Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen afspenen van moeder.

 
Profiel   

Ik kom er trouwens net achter dat wij met een zak van 20 kilo een week doen. Ze krijgt dus 2,9 kilo per dag. Foutje! Excuses.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 21:23 



 
Profiel   

Hier haalde we met de avond al vaak het veulen uit de box en lieten de merrie staan.
Merrie maakte er nooit wat van en stond rustig te eten.
Anders om deden we het ook, veulen even in een box en met de merrie aan het werk.

Met het afspenen, merrie in de box gezet.
Vrachtwagen kwam, veulen erin en naar de opfok.
Merrie was daarna even wat onrustig toen ze mij weer zag. Eerste nacht wat hinneken en andere dag weer de groep in (kon met het veulen toen niet in de groep, merrie was een echte bitch na het afspenen weer haar lieve zelf in de groep)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 21:36 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Is de merrie het reizen gewend en rustig onderweg? Anders zou je kunnen overwegen ze samen op de trailer te zetten, veulen uitladen bij de opfok en de merrie mee terug rijden naar de huidige plek.


Dat heb ik 1x gedaan met merrie en veulen van een vriendin en de weg naar huis was de meest afschuwelijke rit ever, dat doe ik echt nooit van m'n leven nog een keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 21:41 



 
Profiel   

Zelf speen ik altijd af met een maatje thuis, of een andere lieve merrie welke dan mee op de trailer gaat.
De merrie op stal tot ze rustig is en dan naar buiten.
Wil niet het risico dat ze door de draden heen klappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 22:00 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
Bedankt voor alle reacties! Specifiek diegene die bij de vraag blijven. :)


Maar alle tips hebben er ook mee te maken. Je hebt een slecht advies gekregen van je veearts en het kan je een hoop stress en ellende schelen als je gaat proberen eerst de merrie beter te voeren en het veulen er nog even lekker bij laat.
En kuil is geen paardenvoer.

Ik zou ook niet alleen naar de merrie brok kijken, maar dan een ruwvoer mix of vervanger erbij gaan geven; wiesencobs, fibrebeet, luzerne, grasmix etc etc.

Wat je nu doet is wel bepalend voor de toekomst van beiden. Sommige mensen stappen daar makkelijk overheen, maar genoeg problemen ( lees bokt ) die terug te herleiden zijn tot een slechte basis.

Mijn merrie is voor ze bij ons kwam te vroeg afgespeend van haar veulen met 5 maanden en was verder braaf uren op de trailer, maar had er wel echt last van.
Haar veulen nu is bijna 4 maanden en kan nog lang niet van zijn moeder weg en hoeft ook niet gelukkig.

Andere merrie heeft jarenlang veulens gehad en we vermoeden ook grof afgespeend en dat merk je zeker. Haar veulen is nu 3 maanden.

Ook vroeger met de moeder van onze paarden en waar ik werkte nooit magere merries gehad. Alleen van een klant chagerijnige merries omdat ze veel teveel op stal stonden samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 02:02 



 
Profiel   

Superpony jij hebt hier en in veel meer topics al lang duidelijk gemaakt dat je tegen het in jou ogen te vroeg afspenen bent. Je moet je mening niet zo doordrammen. Als TS op advies vd dierenarts gaat afspenen moet ze dat zelf weten . Bovendien is 5 maanden helemaal niet heel vroeg, dat kan prima.

Terug naar de vraag. Ik heb altijd het veulen eerst weggebracht en de merrie thuis gelaten. De merrie gaat over het algemeen een paar keer roepen en vervolgens rustig haar gang. Het veulen heeft tijdens de reis en op de nieuwe locatie zoveel dingen om te verwerken dat hij niet meer aan zijn moeder denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 08:10 



 
Profiel   

Superpony er bestaan ook merries die echt alles doorgeven aan hun veulen en zelf echt wel mager worden. Daar is echt niet tegenaan te voeren.
En ja ik had eerder ook jouw mening, moet beter gevoerd worden met een veulen aan de voet. Nou bij die merrie moest ik toch echt mijn mening bijstellen toen ze wederom een veulen kreeg.
En betreft kuil, vele noemen voordroog kuil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 08:25 



 
Profiel   

5 maanden is prima. Tuurlijk is langer nog beter, maar er zijn ook zat veulens die nog vroeger gespeend worden en ook die groeien gewoon uit naar goeie, gezonde paarden.

Ik zou persoonlijk het veulen wegbrengen en ideaal is samen met een ander (rustig) paard of pony vervoeren, zo leren ze van hun gezelschap dat stressen niet nodig is en krijgen ze veel steun van.

Wegbrengen met de moeder erbij zou ik niet meer doen, vroeger 1x gedaan en ik kreeg een veulen die de nieuwe stal bijna afbrak omdat mam weg liep en hij op een nieuwe, onbekende plek moest blijven en een merrie die die stress een deel over nam….
Tuurlijk zullen er ook merries zijn die dat niets vinden, maar hier blijven merrie en veulen altijd thuis tot veulens vertrekken, dus reizen is altijd een beetje stress voor beiden dan.

En als een maatje niet mogelijk is, zou ik alleen de kleine wegbrengen. Op voorhand wel oefenen met in de trailer gaan, zodat dit vlot gaat en dan gewoon heel rustig rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 09:21 



 
Profiel   

Gewoon veulen los in de trailer, achterkant goed dicht en hup rijden. Onderweg beslist niet stoppen.
Merrie zou ik niet meenemen, geeft alleen maar onrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 09:33 



 
Profiel   

Merrie NIET meenemen, dat wordt te onrustig op de trailer en je gaf al aan dat ze sowieso niet rustig was daarop.Dan ga je daar niet nog een extra nare ervaring aan meegeven.
Dus fijn thuis laten en lekker gaan voeren. Veulen zal zich prima redden op de nieuwe stek

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 09:44 



 
Profiel   

Veulen alleen heb ik geprobeerd,wat een flop,was levensgevaarlijk ondanks dat ze al heel veel in de trailer had gestaan.

Merrie met veulen in de trailer gedaan.
Veulen naar de opfok gebracht waar die samen met nog een nieuwe veulen in de box kwam en met de merrie terug gereden en dat was voor ons de veiligste manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 09:45 



 
Profiel   

Als je een veulen in een trailer alleen vervoerd, dan moet die los en zonder bar of tussenschot waar ze over, onder, vast,… bij raken.

Gewoon los in een lege trailer en niets kan fout gaan. Hier al 50+ veulens zo vervoerd voor het eerst, na ook jaren te sukkelen met op/onder/vast/…. En dat is echt de oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:00 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Als je een veulen in een trailer alleen vervoerd, dan moet die los en zonder bar of tussenschot waar ze over, onder, vast,… bij raken.

Gewoon los in een lege trailer en niets kan fout gaan. Hier al 50+ veulens zo vervoerd voor het eerst, na ook jaren te sukkelen met op/onder/vast/…. En dat is echt de oplossing.


Klopt inderdaad. Ik heb een vrachtwagen met hengsten uitvoering die geen bar heeft. Alles is zo gemaakt dat je nergens over of onderdoor kan. Heel fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:13 



 
Profiel   

En kunnen ze draaien? Want een bang veulen probeert sowieso te draaien en als dat niet lukt omdat het te smal is, raken ze alsnog in paniek en zitten half gedraaid vast en zoiets wil je ook niet direct….

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:29 



 
Profiel   

Hij zal dan als hij alleen staat inderdaad los vervoerd worden zonder schot. Hij kan dan om zijn eigen as draaien en een beetje knabbelen aan het hooi wat er ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 13:38 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
Klopt inderdaad. Ik heb een vrachtwagen met hengsten uitvoering die geen bar heeft. Alles is zo gemaakt dat je nergens over of onderdoor kan. Heel fijn!


Heb je een vrachtwagen of zo'n 2 paards wagentje?

Beide hebben 9 van de 10 keer aan de onderkant een flap/zeil in plaats van een dicht schot. Daar zou ik geen veulen los in zetten. Dus check dat even goed. Vaak betekent "hengstenuitvoering" namelijk niet meer dan een schot tussen de hoofden. Uit een vrachtwagen trek je gemiddeld genomen niet alle tussenschotten er tussenuit. Dan heb je een racebaan voor je veulen. Uit een 2 paards wagentje zou kunnen, al vraag ik me af of je dan niet te veel ruimte hebt.

Als je merrie met vervoeren al onrustig is, laat die dan alsjeblieft thuis en neem het veulen met een ander paard mee.

En trek je niet teveel van alle reacties aan. 5 maanden is jong, maar dan redden veulens zichzelf echt meer dan prima. Dat komt wel goed. Dan kan de merrie rustig bijkomen zonder veulen aan de voet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 15:08 



 
Profiel   

pillow schreef
Superpony jij hebt hier en in veel meer topics al lang duidelijk gemaakt dat je tegen het in jou ogen te vroeg afspenen bent. Je moet je mening niet zo doordrammen. Als TS op advies vd dierenarts gaat afspenen moet ze dat zelf weten . Bovendien is 5 maanden helemaal niet heel vroeg, dat kan prima.

Terug naar de vraag. Ik heb altijd het veulen eerst weggebracht en de merrie thuis gelaten. De merrie gaat over het algemeen een paar keer roepen en vervolgens rustig haar gang. Het veulen heeft tijdens de reis en op de nieuwe locatie zoveel dingen om te verwerken dat hij niet meer aan zijn moeder denkt.


Fijn dat je mensen zo goed in de gaten houdt wat ze overal plaatsen.

5 Maanden is wel te vroeg, dat weet iedereen. Dus het is een slecht advies van de veearts. Zeker als die niet weet hoe je een merrie in conditie houdt!


kiki1976 schreef
Superpony er bestaan ook merries die echt alles doorgeven aan hun veulen en zelf echt wel mager worden. Daar is echt niet tegenaan te voeren.
En ja ik had eerder ook jouw mening, moet beter gevoerd worden met een veulen aan de voet. Nou bij die merrie moest ik toch echt mijn mening bijstellen toen ze wederom een veulen kreeg.
En betreft kuil, vele noemen voordroog kuil.


Ik heb het nog nooit meegemaakt bij mensen die het vanaf de basis goed aanpakken dat merries mager werden.
Bij een klant in pension meegemaakt en die kreeg te weinig ruwvoer, had stress van het vele op stal staan en kreeg kilo's merriebrok.


tengeltje11 schreef
5 maanden is prima. Tuurlijk is langer nog beter, maar er zijn ook zat veulens die nog vroeger gespeend worden en ook die groeien gewoon uit naar goeie, gezonde paarden.

Ik zou persoonlijk het veulen wegbrengen en ideaal is samen met een ander (rustig) paard of pony vervoeren, zo leren ze van hun gezelschap dat stressen niet nodig is en krijgen ze veel steun van.

Wegbrengen met de moeder erbij zou ik niet meer doen, vroeger 1x gedaan en ik kreeg een veulen die de nieuwe stal bijna afbrak omdat mam weg liep en hij op een nieuwe, onbekende plek moest blijven en een merrie die die stress een deel over nam….
Tuurlijk zullen er ook merries zijn die dat niets vinden, maar hier blijven merrie en veulen altijd thuis tot veulens vertrekken, dus reizen is altijd een beetje stress voor beiden dan.

En als een maatje niet mogelijk is, zou ik alleen de kleine wegbrengen. Op voorhand wel oefenen met in de trailer gaan, zodat dit vlot gaat en dan gewoon heel rustig rijden.


En er zijn heel veel paarden met problemen waar allerlei supplementen in gaan, trainings methodes worden toegepast, therapietjes op afgeschoten worden etc, waar de basis gewoon nooit goed is geweest.

Er is iets als ontwikkeling en zodoende weet men dat goed en niet te vroeg afspenen heel belangrijk is en wel degelijk een enorm verschil maakt voor het paard.

Vroeg afspenen en slechte opfok adressen gaat alleen maar om geld. Merrie en veulen mogen niet teveel gaan kosten en de jaren dat je er nog niks aan hebt, willen mensen niks uitgeven. Maar later ga je dat wel vaak terug zien.

Lees bokt, het staat vol met ellende. Paarden die moeilijk te trainen zijn, paarden die niet sociaal zijn in een kudde, blessures, slecht gebouwde paarden als ze niet gezond konden opgroeien etc etc etc

Maar succes, we lezen het wel weer als de problemen komen.

Je had op Bokt van zogenaamde paarden mensen wel mogen verwachten dat ze al wisten dat 5 maanden echt veel te vroeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 15:22 



 
Profiel   

superpony schreef
pillow schreef
Superpony jij hebt hier en in veel meer topics al lang duidelijk gemaakt dat je tegen het in jou ogen te vroeg afspenen bent. Je moet je mening niet zo doordrammen. Als TS op advies vd dierenarts gaat afspenen moet ze dat zelf weten . Bovendien is 5 maanden helemaal niet heel vroeg, dat kan prima.

Terug naar de vraag. Ik heb altijd het veulen eerst weggebracht en de merrie thuis gelaten. De merrie gaat over het algemeen een paar keer roepen en vervolgens rustig haar gang. Het veulen heeft tijdens de reis en op de nieuwe locatie zoveel dingen om te verwerken dat hij niet meer aan zijn moeder denkt.


Fijn dat je mensen zo goed in de gaten houdt wat ze overal plaatsen.

5 Maanden is wel te vroeg, dat weet iedereen. Dus het is een slecht advies van de veearts. Zeker als die niet weet hoe je een merrie in conditie houdt!

En er zijn heel veel paarden met problemen waar allerlei supplementen in gaan, trainings methodes worden toegepast, therapietjes op afgeschoten worden etc, waar de basis gewoon nooit goed is geweest.

Er is iets als ontwikkeling en zodoende weet men dat goed en niet te vroeg afspenen heel belangrijk is en wel degelijk een enorm verschil maakt voor het paard.

Vroeg afspenen en slechte opfok adressen gaat alleen maar om geld. Merrie en veulen mogen niet teveel gaan kosten en de jaren dat je er nog niks aan hebt, willen mensen niks uitgeven. Maar later ga je dat wel vaak terug zien.

Lees bokt, het staat vol met ellende. Paarden die moeilijk te trainen zijn, paarden die niet sociaal zijn in een kudde, blessures, slecht gebouwde paarden als ze niet gezond konden opgroeien etc etc etc

Maar succes, we lezen het wel weer als de problemen komen.

Je had op Bokt van zogenaamde paarden mensen wel mogen verwachten dat ze al wisten dat 5 maanden echt veel te vroeg is.


Eens met pillow. Ik sta op een stal met meerdere dierenartsen in opleiding dus er zijn genoeg ogen aanwezig. Overigens niet van hun gehoord dat er zo veel problemen van komen en ze staan achter de keus van de veearts. Soms valt er niet tegenaan te voeren. Overigens wel geprobeerd. Onze merrie krijgt precies hetzelfde als alle andere lacterende merries en daarnaast een stuk meer merriebrok (onbeperkt kuil/voordroog en 24/7 weiland).

In het wild gaan hengsten er ook vaak sneller vanaf dan merries. Mijn merrie is helaas in Spanje al op 3,5 maand eraf gegaan. Dit wisten wij ook pas toen ze al van ons was. Nog nergens last van gehad, waarbij ik dit natuurlijk ongelofelijk snel en jong vind.

Er zijn sterke meningen over. Het vervelende aan veel topics die geopend worden, is dat er altijd veel ingegaan wordt op dingen die niet gevraagd worden. Het gaat nu eenmaal dit keer zo en dat blijft zo. Zelf had ik het ook graag anders gezien. Mijn probleem is het vervoer. NIET de afspeenleeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 15:32 



 
Profiel   

Vroeger werden veulens met 4 maanden gespeend, ik wil niet zeggen dat dit goed is, maar toen was dat heel normaal, die veulens werden prima paarden toen ze volwassen waren. Je moest je op een bepaalde datum melden bij de opfok en een of twee maanden later kwamen ze er niet meer bij.

Met de kennis van nu doen we het anders, maar met 5 maanden is er echt nog geen man overboord. Meer zou fijner zijn, maar de merrie mag er ook niet aan onderdoor gaan.

@ ts, is het veulen al af en toe een half uurtje of zo bij de moeder weggeweest? Dat kan je ook opbouwen, dan is de paniek in eerste instantie niet zo groot, ze zijn immers gewend dat ze apart van elkaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 15:41 



 
Profiel   

We gaan ze binnenkort 's nachts apart van elkaar hebben. Dan staan ze tegenover elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken. Veulen staat met een ander veulentje. Beide moeders staan er tegenover. Ernaast heeft geen zin want dan kunnen ze elkaar niet zien en raken ze meer in paniek.

Hopen dat dat wat meer rust geeft voor tijdens het officiële afspenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 15:43 



 
Profiel   

Is je merrie een ervaren moeder of is dit haar eerste veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 16:18 



 
Profiel   

Dit is haar eerste veulen (onverwachts) en dus ook haar laatste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 16:19 



 
Profiel   

Meestal hangen merries meer aan hun eerste veulen dan aan de daarop volgende.
Mijn advies heb ik je eerder gegeven. Succes met het afspenen en vervoeren. Doe vooral dat waar je jezelf goed bij voelt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 16:27 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
We gaan ze binnenkort 's nachts apart van elkaar hebben. Dan staan ze tegenover elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken. Veulen staat met een ander veulentje. Beide moeders staan er tegenover. Ernaast heeft geen zin want dan kunnen ze elkaar niet zien en raken ze meer in paniek.

Hopen dat dat wat meer rust geeft voor tijdens het officiële afspenen.

Dit soort stapjes is super!
Daarnaast gewoon veulen op de vrachtwagen en verhuizen. Merrie niet meenemen joh, geeft veel meer stress. Als het kan veulen verhuizen op dezelfde dag dat er nog een nieuw veulen jn de kudde komt, zo hebben ze elkaar.

Bijzonder dat er wederom wordt aangekondigd dat afspenen met 5 maanden de basis is voor probleempaarden. Heb deze opmerkingen van bepaalde personen al vaker voorbij zien komen, maar met voorbeelden kwamen ze niet. Ik geloof toch echt dat probleempaarden aan een gebrek aan kennis en kunde van de eigenaar ligt, en dit niet te verwijten valt aan met 5 maanden afspenen.

Ts, goed naar je vee arts en je gevoel luisteren, en de internethelden negeren. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 16:40 



 
Profiel   

Je kan het veulen ook oplaten halen door een professioneel bedrijf. Ik heb de mijne vervoerd met Schaaptijnje.nl, echt uitstekend. Kon zelf nog even bij de merrie blijven en ben daarna achter de vrachtwagen aangesjeesd. Grote hengsten vrachtwagen en een chauffeur met ervaring. Ideaal!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 18:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen