Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:25

Bewondering voor je houding hier in dit topic, ts :)

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:49

Ja, ik sluit me aan bij Boras.
Ik was ook eens komen piepen in dit topic, n.a.v. eerdere topics over Mira.

Ik las ergens iets dat een dierenartsonderzoek (opvoelen) toch geen enkel probleem vormt ...
Wel, bij mijn merrie, waarvan ik 1 veulentje heb, was zo'n onderzoek toch telkens een heikel moment. Die liet zich niet inwendig onderzoeken zonder sedatie. En zelfs mét was ze steeds heel gespannen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:11

Dat is gewoon het nadeel van meerdere topics over hetzelfde paard. Als mensen ze allemaal lezen, gaat het in elkaar overlopen.

TS lijkt het pssm verhaal, ondanks reacties van ervaren mensen, nog net niet serieus genoeg te nemen. Komt vanzelf, maar snap de frustratie van mensen.

TS had willen fokken en het is nu meerdere keren gezegd dat je dat niet moet willen en de betere hengstenhouders bij de quarters geven ook geen zaad af aan positieve paarden. Snap dat TS ergens die droom nog heeft en dan hoopt op een niet dragend veulen.

Ja, je ziet verschil, maar paard is afgelopen jaar paar keer verhuisd, van voer gewisseld etc. Dus er kunnen talloze redenen zijn, maar alleen scannen of afwachten geeft duidelijkheid. En zoals vaker gezegd ook weer; op een bevalling wil je voorbereid zijn. Je kan niet alleen het veulen kwijtraken, maar ook de merrie.

TS geeft wel de problemen aan die er zijn, maar vindt ze acceptabel. Dat snap ik ook dat het mensen frustreert, want het is gewoon geen gezond paard en gaat het ook niet worden. Dat wil niet zeggen dat ze geen goede periodes kan hebben of niks kan doen.

En uiteindelijk komen de meeste mensen voor de moeilijkste beslissing. Feitelijk iedereen met een paard of dier, maar bij pssm weet je dat die ook eerder dan op hoge leeftijd kan komen.

Scannen moet gewoon kunnen. Ik had een veearts die wilde het op de kliniek en met sedatie.
Nu hier vorig jaar thuis gedaan.
Daarna alle echo's en insemineren door een vrouw laten doen met veel ervaring. Mijn merrie is echt eenkennig en soms een b*tch. Stond ook graag rechtop, terwijl haar arm erin zat, maar met veel rust en geduld, is het alle keren goed gegaan. Vaak ligt het niet alleen aan het paard, maar ook de eigenaar en zeker ook aan degene die komt scannen. De veearts die hier vorig jaar kwam, hoeft nooit meer in de buurt van mijn paarden te komen. Ondanks het scannen zelf wel goed ging.

Maar goed, 10x hier wat blijven vragen wordt misschien wat vermoeiend voor mensen als je ook al tientallen keren heel goed advies hebt gehad.

pien_2010

Berichten: 43222
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:18

Superpony, Ts woont in Frankrijk en het gaat hier echt heel heel anders als in Nederland . Onvergelijkbaar!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:26

pien_2010 schreef:
Superpony, Ts woont in Frankrijk en het gaat hier echt heel heel anders als in Nederland . Onvergelijkbaar!


Maar dat is dus maar een deel van het probleem.

Ze opent meerdere topics op Bokt en heeft al heel veel adviezen gekregen.

Ik weet meerdere mensen die in Frankrijk wonen MET paarden en die kunnen echt wel een veearts laten komen of naar een kliniek toe. Als het niet a la minuut kan voor een scan, snapt iedereen dat, maar wekenlang ligt echt niet aan Frankrijk of Nederland.

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:26

Oh, superpony, ik heb de diverse topics ook gezien en mij bevalt juist de manier waarop TS over haar paard schrijft.

TS heeft het paard nog niet lang en is gewoon heel erg blij mét en enthousiast óver Mira.
En ze is ook heel erg begaan met het welzijn van Mira.
Spijtig voor haar dat Mira met bepaalde gezondheidsproblemen zit. Maar het paard boft er maar mee, dat ze bij iemand terechtgekomen is, die het goed met haar voor heeft.

TS vraagt hier om opinies, niet om 'de grote waarheid'.
Ze zal zeker zelf wel de nodige maatregelen en beslissingen nemen op het ogenblik dat dat nodig zou zijn.

En wie een bepaald topic niet langer wil volgen, is daartoe toch niet verplicht ?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:33

Marilu schreef:
Oh, superpony, ik heb de diverse topics ook gezien en mij bevalt juist de manier waarop TS over haar paard schrijft.

TS heeft het paard nog niet lang en is gewoon heel erg blij mét en enthousiast óver Mira.
En ze is ook heel erg begaan met het welzijn van Mira.
Spijtig voor haar dat Mira met bepaalde gezondheidsproblemen zit. Maar het paard boft er maar mee, dat ze bij iemand terechtgekomen is, die het goed met haar voor heeft.

TS vraagt hier om opinies, niet om 'de grote waarheid'.
Ze zal zeker zelf wel de nodige maatregelen en beslissingen nemen op het ogenblik dat dat nodig zou zijn.

En wie een bepaald topic niet langer wil volgen, is daartoe toch niet verplicht ?


Tja, zo kan je alles wel recht praten.

Ze heeft deze merrie al even en zich niet zo goed laten inlichten over het kopen van een quarter.

Er komen meerdere topics en ze krijgt steeds advies. Soms niet leuk, maar wel de harde waarheid waar je links of rechts gewoon niet omheen kan.

Ze kan zeker haar best doen en iedereen heeft ook gezegd dat de merrie er in ieder geval beter uit ziet dan eerder. Maar mensen hebben haar ook gewezen op pssm, waardoor ze nu dus duidelijkheid heeft.

Heel veel quarter en paint eigenaren hebben daar ervaring mee. Als TS dan de situatie beschrijft is dat bekend voor die mensen. Ook als die mensen aangeven dat het niet meevalt.

Er reageren teveel mensen zonder ervaring met pssm die de boel wat willen afzwakken. Hartstikke lief bedoelt, maar heeft TS echt niks aan en het paard al helemaal niet.

Er is internet, dus behalve in het paard kijken, kan TS aan alle info komen en handelen.

pien_2010

Berichten: 43222
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:34

Pffffff Superpony. Van mij mag het wel wat minder en daarmee eens met Marilu!

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:37

Ik snap superpony wel, TS komt een beetje over op mij of ze het stiekem graag zou willen dat ze drachtig is. Terwijl je een pssm-er die symptomatisch is echt absoluut geen veulen moet willen laten krijgen :n

Die moet op een enorm strak pssm management gezet worden. Dus ik zou inderdaad ook zeggen of je pakt even door met een dierenarts of je laat het voor wat het is en zet dan uit je hoofd ze drachtig is.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:39

superpony schreef:
Tja, zo kan je alles wel recht praten.

Ja en zo kun je ook overal over zeuren nietwaar

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:41

Spenk schreef:
Ik snap superpony wel, TS komt een beetje over op mij of ze het stiekem graag zou willen dat ze drachtig is. Terwijl je een pssm-er die symptomatisch is echt absoluut geen veulen moet willen laten krijgen :n

Die moet op een enorm strak pssm management gezet worden. Dus ik zou inderdaad ook zeggen of je pakt even door met een dierenarts of je laat het voor wat het is en zet dan uit je hoofd ze drachtig is.

Stel dat ze stiekem graag zou willen dat ze drachtig zou zijn, is dat verboden? Ze heeft in ieder geval niet stiekem een hengst op gezet, dus wat is nou eigenlijk het probleem?

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:49

Ik vind ook dat TS net heel veel rekening houdt met de pssm en het beste met haar paard voor heeft.

Het gaat nog altijd om een dubieuze test bij slechts 1 labo, die na al die jaren (zeker 5?) nog altijd niet gevalideerd is geraakt en waar bovendien de wetenschappers die de pssm1 test ontwikkelden (Valberg) zelfs tegen gekant zijn..
Men denkt dat er veel meer factoren invloed hebben en meespelen. Regelmatig komen er ook paarden met vanalle duidelijke symptomen negatief terug en omgekeerd, oudere paarden die nooit iets gemankeerd hebben met 1 of meerdere genen..
Desalnietemin zal elk paard wel baat hebben bij een pssm-dieet en zeker diegenen die last hebben of iets mankeren.

Het genetische testen staat niet stil, maar je moet ook een beetje je gezond verstand laten spreken, het is en blijft ook een big business voor de labo’s die graag zoveel mogelijk geld verdienen.. zeker aan bijna €300 per test….

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:59

pien_2010 schreef:
Pffffff Superpony. Van mij mag het wel wat minder en daarmee eens met Marilu!


Je hebt geen idee wat pssm inhoudt als je zo reageert. Wat jij of anderen vinden maakt me ook niet uit. Ik weet waar dit paard vandaan komt en hoe dit soort handel gaat. Lees ook TS haar reacties.


luxx schreef:
superpony schreef:
Tja, zo kan je alles wel recht praten.

Ja en zo kun je ook overal over zeuren nietwaar


Als jij vindt dat over zo een paard iets zeuren is.............Ga eens terug kijken hoe het paard bij TS is gekomen. Hoe duidelijk alle tekenen zijn. Hoe graag TS een veulen wilde.


Tinniie schreef:
Ik vind ook dat TS net heel veel rekening houdt met de pssm en het beste met haar paard voor heeft.

Het gaat nog altijd om een dubieuze test bij slechts 1 labo, die na al die jaren (zeker 5?) nog altijd niet gevalideerd is geraakt en waar bovendien de wetenschappers die de pssm1 test ontwikkelden (Valberg) zelfs tegen gekant zijn..
Men denkt dat er veel meer factoren invloed hebben en meespelen. Regelmatig komen er ook paarden met vanalle duidelijke symptomen negatief terug en omgekeerd, oudere paarden die nooit iets gemankeerd hebben met 1 of meerdere genen..
Desalnietemin zal elk paard wel baat hebben bij een pssm-dieet en zeker diegenen die last hebben of iets mankeren.

Het genetische testen staat niet stil, maar je moet ook een beetje je gezond verstand laten spreken, het is en blijft ook een big business voor de labo’s die graag zoveel mogelijk geld verdienen.. zeker aan bijna €300 per test….


Ten eerste kan je zelf zien in het andere topic hoe beroerd dit paard eruit zag en zie je ook dat er nog van alles mankeert, gezien jij ook ervaring zou moeten hebben met quarters en paints. En dat jij anti de pssm 2 test bent, wil niet zeggen dat anderen al blij zijn met een antwoord als ze jaren zoeken.
Het dieet kan per soort verschillen, dus het is wel degelijk fijn om te weten in welke hoek je moet gaan zoeken.

Dat veel hengstenhouders hopen dat de test er niet helemaal door gaat komen, snapt iedereen. Maar dan komt er wel een andere. Er wordt al op meer varianten getest en alleen over de pssm 2 test wordt nog een discussie gehouden. Vaak niet voor niks........
Ik durf mn paarden wel te testen en hoef nergens bang voor te zijn.

En 300 euro is helemaal niks op de kosten van een ziek paard of een paard kwijtraken.

Een gezond paard koop je niet even voor weinig. En die handel van paarden uit het buitenland is er echt niet voor niks. Dat weet inmiddels het grote publiek.
Heel veel mensen proberen WEL een gezond paard te kopen of te fokken en dat is al moeilijk zat, maar brengt ook kosten met zich mee.

En nogmaals; op Bokt zetten; drachtig of niet? Niemand heeft hier rontgen ogen. En het is gewoon een stille hoop van TS, ondanks alle adviezen van zeer ervaren mensen.

Dit duurt nu al weken of maanden.

pien_2010

Berichten: 43222
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:03

Superpony jouw post zal in ieder geval, zo schat ik in,niet helpend zijn. Ik denk zelfs dat je averechts van wat je wil bereikt.

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:07

Spenk, volgens mij wil TS net helemaal niet (meer) dat haar paard drachtig is.
Ze had graag een veulen gehad van Mira, maar nadat ze in het topic dat ze daarover geopend heeft, door verschillende mensen gewaarschuwd is om met haar paard niet te fokken, heeft ze deze wens naast zich neergelegd.

Dus, ik denk dat ze eerder een beetje bang is dat het paard wél drachtig zou zijn. Vandaar haar vraag, neem ik aan. Ze vraag ook duidelijk of er misschien een andere reden kan zijn dan drachtigheid voor deze dikkere buik en uier.
Moest het toch inderdaad zo zijn dat ze wel drachtig is, dan zal TS ongetwijfeld ook hopen dat het veulen gezond geboren kan worden en dat de merrie gezond en wel de bevalling kan doorstaan.

Ik vraag me soms af wat mensen dan wel willen dat ze doet ? Het beest rechtstreeks en letterlijk naar de slachtbank sturen ?

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:16

Jeetje jongens wat kletsen jullie veel en wat een aannames!

Ja ik heb meerdere topics over Mira geopend, maar dat mag toch? Ik dacht dat bokt daar juist voor was, om paardgerelateerde vragen en ervaringen kwijt te kunnen. Als dat niet zo is of als er een limiet wat betreft hoeveelheid topics per paard openen geldt, zeg het alsjeblieft.

Ja ik had Mira gekocht als rijpaard en omdat ik dolgraag een veulen met haar wilde fokken, en nee dat zal ik nooit doen vanwege de gezondheid van haar en een veulen. Maar aangezien het me ineens opviel dat haar uier behoorlijk was gegroeid (in mijn ogen) dacht ik, wat als ze nu gewoon toch stiekem drachtig is?
Ik hoop met heel mijn hart dat ze niet drachtig is, vanwege Mira's en een veulens welzijn, maar ergens moet ik toegeven dat het nog steeds een droom is.

Ja ik wilde dolgraag een veulen van Mira krijgen, maar wat is daar mis mee? In ieder geval doe ik het niet en zet ik mijn droom voor het paardenwelzijn opzij, is dat ook niet goed genoeg?

Ja ik ben me misschien niet volledig bewust wat pssm2 is, maar ik weet pas 2 weken dat ze het heeft, en ik heb nog nul pssm ervaring. Ik ben me op alle mogelijke manieren in aan het lezen, en ik lig er wakker van. Ik doe alles wat ik kan, en als dat voor sommige van jullie nog niet goed genoeg is, so be it.

Ja Mira was er heel slecht aan toe, en ja dat heb ik misschien niet op tijd gezien, maar de DA die ik erbij haalde zei dat ze met meer vetjes er al een stuk beter aan toe zou zijn. En ik dacht dat ik een gewoon wat te mager en opbespierd paard had gekocht, wist ik veel!

Ja ik ben misschien niet zo ervaren al jullie, maar ik doe in mijn ieder geval mijn best te leren, en ik doe wat met jullie raad. Wat moet ik dan, jullie hebben alle kennis toch ook opgedaan door ervaring op te doen en fouten te maken? Jullie moeten nu niet van mij verwachten dat ik alles weet, want dat doe ik niet. Daarom open ik topics en vraag ik zo veel, om te leren!

Ja Nederland is in dat betreft een stuk makkelijker, daar gaat alles vanzelf en hier is het niet zo vanzelfsprekend allemaal. Maar geloof me, in een noodgeval versleep ik de maan om die DA hier te krijgen als het moet. Maar dit is geen noodgeval toch? Dan is het toch oke als ik niet hals over kop rond loop te stressen om zo snel mogelijk een DA erbij te krijgen, me klauwen met geld kost en Mira misschien een aanval? Ik doe het op mijn en Mira's tempo, jullie doen het misschien anders en dat is prima, maar ik doe dit op mijn manier, wat ik inschat als het beste voor mijn paard.
Laatst bijgewerkt door Lyona op 20-07-22 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:16

Even he: maakt het wat uit of TS stiekem een veulen wil? Daar wordt het paard niet meer of minder dragend van.
En mensen kunnen van alles vinden, de realiteit is dat TS in Frankrijk woont, en dingen simpelweg anders werken dan hier. Ik denk dat TS haar uiterste best doet :)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:20

Ik volg het topic onder de steen, maar ben het toch ook wel eens met Superpony.

Het topic bestaat bijna 2 weken. Nu kan ik zeker wel begrijpen dat je omwille van het paard met de huidige temperaturen (nog) geen DA laat komen, zeker samen met de PSSM2.

Maar, in de 2 weken kan je toch al wel DA's benaderen of er überhaupt 1 in de buurt zit die op locatie wil komen?. Er vanuit gaande dat (als ze al drachtig is) ze inmiddels 6.5 maand onderweg is had ik persoonlijk zelf in ieder geval daar al onderzoek naar gedaan. Hiermee zeg ik zeker niet dat ze niet begaan in met het welzijn van Mira, integendeel zie ik zeker wel in dat ze het beste ermee voor heeft.

Met de uitslag drachtig (of niet) is het niet alleen de bevalling waar je op voor bereiden moet, maar ook daarvoor al je paard erin ondersteunen, wat helemaal met een PSSM-er lastig is. Maar ook als er toch echt uit komt dat ze niet drachtig is kritisch gaan kijken wat ze bijvoorbeeld aan voeding nu krijgt en wat er misschien voor haar anders of aangepast moet worden.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 17:22

@sanne1992, ik heb al 6 DA's gebeld, en geen kunnen er langskomen of kunnen niet opvoelen op locatie. Ik ben nog niet klaar met mijn bel lijst, maar ik zit niet stil.

pien_2010

Berichten: 43222
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:27

LyonaHorse schreef:
@sanne1992, ik heb al 6 DA's gebeld, en geen kunnen er langskomen of kunnen niet opvoelen op locatie. Ik ben nog niet klaar met mijn bel lijst, maar ik zit niet stil.


Voilà ça marche ici comme ça....zo werkt het hier.

YvonneV
Berichten: 8776
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:25

hier in de omgeving komen ze ook niet aan huis opvoelen of je moet in het bezit zijn van een opvoelbox

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:37

LyonaHorse schreef:
@sanne1992, ik heb al 6 DA's gebeld, en geen kunnen er langskomen of kunnen niet opvoelen op locatie. Ik ben nog niet klaar met mijn bel lijst, maar ik zit niet stil.

Zie dat je ook nog niet zo lang op bokt zit, op bokt moet je een beetje het kaf van het koren leren scheiden. Bokt is een forum waar je zoveel topics op aan mag magen als je wilt, mag vragen wat je wilt, maar er zijn wat mensen die het nodig vinden overal op in te hakken en te vertellen hoe zij het allemaal heel anders en vooral veel en veel beter zouden doen. Dus bokt les 1; leer negeren en naast je neerleggen, als je dat geleerd hebt is bokt best een leuk forum waar een hoop mensen met verstand van zaken antwoord op je vragen kunnen geven die ik ook in dit topic hun steentje bij heb zien dragen. De mensen met de enorme meningen zou ik dus lekker links laten liggen en lekker in het luchtledige laten blaaskakeren

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:26

Over het PSSM2 verhaal: Wat ik niet snap is dat het gros de club van meneer Sautzer (EquiSeq/CAG/Generatio, een en hetzelfde bedrijf) gelooft die miljoenen verdiend aan een test waarvan ze zelf ook zeggen dat je er geen conclusies uit kunt trekken omdat deze nog niet gevalideerd is (staat oa in hun voorwaarden). Sautzer heeft na mijn vraag (ik heb een artikel geschreven over de PSSM2 test voor de Western Rider magazine) waarom ze de testen dan verkopen gezegd: "Omdat mensen graag een test willen kopen, maar we hebben in onze voorwaarden staan dat je er geen conclusies uit kunt trekken dus dat is verder ieders eigen verantwoording." En waarom Prof. Valberg (degene die PSSM1 ontdekt heeft) niet serieus genomen wordt met haar onderzoek naar de PSSM2 genen waarvan EquiSec/CAG/Generatio beweert dat deze verantwoordelijk zijn voor diverse PSSM2 varianten (ook haar heb ik gesproken en ze is druk bezig om haar bevindingen te laten valideren). Vindt niemand het vreemd dat ze elke keer weer nieuwe varianten vinden in zo'n korte tijd? Wat ik nu zie is dat mensen helemaal vertrouwen op zo'n uitslag en dan niet verder meer zoeken want ze zijn overtuigd dat dat het is. En dan soms zelfs beslissen om hun paard in te laten slapen omdat het dieet niet werkt en hun paard achteruit gaat. Ik heb dit ook aan meneer Sautzer voorgelegd en hij vind dit de eigen verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar is want in hun voorwaarden staat dat je geen conclusies kunt trekken uit hun testen omdat ze niet gevalideerd zijn. Hij voelt zich daar niet verantwoordelijk voor in elk geval. En het NL PSSM forum geeft helaas eenzijdige informatie. Iedereen die ook maar enige twijfel uitspreekt over de PSSM2 test wordt zonder pardon geblokkeerd. In de weken dat ik onderzoek heb gedaan en div. deskundigen heb gesproken kwam ik in ieder geval tot de conclusie dat het geen zuivere koffie is.

Iedereen moet helemaal zelf weten of dat ze de PSSM2 test willen doen en de kas van EquiSeq/CAG/Generatio willen spekken, maar blijf aub altijd verder kijken en pin je niet vast op die test. En laat al helemaal niet je paard inslapen op basis van de uitslag van de PSSM2 testen! Mijn haren gaan echt overeind staan als iemand met zo'n advies komt. _-:( Ik weet dat eigenaren graag een soort van stempel willen van "Dat is het", maar pin je niet vast op de uitslag en blijf altijd verder zoeken zolang deze testen nog niet gevalideerd zijn.

Verder denk ik nog steeds niet dat je merrie drachtig is ;) Wel lastig dat dierenartsen niet kunnen komen scannen. Je merrie heel goed in de gaten houden, maar dat doe je al. Meer kan je nu niet doen.

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:35

Dat is wel een hele goeie Astrid, maar wanneer je dit roept op bijvoorbeeld het pssm forum wordt je gelyncht en eruit gegooid. Want die zijn er compleet heilig van overtuigd dat het klopt. Het is ook wel een gevaarlijke want hele bloedlijnen worden er gedeeld die ''vol pssm 2'' zouden zitten.

Waarbij bij genoeg paarden ook heel wat anders speelt. Ik heb al meerdere gezien die de stempel pssm 2 hebben en alle klachten daar aan weten. Maar na een gedegen verder onderzoek en aanpak van SI gewricht liepen ze weer als een zonnetje.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:40

@astrisJ

Ik kan alleen maar zeggen, bedankt voor jou antwoord!!

Het is toch algemeen bekend dat de ene het met een bepaalde manier van voeren wel goed doet en de ander het er niet goed mee doet.

Dat is ook bij mensen het geval, degene kan taart eten tot hij er bij neervalt en heeft nergens last van.
De ander kan bij 1 puntje taart al problemen hebben met teveel suikers