Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zeer beschermde merrie na geboorte veulen, gevaarlijk gedrag

 
Profiel   

Op 1 juni is snacht mijn merrie bevallen van een mooi groot veulen. Helaas had het veulen moeite met het vinden van de melkbar. Na een paar uur hebben we hem hierbij geholpen (lees begeleid). Dit was geen enkel probleem en vond de merrie ook goed.

Na een paar uur, toen het veulen stond, dronk en ontlasting heeft had sloeg de merrie compleet om. Zodra je naar het veulen of haar kijkt slaat ze al of vliegt ze met der oren plat in der nek en ontblote tanden op je af. Ze valt echt aan.

We hebben wij de geboorte niet stil gestaan dat het handig was geweest om een halster om te doen. Dom, i know. Het veulen is voor ons (zowel merrie als ik zelf) het eerste veulen. Ze staat samen met veulen op stal.

Voor dat het veulen er was, was de merrie super braaf. De merrie is wel een dominant type maar met duidelijke grenzen was het een lief beest.

Op het moment is ze dus een behoorlijk duiveltje, super goed moedergedrag maar iets minder praktisch voor ons. Vanmorgen heb ik een hele poos in de deur opening gestaan en duidelijk aangegeven dat ze echt niet mag dreigen. Dit heeft ze accepteert en vindt dit nu ook goed. Echter zodra ik een halter vast heb vliegt ze me weer aan.

Hebben jullie hier ervaring mee en misschien tips voor ?

Ik snap dat het heel vroeg is en de merrie nog moet wennen aan der eigen kind en vol zit met hormonen. Echter hoop ik dat het zeer hoge pittbull gehalte wel afneemt.
Op het moment loop ik er dus tegen aan dat we de merrie niet kunnen benaderen en geen halster om kunnen doen. Graag zou ik ze dagelijks buiten willen zetten.

Meer informatie:
De merrie is al 6 jaar in mijn bezit. De merrie is een grote kwpn'er van 10 jaar oud. Het veulen is heel nieuwsgierig en heb ik al een paar betrapt met zijn hoofdje over de stal deur als moeders niet kijkt.
[ img ]


Laatst bijgewerkt door Rumble0106 op 02-06-22 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 16:11 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik die enkele dagen laten. Wij hebben hier een pony merrie die de eerste dagen ook in overbescherming gaat(is onze kinderpony waar de kids echt alles mee kunnen), en na een paar dagen wordt ze terug normaal.

Maar dat is mijn persoonlijk idee, er zullen anderen zijn ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 16:16 



 
Profiel   

Mijn (echte) vosse merrie is zaterdag (28/5) bevallen en heeft ook tot dinsdag, dus 3 dagen, heel agressief geweest als je nog maar keek naar haar. Dit is gelukkig vanzelf over gegaan en is nu al weer een heel stuk beter. Het enige dat ik gedaan heb in die dagen is, als ik kwam, een wortel gegeven of gewoon van op een afstandje staan kijken en echt proberen het veulen te 'negeren'. Het was voor ons beide ook de eerste keer dat er een veulentje geboren is, dus meer ervaring heb ik hier ook niet mee.

Hopelijk gaat het snel over, ik duim voor jullie

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 16:21 



 
Profiel   

Je hebt haar al 6 jaar en ze is normaal braaf, maar een pittige tante?

Ik heb mn merrie nu 2,5jr. Daarvoor was ze al een jaar van ons, maar drachtig en daar bevallen. Ik wist dat ze zo was.

Vanaf het begin van de dracht bezig met aanraken en vertrouwen. En ze was echt super close met haar broer en super met haar moeder.

Ze beviel 5 Mei en dat sloeg ook geheel om. Ik heb geholpen met bevalling en met de melkbar vinden, zelfs wat gemolken.
Maar ze vloog haar broer echt aan en mijn man kon niet in de stal. Het bleef bij dreigen, maar was wel heel duidelijk.

De eerste 2-3 dagen wilde ze niet zo graag naar buiten. Veulen mocht geen stap bij haar vandaan. Waar ze normaal 24/7 samen rond liepen.
Op dag 3 ben ik in de deuropening gaan zitten en kwam het veulen zelf snuffelen.

Merrie werd rustiger en buiten gaan staan borstelen en kon ik ook contact krijgen met het veulen.

Normaal zijn wij ook van dag 1 halstertje om en alles, maar dat hebben we nu pas op dag 5 gedaan.

Ongeveer met een week wilde ze toch naar de rest. Ze was wat chagerijnig, maar daarna was alles duidelijk.

Veulen is nu 4 weken en het gaat super. Ik zou niet teveel forceren. Zelf rustig blijven, je ding doen en als de merrie gewend is haar aandacht geven met bijv poetsen en dan komt het veulen vast wel. Vooral niet gefrustreerd raken.

Bij de vorige was het veulen 5 maanden dat ze nog bijna een ander paard wilde vermoorden.

*onze merrie heeft wel ook slechte ervaringen met mensen, waarschijnlijk mannen, want mijn man had langer nodig om alles met haar te kunnen en laatst een groot verschil gemerkt met een vrouwelijke veearts*


Laatst bijgewerkt door superpony op 02-06-22 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 16:23 



 
Profiel   

Wij hebben geen merries (gehad) die zo reageerden op mensen, maar wel op paarden. Ook als het hun beste maatje is. Dit trok altijd bij na een paar dagen. Ik zou haar dus even laten. Meestal trekt het nog wel bij. Het geeft merrie (en veulen) veel stress als je er nu teveel aan wil corrigeren. Het veulen krijg je straks ook nog wel mak. :j
Sommige merries blijven beschermend. Wij kochten een merrieveulen erbij dat we absoluut niet van dichtbij konden bekijken, laat staan aanraken. Ik had al bijna een mep te pakken toen ik een poging deed om iets dichterbij te komen. Alleen de eigenaar van de merrie kon het redelijk voor elkaar krijgen. De inmiddels jaarling is bij lange na niet zo mensgericht als onze eigen fok, maar ze is wel braaf en je kunt er alles mee. Er is dus hoop, zelfs als de merrie zo beschermend blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 16:23 



 
Profiel   

Wat snel al reacties!

Hartstikke bedankt voor jullie duidelijke reacties.

We geven der ook alle tijd. Het is alleen zo erg dat zelfs voeren niet mogelijk was zonder goede overlijdingsverzekering daarom dat ik vanmorgen toch even duidelijk tegen der heb zegt dat we wel bij de deur mogen komen.

Stiekem ben ik ook wel opgelucht dat het niet raar is dat ze zo extreem is. Van andere merries die veulen in mijn omgeving had ik het nog niet zo erg gezien. Op internet ( niet alles wat Google zegt is waar) las ik ook veel over een grote drop in haar oestrogeen level waardoor ze zo kan reageren en dit zou recht trekken met een paar dagen als der hormonen stabiliseren

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 16:32 



 
Profiel   

Mijn merrie is ook zo.
Ze heeft in de eerste weken een halster met touwtje er aan om. Na 2 weken gaat het beter. Maar ik ben dan blij dat er tralies in de stal zitten.
Echt aanvallen doet die van mij 9 vd 10 keer niet (als ik echt blijf staan zonder te twijfelen, meppen of bijten gebeurd wel eens maar meestal is het dreigen. Maar dat is al intimiderend genoeg om uit te wijken. Bij veulen 1 konden we de eerste uren goed er bij, bij veulen 2 hebben we op de camera moeten zien of veulen ging staan en drinken... ze was toen al meteen zo extreek.

Iemand die lef genoeg heeft en vooral niet twijfelt het halster nu om laten doen, ik ga toch van uit altijd dat het 9 vd 10 keer bluf is. En je hoeft maar 1 keer geluk te hebben. Of gewoon nog lekker op stal laten. Gaan ze ook niet dood van, al snap ik dat je ze liever buiten hebt.
Bij die van mij zijn koekjes een goed middel om even te onderhandelen :P want tussen voer en veulen, kiest ze evengoed voer. Arm veulen leerde dat op dag 1 al :(:)

En let dan wel op met buiten zetten. Die van mij wilde echt beide ogen op het veulen houden, dus paniek als die weg was. Het was een A'tje, maar ben blij dat mijn vader er mee liep.
Tweede veulen ging wel makkelijker, toen wilde ze vooral naar buiten ipv veulen (maar oh wee als wij er naar keken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 16:59 



 
Profiel   

Ik heb 1 merrie die de eerste dagen ook zo is. Dat weten we en als de bevalling nadert doen we haar halster 's nachts ook niet meer af en laten we het de eerste tijd ook om zitten. Dat doen we met maidens in eerste instantie ook (je weet nooit wat hormonen doen). Meestal na een dag of wat trekt de merrie wel weer wat bij. Ze is nooit een enorme knuffel en vindt het nooit leuk als je voor haar stal staat, veulen of geen veulen, maar ze laat het na een paar dagen wel toe dat je de stal in komt.

Geef het even tijd, geef de merrie gewoon wat lekkers als je even komt kijken. En mocht je toch een mogelijkheid zien om snel dat halster om te krijgen, doe dat dan gerust. Maar als het niet lukt is dat ook niet zo erg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 17:14 



 
Profiel   

Hier ook een overbeschermende merrie. Zowel naar ons als naar haar vriend-ruin.
Wij hebben het veulen vooral genegeerd en alle liefde voor de merrie bewaard.
Na een paar dagen konden we haar halsteren maar we mochten geen toenadering naar het veulen zoeken.
Na 3 weken moest het veulen ontwormd worden. Toen heeft de DA de moeder goed verdoofd, zodat we een veulenhalster konden aandoen en ontwormen.
Nadien is het snel verbeterd. Nu, na 5 weken, komt het veulen graag knuffelen en mama vind alles best zolang haar veulen geen teken van angst geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 17:44 



 
Profiel   

Hier was ze enkel lief voor d´r eigen mensen, we konden ook zonder problemen de box in (iemand van stal moest dat niet zomaar doen). Mijn kinderen lagen met het veulen gewoon samen in de stal, geen probleem. Een vreemde moest oppassen als was het voornamelijk veel gedreig.
Wel gaf ze iedere keer zelf aan dat ze het mooi geweest vond en dat we weg moesten gaan. Niet gemeen hoor, maar dan werd ze zelf wat onrustiger. Hier hebben we altijd gehoor aan gegeven.

Andere paarden, tja dat was een ander verhaal. Die moesten het niet in hun hoofd halen om hun hoofd over de draden te steken, want die beet ze eraf. Dit heeft ze gedaan tot ruim 4.5 maand.
Overigens was dit haar 2e veulen, 1e veulen bij de vorige eigenaar gewoon buiten in de kudde geboren ( waar ze wel de allerlaagste in rang was met dominante paarden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 18:33 



 
Profiel   

mijn merrie was ook zo als ze net een veulen had.
die hield het halster dan ook om,en je kon slecht bij het veulen komen.
na twee weken ging bij haar dan de knop om en was het klaar en mocht je alles met het veulen.
wij hadden haar de eerste twee week ook apart samen met veulen,eerst in een paddock of kleine wei en als het eenmaal in orde was kwam ze op een groter stuk
heb geduld, veulen van alles leren kan allemaal nog wel.
ik zou het even aankijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 18:38 



 
Profiel   

Wat naar zeg.
Hopelijk trekt ze bij. In heel enkele gevallen zijn merries echt zo, staatsgevaarlijk noemden ze dat ooit,
Zo’n merrie wordt daarop afgekeurd als fokmerrie. Voor de veiligheid van de mensen.

Misschien is dat nu niet meer zo door ontwikkelingen in medische kennis (hormonen) waardoor er wat aan gedaan kan worden.
Mijn ervaring hiermee stamt uit de jaren ‘90.

Sterkte en blijf veilig hoor.
Misschien onder sedatie toch halsteren zodat ze naar buiten kunnen. Maar zou je haar dan weer uit de wei kunnen halen? Op het land is aanvallen echt link, een veulen kan naar je toekomen waardoor de merrie op je af komt vliegen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 18:38 



 
Profiel   

ik bedenk me net dat toen het laatste veulen van mijn merrie geboren werd ze nog op de wei liep.
we hadden nog niet gedacht dat het veulen al kwam.
eerste paar dagen mocht ik wel net van een afstandje kijken naar het veulen,maar echt niet naar haar toe hoor.
kon pas na een paar dagen met een dikke emmer brokken haar lokken en toch een halster er om heen krijgen.
toen kon ze ook mee naar binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 18:47 



 
Profiel   

Gebeurt vaker idd. Bij de buren was een hele lieve witte pony <3 totdat het veulen er was }:)

Echt zo apart om te ervaren.

Merrie had een halster om en werd dan met een lange "haak" gepakt en vast gebonden aan de tralies zodat het veulen behandeld kon worden en na een paar week was het ook weer de lieve merrie van voorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 19:07 



 
Profiel   

Mijn merrie is ook zo de eerste dagen na de geboorte van haar veulens maar na een kleine week trekt dat bij en reageerd ze enkel op de andere paarden nog defensief wat normaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 19:12 



 
Profiel   

wel heel lastig dit, je kan ze moeilijk een week op stal laten staan,

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 07:27 



 
Profiel   

Ik heb het op de pensionstal ook meegemaakt. We hebben het paard gelassood en zo het halster omgedaan nadat ze de stalhouder bijna vermoord had....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 09:22 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd, trekt het gedrag van de merrie inmiddels wat bij of niet?
Kan nog wel wat langer duren voordat dat duidelijk is maar ben toch al benieuwd :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 09:07 



 
Profiel   

Bij het voeren hebben we toch een halster om weten te krijgen. Sinds die om is en we der naar buiten hebben weten te krijgen is ze een heel stuk beter te doen. Ze blijft heel beschermend maar slaat niet meer richt naar mensen.

Gelukkig een duidelijke vooruitgang.

Op het moment zijn we heel erg aan omkoperij aan het doen. Voor haar paddock staat nu een emmer met wortels en we vragen iedereen om als ze langs lopen een worteltje aan te bieden. Ze heet nu uit de hand en vliegt mensen niet meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 12:26 



 
Profiel   

Mooi dat je ze buiten hebt. Vaak zie je dat het ook een overmaat aan energie is die zich verkeerd richt, dus dit gaat vast helpen.
Kun je wel bij het veulen komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 12:33 



 
Profiel   

Kendra schreef
Mooi dat je ze buiten hebt. Vaak zie je dat het ook een overmaat aan energie is die zich verkeerd richt, dus dit gaat vast helpen.
Kun je wel bij het veulen komen?


Hoezo overmaat aan energie?

Mijn merrie liep bij de eerste op een hele grote wei en haar veulen was al 5 maanden dat ze een vreemd paard nog probeerde te vermoorden.

Hier heeft ze altijd keus, staat met haar broer ( en tot vorige week moeder) waar ze onwijs klef mee is en toch sloeg dat om.
En waar zij nooit op stal wilt, wilde ze vanaf 2 dagen voor de bevalling op stal en de eerste 3 dagen met veulen ook steeds terug naar stal.
Dat doet ze nu echt niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 15:05 



 
Profiel   

Rumble0106 schreef
. Voor haar paddock staat nu een emmer met wortels en we vragen iedereen om als ze langs lopen een worteltje aan te bieden.



Ik zie het al helemaal voor mij :')

Zo'n zak wortels van 25 kilo voor de paddock en s'avonds zak leeg en je merrie helemaal plofdik door de wortels ,kan geen boeh of bah meer hinniken _O- _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 15:15 



 
Profiel   

Rumble0106 schreef
Bij het voeren hebben we toch een halster om weten te krijgen. Sinds die om is en we der naar buiten hebben weten te krijgen is ze een heel stuk beter te doen. Ze blijft heel beschermend maar slaat niet meer richt naar mensen.

Gelukkig een duidelijke vooruitgang.

Op het moment zijn we heel erg aan omkoperij aan het doen. Voor haar paddock staat nu een emmer met wortels en we vragen iedereen om als ze langs lopen een worteltje aan te bieden. Ze heet nu uit de hand en vliegt mensen niet meer aan.

Hey, wat werkt, dat werkt :')

Maar is vrij normaal gedrag hoor. Wordt ook gewoon weer goed.

Vaak op moment dat je toch in de buurt wilt komen, ziet merrie de 'dreiging' bevestigd en wordt ze alleen maar agressiever. Omkopen is een prima methode :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 17:52 



 
Profiel   

Fijn dat de spanning is doorbroken.
Idd wat werkt dat werkt, zie het al voor me, hele routes van merrie met veulen vol snoepjes ter afleiding haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 18:00 



 
Profiel   

Soms is het helemaal niet leuk :')
Zou me er niet druk om maken als merrie aantal dagen op stal blijft, gaan ze echt niet kapot aan als ze een ruime stal hebben.
Fijn dat je nu al rustig aan wat meer kan! Mocht je weer een veulen fokken weet je een beetje hoe je moet handelen. Iig een halster om houden :))
Ik heb halster alarm en die doe ik relatief snel af en wissel ik vor een normaal halster, vaak zijn ze na bevalling zo flabbergasted dat dat wel lukt. Ervaren merries of maidens, ze houden altijd even hun halster op
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-22 18:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen