Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

 
Profiel   

ik bedoelde met klaar zijn voor verrassing, medisch gezien, als je al bang bent wat het aan stress doet van het op voelen, wat denk je dat er dan gebeurt bij geboorte? Is dat geen stress? en dat zal geen 5 min duren.....

bedoelde dus wanneer je weet dat ze drachtig is, kan je je daar (medisch) op voorbereiden. Wachten tot uier vol zal schieten en dan denken dat je nog 24uur hebt is zeer dom, want uiers komen ook wel pas op gang bij geboorte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 08:30 



 
Profiel   

speurneusc schreef
ik bedoelde met klaar zijn voor verrassing, medisch gezien, als je al bang bent wat het aan stress doet van het op voelen, wat denk je dat er dan gebeurt bij geboorte? Is dat geen stress? en dat zal geen 5 min duren.....

bedoelde dus wanneer je weet dat ze drachtig is, kan je je daar (medisch) op voorbereiden. Wachten tot uier vol zal schieten en dan denken dat je nog 24uur hebt is zeer dom, want uiers komen ook wel pas op gang bij geboorte.


Ik ben het wel met je eens. Dan kan ik echt zorgen dat ze er goed op voorbereid is en dat ik er bij kan zijn. (als het zo is)
DA geeft in het algemeen stress bij Mira. Ze is niet zo'n DA fan.. Ook al duurt opvoelen maar 5 minuten, de hele sessie zal langer duren. Want als ze niet drachtig is, wil ik misschien weten wat het wel is.
Het is al wat aan het afkoelen, nu is ze wel van slag want de hele omgeving staat vol rook van een grote bosbrand in de buurt. Dus als ik steeds zorg dat er maar 1 grote prikkel tegelijk is, is het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 08:41 



 
Profiel   

Nou, blijkt maar wel weer eens dat wij hier in Nederland maar weinig te klagen hebben. Het is hier geen 50 graden en als ik een dierenarts bel (of nog luxer zelfs, gewoon app) dan komt hij binnen de kortste keren zonder mokken gewoon langs.

Succes TS. Hopelijk loopt het met een sisser af!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 09:12 



 
Profiel   

Die rook hebben we hier dus ook, TS waar zit je ongeveer in France?

Het is gelukkig wat koeler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 09:46 



 
Profiel   

Dadelijk wacht je te lang en staat er een veulen naast en weet je niet wat te doen en heb je niets voorbereid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 11:20 



 
Profiel   

volgens mij is er gewoon ook helemaal niets aan de hand?
ze heeft een buikje, maar geen uier, en dat buikje is niet in die mate dat ze hoogdrachtig lijkt.
wat zou er dan mankeren volgens jou? als ze voor de rest gewoon goed oogt, fris en alert is en goed eet, niets aan de hand toch?(naast haar pssm dan)

die uier is niet vol en die buik is niet dermate groot dat er een veulen in zit.

snap niet echt waarom jij denk dat ze dan wel wat anders mankeert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 11:46 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Dadelijk wacht je te lang en staat er een veulen naast en weet je niet wat te doen en heb je niets voorbereid.


Eens met TS en Poosje. Hier in Frankrijk waar ik ook woon, zijn eenvoudige dingen soms heel erg moeilijk als het gaat om dierenarts thuis laten komen, een goede kliniek in de buurt hebben etc. Dit heeft o.a te maken dat het een heel groot land is en de dierenartsen te ver moeten rijden.
What 1ste hulp thuis door de brand weer wordt gedaan die medisch opgeleid zijn en waar acuut ziekenhuis vervoer vaak via de
Helicopter moet plaats vinden.
Nederland is onvergelijkbaar daarin.

Misschien dat Poisje dichtbij woont en mocht er spoedig een bevalling zijn dat ze wil helpen. Er is zoveel ervaring bij haar. Dan heb je alvast iets achter de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 12:23 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Dadelijk wacht je te lang en staat er een veulen naast en weet je niet wat te doen en heb je niets voorbereid.

Eh, zo gaat het hier in IJsland altijd.
Ja "opeens" staat er een veulen naast.
Ik zal je een geheimpje vertellen, je hoeft daar helemaal niets aan te doen, en dus niets voor te bereiden, merries regelen dat zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 12:42 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Britta31 schreef
Dadelijk wacht je te lang en staat er een veulen naast en weet je niet wat te doen en heb je niets voorbereid.


Eens met TS en Poosje. Hier in Frankrijk waar ik ook woon, zijn eenvoudige dingen soms heel erg moeilijk als het gaat om dierenarts thuis laten komen, een goede kliniek in de buurt hebben etc. Dit heeft o.a te maken dat het een heel groot land is en de dierenartsen te ver moeten rijden.
What 1ste hulp thuis door de brand weer wordt gedaan die medisch opgeleid zijn en waar acuut ziekenhuis vervoer vaak via de
Helicopter moet plaats vinden.
Nederland is onvergelijkbaar daarin.

Misschien dat Poisje dichtbij woont en mocht er spoedig een bevalling zijn dat ze wil helpen. Er is zoveel ervaring bij haar. Dan heb je alvast iets achter de hand.



Echt in de buurt zit ik niet maar altijd bereid om te helpen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 12:50 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Dadelijk wacht je te lang en staat er een veulen naast en weet je niet wat te doen en heb je niets voorbereid.

Jij bent nu paniek aan het zaaien bij TS. Die merrie is gewoon gust. En mocht ik toch ongelijk hebben, veranderd de merrie vanzelf. En wat moet je nou voorbereiden dan, wiegje, babykamer, commode zoiets? Ik zou in ieder geval die dierenarts maar achterwege laten. Bespaar je de moeite voor jou en de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 13:14 



 
Profiel   

pillow schreef
Britta31 schreef
Dadelijk wacht je te lang en staat er een veulen naast en weet je niet wat te doen en heb je niets voorbereid.

Jij bent nu paniek aan het zaaien bij TS. Die merrie is gewoon gust. En mocht ik toch ongelijk hebben, veranderd de merrie vanzelf. En wat moet je nou voorbereiden dan, wiegje, babykamer, commode zoiets? Ik zou in ieder geval die dierenarts maar achterwege laten. Bespaar je de moeite voor jou en de merrie.


Ik denk wel dat het belangrijk is om zo iets te weten. Dan kan je ook gaan waken zodat je de bevalling niet mist.
Ik ga dus wel de DA laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 13:24 



 
Profiel   

pillow schreef
Britta31 schreef
Dadelijk wacht je te lang en staat er een veulen naast en weet je niet wat te doen en heb je niets voorbereid.

Jij bent nu paniek aan het zaaien bij TS. Die merrie is gewoon gust. En mocht ik toch ongelijk hebben, veranderd de merrie vanzelf. En wat moet je nou voorbereiden dan, wiegje, babykamer, commode zoiets? Ik zou in ieder geval die dierenarts maar achterwege laten. Bespaar je de moeite voor jou en de merrie.


Dat is ook weer erg overdreven.

Heb altijd als we veulens kregen wel een soort kraamkoffertje gehad. Ja, merries kunnen het meestal goed zelf. Wij zijn ook weleens verrast.
Maar de merrie die we nu hebben, had wel hulp nodig. Dus ik zorg wel dat ik wat klaar heb liggen.

Veearts hier zei ook; je moet voorbereid zijn, want bij spoed kan een veearts er niet op aan rijden of je moet ernaast wonen en dan wonen wij in ZO Groningen, maar wel elke veearts op minimaal 20minuten.

Bij quarters en paints komen meer afwijkingen voor en bij een pssm merrie had ik het eerder willen weten en laten aborteren, maar ja....dat kon sws niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 15:41 



 
Profiel   

Simpel gedacht. Is de buik en het uier geen oedeem door de vreselijke hitte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 16:24 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Britta31 schreef
Dadelijk wacht je te lang en staat er een veulen naast en weet je niet wat te doen en heb je niets voorbereid.

Eh, zo gaat het hier in IJsland altijd.
Ja "opeens" staat er een veulen naast.
Ik zal je een geheimpje vertellen, je hoeft daar helemaal niets aan te doen, en dus niets voor te bereiden, merries regelen dat zelf.


dit is een op het oog gezonde merrie maar is niet gezond heeft pssm2, van 5 min da gaat die al compleet in de stress met alle gevolgen van dien, vandaar de bezorgdheid wat als.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 16:48 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Simpel gedacht. Is de buik en het uier geen oedeem door de vreselijke hitte?


Nee ik denk het niet. Uier begon al te groeien voor de hitte.
En buik ook.





@speurneusc, Mira vindt een DA minder leuk nog dan een bevalling denk ik.. En ze weet hoe het gaat, ze heeft al 2 veulens gehad. Dus ik denk dat ze het wel redt, maar als ze drachtig is wil ik het wel weten. Dus ik ga gewoon de DA proberen over te halen om toch langs te komen :o

Ik vind het heel belangrijk om te proberen bij een geboorte te zijn. Stel dat ze een Red Bag heeft? Dan moet je er echt bij zijn, dan redt een merrie het echt niet zonder hulp...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 18:11 



 
Profiel   

Stille meelezer hier, ik wil even melden dat het wel zeker van belang kan zijn om te weten dat de merrie drachtig is. Ze zal misschien qua voeding wat anders nodig hebben dan wanneer ze niet drachtig is (als dat al mogelijk is ivm PSSM).
Ook is het aanwezig zijn bij de geboorte geen overbodige luxe:
In 2019 had mijn merrie een redbag, in 2021 beviel zij maar lag het veulen met de voorbeentjes naar achteren gevouwen. Dat had ons de merrie én het veulen gekost als we daar niet bij hadden geweest. Het veulen van mijn andere merrie kon niet staan vanwege te strakke buigpezen, die moesten we helpen staan om te drinken anders had hij nooit voldoende biest kunnen opnemen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen van het belang dat er iemand bij is.
Natuurlijk gaat het vaker goed dan fout, maar je hoeft maar 1x pech te hebben..

Dit gezegd hebbende, ik denk niet dat je merrie drachtig is. Je hebt het over verandering, zelfs groei van de uier, maar dat zie ik niet. Mijn guste merrie heeft meer uier.
Hopelijk komt er voor jou zeer binnenkort duidelijkheid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 19:51 



 
Profiel   

Stiekem moet ik wel lachen dat iedereen aan de buik kan zien of ze wel of niet drachtig is.
Oude foto, maar wat denken jullie bij deze merrie?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 20:27 



 
Profiel   

Die uier is echt niks bijzonders.
Hormonaal kan er best wel wat schommelen.
Maar ik zie hier op het oog geen drachtige merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 21:12 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Stiekem moet ik wel lachen dat iedereen aan de buik kan zien of ze wel of niet drachtig is.
Oude foto, maar wat denken jullie bij deze merrie?
[ [url=m/B3Py90.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze is wel drachtig.

Volgens mij zegt iedereen dat ze denken dat de betreffende merrie niet drachtig is. Is wat anders dan wat jij beweert hoor. Maar soit. Zij vraagt, bokt draait.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-22 21:39 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Stiekem moet ik wel lachen dat iedereen aan de buik kan zien of ze wel of niet drachtig is.
Oude foto, maar wat denken jullie bij deze merrie?
[ [url=m/B3Py90.jpg]Afbeelding[/url] ]


Feit dat je deze foto met begeleidende tekst plaatst, zal wel betekenen dat deze merrie drachtig is. Maar….allemaal aannames….de enige die het kan uitsluiten, is de DA.

Waar in Frankrijk zit je? Ik vertrek volgende week erheen maar als ik naar de voorspellingen kijk, blijft het de komende weken nog erg warm… 50 graden in de zon of 33 in de schaduw, ik zou gewoon gaan bellen. En als ze niet willen komen en jij kan er niet heen, dan zal je moeten wachten tot er wel of geen veulen naast staat. In de meantime zou ik toch eens kijken of je wat kan doen aan haar conditie. Al ga je met haar wandelen. Wat meer spieren kweken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-22 08:03 



 
Profiel   

karijn schreef
kiki1976 schreef
Stiekem moet ik wel lachen dat iedereen aan de buik kan zien of ze wel of niet drachtig is.
Oude foto, maar wat denken jullie bij deze merrie?
[ [url=m/B3Py90.jpg]Afbeelding[/url] ]


Feit dat je deze foto met begeleidende tekst plaatst, zal wel betekenen dat deze merrie drachtig is. Maar….allemaal aannames….de enige die het kan uitsluiten, is de DA.

Waar in Frankrijk zit je? Ik vertrek volgende week erheen maar als ik naar de voorspellingen kijk, blijft het de komende weken nog erg warm… 50 graden in de zon of 33 in de schaduw, ik zou gewoon gaan bellen. En als ze niet willen komen en jij kan er niet heen, dan zal je moeten wachten tot er wel of geen veulen naast staat. In de meantime zou ik toch eens kijken of je wat kan doen aan haar conditie. Al ga je met haar wandelen. Wat meer spieren kweken.


Ik wandel elke dag een behoorlijk stuk met Mira. Maar je weet hoe pssm2 werkt he, die vreet de spieren op. Als ik even iets minder eiwit voer is ze in drie dagen nauwelijks bespierd nog maar. Ondanks wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-22 08:43 



 
Profiel   

Haha ja deze merrie was hier idd drachtig, 6 weken later lag er een veulen naast. De oud eigenaren waren niet op de hoogte dat ze drachtig was.
Dader was een hengstje van toen 9 maanden waarvan ze dachten dat hij het kunstje nog niet kon.
Maar ging me er meer om, het is echt niet altijd te zien aan de buik. En idd de da is de enige die daar uitsluitsel over kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-22 09:08 



 
Profiel   

Ik zou juist om haar (ver)slechte(rde) conditie hier een dierenarts bij willen. Stel dit paard is drachtig of heeft een oedeem, dan moet ze geholpen worden en dat doe je niet door te wachten. Ik begrijp best dat je van uit je eigen oogpunt kijkt, maar Mira is een dier en die moet je niet vermenselijken maar helpen. Ook een oedeem moet behandeld worden.

Ik begrijp dat deze vraag naar over gaat komen, maar denk hier wel over na. Hoeveel kwaliteit van leven heeft dit paard als zelfs een dierenarts bezoek niet mogelijk is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-22 11:18 



 
Profiel   

Misschien heel hard, maar eigenlijk had dit paard niet in de handel mogen komen maar ingeslapen.. als er zoveel lichamelijke klachten zijn.

In het kader van buiken.. niet drachtig maar vol met zand..
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-22 11:21 



 
Profiel   

Sam_I_Am schreef
Ik zou juist om haar (ver)slechte(rde) conditie hier een dierenarts bij willen. Stel dit paard is drachtig of heeft een oedeem, dan moet ze geholpen worden en dat doe je niet door te wachten. Ik begrijp best dat je van uit je eigen oogpunt kijkt, maar Mira is een dier en die moet je niet vermenselijken maar helpen. Ook een oedeem moet behandeld worden.

Ik begrijp dat deze vraag naar over gaat komen, maar denk hier wel over na. Hoeveel kwaliteit van leven heeft dit paard als zelfs een dierenarts bezoek niet mogelijk is?


Ik ga er zoals in mijn eerdere berichten te lezen is een DA bij halen. Alleen moet ik er eerst 1 vinden die bereid is lang te komen. Ik verzeker je, Mira heeft prima kwaliteit van leven, maar ik snap je opmerking wel.

MarjanB schreef
Misschien heel hard, maar eigenlijk had dit paard niet in de handel mogen komen maar ingeslapen.. als er zoveel lichamelijke klachten zijn.

In het kader van buiken.. niet drachtig maar vol met zand..
[ [url=m/RSup3E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zullen we deze discussie in het topic in mijn onderschrift vervolgen? Hoort hier niet echt...

Zodra de DA langs is geweest krijgen jullie weer een update!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-22 13:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 8 [ 195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen