Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

veulenveiling, tips en tricks

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

wie kan mij wijzer maken wat betreft het veilen van een veulen?
Welke veiling is de beste voor dressuurveulens?
Hoe bereid je je veulen voor?

Ik kan maar weinig info vinden van ervaringsdeskundigen.
Wie heeft tips en tricks?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 11:15 



 
Profiel   

Als het niet goed staat, wil een mod mijn bericht dan aub verplaatsen? Dank alvast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 13:25 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Kraamstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 17:08 



 
Profiel   

De betere veilingen hebben hun collecties al rond en een aanzienlijk deel heeft de veiling al gehad.
Als je nu nog iets wil zit je vast een de KWPN online veilingen en ik zag dat aanmelden nog mogelijk is voor de veiling in Exloo op 15-10 (via stal brouwer). Dat is meestal een van de laatste veilingen van het jaar.

Veilingveulens moeten nog bij de moeder lopen ten tijde van de veiling (tenzij anders vermeld in de voorwaarden) en er wordt verwacht dat ze iig schoon en gevlochten worden aangeboden.
Veel mensen houden de veilingveulens 's nachts binnen en ze worden nog best vaak uit het veulenhaar geschoren voor de foto's/video's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 17:41 



 
Profiel   

gomir schreef
De betere veilingen hebben hun collecties al rond en een aanzienlijk deel heeft de veiling al gehad.
Als je nu nog iets wil zit je vast een de KWPN online veilingen en ik zag dat aanmelden nog mogelijk is voor de veiling in Exloo op 15-10 (via stal brouwer). Dat is meestal een van de laatste veilingen van het jaar.

Veilingveulens moeten nog bij de moeder lopen ten tijde van de veiling (tenzij anders vermeld in de voorwaarden) en er wordt verwacht dat ze iig schoon en gevlochten worden aangeboden.
Veel mensen houden de veilingveulens 's nachts binnen en ze worden nog best vaak uit het veulenhaar geschoren voor de foto's/video's.

Dank voor je reactie.
De meeste veulenveilingen zijn al geweest inderdaad, mijn veulen ga ik nu ook niet verkopen via een veiling.

Volgend jaar verwachten we 3 veulens als alles goed is. Misschien kunnen en willen wij die op een veiling verkopen. Daarom vraag ik nu alvast tips over hoe je een veulen kan voorbereiden voor een veiling. En wat je dus kan doen om het veulen er zo goed en voordelig mogelijk voor te laten staan.
Moet je oefenen op andere locaties of juist niet?
Laten kennismaken met allemaal objecten of juist niet?
Ze leren om rondge'jaagd' te worden of juist niet?
Scheren wordt inderdaad gedaan, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben. Zou er een andere mogelijkheid zijn om ze wat te helpen met het verliezen van het veulenhaar?
Vitamines? Flink poetsen :-) ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 17:58 



 
Profiel   

Zelf alleen ervaring met Borculo, daarvoor moet je veulen uitgenodigd worden na bezichtiging, het is dus niet zomaar gezegd dat je daar alle drie je veulens naartoe kunt brengen.

Voor je naar Borculo mag moet er eerst een gezondheidsverklaring komen van een veearts (dat was hier algemene gezondheidscheck en stap en draf aan een touwtje)

Daarna komt de fotodag, dat is meteen ook al oefenen op vreemd terrein. Was goede begeleiding bij, het voorstellen gebeurt door voorbrengers van daar.

Dan de dag zelf, wij hadden niet meer geoefend dan zorgen dat hij netjes aan een touw kon lopen. Op het terrein krijg je een box waar ze in kunnen, zelf hoef je ze alleen naar de ring te brengen en na afloop halster je het veulen weer in een vangkooitje en ga je terug naar de box. In de ring wordt alles begeleid door mensen van daar.

Er was een minimum leeftijd voor afspenen (5 mnd? weet ik niet meer zeker), als je veulen jonger was moest je het weer mee naar huis nemen en thuis houden tot het die leeftijd had bereikt.

Tijdens vervoer van en naar de veiling was je veulen zover ik me herinner zelfs verzekerd door de veiling. Ik vond het toen heel prettig geregeld allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 11:23 



 
Profiel   

Nicole288 schreef
Zelf alleen ervaring met Borculo, daarvoor moet je veulen uitgenodigd worden na bezichtiging, het is dus niet zomaar gezegd dat je daar alle drie je veulens naartoe kunt brengen.

Voor je naar Borculo mag moet er eerst een gezondheidsverklaring komen van een veearts (dat was hier algemene gezondheidscheck en stap en draf aan een touwtje)

Daarna komt de fotodag, dat is meteen ook al oefenen op vreemd terrein. Was goede begeleiding bij, het voorstellen gebeurt door voorbrengers van daar.

Dan de dag zelf, wij hadden niet meer geoefend dan zorgen dat hij netjes aan een touw kon lopen. Op het terrein krijg je een box waar ze in kunnen, zelf hoef je ze alleen naar de ring te brengen en na afloop halster je het veulen weer in een vangkooitje en ga je terug naar de box. In de ring wordt alles begeleid door mensen van daar.

Er was een minimum leeftijd voor afspenen (5 mnd? weet ik niet meer zeker), als je veulen jonger was moest je het weer mee naar huis nemen en thuis houden tot het die leeftijd had bereikt.

Tijdens vervoer van en naar de veiling was je veulen zover ik me herinner zelfs verzekerd door de veiling. Ik vond het toen heel prettig geregeld allemaal.


Dank, maar dit wist ik inderdaad allemaal al. Minimum leeftijd is soms 4,5 maanden.

Het gaat mij echt om het voorbereiden voor de eigenlijke veiling (en ook de foto- en filmdag).
Zodat ze zich zo goed mogelijk presenteren en de potentiƫle koper hun kwaliteit laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 11:27 



 
Profiel   

Qua voeding kun je niet zoveel, want ze moeten het toch vooral van de moedermelk hebben.
En veel poetsen zou ik niet doen als ze buiten lopen, want dan verliest de veulenvacht zijn beschermende functie bij koud/nat weer.

Ik zou verder niet teveel oefenen, want ze komen tijdens de fotodag (en soms ook al met de selectie) ook al even van huis en een beetje bluf is tijdens de veiling meestal alleen maar mooi meegenomen ;)

Veiling MiddenNederland en Dronten zijn volgens mij voor de dressuur ook wel goed, Starsale heeft vaak ook wel aardige prijzen. En Prinsjesdag is natuurlijk een hele goede veiling, maar dan moet je wel echt een apart veulen hebben en uit hele goede moederlijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 12:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen