Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

 
Profiel   

Hoi! ik weet niet of het hier goed staat, sorry

Ik heb een vraag. De uier van mijn merrie blijft maar groeien, en haar buik ook.
Ze is 2 maanden geleden door middel van een bloed test op eventuele dracht gecheckt, maar ze is niet drachtig.
De uier groeit flink en haar buik ook, terwijl ze niet dik is (zelfs te mager, je kan haar ribben nog zien)
Ze heeft geen uier ontsteking, de uier is niet warm.
Ik heb heel internet afgezocht, maar ik kan niet vinden wat het kan zijn.
Weten jullie het misschien?

Even wat achtergrond info, het gaat om mijn 7 jarige quarter merrie. Ik heb haar sinds maart, ze komt uit Italie.

Kan het schijndracht zijn? Maar volgens mij kwam dat niet zo vaak voor bij paarden toch?

Dit was haar uier 29 april
[ img ]

En dit is de uier nu:
[ img ]


En foto van haar buik van onderaf
[ img ]


En van de zijkant, niet echt te zien op de foto, in het echt lijkt hij veel groter.

[ img ]


Ik ben heel benieuwd wat jullie denken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:06 



 
Profiel   

Ik heb totaal geen verstand van drachtige merries, maar ze ziet er in mijn ogen heel drachtig uit. Kan de test niet kloppen of kan ze schijndrachtig zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:13 



 
Profiel   

De enige manier om dat zeker te weten is om de dierenarts te laten scannen. Niemand kan zo zeggen of ze drachtig is of niet. Uier en buik kunnen ook om andere redenen iets groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:19 



 
Profiel   

apart.

bolle buik kan ze ook hebben als ze last van een worminfectie heeft. Is ze ontwormd en is de mest getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:26 



 
Profiel   

juval schreef
apart.

bolle buik kan ze ook hebben als ze last van een worminfectie heeft. Is ze ontwormd en is de mest getest?


Ze is vorige maand ontwormt, en heeft 100% zeker geen wormen...


AstridJ schreef
De enige manier om dat zeker te weten is om de dierenarts te laten scannen. Niemand kan zo zeggen of ze drachtig is of niet. Uier en buik kunnen ook om andere redenen iets groeien.


Maar ze is door middel van bloedtest op dracht gecheckt en die zij dat ze leeg is, dan kan ze toch niet meer drachtig zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:28 



 
Profiel   

Wat is er getest? Sommige stofjes zijn maar bepaalde tijd detecteerbaar. Zit ze voor die tijd of erna zullen deze dus negatief zijn

Betrouwbaarst in dit geval lijkt mij een arm rectaal erin (+echo) of een scan vanaf de zijkant van de buik mocht ze opvoelen niet toestaan


Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 07-07-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:32 



 
Profiel   

Citaat
De productie van PMSG begint vanaf de 40ste dag van de dracht en is tot de 120-130ste dag aantoonbaar. Het betrouwbaarste resultaat wordt evenwel bereikt op dag 60. Progesteron opsporen in bloed of melk is minder betrouwbaar en kan alleen maar tussen de 18de en de 24ste dag na de dekking.''

Ik zou persoonlijk d´r op laten voelen door de da

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:34 



 
Profiel   

Cookie2222 schreef
Wat is er getest? Sommige stofjes zijn maar bepaalde tijd detecteerbaar. Zit ze voor die tijd of erna zullen deze dus negatief zijn

Betrouwbaarst in dit geval lijkt mij een arm rectaal erin (+echo) of een scan vanaf de zijkant van de buik mocht ze opvoelen niet toestaan


Hier een foto van de uitslag van het bloedonderzoek van de drachtigheid. Is in het frans.
Ik snap zelf niet wat het betekend, maar de DA legde uit dat ze niet drachtig is.
Misshien kunnen jullie hier iets mee?

[ img ]


Ik ga dan denk ik nog een keer de DA laten komen om op te voelen. Ik dacht dat zo'n bloedtest altijd betrouwbaar is?

Ik zie haar buik nooit bewegen, soms een klein beetje, maar ik denk dat dat haar darmen zijn. Als er een veulen in zit zou de buik toch moeten bewegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:09 



 
Profiel   

Ze heeft PSSM2 geloof ik? Kan het daar niet van komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:12 



 
Profiel   

ze was heel dun he toen ze bij jou kwam…nu komt ze mooi aan natuurlijk.
denk juist eerder dat ze gewoon een mooie volle buik heeft en dan groeit het uier ook wat.
misschien heeft ze in het verleden wel een veulen gehad en bij die merries zie je nog wel eens dat als ze in gewicht wat toenemen,zeker als ze op gras lopen dat het uier dan wat vol loopt.
ik zou er dus niet vanuit gaan dat er een veulen in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:13 



 
Profiel   

Uier vult ook vaak van vers gras, geen idee waarom. De buik is waarschijnlijk van het aankomen en nog niet veel buikspieren hebben :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:33 



 
Profiel   

Gebeurt dat ook met heel arm gras? Het gras hier is door de hitte heel droog, en het zijn voornamelijk lange sprieten. Het is echt heel arm gras, het hooi ook...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 20:39 



 
Profiel   

Mijn merrie gebruikt het hier om vocht vast te houden. In het verleden ooit een veulen gehad sindsdien altijd in meer of mindere mate uier. As ze te veel vocht vast houd wordt het meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 21:08 



 
Profiel   

Waarom doe je dat met een bloedtest!? De dierenarts hoeft zijn arm er maar in te doen om het te weten. Ik denk drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 22:19 



 
Profiel   

LyonaHorse schreef
Cookie2222 schreef
Wat is er getest? Sommige stofjes zijn maar bepaalde tijd detecteerbaar. Zit ze voor die tijd of erna zullen deze dus negatief zijn

Betrouwbaarst in dit geval lijkt mij een arm rectaal erin (+echo) of een scan vanaf de zijkant van de buik mocht ze opvoelen niet toestaan


Hier een foto van de uitslag van het bloedonderzoek van de drachtigheid. Is in het frans.
Ik snap zelf niet wat het betekend, maar de DA legde uit dat ze niet drachtig is.
Misshien kunnen jullie hier iets mee?

[ [url=m/79suUH.png]Afbeelding[/url] ]


Ik ga dan denk ik nog een keer de DA laten komen om op te voelen. Ik dacht dat zo'n bloedtest altijd betrouwbaar is?

Ik zie haar buik nooit bewegen, soms een klein beetje, maar ik denk dat dat haar darmen zijn. Als er een veulen in zit zou de buik toch moeten bewegen?


http://wikilab.zoolyx.be/mediawiki/inde ... rogesteron
Link over progesteron:
Citaat
Paard: Kan gebruikt worden om cyclische activiteit aan te tonen dmv multipele staalnames (5d interval over 20d). Ook bruikbaar als vermoedelijke drachtigheidsdiagnose, de precieze oestrus- en dekdatum moet echter gekend zijn. Een regelmatige cyclus is noodzakelijk.



Oestradiol
http://wikilab.zoolyx.be/mediawiki/index.php/Oestradiol
Nietszeggend in beginfase van de dracht. Pas vanaf 2 maanden dracht gaat deze waarde stijgen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pregnan ... adotrophin
PMSG is meetbaar van 40-130 dagen dracht.

https://betlabs.com/pregnancy-testing-in-the-mare/
De waarde zit wel onder die van een drachtige merrie, maar als ze te lang drachtig is (in deze bron zelfs 90 dagen ipv 130), dan zegt het weer niets.

Zo te zien heeft je merrie vrij lage waardes, maar alle testen klinken vrij onbetrouwbaar als er geen dekdatum bekend is. Nu is het wel zo dat de PMSG laag is, dus ze was tijdens de test onder de 40 of over de 130 dagen. Als ze over de 130 was, zou de ostradiol hoger moeten zijn. Dat zou dus inderdaad aangeven dat ze niet drachtig is, tenzij ze onder de 40 dagen zat.

Maar ik vind het een omslachtige manier om drachtigheid te testen bij een merrie zonder bekende dek datum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 23:09 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Waarom doe je dat met een bloedtest!? De dierenarts hoeft zijn arm er maar in te doen om het te weten. Ik denk drachtig.

