Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:18

Ibbel schreef:
Aangezien je zegt dat het vorige veulen ook overleden is: controleer op Rhesusfactor!


Da's een goede tip (al wist ik niet dat dit bij paarden ook van tel was). Maar dat geeft toch maar problemen vanaf het 2de kind (in dit geval veulen)? Omdat de moeder bij de eerste zwangerschap/bevalling antistoffen aangemaakt heeft tegen het "vreemd" bloed van het veulen.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:23

Volgensmij had Moner hier op bokt kort geleden ook een dummy. Die dacht ik... Pin me er niet op vast .. ook gedronken had en dergelijke. Is terug te lezen in dikke buiken topic 2022 part 2. In ieder geval veel sterkte. Ik volg mee in de hoop dat hij het mag overleven :(:)

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:59

Nog een optie is: inslapen en niet verder dokteren. Los van de hoge kosten is dit ook slopend voor mens en dier.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:16

idd dat is ook een hele duidelijke mogelijkheid, en zou ook mijn keuze zijn

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:22

Arm diertje. Ik hoop dat hij het gaat redden!! :knuffel:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:29

josien_m_ schreef:
Nog een optie is: inslapen en niet verder dokteren. Los van de hoge kosten is dit ook slopend voor mens en dier.

Dat zou mijn beslissing ook zijn.

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:08

josien_m_ schreef:
Nog een optie is: inslapen en niet verder dokteren. Los van de hoge kosten is dit ook slopend voor mens en dier.


Hoe verdrietig ook, zou ook mijn beslissing zijn. Wel zou ik de reden willen weten, zeker omdat je vorig jaar een dood veulen ja, dus daarvoor wel sectie laten doen of sowieso met deze merrie niet meer fokken.

Veel sterkte.

Kabayo

Berichten: 13951
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:27

Zolang die drinkt, bokt, poept, plast en blij is op zijn wakkere momenten zou ik het gewoon even aankijken eigenlijk.

Wat in mij op komt, ligt het veulen wel? In het begin staan onze veulens ook wel te doezelen. Dan reageren ze ook niet echt, omdat ze staand slapen

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 16:41

Kabayo schreef:
Zolang die drinkt, bokt, poept, plast en blij is op zijn wakkere momenten zou ik het gewoon even aankijken eigenlijk.

Wat in mij op komt, ligt het veulen wel? In het begin staan onze veulens ook wel te doezelen. Dan reageren ze ook niet echt, omdat ze staand slapen


Ja hij ligt plat te slapen.
We hebben net de squeeze herhaald. Iets wakkerde maar niet wat het zou moeten zijn.

Waarschijnlijk kijken we het nu nog even aan. Als hij binnen een dag of 2 niet zelf wakker wordt gaan we keuzes maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:02

Na alle adviezen van ervaren fokkers vind ik kiezen om nog 2 dagen af te wachten echt "adviezen in de wind slaan".
Hoe langer je wacht des te kleiner de kans op overleven.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:10

nou er zijn ook genoeg ervaren fokkers die niet de afweging zouden maken om een duur traject bij een kliniek in te gaan.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:12

Art_Ificious schreef:
Na alle adviezen van ervaren fokkers vind ik kiezen om nog 2 dagen af te wachten echt "adviezen in de wind slaan".
Hoe langer je wacht des te kleiner de kans op overleven.


Ja dat... plus de merrie gaat zich steeds meer hechten aan het kruimeltje, als je dan toch besluit in te laten slapen lijkt het me beter dat zo snel mogelijk te doen.

Succes, lijkt me een lastige keuze!!

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:17

Ik snap wel als de eigenaresse beslist om het veulen niet naar een kliniek te brengen, dat ze het nog aankijken. Altijd mogelijk dat hij er toch door komt.
Het is zeker te snappen dat ze er voor kiezen hem niet naar een IC te brengen.
Maar je kan wel nog antistoffen testen en eventueel toedienen? Of is dat al gebeurd? Als hij een dummie is, heb je grote kans dat zijn lichaam geen immuniteit heeft overgenomen uit de biest.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:30


Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:31

Art_Ificious schreef:
Na alle adviezen van ervaren fokkers vind ik kiezen om nog 2 dagen af te wachten echt "adviezen in de wind slaan".
Hoe langer je wacht des te kleiner de kans op overleven.


Dit is alleen het geval wanneer IC zorg met bijbehorend prijskaartje een optie is voor TS.
Als TS dat niet wil of kan, dan is afwachten best te verdedigen.

Thami
Berichten: 57
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:38

Ik begrijp ook dat, zolang het niet helemaal duidelijk is wat hij precies heeft, je nog even afwacht. Ik heb helaas met mijn eerste zelfgefokte veulen ook voor die keuze (andere medische oorzaak) gestaan. Uiteindelijk na twee weken in laten slapen. De moeder leek te weten dat er iets met het veulen was, en was er relatief snel overheen. Sterkte en hopen op een wondertje

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:00

janderegelaa schreef:
Ik zou die Madison Squeeze nog een keer doen want ze moeten meteen erna goed zijn.


Uit belangstelling eens opgezocht wat Madison Squeeze dan wel is, en kwam ik op Madigan Squeeze! Zo genoemd naar de '' uitvinder '' John Madigan uit de Usa.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:12

zijn de antistoffen in orde?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:17

CharleyT schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou die Madison Squeeze nog een keer doen want ze moeten meteen erna goed zijn.


Uit belangstelling eens opgezocht wat Madison Squeeze dan wel is, en kwam ik op Madigan Squeeze! Zo genoemd naar de '' uitvinder '' John Madigan uit de Usa.

Auto correct….

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 21:30

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie input en het meedenken.
We maken keuzes aan de hand van wat we zien en wat eerlijk voelt voor mens en dier. Ik snap dat dat via een website volgens sommigen niet de juiste keuzes zullen zijn. Wij zien het veulen en kunnen samen met DAs hier een afweging maken. Ik zou het fijn vinden als jullie die keuzes kunnen respecteren. Dat is alles wat ik er nu over kwijt wil en zal verder niet reageren op reacties die daar tegen in gaan ;)


De Antistoffen zijn getest en het veulen heeft voor het eerst gerend en gedronken bij mama. Nog wel moeilijk wakker te krijgen soms maar stuk beter dan eerst. Als we erdoorheen zijn (linksom of rechtsom) zal ik weer een update plaatsen voor de mensen die meeleven :)

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:32

Succes, hopelijk komt het goed met de kleine.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:53

Ik kende het niet, maar is kennelijk een soort vergiftiging, vaak botulisme lees ik. Dat is sowieso ernstig. Wat naar. Veel beterschap, hoop dat de kleine het redt.

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:57

Succes TS, kom op veulentje!!!!

gonniee
Berichten: 508
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Ervaringen Comateus/prematuur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:05

Oei wat een spannende situatie! Volgens mij neem je jouw beslissingen zorgvuldig en kun jij de afweging maken als eigenaar en op basis van alle verschillende factoren. Ik hoop dat de kleine man de lijn omhoog volhoudt!

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:07

Niet helemaal hetzelfde maar wel herkenbare dingen in een oud topic van me:
[MD] Veulen 'valt flauw' &stopt met ademen, iemand ervaring mee?
Ons veulen was geboren met 302 dagen en het ging na een week veel beter. Uiteindelijk een gezonde grote man geworden die helaas een half jaar geleden door een ongeluk is omgekomen. We hebben nooit geweten wat het was, geen arts herkende het. Hij had alleen met castreren onder verdoving weer een vreemde reactie op de verdoving maar dat kan ook toeval zijn geweest. Ik ging daardoor wel denken aan iets aan het hart/longen.

Hoop dat de kleine snel opknapt en jullie kunnen gaan genieten. Sterkte!