Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie stelt mij gerust? Snelle ademhaling veulen. Overbezorgde baas..

 
Profiel   

Sugar is nu 1,5 dag oud, en vanmorgen heb ik dit filmpje nog gemaakt:


Nu heeft het de hele dag geregend en heb ik ze binnen gezet, maar het viel me op, ook al toen ze buiten stonden, dat ze zoveel ligt een zo snel ademt. Als overbezorgde moeder betaamd dierenarts laten komen. Haar temperatuur was 38.6 graden, en in de tijd dat ik bij haar was het ze geplast, gepoept en gedronken. Dierenarts heeft geprobeert me gerust te stellen, maar toch.. Ik vind haar zoveel liggen en zo snel ademen.


Iemand dit eerder gezien bij een ogenschijnlijk verder gezond veulen? Ik blijf voorlopig gewoon 2x per dag temperaturen en proberen te genieten van haar zonder me zo druk te maken. Maar ben benieuwd of bokkers dit herkennen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 19:01 



 

Ze is anderhalve dag oud. Geef ze even. Dit is perfect normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 19:03 



 
Profiel   

De hartslag en ademhaling van baby’s ligt hoger, zegt deze mensen mama ook. En het is vandaag een hele benauwde dag met een hele hoge luchtvochtigheid, mijn paarden hebben het ook zwaarder. Maar blijf het vooral in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 19:24 



 
Profiel   

Wat is snel ? Heb je al geteld ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 20:10 



 
Profiel   

Ik zie gewoon een gezond veulen hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 20:17 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Wat is snel ? Heb je al geteld ?

Ik heb geprobeerd te tellen, maar ze bleef geen 60 seconde stil liggen :D Maar zoals je op het filmpje kunt zien is het zeker 60x per minuut (zeker wel minstens 1x per seconde). En dan lees je overal op internet dat ze tussen 20 en 40x horen te zitten.

Net nog weer een tijdje bij haar in de stal gezeten, en toen was ze weer haar actieve knuffelige zelf. Dus misschien is het idd beetje ook door het weer, en gewoon de leeftijd dat ze zo snel lijkt te ademen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 20:18 



 
Profiel   

Ik weet niet goed hoe het met veulens zit, maar ik weet dat ik een extreem bezorgde puppy-mama was toen onze pup zo ademende.
Dat bleek toen normaal te zijn :) Dus kan me voorstellen dat dat bij veulentjes ook zo is, zeker als je da zegt dat alles ok is! En veel liggen lijkt me helemaal normaal, diertje is 1,5 dag oud!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 20:22 



 
Profiel   

Ik snap je bezorgdheid wel...
En zie wat jij ziet. Al is het natuurlijk een fractie van het complete plaatje, dus of mijn beeld klopt? Meestal zeg ik, de natuur zorgt er wel voor.

Wil je niet bang maken, maar kennissen hadden dit vorig jaar en dat is niet lekker afgelopen. Nu waren hun wel heel laat en sumier met ingrijpen. En toen was ik degene die op de 1e dag zei, ik zie niets abnormaal.

Zou je een bloedje kuneen laten trekken? Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Hopelijk zit ik/we ernaast en hebben de dierenarts en bokkers hierboven gelijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 20:23 



 
Profiel   

Volkomen normaal voor een veulen, zeker van deze leeftijd.

En het veel liggen, vergeet niet dat het een baby is. Die slapen sowieso, over het algemeen, veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 20:24 



 
Profiel   

Wat een leuk veulen TS!

Mijn veulen had een dag na de geboorte last van darmkrampjes, die lag heel zielig te rollen in zijn stal. Dag later liep hij weer vrolijk achter zijn moeder aan te rennen.
Hoop dat het met jouw veulen ook onschuldig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 20:25 



 
Profiel   

Ik vind de ademhaling wel te snel. Heeft ie ook wijde neusgaten of pompt ie? Veulens met longklachten kunnen heel snel achteruit gaan, ook al klinken de longen (of lijkt dat zo) goed. Ik zou een bloedje laten tappen voor de SAA test - hoger dan 0 betekent ontsteking en dus ziek. Zit ie braaf op 0 is er dus (nog) niks aan de hand. Of iig niet met een ontsteking :+ Dit zal voor jou gemoedsrust misschien ook fijn zijn en is een vrij simpel testje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 20:27 



 
Profiel   

Om hartslag te tellen tel je voor 15 sec. En dan doe je het x 4

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 21:09 



 
Profiel   

Ik snap je bezorgdheid wel, omdat ze in het begin wat reutelde bij het drinken en dan dit. Maar dierenarts heeft naar de longen geluisterd neem ik aan dus voorlopig gewoon goed opletten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-22 21:13 



 
Profiel   

Hoe is het nu met het veulen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 16:18 



 
Profiel   

Mijn veulen doet dit ook.
Hij is gister ochtend geboren.
Vrij normaal deze ademhaling.
Maar altijd om zo vaak mogelijk te komen als dat een geruststelling is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 16:22 



 
Profiel   

Vanmorgen heb ik haar een klysma gegeven omdat ze toch wat moeite had met poepen, verder voelt ze super, vandaag ook weer mooi actief, verschrikkelijk bijdehand dus hopelijk inderdaad druk gemaakt om niets..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 16:25 



 
Profiel   

Hier is het 5 minuten drinken de rest slapen.
Mijn kruimel ademd ook zo.
Beetje keten rennen en weer slapen.
Tis een baby die slapen echt heel veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 16:26 



 
Profiel   

Wat een leuk ding :)) <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 16:28 



 
Profiel   

Jaaa, in het begin slapen ze zoveel. Rondje rennen, drinken, slapen, drinken, rondje keutelen en weer slapen. En die ademhaling is heel snel. Maar als je ze echt ziet knijpen of hoort ademhalen, dan zeker aan de bel trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 16:43 



 
Profiel   

Oh wat fijn dat ze zo helder is !
Gefeliciteerd met je mooie veulentje en hopelijk ga je er
heerlijk van genieten <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 16:45 



 
Profiel   

Oeh heb jij een brave merrie en veulen! Hier had de hond al een klap op zijn kop gekregen vrees ik %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 17:42 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Oeh heb jij een brave merrie en veulen! Hier had de hond al een klap op zijn kop gekregen vrees ik %)

Hier ook :+ Eerste week mag je alleen kijken haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 17:56 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Lukasje schreef
Oeh heb jij een brave merrie en veulen! Hier had de hond al een klap op zijn kop gekregen vrees ik %)

Hier ook :+ Eerste week mag je alleen kijken haha.

De merrie is bij ons geboren, dit is haar eerste veulen maar ze doet het echt super! Geboren moeder, maar daar staan tinkers wel een beetje om bekend.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 17:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen