Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring met aanhankelijk hengstenveulen

 
Profiel   

Je moet geen dingen accepteren van een veulen wat je anders ook niet zou accepteren van een paard of ander. Je veulen kan gewoon netjes naast je staan, maar kan je niet bijten of duwen of schrapen.
Mijn veulen is ook nogal ''aanhankelijk :') '' en begon hier ook mee. Ik heb het haar duidelijk gemaakt door soms te duwen en stem te gebruiken. Gaf ook wel eens een tik als iets echt niet kon. Maar ze snappen het vrij snel hoor! Lichaamstaal en stem.
Daarnaast willen aanhankelijke veulens nog wel eens de aandacht opeisen, terwijl jij bijvoorbeeld gewoon met je merrie bezig bent. Gewoon negeren of als het moet, corrigeren. Als die lief is, dan mag die zeker weer aandacht natuurlijk!! Consequent zijn. Ze snappen het echt wel dus in principe zou het zo afgeleerd kunnen zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 12:31 



 
Profiel   

Ons hengstveulen is ook een beetje zo, maar vanaf dag 1 wel geleerd respect te hebben. Zijn moeder was overbezorgd, dus eerste dagen met rust gelaten en hij was wat angstig, maar daarna ondernemend en brutaal.

Veulens gaan door fases, dus ze blijven leren en ontdekken. Je moet eigenlijk heel consequent blijven, geen emoties laten spelen en op tijd corrigeren en kort. Geen hele drama's en toestanden.

Onze voorkeur had merrie met veulen bij andere merries en veulens, maar was nu helaas geen optie. Wij zoeken dus wel een maatje wat ze echt wel nodig hebben om mee te spelen.

Gister keken mijn man en ik nog hoe de merrie met het gedrag omgaat. Hij springt tegen zijn moeder op, wil wat aan haar happen etc. Zij doet gewoon haar ding en negeert het nog. Hij is ruim een maand oud nu.
Zijn oom corrigeert het wel gepast, maar tegen hem durft hij niet op te springen. Wel met mondje te klooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 13:23 



 
Profiel   

Wij hebben momenteel (bijrijdpaarden, ik hoor eigenlijk bij het inventaris daar) ook een hengstenveulen die iets teveel ruimte wou. Ik kende het veulen niet heel goed omdat ik niet degene ben die merrie normaal gesproken doe. Maar die ging dus ook van knuffelen, bijten en in mijn nek willen springen in paar minuutjes. Eigen gewoon heel duidelijk meteen corrigeren. Want ook een veulen kan je vloeren als hij wil. Bij mij was 1 brul genoeg bij dit veulen. Maar ik heb ze mee gemaakt hoor en dat wil je niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-22 13:35 



 
Profiel   

Ik heb dit gehad bij mijn hengstveulen. En die deed het ook op een geniepige manier als ik even niet opletten of hem niet hoorde. Begon met nippen en hij is 1x bijna in mijn nek gevlogen. Constant consequent naar achteren gezet met druk op de borst. Tegenwoordig snapt hij heel goed wat het woord terug betekend. Moet zeggen dat ik er helemaal vanaf ben nu. Hij is zo mak als een lammetje en je kan er alles mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-22 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen