Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Graag advies gewenst bij keuze veulen!

 
Profiel   

Ik heb een enorm dilemma en hoop op wat advies :)

Ik kan maar niet besluiten voor welk veulen ik moet gaan.
* ze hebben allebei dezelfde vader.
* komen van dezelfde fokker.
* 2 maandjes leeftijd verschil van dit jaar 2022.
* zelfde vraagprijs ook.
Een hengstje en een merrie.

Mijn selectiewijze is : karakter, beweging, mooiheid ( ik wil graag verliefd zijn )

Ik was op slag verliefd op het hengstje, zo mooi en leuk vond ik hem! Uit tig veulens sprong hij eruit. En ik dacht dit is hem maar wilde toch nog even verder kijken.
Er was een merrietje die mij de hele tijd volgde en maar aandacht wou maar niet super knap was ofzo.

Toen besloot ik na alle veulentjes te hebben geobserveerd dat ik graag deze twee wil zien bewegen apart van elkaar en niet in de groep.

Ohja belangrijk punt is: ik ben een dressuurruiter en mijn hoogste niveau is zz licht. Graag wens ik ooit hoger te rijden in de dressuur.

Conclusie: merrieveulen liet zich echt zien! Goed achterbeen, mooie schwung. Door haar mooie beweging stond ik versteld.
Het hengstje daarentegen had 3 normale goede ( niet bijzondere gangen) hij is btw 2 maanden ouder. Hij liet wel ff een heel mooi momentje ziet waar ie wel een paar pasjes verruimde. ( dus de potentie is er ..??)

Ok dus toen vond ik het nog lastiger kiezen: ga ik voor potentie of ga ik voor de verliefdheid ( hengstje ) ..??

Na veel wikken en wegen: merrie misschien toch verstandiger ivm stel dat ze wat krijgt kan ik er altijd nog ooit een veulentje uit halen ( ik heb in t verleden nogal pech gehad met paarden , artrose, kreupelheid, scheve rugwervel ed) Maar aan de andere kant denk ik, ik moet geen keuze maken uit angst voor iets wat misschien zou kunnen gebeuren toch..?!? En is het niet verstandig om te luisteren naar mijn gevoel : ik was toch direct verliefd op het hengstje with no reason at all..

Ok toen besloot ik het over te laten aan het universum , de ✨✨of hoe je het ook noemt. Ik besloot nog eens te gaan kijken en het paard mij te laten kiezen!

Dus ik liep op de wei met 20 andere paarden met veulens en ging ze nog eens goed bekijken. Nou ze kwamen helemaal niet naar mij toe.. totdat ik ong op 30 meter afstand naar een ander veulentje asn t kijken was en ineens kriebelde / zachtjes beet er iemand in mijn bil en ik draaide mij om en het merrietje stond achter mij zonder haar moeder want die stond gewoon verderop nog te grazen. Enkele minuten later kwam het hengstje ineens uit de groep alleen naar mij toe gelopen, tjaa en toen stonden ze allebei voor mij uit de groep van 20 veulens.. nouu toen wist ik het helemaal niet meer :(

Universe please give me a sign!
Ik begon weg te lopen en het hengstje ging al gauw terug naar de groep maar het merrietje niet ze bleef mij maar volgen , week niet van mijn zijde , ik liep helemaal naar voren toe want wilde het mannetje nog eens bekijken > maar t hengstje liep steeds weg van mij.. ik kon m niet meer aaien ed. terwijl het merrietje naast mijn zijde bleef..

Ok misschien is dit allemaal heel spiritueel maar daarom hoor ik graag jullie meningen!

Btw: de fokker gaf aan dat het merrietje meer aan de hand geweest is en drm wat mensgerichter is. Maar t aparte is: ze liep mij achterna en niet de fokker.

De naam vd hengst en fokker laat ik even buitenwegen ivm privacy. Helaas is het voor mij niet mogelijk om beiden te kopen en ik zoek echt een paard for the rest off my life vandaar dat het mij ook zo zwaar valt deze keuze.

Some advise please ! Haha
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:05 



 
Profiel   

Merrie, ivm misschien fokken, geen gedoe met evt castreren, betere beweging en je praat er positiever over dan over de hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:10 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Merrie, ivm misschien fokken, geen gedoe met evt castreren, betere beweging en je praat er positiever over dan over de hengst


Dank je Lynn! Dus de verliefdheid aan de kant zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:13 



 
Profiel   

Het merrietje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:14 



 
Profiel   

Mira2022 schreef
Lynn_Nikita schreef
Merrie, ivm misschien fokken, geen gedoe met evt castreren, betere beweging en je praat er positiever over dan over de hengst


Dank je Lynn! Dus de verliefdheid aan de kant zetten?


Je hebt twijfel dus 100% verkocht ben he niet. En minder mooie veulens groeien vaak nog uit naar prachtige paarden.
Je was verliefd maar had de merrie en haar karakter toen nog niet gezien.
Er is meer nodig dan knappe looks om een klik te hebben


Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-09-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:15 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Het merrietje.


Mag ik vragen waarom? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:16 



 
Profiel   

Ik zou ook voor de merrie gaan. Jullie lijken nu al een klik te hebben, en als ze echt beter beweegt als de hengst is dat voor het zelfde geld ook nog financieel aantrekkelijker. Meer potentie en eventueel later zelf ook nog mee kunnen fokken. Lijkt mij de verstandigste keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:16 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor de merrie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:17 



 
Profiel   

Mayasfrenk schreef
Ik zou ook voor de merrie gaan. Jullie lijken nu al een klik te hebben, en als ze echt beter beweegt als de hengst is dat voor het zelfde geld ook nog financieel aantrekkelijker. Meer potentie en eventueel later zelf ook nog mee kunnen fokken. Lijkt mij de verstandigste keuze.


Dank je! Fijn dit te horen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:18 



 
Profiel   

Dennenboom schreef
Ik zou gaan voor de merrie :j


Dank je! Welk argument heb je voor deze keuze? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:19 



 
Profiel   

Mira2022 schreef
Suzanne F. schreef
Het merrietje.


Mag ik vragen waarom? ;)


Dezelfde redenen als de anderen zeggen. Kan beter bewegen, komt naar je toe en je hebt geen gedoe en risico met castreren. Je kan later eventueel nog een veulentje fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:22 



 
Profiel   

Fokken met een merrie die een kwaal heeft is eigenlijk zieke genen door geven .
Die hengst was je eerste gevoels keus.Om te presteren heb je geen lief merrietje nodig maar een sterk karakter paard met stabiele gangen.
Of kijk eerst bij wat andere veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:22 



 
Profiel   

office schreef
Fokken met een merrie die een kwaal heeft is eigenlijk zieke genen door geven .
Die hengst was je eerste gevoels keus.Om te presteren heb je geen lief merrietje nodig maar een sterk karakter paard met stabiele gangen.
Of kijk eerst bij wat andere veulens.


Thx Office> dat is idd een hele andere kijk erop! Zo had ik het nog niet bekeken! Dus idd mocht ze iets krijgen dan is fokken helemaal niet aan de orde, hmmm daar zeg je wat. En mijn eerste gevoel en verliefdheid is idd nog steeds bij het hengstje..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:28 



 
Profiel   

Allebeide :+ .
Dan kunnen ze samen opgroeien en heb je tijd om je keuze te maken.

Spoiler:
Ik zou voor de klik gaan, maar het leven biedt geen garanties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:29 



 
Profiel   

senna21 schreef
Allebeide :+ .
Dan kunnen ze samen opgroeien en heb je tijd om je keuze te maken.


Jaa dat wil ik ook heel gráág maar kleine paardjes worden ook groot en ze vallen in de hogere prijsklasse nu dus financieel gezien komt dat niet heel goed uit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:31 



 
Profiel   

De merrie. Zij heeft jou al uitgekozen :-)

Ze komt naar je toe en blijft bij je. Als je een paard zoekt 'voor het leven' of in elk geval om samen mee op avontuur te gaan en te groeien, dan lijkt me die klik vooral heel belangrijk, maar wel van beide kanten.

Dat fokken is leuk als bijkomstigheid, maar daar zou ik het niet voor doen of laten. Ik zou echt op karakter / klik kiezen en potentie. Maar met dezelfde vader zou ik verwachten dat ze beide die potentie wel hebben, anders ga je daar niet kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:36 



 
Profiel   

Merrietje, je wilt immers in de dressuur verder gaan en ze heeft hele mooie bewegingen.
De verliefdheid komt vanzelf, vind je het niet lief dan dat ze zo aan je knabbelt? Ik zou echt voor haar gaan. zit je ook niet met castratie en mocht er iets gebeuren dan kan je altijd nog een veulentje fokken.

Ik ben nu wel heel benieuwd, heb je geen fotos :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:36 



 
Profiel   

Ik zou voor het hengstje gaan. Als je daar nog steeds over twijfelt nadat het merrietje zo duidelijk naar je was, dan ligt je hart gewoon bij het hengstje. Een ruin vind ik voor de hogere sport wat prettiger, vaak wat evenwichtiger dan een merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:39 



 
Profiel   

Mira2022 schreef
Dennenboom schreef
Ik zou gaan voor de merrie :j


Dank je! Welk argument heb je voor deze keuze? ;)


Omdat je aangeeft graag hoger in de dressuur wilt komen en zij betere bewegingen heeft. En mocht er iets gebeuren kan ze misschien als fokmerrie of draagmoeder (mocht je dit al willen) ingezet worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:39 



 
Profiel   

De merrie achtervolgt je maar heeft de loods niet?

Iets met lelijke eendjes worden de mooiste zwanen.

Je bent verliefd op het uiterlijk van het hengstje maar de merrie heeft zoveel meer als ik het goed lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:49 



 
Profiel   

De merrie! Omdat ze jou al heeft uitgekozen.
Heeft de kat hier ook gedaan, en wij hebben vanaf dag 1 een mega sterke band.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 21:50 



 
Profiel   

Ik zou voor de merrie gaan. Want juist in de hoge sport is een klik zo belangrijk. Als de merrie goed beweegt voor jou kiest en dan natuurlijk hopelijk straks vol voor je wil gaan. Dan ben je in mijn ogen een gouden combinatie. <3 en daarbij kun je bij een wisseling van gedachten of gebeurtenissen of omdat je ooit toch een 2e paard wil. Zelfs nog een leuk veulen proberen te fokken.

Maar we kunnen zeggen wat we willen. Als jou hart bij het hengste ligt…

Ben benieuwd wat je gaat doen! Laat je het ons nog weten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 22:05 



 
Profiel   

Ik zou ook voor de merrie gaan.
Maar als je stiekem teleurgesteld bent dat iedereen merrie zegt dan zou ik voor de hengst gaan :P want dan wil je die eigenlijk liever.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 22:10 



 
Profiel   

21 jaar geleden stond ik bij een veulen te kijken, het eerste wat ik toen zei was: “dat is hem niet”.
Ik had namelijk al een ander jong en beleerd paard in mijn hoofd dat nogal indruk op me gemaakt had en daar leek hij in de verste verte niet op (op het moment dat ik naar het veulen ging kijken had ik in mijn hart en hoofd dus ook misschien wel niet genoeg ruimte om het veulen écht goed te kunnen zien).
Het veulen was wel de verstandigste keuze en ben na wat twijfelen dus toch voor hem gegaan. We zijn nu 21 hele mooie jaren samen verder en heb vanaf dat hij bij me is geen dag spijt gehad. Ik kan niet blijer zijn dat ik uiteindelijk tóch voor hem gegaan ben, ik kan me geen fijner en leuker paard voorstellen!

Het is natuurlijk voor iedereen anders, dus ik kan je niet vertellen wat je het beste kunt doen. Het verhaal van de merrie vind ik echt super schattig (daar zou ik dan weer heel gevoelig voor zijn), maar ik kan me je gevoel bij de hengst ook voorstellen. Wat je ook kiest, vertrouw er maar op dat dat voor jou de juiste keuze is. Het antwoord komt vanzelf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 22:17 



 
Profiel   

office schreef
Fokken met een merrie die een kwaal heeft is eigenlijk zieke genen door geven .
Die hengst was je eerste gevoels keus.Om te presteren heb je geen lief merrietje nodig maar een sterk karakter paard met stabiele gangen.
Of kijk eerst bij wat andere veulens.


Er kan meer gebeuren dan een erfelijk belaste aandoening. De meeste lopen iets op ipv een erfelijke afwijking te hebben.

Ik zou zeker voor de merrie gaan.
Omdat die jou het meeste raakt.
Knap is leuk maar daar kan je niet het fijnste mee rijden!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-22 22:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen