Veulen afspenen van moeder.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:32

YaraMaria schreef:
We gaan ze binnenkort 's nachts apart van elkaar hebben. Dan staan ze tegenover elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken.



Zou niet mijn voorkeur hebben want zo komt er veel druk op het uier te staan wat erg vervelend is.

De productie gaat wel door ook al haal je ze iedere dag een x aantal uur uit elkaar.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:31

Daan13 schreef:
YaraMaria schreef:
We gaan ze binnenkort 's nachts apart van elkaar hebben. Dan staan ze tegenover elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken.



Zou niet mijn voorkeur hebben want zo komt er veel druk op het uier te staan wat erg vervelend is.

De productie gaat wel door ook al haal je ze iedere dag een x aantal uur uit elkaar.

Met 5 maanden geven ze niet veel melk meer. En door ze uit elkaar te halen neemt de productie nog meer af. Na het spenen de merrie de eerste dagen even geen krachtvoer.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:06

Daan13 schreef:
YaraMaria schreef:
We gaan ze binnenkort 's nachts apart van elkaar hebben. Dan staan ze tegenover elkaar zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken.



Zou niet mijn voorkeur hebben want zo komt er veel druk op het uier te staan wat erg vervelend is.

De productie gaat wel door ook al haal je ze iedere dag een x aantal uur uit elkaar.


Dit klinkt niet als een advies van iemand die verstand heeft van lactatie :').
De melkproductie loopt weldegelijk terug, eerste dag vol, tweede dag minder, derde nog minder.
Daarnaast word de meeste melk geproduceerd tijdens het drinken en niet alvorens het drinken.
Dus als je melkgift wil afbouwen dan is het juist aan te raden om steeds langer tussen de drinkmomenten te laten.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:46

Er zal vast wel een lactatie opleiding zijn maar dan heb ik die niet gevolgd.

Even een stukje van de website van efo;
. De melkproductie
Er wordt wel gedacht dat geleidelijk spenen ervoor zorgt dat de merrie minder melk gaat geven. Dat klopt niet, er komt alleen wat meer druk op de uier te staan als het veulen er niet is om te drinken.


_-----------


Stel je haalt ze voor de nacht uit elkaar en ze gaan hinniken of onrustig worden dan schiet het uier vol wat niet in het voordeel van de merrie/ts is.

En ja, je hebt gelijk als je ze meerdere keren uit elkaar haalt dat dan geleidelijk aan de productie minder wordt maar dat is nu niet in het geval van de ts,er wordt wel eens gelongeerd ( 10min) maar dat zet geen zoden aan de dijk.

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:44

YaraMaria schreef:
hahahatsjoe schreef:
Ik heb destijds veulen weg gehaald, moeders had het niet door voordat ze in de wei stond. Maar op die leeftijd het veulen van moeder scheiden doe ik niet weer. Huidig veulen probeer ik er gewoon bij te laten staan. Moeder zie je het wel aan dat ze een veulen aan de voet heeft, maar niet dramatisch.


Helaas adviseert de dierenarts dit ook i.v.m gezondheis problemen voor de merrie. Het liefst had ik het ook langer gezien.


Ja dan moet het, je hebt dan geen keus.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:47

superpony schreef:
kiki1976 schreef:
Superpony er bestaan ook merries die echt alles doorgeven aan hun veulen en zelf echt wel mager worden. Daar is echt niet tegenaan te voeren.
En ja ik had eerder ook jouw mening, moet beter gevoerd worden met een veulen aan de voet. Nou bij die merrie moest ik toch echt mijn mening bijstellen toen ze wederom een veulen kreeg.
En betreft kuil, vele noemen voordroog kuil.


Ik heb het nog nooit meegemaakt bij mensen die het vanaf de basis goed aanpakken dat merries mager werden.
Bij een klant in pension meegemaakt en die kreeg te weinig ruwvoer, had stress van het vele op stal staan en kreeg kilo's merriebrok.


Maar dat jij het niet hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het nooit voorkomt.
Merrie met veulen onbeperkt ruwvoer, overdag hele dag op de weide.
3x daags merrie brok ( 2.5 kg over 3 porties verdeeld, koudbloed van 1.50).
Luzerne paar flinke handen per keer bij de merriebrok, lijnzaadolie.
Veulen vanaf 6 weken veulenbrok.
Als extra wilgentakken, kruiden en slobber.
Merrie viel enkel alleen maar af en veulen groeide als kool.
En dat terwijl ze normaliter enkel op een vitamine/mineralen brok stond en afgepast hooi omdat ze anders altijd te dik stond.

Getty_Maan

Berichten: 2591
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:40

Ik heb destijds mijn jonkie (was wel al een paar weken bij de moeder weg), vervoerd in een 2-paards trailer met een lieve merrie ernaast.

Dit was niet haar moeder, maar dit gaf mij de rust dat ze steun had en niet alleen vervoerd hoefde te worden.

Doe waar jij je goed bij voelt.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:38

Daan13 schreef:
Er zal vast wel een lactatie opleiding zijn maar dan heb ik die niet gevolgd.

Even een stukje van de website van efo;
. De melkproductie
Er wordt wel gedacht dat geleidelijk spenen ervoor zorgt dat de merrie minder melk gaat geven. Dat klopt niet, er komt alleen wat meer druk op de uier te staan als het veulen er niet is om te drinken.


_-----------


Stel je haalt ze voor de nacht uit elkaar en ze gaan hinniken of onrustig worden dan schiet het uier vol wat niet in het voordeel van de merrie/ts is.

En ja, je hebt gelijk als je ze meerdere keren uit elkaar haalt dat dan geleidelijk aan de productie minder wordt maar dat is nu niet in het geval van de ts,er wordt wel eens gelongeerd ( 10min) maar dat zet geen zoden aan de dijk.


Ik spreek ook niet over 10 minuten maar over geleidelijk spenen.
Ze even scheiden maakt nog geen spenen.

Waar heb je dat stukje vandaan? Want het klopt niet.