel spannend vind is het misschien toch wel fijn als je paard (iig snachts) in een stal staat. dan kan je jezelf van alle gemakken voorzien zoals licht, camera, etc.
als ze over 4 weken bevalt dan is het nu misschien wel een mooi moment om te proberen hoe dat gaat?