Informatief boek gezocht voor beginende fokker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2007
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Informatief boek gezocht voor beginende fokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 10:31

Hoi!

Ik ben me druk aan het inlezen op het internet, aangezien ik misschien (niet dit jaar hoor) een veulentje wil gaan fokken met mijn merrie. Dit is voor mij de eerste keer. Ik zoek nu eigenlijk een boek waar alles instaat wat ik moet weten, vanaf het insemineren tot het afspenen.
Weten jullie hier een goed boek voor en waar halen jullie je meeste kennis vandaan?
Of hebben jullie nog echte gouden tips voor een beginnende fokker zoals ik?

Ik stel deze vraag omdat ik het zelf niet kon vinden welk boek nou echt het beste is.
Ik weet niet of het hier goed staat, wist niet waar ik het anders moest plaatsen :=

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:47

Ik wil in de toekomst ook gaan fokken met mijn merrie en ik zou zelf de voorkeur geven aan simpelweg praten met meer ervaren fokkers. Vaak hebben die toch net wat meer tips en tricks dan wat in zo'n boek staat en die kun je ook gericht vragen stellen, een boek niet. :P

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Informatief boek gezocht voor beginende fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:12

Ik geloof niet dat ik mijn info uit een boek zou halen.

Boeken zijn eenzijdig en ik vind ze vaak verouderd.

Als je op internet gaat lezen zoals Bokt, krijg je veel verschillende meningen en manieren. Maar in grote lijnen kan je wel veel info eruit halen.

Er loopt elk jaar een dikke buiken topic en dat loopt vanaf insemineren tot geboorte. Ook daar worden tussendoor wel vragen gesteld.

Het zal er ook aan liggen wat voor merrie je hebt, met welk doel je wilt fokken en wat je mogelijkheden zijn. Staat je paard thuis of in pension? Zijn er meer merries die drachtig staan of worden? Fok je voor verkoop of voor jezelf? Gaat het veulen daarna in de opfok of heb je zelf vriendjes in de omgeving?

Tips voor de hengst zijn ook altijd handig, vooral als mensen al ervaring hebben met de hengst, de voorwaarden, het contact etc. Dan plaats je afstamming, foto van de zijkant en voorkant, filmpje van bewegen.

Al die antwoorden die je kan krijgen, haal je echt niet uit een boek.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Informatief boek gezocht voor beginende fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:18

TS zegt toch ook niet dat ze alleen maar kennis uit een boek op wil doen? Ik denk dat het juist een goed idee is om in te lezen, als je daarna met een ervaren fokker praat kun je beter plaatsen wat hij/zij zegt en gerichter vragen stellen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:26

Paardenfokkerij van Paul de Vries is toch wel de klassieker denk ik. Uiteraard zul je niet alles weten daarna, maar het is een helder overzicht.

Als het op het bevallen zelf aankomt is het belangrijkste om te weten: wanneer bel ik de dierenarts, wanneer wacht ik op de DA en wanneer moet ik zelf ingrijpen.
Vooral het weten of je wel een neusje tussen de voetjes ziet, of er 2 voetjes zijn en of er een red-bag te zien is zijn essentieel tussen leven en dood waarbij je ook zelf de mouwen moet willen opstropen.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:32

Hoi, ik weet zo geen boek, sorry, maar ik zag dat er online veel cursus materiaal beschikbaar is, is dat ook een optie voor je?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:35

Heel veel klinieken hebben op hun site ook een apart stukje staan met veel info incl foto's. Maar het begint natuurlijk al voor de dracht, anders wordt je merrie drachtig krijgen al lastig.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Informatief boek gezocht voor beginende fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:36

Paardenfokkerij van Paul de Vries idd deze

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:49

Een boek lijkt me prima en als je dan zoekt op het internet dan kom je inderdaad uit op het bovengenoemde boek. Niet te missen :)

Verder vond ik ook deze links naar zo te zien informatieve documenten.

file:///C:/Users/Admin/Downloads/96003-bw-ws.pdf

en

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:20952

Misschien heb je er iets aan. In ieder geval succes :)


Edit: ik zie nu dat de bovenste link naar een - lijkt mij - veelbelovende preview leidt als je de link kopieert en plakt. De complete module is misschien nog wel verkrijgbaar via het e-mailadres of de website die worden genoemd in het document.
Laatst bijgewerkt door Boras op 09-06-22 12:02, in het totaal 5 keer bewerkt

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:51

Heb je al eens bij Mediaboek gekeken ?
die evrkopen veel paard relateerde boeken

Lyona

Berichten: 2007
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 12:02

Dank voor al jullie meedenken!
Paardenfokkerij ga ik kopen, dank jullie!
Ik lees al mee in het dikke buiken topic, en volg alle merrietopics. Ik wil echter zo goed mogelijk voorbereid zijn, dus zoek ik van alle hoeken info. In een boek staat het meestal allemaal helder op een rijtje, dat is eigenlijk wat ik zoek. Dat vindt ik een fijne aanvulling op wat ik al weet.

Maar erg bedankt allemaal!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Informatief boek gezocht voor beginende fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:29

Volgens mij volg je ons topic al met live cam, maar ik heb voorheen vroeger heel veel live camera's gekeken in Amerika en zoveel gezien en ook veel voortekenen met bevalling. En natuurlijk enorm veel informatie uitwisselen via Bokt.
Qua dekking vaak via hengstenhouder wel ruim voldoende informatie. Hengstenkeuze ook contact met andere fokkers.

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:19

fokfanaat schreef:
Paardenfokkerij van Paul de Vries idd deze


Deze heb ik ook en vind ik echt een aanrader! :j