Niet elk paard vindt dat erg leuk, en dan is het niet altijd veilig voor mens en dier.
Maar ik zou het wel aanraden als het mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 23:32 



 
Profiel   

Uier zie ik niks bijzonders aan. Mijn eigen gefokte merrie (inmiddels 6) is rond en gezond en heeft meer uier dan op de foto's. Vind haar op de foto om absoluut niet mager. Zal het persoonlijk nog even aankijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 06:48 



 
Profiel   

scrabbel schreef
Uier zie ik niks bijzonders aan. Mijn eigen gefokte merrie (inmiddels 6) is rond en gezond en heeft meer uier dan op de foto's. Vind haar op de foto om absoluut niet mager. Zal het persoonlijk nog even aankijken.

Dit wilde ik ook zeggen. Ik zie niks bijzonders. De mijne heeft het ook dikker dan de jouwe. Dikkere vrouwen hebben ook zwaardere borsten dan magere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:04 



 
Profiel   

@belle_boef
Hoe weet je of een paard vocht vast houd? Kan je dat ergens aan zien?
Mira heeft vroeger wel 2 veulens gehad, maar toen ik haar kreeg, had ze nagenoeg geen uier.


@janderegelaa Dat deed ik op aanraden van de DA. Die deed het liever zo, ze ging liever niet opvoelen in een vreemde merrie, en Mira vond het allemaal al spannend genoeg. Ik dacht dat een bloedtest gewoon betrouwbaar was...


@Bowo
Dank voor je uitleg! Dus eigenlijk kan ze niet drachtig zijn? Want ze zal boven de 40 dagen hebben gezeten toen ik de bloedtest liet doen.

@eilleen333
Dat was idd ook de reden van de DA. Mira was al erg gespannen, en ze zei dat een bloedtest dan fijner is.


@scrabbel Maar groeide de uier van jouw merrie ook zo veel? Ik zie de uier van Mira echt met de dag groter worden bijna!
In sommige houdingen is ze nog te mager, en ze heeft pssm2, dus ik heb liever dat ze wat reserves heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:15 



 
Profiel   

LyonaHorse schreef
@belle_boef
Hoe weet je of een paard vocht vast houd? Kan je dat ergens aan zien?
Mira heeft vroeger wel 2 veulens gehad, maar toen ik haar kreeg, had ze nagenoeg geen uier


De mijne wordt over haar hele lijf wat voller. Alsof er een extra jasje overheen zit.
Na een MLD behandeling zie ik dan echt een slankere lijn ontstaan na een paar dagen. In de dagen daarna neemt het uier dan ook af in volume

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:20 



 
Profiel   

Aan die uier zie ik niets bijzonders, hier wel meer merries met zo’n uier.
En die buik, tja, grasjes en paarden die makkelijk aankomen?

Volgens mij gewoon niet drachtig, bloedtest liegt niet en die uier ziet er nu niet sebiet uit als een paard die bijna gaat bevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 09:11 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Aan die uier zie ik niets bijzonders, hier wel meer merries met zo’n uier.
En die buik, tja, grasjes en paarden die makkelijk aankomen?

Lees je wel de berichten van TS? Grasland in Frankrijk is niet vergelijkbaar met grasland in Nederland of België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 09:51 



 
Profiel   

herr_balou schreef
tengeltje11 schreef
Aan die uier zie ik niets bijzonders, hier wel meer merries met zo’n uier.
En die buik, tja, grasjes en paarden die makkelijk aankomen?

Lees je wel de berichten van TS? Grasland in Frankrijk is niet vergelijkbaar met grasland in Nederland of België.


Klopt, het gras en hooi hier is extreem arm. En Mira komt heel moeilijk aan, ik moet er echt kilo's krachtvoer in stoppen om haar op gewicht te krijgen door de pssm2.
En zoals ik eerder zei, de uier was niet zo. En de uier blijft ook groeien...

En nog iets, ik zie Mira nooit hengstig. Nu weet ik dat sommige merrie's niet tonen, maar misschien heeft het toch ergens mee te maken?

Hier nog een foto uit een andere hoek. Dan zie je ook de kwaliteit van het gras...

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Lyona op 08-07-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 09:53 



 
Profiel   

Je gaat er alleen maar achter komen met een inwendige scan of met afwachten :)

Zucht kan ook van krachtvoer komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 10:13 



 
Profiel   

Dit is nog geen vullende uier, heb zelf wel eens een merrie laten scannen om zo'n uier en die was leeg. ;)

Ik vermoed dat dit er mee te maken heeft dat ze wat vlees op de botten krijgt, pas als dit echt nog verder gaat vullen zou ik meer ondernemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 10:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen