Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oudere merrie eerst keer dekken, wat vraagjes..

 
Profiel   

Goedemorgen allemaal,

Ik denk al enkele jaren over het laten dekken van mijn merrie, maar dit is er nog niet van gekomen. Dit jr is ze 14 geworden, maar heeft nog nooit een veulen gehad. Ze is goed gezond en fit. Ik heb al contact gehad met mijn dierenarts, ze heeft me goed ingelicht en geeft aan dat dit in principe moet kunnen op haar leeftijd/conditie. Denk ook eigenlijk het is misschien dit jr of nooit meer.

Ik zou graag wat praktijk ervaringen hebben. Is het noodzakelijk om een slijm monster te nemen vooraf? Een kennis gaf aan dit te doen. Omdat ze wat ouder is en eventueel een vieze baarmoeder kan hebben. Eierstokken en baarmoeder checken vooraf? Mijn dierenarts geeft aan dit allemaal wel te willen doen (haha, snap ik ook wel 'kassa') maar zegt ook probeer het eens, blijft dus een beetje in het midden en laat mij vrij in keuze. Ik ben eigenlijk niet van plan allemaal poespas toe te passen mocht drachtig worden moeizaam gaan (zoals hengstig spuiten oid).

Ik heb niet zoveel mensen in mijn omgeving die veel ervaring hebben met fokken. Ben benieuwd wat kenners zouden doen/praktijkervaringen.

Ben benieuwd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 09:45 



 
Profiel   

Wordt ze gewoon mooi steeds weer na 3 weken hengstig zonder rare fratsen?
Indien ja, dan zou ik gewoon beginnen met een goed vruchtbare hengst. Pakt het niet dan kun je altijd nog van alles gaan onderzoeken.
Maar waarschijnlijk ga je 10 verschillende meningen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 10:03 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wordt ze gewoon mooi steeds weer na 3 weken hengstig zonder rare fratsen?
Indien ja, dan zou ik gewoon beginnen met een goed vruchtbare hengst. Pakt het niet dan kun je altijd nog van alles gaan onderzoeken.
Maar waarschijnlijk ga je 10 verschillende meningen krijgen.

Hier ben ik het mee eens.
Also, een slijmmonster weet ik niet of dat al echt van toegevoegde waarde is.
Er is nog nooit iets in of uit de baarmoeder gegaan en als de merrie in gezonde conditie is, is er denk ik geen reden waarom ze een vuile baarmoeder zou hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 10:08 



 
Profiel   

Zo oud is 14 ook weer niet. Ik dacht je komt met een merrie van boven de 20 :)
Hoe wil je gaan dekken? Natuurlijk of KI. Als je KI gaat doen, moet je sowieso gaan scannen. Dus dat wordt sowieso een innige relatie met de dierenarts (of ander persoon die scant, maar ik heb gewoon bij de dierenarts gedaan).

Slijmmonster zou ik alleen doen als er nu al volgens de dierenarts aanleiding voor is. Maar anders zou ik zeker eerst gewoon gaan kijken of ze mooie follikels krijgt etc.

Als je natuurlijk gaat dekken zou ik ook daar gewoon eerst een cyclus afwachten. En dan controleren na 18 dagen op dracht door dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 10:13 



 
Profiel   

Ja ze wordt iedere 3 weken hengstig (heel duidelijk haha) en heeft soms wat koliek bij de eisprong (meestal dag 4/5). Daarom zou ik eventueel willen laten checken vooraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 10:15 



 
Profiel   

Ik zou ook eerst een ronde gewoon beginnen. Als het dan niet is gelukt kun je alsnog even laten checken. Wel even scannen om de eisprong in te laten schatten zodat je op het juiste moment insemineert. Daarbij kunnen ze meteen ook bekijken of de eierstokken er normaal uitzien en of er cystes in de baarmoeder zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 10:17 



 

14 is niet oud hoor, dat kan perfect. De dierenarts zal haar normaal gesproken sowieso ook eerst inwendig controleren of ze geschikt is. Als de DA het licht op groen zet, gewoon doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 10:22 



 
Profiel   

14 is echt niet oud. Veel merries die eerst een sportcarrière hebben krijgen rond deze leeftijd hun eerste veulen. Ik zou het zelf dan ook niet spannender maken dan dat het is en een mooie vruchtbare hengst zoeken die eventueel verbeterpunten kan geven. Daarna kun je altijd nog de merrie verder laten checken als het niet wilt pakken. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 11:29 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie vorig jaar op haar 14e voor het eerst laten dekken en dat ging prima. Was de eerste keer raak. :D Ze heeft het goed doorstaan en zat echt op haar eigen zwangerschapswolk. Dus mits jouw merrie in een goede conditie is, zou ik zeker een kansje meepakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 12:00 



 
Profiel   

Oh wat goed te horen! Leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 12:08 



 
Profiel   

Idd, gewoon doen, voor hetzelfde geld gaat het vlot en hoe minder gemodder ermee en erin, hoe beter lijkt me. Mocht het niet lukken, kan je nog altijd vanalles laten nazien.

Wordt het via KI of is het een ras die ook nog natuurlijk gedekt kan worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 12:14 



 
Profiel   

Hier nu ook een 14 jarige voor het eerst erbij. Zie geen enkele reden waarom dag niet zou kunnen. Vind ik niet oud….

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 12:17 



 
Profiel   

Vind je 14 oud? Wij hebben er eentje van 22 die elk jaar bij de veulenhengstigheid gedekt wordt én drachtig wordt.
Slijmonderzoek zou ik niet doen. Wel ff de DA intern laten kijken of de baarmoeder OK is, en er niet teveel vocht of cystes zijn. Alles OK?: zoek een hengst die met vers dekt en ga ervoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 12:20 



 
Profiel   

sevke schreef
Vind je 14 oud? Wij hebben er eentje van 22 die elk jaar bij de veulenhengstigheid gedekt wordt én drachtig wordt.
Slijmonderzoek zou ik niet doen. Wel ff de DA intern laten kijken of de baarmoeder OK is, en er niet teveel vocht of cystes zijn. Alles OK?: zoek een hengst die met vers dekt en ga ervoor!

maar voor dit paard het eerste veulentje als ik goed lees, dat vind ze oud :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 12:30 



 
Profiel   

valt nog mee vind ik. Ik vind dit beter en diervriendelijker dan mensen die al fokken met 2- en 3-jarigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 12:39 



 
Profiel   

14 is niet oud. Ik heb inmiddels een 1 jarige van mijn merrie, zij was 15 toen ik haar voor het eerst ging insemineren. Omdat het diepvries was heb ik haar toen eerst laten scannen door de DA en die zei toen ook dat het er allemaal goed uit zag en ze helemaal nog niet te oud was.

Daarbij was ze in 1 keer drachtig en is alles zonder problemen volgens het boekje verlopen. Ik rijd Z met haar en heb haar heel goed in conditie gehouden en ook echt tot de bevalling gewandeld met haar. Ze was top fit , zelfs na de bevalling meteen al en haar daarna ook zo weer kunnen oppakken.

Daarbij ook een super lief en gezond veulen. Ik zeg gewoon proberen en als het na meerdere pogingen niet lukt kan je altijd nog onderzoeken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 12:40 



 
Profiel   

De leeftijd voor een eerste veulen heeft niks te maken met drachtig kunnen worden, maar met de bevalling.

Een merrie die niet eerder een veulen heeft gehad, kan wat calcificatie krijgen van de baarmoedermond op latere leeftijd, waardoor deze minder goed week kan worden en de geboorte moeizamer kan verlopen.
Dit geldt niet als je merrie ooit ook maar één veulen heeft gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 13:30 



 
Profiel   

Klopt, ze is 14 en heeft nog geen veulen gehad.

Ik denk zelf aan KI omdat ik haar liever niet verhuis, ze is een stresskip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 16:55 



 
Profiel   

Mijn merrie was 15 bij de eerste, dat ging ook prima :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 10:40 



 
Profiel   

Is ze inmiddels drachtig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 12:11 



 
Profiel   

Ja! Ze is inmiddels 6 weken drachtig
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 19:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen