Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen afspenen van moeder.

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Aankomende maand is het dan zover, moeder en veulen gaan uit elkaar. Ze zijn nu 5 maanden samen geweest en moeder begint aardig er onder te leiden waardoor dit ons een verstandig keus leek. Impresionante (veulen) gaat met een vrachtwagen naar de opfok (extra veilig zonder stangen waar hij onderdoor kan) en moeder met de trailer naar haar eigen stal. Nu zit ik met een dilemma...

Wie moet er als eerste weg? Laat ik het veulen nog op de huidige locatie (groot weiland met ander veulen en moeder) staan of laat ik de moeder nog op de huidige locatie staan. Moeder moet na het afspenen veel ruimte krijgen en het liefst dag en nacht vrije beweging. Op haar nieuwe stal staat ze overdag op een zandpaddock waar ze dus niet onbeperkt kan lopen. Vandaar dacht ik, moeder blijft nog even staan. Maar dan denk ik ook weer dat Impresionante wat steun kan halen uit het veulen waarmee ze staan. Maar dit kan hij ook wel weer bij de opfok met de nieuwe paarden vinden.

Ze zijn wel eens uit elkaar geweest en staan ook niet meer 24/7 naast elkaar. De een staat aan de andere kant van het weiland en de ander aan het begin. Maar voor het veulen is er meer paniek dan voor de moeder als ik eventjes ga longeren (10 min).

Ik ben ook bang dat ze de tent afbreken in de trailer/vrachtwagen.

Wie gaat er als eerste weg? Of allebei op dezelfde dag? Wat denken jullie?

Ik hoop dat ik mijzelf goed verwoord heb, omdat dit soms nog wel eens lastig is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 13:51 



 
Profiel   

Ik heb destijds veulen weg gehaald, moeders had het niet door voordat ze in de wei stond. Maar op die leeftijd het veulen van moeder scheiden doe ik niet weer. Huidig veulen probeer ik er gewoon bij te laten staan. Moeder zie je het wel aan dat ze een veulen aan de voet heeft, maar niet dramatisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:11 



 
Profiel   

hahahatsjoe schreef
Ik heb destijds veulen weg gehaald, moeders had het niet door voordat ze in de wei stond. Maar op die leeftijd het veulen van moeder scheiden doe ik niet weer. Huidig veulen probeer ik er gewoon bij te laten staan. Moeder zie je het wel aan dat ze een veulen aan de voet heeft, maar niet dramatisch.


Helaas adviseert de dierenarts dit ook i.v.m gezondheis problemen voor de merrie. Het liefst had ik het ook langer gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:12 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
(veulen) gaat met een vrachtwagen naar de opfok

Met de opfok afspreken wat bij hun het beste uitkomt. De opfok waar ik wel eens kom heeft een paar dagen in het najaar waarop de veulens aangeleverd worden. Die komen dan een paar dagen met 2 of 3 bij elkaar voor ze in de grotere groep gaan.

Als zoiets bij jouw opfok ook het geval is zou ik zeggen op de aanleverdag het veulen naar de opfok en de merrie naar huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:22 



 
Profiel   

Op welke manier lijdt de merrie eronder? 5 Maanden is echt nog erg vroeg. Ook al vinden (te) veel mensen het nog steeds normaal.
Een merrie moet voldoende kunnen eten, hoort met haar veulen in een kudde voor de steun en om afstand te krijgen tot elkaar en dat ze ook naar anderen trekken.
Je kan door ze af en toe apart te houden, met de merrie te gaan werken etc al de melkgift gaan beperken.

Er zijn plekken waar je merrie met veulen naartoe brengt en ze daar afspenen. Meestal halen ze dan de merries uit de kudde die ergens anders op afstand in de wei gaan lopen en blijven de veulens achter met elkaar en een of meer volwassen opvoeders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:27 



 
Profiel   

superpony schreef
Op welke manier lijdt de merrie eronder? 5 Maanden is echt nog erg vroeg. Ook al vinden (te) veel mensen het nog steeds normaal.
Een merrie moet voldoende kunnen eten, hoort met haar veulen in een kudde voor de steun en om afstand te krijgen tot elkaar en dat ze ook naar anderen trekken.
Je kan door ze af en toe apart te houden, met de merrie te gaan werken etc al de melkgift gaan beperken.

Er zijn plekken waar je merrie met veulen naartoe brengt en ze daar afspenen. Meestal halen ze dan de merries uit de kudde die ergens anders op afstand in de wei gaan lopen en blijven de veulens achter met elkaar en een of meer volwassen opvoeders.


Het gezamenlijk afleveren klinkt als iets fijns! Merrie is broodmager en trapt het veulen ook soms weg omdat ze er erg klaar mee is. Wie zou je als eerste weghalen in ons geval?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:36 



 
Profiel   

Is de merrie het reizen gewend en rustig onderweg? Anders zou je kunnen overwegen ze samen op de trailer te zetten, veulen uitladen bij de opfok en de merrie mee terug rijden naar de huidige plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:43 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Is de merrie het reizen gewend en rustig onderweg? Anders zou je kunnen overwegen ze samen op de trailer te zetten, veulen uitladen bij de opfok en de merrie mee terug rijden naar de huidige plek.

Gebeurt inderdaad ook vaak.

By the way, niet vergeten de opfok te vragen welke entingen wel of niet nodig zijn. Vaak heeft een opfok daar een eigen schema voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:48 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Is de merrie het reizen gewend en rustig onderweg? Anders zou je kunnen overwegen ze samen op de trailer te zetten, veulen uitladen bij de opfok en de merrie mee terug rijden naar de huidige plek.


Die is wel vaak onrustig op de trailer. Ik heb nu iemand met een vrachtwagen voor hengsten die ipv stangen, tralies heeft waardoor hij dus niet uit paniek ergens onderdoor kan glippen. Zijn beentjes passen er overigens niet tussen. Voor het veulen zou het dus veiliger zijn om te vervoeren dan voor de merrie als ze beide een beetje in paniek zijn. Merrie gaat namelijk op een normale trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:50 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
MarliesV schreef
Is de merrie het reizen gewend en rustig onderweg? Anders zou je kunnen overwegen ze samen op de trailer te zetten, veulen uitladen bij de opfok en de merrie mee terug rijden naar de huidige plek.

Gebeurt inderdaad ook vaak.

By the way, niet vergeten de opfok te vragen welke entingen wel of niet nodig zijn. Vaak heeft een opfok daar een eigen schema voor.


Ohja slim! Ik zal het even navragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:50 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
superpony schreef
Op welke manier lijdt de merrie eronder? 5 Maanden is echt nog erg vroeg. Ook al vinden (te) veel mensen het nog steeds normaal.
Een merrie moet voldoende kunnen eten, hoort met haar veulen in een kudde voor de steun en om afstand te krijgen tot elkaar en dat ze ook naar anderen trekken.
Je kan door ze af en toe apart te houden, met de merrie te gaan werken etc al de melkgift gaan beperken.

Er zijn plekken waar je merrie met veulen naartoe brengt en ze daar afspenen. Meestal halen ze dan de merries uit de kudde die ergens anders op afstand in de wei gaan lopen en blijven de veulens achter met elkaar en een of meer volwassen opvoeders.


Het gezamenlijk afleveren klinkt als iets fijns! Merrie is broodmager en trapt het veulen ook soms weg omdat ze er erg klaar mee is. Wie zou je als eerste weghalen in ons geval?


Ik zou ook gezamenlijk afleveren en dan veulen met merrie in de nieuwe groep laten wennen. Later merrie weghalen.

Bedenk wel echt goed of je dit wilt. 5 maanden is echt erg vroeg. Een merrie wordt mager omdat ze niet genoeg (extreem calorie rijk!) voer krijgt. Heel veel mensen onderschatten echt dat een zogende merrie een vrij extreme voerbehoefte heeft. Veel hooi is tegenwoordig vrij arm voor sobere paarden.

Het “wegtrappen” van het veulen is op deze leeftijd normaal, dat hoort bij de opvoeding. Het veulen wordt ouder en mag niet meer alles wat een jonger veulen wel mag. Je veulen mist dus een enorm stuk opvoeding als je hem nu afspeent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:51 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Ik zou ook gezamenlijk afleveren en dan veulen met merrie in de nieuwe groep laten wennen. Later merrie weghalen.

Bedenk wel echt goed of je dit wilt. 5 maanden is echt erg vroeg. Een merrie wordt mager omdat ze niet genoeg (extreem calorie rijk!) voer krijgt. Heel veel mensen onderschatten echt dat een zogende merrie een vrij extreme voerbehoefte heeft. Veel hooi is tegenwoordig vrij arm voor sobere paarden.

Het “wegtrappen” van het veulen is op deze leeftijd normaal, dat hoort bij de opvoeding. Het veulen wordt ouder en mag niet meer alles wat een jonger veulen wel mag. Je veulen mist dus een enorm stuk opvoeding als je hem nu afspeent.


Uit advies van de dierenarts hebben wij dit besloten. Ik ben zelf ook geen voorstander van 5 maanden maar het is niet anders. Merrie krijgt 1,5 kilo merriebrok, onbeperkt gras (24/7 weiland) en kuil. Daar zal het niet aan liggen.

Merrie kan helaas niet naar de nieuwe kudde
, omdat het een hengstenkudde is. Ze kan wel inderdaad op de trailer mee naar een nieuwe locatie. En daarna gelijk weer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 14:55 



 
Profiel   

Allemaal bedankt voor de tips! Ik ga ze samen op de vrachtwagen zetten, veulentje afzetten en terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 15:11 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
sanne83 schreef
Ik zou ook gezamenlijk afleveren en dan veulen met merrie in de nieuwe groep laten wennen. Later merrie weghalen.

Bedenk wel echt goed of je dit wilt. 5 maanden is echt erg vroeg. Een merrie wordt mager omdat ze niet genoeg (extreem calorie rijk!) voer krijgt. Heel veel mensen onderschatten echt dat een zogende merrie een vrij extreme voerbehoefte heeft. Veel hooi is tegenwoordig vrij arm voor sobere paarden.

Het “wegtrappen” van het veulen is op deze leeftijd normaal, dat hoort bij de opvoeding. Het veulen wordt ouder en mag niet meer alles wat een jonger veulen wel mag. Je veulen mist dus een enorm stuk opvoeding als je hem nu afspeent.


Uit advies van de dierenarts hebben wij dit besloten. Ik ben zelf ook geen voorstander van 5 maanden maar het is niet anders. Merrie krijgt 1,5 kilo merriebrok, onbeperkt gras (24/7 weiland) en kuil. Daar zal het niet aan liggen.



Misschien niet meer relevant voor de keuze nu, maar het ene gras/kuil/hooi is het andere niet. 24/7 eten kan voor een moddervet paard of een dun paard zorgen, volledig afhankelijk van wat erin zit. Een pavoscan van je hooi of kuil kan duidelijkheid geven.
1,5 kilo merriebrok erbij is niet perse veel. Zeker niet als de merrie mager blijft.

Zogen is qua calorieën meer vergelijkbaar met topsport :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 15:55 



 
Profiel   

sanne83 schreef
1,5 kilo merriebrok erbij is niet perse veel.

Sterker nog, dat is best weinig. Vooral omdat het gras op de meeste plaatsen met deze droogte weinig voor stelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 16:11 



 
Profiel   

YaraMaria schreef
superpony schreef
Op welke manier lijdt de merrie eronder? 5 Maanden is echt nog erg vroeg. Ook al vinden (te) veel mensen het nog steeds normaal.
Een merrie moet voldoende kunnen eten, hoort met haar veulen in een kudde voor de steun en om afstand te krijgen tot elkaar en dat ze ook naar anderen trekken.
Je kan door ze af en toe apart te houden, met de merrie te gaan werken etc al de melkgift gaan beperken.

Er zijn plekken waar je merrie met veulen naartoe brengt en ze daar afspenen. Meestal halen ze dan de merries uit de kudde die ergens anders op afstand in de wei gaan lopen en blijven de veulens achter met elkaar en een of meer volwassen opvoeders.


Het gezamenlijk afleveren klinkt als iets fijns! Merrie is broodmager en trapt het veulen ook soms weg omdat ze er erg klaar mee is. Wie zou je als eerste weghalen in ons geval?


Als je het thuis wilt doen ligt het aan je kudde en hoe de weides zijn ingedeeld. Veiligheid vind ik ook belangrijk.

Als je merrie nu al mager is, zou ik echt beter gaan bijvoeren. En eerlijk? Niet eens jouw schuld, je veearts had je veel beter advies moeten geven op dit punt.

Mijn veulens zijn 3 maand en 3,5maand. Die van 3,5 maand mag ook weleens niet drinken of niet te hard en dan corrigeert de moeder. Ze zal straks steeds vaker he, wegsturen, want zo hoort dat. En ze doen het samen. 1 Merrie met 1 veulen alleen heeft het echt zwaar. In een kudde doen ze dingen samen en krijgt elke merrie ook haar rust en tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 16:19 



 
Profiel   

Als je merrie zo mager is dan zou ik sowieso bij gaan voeren, bijvoorbeeld met speedibeet of iets anders wat erop lijkt.

Verder denk ik dat de volgorde niet al teveel uit gaat maken, onrust zal er sowieso komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 16:19 



 
Profiel   

Als je merrie onrustig is zonder haar veulen, dan deed ik eerst veulen weg en dan merrie.

Is ze rustig zonder haar veulen, dan merrie inladen en meenemen. Later veulen.

Mijn merrie gaat gewoon mee op wedstrijd etc terwijl haar veulen thuis blijft bij de andere merrie's en veulens.. Die boeit dat helemaal niks. Ik laat ze al snel wennen aan zonder elkaar zijn, al is dat maar even poetsen uit zicht, of rijden. Dat helpt zo ontzettend bij het afspenen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 16:24 



 
Profiel   

Heb je een pony of een paard TS?

1,5 kg merriebrok is namelijk ongeveer de hoeveelheid voor een C pony als het gewone merriebrok is. Zelfs meer richting de balancers (waarvan je dus minder hoeft te voeren zit ik met een B pony qua voorschrift al op de 1,2 en later 0,9 kg).
Misschien nu al te laat, maar bij een beetje paard van bijv. 600 kg is het voorschrift toch al wel snel 3 - 4 kg per dag.
Of je dat wel of niet goed vind is weer een andere discussie, maar 1,5 is dus echt vrij weinig voor een paardenmerrie in lactatie.

Wat betreft je vraag, ik zou ze tegelijk verhuizen als het kan, veulen op de vrachtwagen en merrie op de trailer en gaan. Ik hou zelf niet van abrupt spenen, dus ik zou het zelf anders aanpakken (later en geleidelijk). Maar als de dag en manier al vast staan, zou ik te beiden apart opladen en het moment zo kort mogelijk houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 16:27 



 
Profiel   

Mijn pony merrie krijgt al 4 kilo krachtvoer, daarnaast 14 uur in wei met goed gras (wordt veel gesproeid) en onbeperkt voordroog van rijke kwaliteit. 1,5 schep is niet echt veel voor een zogende merrie.

Voor je vraag, samen wegbrengen en het veulen daar achterlaten. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 16:33 



 
Profiel   

Hier overigens pony van 1.44 en 4 kilo muesli (gewogen, dus niet 4 scheppen, dat is minder namelijk) per dag en onbeperkt hooi. En 150 ml olie.

Pony was veel te vet voor de bevalling en nu zijn haar ribben licht zichtbaar bij bewegen. Dus 1.5 kilo brok is niet erg veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 17:22 



 
Profiel   

Jammer dat zowel hier zowel merrie als veulen moeten lijden omdat de merrie te weinig gevoerd wordt........Als de merrie van begin af goed gevoerd was ( en dat is dus geen 1,5 kg brok met kuil!) ws dit niet nodig geweest en had het veulen nog maanden bij de merrie kunnen blijven. Ik snap overigens de DA ook niet; de merrie heeft geen gezondheidsproblemen maar met te weinig eten gaat het niet lang goed. Een zogende merrie moet je voeren voor 2. Is zo jammer dat "leegtrekken" van de merrie vaak wordt aangevoerd om een veulen af te spenen; Kennissen van ons lieten de veulens tot soms wel een jaar bij de merrie en heb daar nog nooit een magere merrie gezien. Maar ja, die voerden wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 18:01 



 
Profiel   

ElCid schreef
Jammer dat zowel hier zowel merrie als veulen moeten lijden omdat de merrie te weinig gevoerd wordt........Als de merrie van begin af goed gevoerd was ( en dat is dus geen 1,5 kg brok met kuil!) ws dit niet nodig geweest en had het veulen nog maanden bij de merrie kunnen blijven. Ik snap overigens de DA ook niet; de merrie heeft geen gezondheidsproblemen maar met te weinig eten gaat het niet lang goed. Een zogende merrie moet je voeren voor 2. Is zo jammer dat "leegtrekken" van de merrie vaak wordt aangevoerd om een veulen af te spenen; Kennissen van ons lieten de veulens tot soms wel een jaar bij de merrie en heb daar nog nooit een magere merrie gezien. Maar ja, die voerden wel!


Dit dus, 99% is een manco in voerbeleid.
Mijn merrie’s alle 3 in topconditie met een veulen ad voet.
Allemaal slechts een ruime kilo merriebrok maar wel een echt goede weide en ‘s nachts hoogwaardig ruwvoer op de weide bijgevoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 19:20 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Misschien niet meer relevant voor de keuze nu, maar het ene gras/kuil/hooi is het andere niet. 24/7 eten kan voor een moddervet paard of een dun paard zorgen, volledig afhankelijk van wat erin zit. Een pavoscan van je hooi of kuil kan duidelijkheid geven.
1,5 kilo merriebrok erbij is niet perse veel. Zeker niet als de merrie mager blijft.

Zogen is qua calorieën meer vergelijkbaar met topsport :D


Kuil is al door een scan geweest. Is goed spul!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 20:47 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Specifiek diegene die bij de vraag blijven. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 20:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen