Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring met aanhankelijk hengstenveulen

 
Profiel   

Hallo allemaal

Ik heb net mijn eerste veulen gekweekt.
Hij is echter al heel aanhankelijk en begint me als speelkameraad te zien.

Hij begint me soms te duwen in de stal en knabbelt aan mijn jas, maar nu zijn tanden langer worden kan dit soms pijn doen.

Iemand ervaring met té aanhankelijke veulens, of dit soort dingen?
Bedankt voor tips
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 15:45 



 
Profiel   

Consequent afwijzen. Niet erop los rammen of zo, maar gewoon meteen helder op gepaste wijze (afhankelijk van zijn karakter) op zijn plek zetten en respect voor persoonlijke ruimte bijbrengen anders zit hij over een paar weken ineens in je nek.
Hij mag pas in jouw ruimte komen op jouw uitnodiging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 15:52 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Kraamstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 16:20 



 
Profiel   

Dit is niet aanhankelijk. Jou als speelmaatje zien heeft niets met aanhankelijkheid te maken, maar met een gebrek aan respect. Jij bent niet om mee te spelen. En niet om zijn tanden in te zetten.
Corrigeren dus. Dat zou ik maar heel snel doen want binnen een week volgt een voorbeen en daarna springt hij op je rug en daarna kan het zelfs tot gericht bijten en aanvallen gaan leiden als je hier niks mee doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 16:21 



 
Profiel   

Wat Sizzle zegt en daarin consequent zijn...

Je bént geen speelkameraad, het is kennelijk op een leeftijd dat het knuffelen over is en het moet gaan leren wie de baas is.
Bedenk wie je wel wilt zijn voor je paard. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een duidelijke en betrouwbare leider. Dan hoef je er vrijwel nooit op los te rammen, maar het kost wel enige consequentie om deze positie in te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 16:23 



 
Profiel   

Dit klinkt niet als een te aanhankelijk veulen, maar een periode waar bijna elk veulen die regelmatig in handen komt doorheen gaat. Ze zijn jong, ze weten nog niet wat wel en niet mag en ze zoeken ook graag ook waar de grens dan ligt.

Dus zoals hierboven gezegd, consequent en op de juiste manier corrigeren zodat hij weet waar de grens ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 16:56 



 
Profiel   

ja ts, ik ga met Suzanne mee. Heb het hier meedere keren gehad(met shetlander hengstjes nog, kun je nagaan.) En ja ook mijn huidige shetlander sprong in mijn nek, ondanks dat het een enorme knuffel was toen ik hem net had.
Gelijk jouw grenzen aangeven en ook niet ''die ene keer op een goede dag'' want daar ging ik de mist in. Wel veel geluk met je kleintje, :D


Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 07-06-22 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 16:58 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Dit is niet aanhankelijk. Jou als speelmaatje zien heeft niets met aanhankelijkheid te maken, maar met een gebrek aan respect. Jij bent niet om mee te spelen. En niet om zijn tanden in te zetten.
Corrigeren dus. Dat zou ik maar heel snel doen want binnen een week volgt een voorbeen en daarna springt hij op je rug en daarna kan het zelfs tot gericht bijten en aanvallen gaan leiden als je hier niks mee doet.

Dit is het.

En mocht het lukken een merrie met hengstveulen erbij te zetten zou dat heel mooi zijn.
Dan ga je ze samen zien ravotten en stoeien.
Dat wil hij nu ook met jou, maar dat is geen goed idee met ons twee beners.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 16:58 



 
Profiel   

Dit klinkt idd als iets waar veel veulens door heen gaan. Consequent opvoeden dus. Bijten mag nier. Met jou spelen mag niet. Jou duwen mag niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 16:59 



 
Profiel   

Al mijn hengstveulens waren zo. Momenteel ook weer 1. Ontzettende knuffel, maar hij bijt.. En als je door de wei loopt, moet je oppassen dat hij niet op je rug springt.

Oké? Zeker niet. Maarja hoe leren ze wat mag en niet? Door dingen te doen die niet mogen...

Dus als mijn veulen zich opdringt, duw ik hem weg. Bijt hij? Dan krijgt hij een tik op z'n neus. Galoppeerd hij op me af als ik mijn rug naar hem toe keer? Dan krijgt hij het halstertouw over z'n reet.

Tot nu toe altijd goed gekomen. Bij gevaarlijk gedrag ben ik heel duidelijk. Ja, ze schrikken zich de eerste keer rot, want ze hebben gewoon geen idee dat het niet mag.. Maar als ze lief zijn, dan kriebel en knuffel ik heel wat af en ze zijn dan ook nooit bang voor me oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 17:38 



 
Profiel   

Idd consequent zijn en je veulen duidelijk maken dat je geen speelkameraad bent. Hier ook een heel knuffelig, speels, aanhankelijk hengstveulen gehad, ik heb hem echt moeten leren respect te hebben voor mijn ruimte. Wat nu nog knabbelen is, is straks volmondig bijten. Daarom heb ik hem meteen geleerd zijn tanden en hoeven thuis te houden, en niet tegen mij aan te duwen. Deed ie dat wel, dan kreeg ie een tik op de neus/bil/etc. Daarin was ik rechtvaardig, hij leerde snel, en zo ontstond er ook ruimte voor gepaste knuffels en aandacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 17:49 



 
Profiel   

paarden fok je, die kweek je niet :D
En wat ze hierboven zeggen idd.
Opvoeden begint nu al.
Veel plezier, ik vind dat altijd super leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 17:57 



 
Profiel   

In Belgie wel toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 18:10 



 
Profiel   

Precies in Belgie kweek je ze :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 18:14 



 
Profiel   

Cherdenise schreef
paarden fok je, die kweek je niet :D
En wat ze hierboven zeggen idd.
Opvoeden begint nu al.
Veel plezier, ik vind dat altijd super leuk


wij wel.... :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 18:16 



 
Profiel   

In Nederland kweek je plantjes en vogeltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 18:26 



 
Profiel   

Mijn paardje was 8 maanden toen hij naar mij kwam (hengstje).
Een stal genoot zei dat ik een “tik” moest geven als hij beet.
Maar dit was naar mijn gevoel te heftig.
En juist een manier om je paardje kopschuw te maken. Een veulen weet niet dat hij niet mag bijten.

Ik kreeg een ontzettende goede tip van mijn dierenarts, knijpje.
Als hij iets doet dat niet mag, knijpje in z’n hals of bil. Hiermee boots je de moeder na.
Pak niet z’n snoetje vast, dat kan heel beangstigend zijn.

Ik heb op een gegeven moment iedereen gevraagd om niet bij mijn veulen te komen. Één van mijn (ex)stalgenoten vond het nodig om hem wel even op te voeden door hem bij zijn snoetje te grijpen toen hij hooi uit zijn hooibak wilde pakken. Dit resulteerde in paniek waarop hij ging steigeren. Waarop ze hem een tik gaf…. Zo zie je maar hoe een stukje miscommunicatie heel snel kan escaleren. Ze belde mij op om me even te vertellen hoe hardleers mijn veulen wel niet is… beestje had nog niks geleerd.

Maar toen ik eenmaal de enige was die aan hem kwam, had hij heel snel door wat een knijpje betekende.
Een “tik” geven op zijn neus zou ik sowieso echt niet doen.

Intussen is mijn hengst veulentje een 7 jarige ruin van 1m80. Hij is ontzettend lief, beleeft en voorzichtig met mensen (vooral kinderen).

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 18:37 



 
Profiel   

Overigens kun je hard knijpen hoor (als het nodig is). Merries kunnen ook echt een hap geven als veulenlief het te bont maakt :') . Mijn veulentje schrok er iig niet van maar was wel onder de indruk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 18:43 



 
Profiel   

Het moet gewoon passen bij de situatie en het karakter. Toevallig zag ik deze week nog hoe een irritante opdringerige jaarling door 2(!) grote paarden tegen de grond gewerkt werd en hem daar even een paar seconden lieten liggen voor ze weer doorgingen met wat ze aan het doen waren. Zal hij wel verdiend hebben _O-
Heel soms heb je echte brutale buffels, maar echt de meeste hebben genoeg aan een consequente vingerknip of een duw.

Ik zou beginnen met jezelf wat groot maken en hem in zijn toenadering rustig maar consequent blokkeren. Niet gelijk grof geschut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 19:12 



 
Profiel   

Dank jullie wel allemaal voor deze hulp! Deze avond heb ik hun binnen gezet, ik heb met mijn arm gewoon gezwierd ( truucje dat iemand me daarstraks zei - paarden zwiepen ook met hun staart als ze iets niet in de buurt willen) en hij reageerde hier meteen goed op door mee de stal in te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 22:19 



 
Profiel   

Liselotte7 schreef
Dank jullie wel allemaal voor deze hulp! Deze avond heb ik hun binnen gezet, ik heb met mijn arm gewoon gezwierd ( truucje dat iemand me daarstraks zei - paarden zwiepen ook met hun staart als ze iets niet in de buurt willen) en hij reageerde hier meteen goed op door mee de stal in te stappen.


Paarden zwiepen met hun staart tegen de vliegen. Niet om een paard weg te houden. Dan dreigen ze met een achterbeen optillen.
Heb je mensen in je omgeving die langer met paarden omgaan? Misschien kunnen zij jou af en toe helpen met jouw lichaamstaal en de omgang met (jonge) paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 06:51 



 
Profiel   

Paarden zwiepen echt wel met hun staart om een ander weg te jagen.
Ze kunnen ook heel fel meer hun staart slaan (ziet er anders uit dan tegen vliegen).

De genoemde oplossingen hier, van kneepje (bijt nabootsen) en arm zwaaien (bootst staart- of hoofdzwiep na) klinken voor mij logisch (als in: passend bij de taal van het veulen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 06:58 



 
Profiel   

callippo schreef
Paarden zwiepen echt wel met hun staart om een ander weg te jagen.
Ze kunnen ook heel fel meer hun staart slaan (ziet er anders uit dan tegen vliegen).

De genoemde oplossingen hier, van kneepje (bijt nabootsen) en arm zwaaien (bootst staart- of hoofdzwiep na) klinken voor mij logisch (als in: passend bij de taal van het veulen).


Als paarden boos zwiepen met hun staart om een ander weg te jagen dan is er qua lichaamstaal meer aan de hand dan alleen boos zwiepen. Paarden zwiepen in principe alleen om vliegen weg te jagen. In alle andere gevallen is het meer een gevolg van en gaat het samen met dreigende lichaamstaal, oren plat, been optillen etc. Omdat de rugspier (en de rest van het lichaam) gespannen is gaat de staart mee. Onder het zadel zie je dit ook, dan is het een teken van ongemak.
Een paard wat gewoon rustig staat en met de staart zwiept, jaagt geen ander paard weg.
Als jij als mens rustig staat en je zwaait met een arm dan snappen ze daar ook niks van. Tenzij het samengaat met passende lichaamstaal en stemgebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 07:46 



 

Hij hoort hij andere veulens te lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 11:52 



 
Profiel   

Direct op zijn plek zetten met een tik. (Of het nou een hengst of merrie veulen is) Dit gedrag wil je absoluut niet, nu niet, maar al helemaal als 3+ niet.

Hou in je hoofd hoe je wilt dat het paard zich als volwassen paard gedraagt en verwacht dat ook van je veulen.
Natuurlijk moeten ze het nog leren maar accepteer nooit bijten, bokken naar jou, steigeren, je omver duwen, spullen eten etc etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 12:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen