Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Graag advies gewenst bij keuze veulen!

 
Profiel   

Mira2022 schreef
GJ9 schreef
Ik zou voor degene gaan met de meeste sport in de (directe) moederlijn.


Dank je! De merrie heeft iets beter bloed in de moederlijn. Hengstje ook maar meer springbloed erachter.


In welke richting ze presteren, maakt niet uit
Maar de moeder lijn laat wel zien vaak of het paarden zijn die willen werken
Heb je eventueel (mag ook via PB) de afstamming? Dan kijk ik even in de database
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 08:08 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Ik zou ook voor de merrie gaan. Zij klinkt alles wat je zoekt en lijkt jou ook leuk te vinden.

Mijn draver ben ik eerst naar gaan kijken, hij was niet de allermooiste toen, onbeleerd terwijl ik misschien beter voor een beleerd paard moest gaan. Hij leek ook erg afzijdig, maar het feit dat hij ineens achter me stond en in mijn hals en haren kriebelde heeft me doen beslissen dat ik voor hem ging. (had nog andere paarden op mijn lijst staan)
We hebben een fijne band, hij komt direct naar me toe in de wei, en het zadelmak maken was poepsimpel met los teugeltje te rijden. Ook op buitenrit met losse teugel te rijden. Zo'n fijn paard zocht ik, maar bij eerste blik op hem dacht ik niet dat hij het zou zijn. Ik ben er zeker van dat ik nu mijn once in a lifetime Paard Heb gevonden met hem.

Dus ik zeg, als ik jou was zou ik voor de merrie gaan.


Heel mooi verhaal! Dat is idd ook wat waard als het zadelmak maken fijn gaat. Karakter vind ik echt het belangrijkste. De fokker heeft de hengst ook zelf en hij had echt een top karakter, ben in de stal bij m geweest ed dus vandaar ook het besluit voor een nakomeling van hem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 08:10 



 
Profiel   

rocymax schreef
Merrietje, je wilt immers in de dressuur verder gaan en ze heeft hele mooie bewegingen.
De verliefdheid komt vanzelf, vind je het niet lief dan dat ze zo aan je knabbelt? Ik zou echt voor haar gaan. zit je ook niet met castratie en mocht er iets gebeuren dan kan je altijd nog een veulentje fokken.

Ik ben nu wel heel benieuwd, heb je geen fotos :P


Jazeker ik vond het superr lief dat ze zoveel aandacht wilde en maar bleef kroelen vandaar dat ik ook besloot haar te laten bewegen. Ik stuur je wel een foto in pb ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 08:17 



 
Profiel   

Wat zegt de fokker erover? Die kent beide veulens en ouders het beste? Ik wil niet onaardig klinken, maar ‘het veulen heeft jou uitgezocht’ geloof ik niet zo in. Stuur iemand anders de kudde in, grote kans dat het merrietje daar ook op afgaat puur uit nieuwsgierigheid.
Door zo te denken dacht ik dat onze pup ook voorbestemd was. Achteraf bleek daar een andere verklaring voor te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 08:27 



 
Profiel   

Op basis van potentie zeg ik merrie.
Maar wat ik van jou lees blijft het hengstje in je hoofd spoken. Vind je hem knap. En tsja, jij moet er straks elke dag naar kijken en mee omgaan. Correcte gangen zijn toch goed genoeg?
Ik denk dat het hengstje in je hoofd blijft spoken als je het merrietje kiest, dus ik zou voor het hengstje gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 08:38 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Kraamstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 11:48 



 
Profiel   

Lastige keus dit.
Bij mij werkt het altijd zo...bij twijfel niet doen
Laat het even een paar dagen rusten en ga voor een 2e keer kijken.

Hoe meer meningen van anderen, hoe lastiger het word
Dit is echt een keus die je vanuit je eigen gevoel moet maken, een foute keus is er niet in deze

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 12:29 



 
Profiel   

Ze is al een tweede keer gaan kijken en daar was weer die klik met het merrietje.
Ik snap het dilemma. Gevoelsmatig zou ik ook zeggen: kies de merrie. Zeker gezien de afstamming en het dressuurbloed van de moeder. Je geeft zelf aan dat je de dressuur in wil.
Ik ben echter zelf geen merriemens, dus dat spreekt dan weer voor het hengstje.
Sterkte met kiezen en volg je hart, want dan klopt alles! So they say.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 12:40 



 
Profiel   

Ik zou gaan voor de merrie. Beter nog: allebei meenemen. :+

Edit: merrie vanwege geen risico castratie, mogelijkheid fokken, de potentie die je erin zag, net iets gunstiger op papier en doorslaggevend dat ze zo mensgericht is en graag bij je is.

Ik ben zelf eens helemaal verliefd geweest op de looks van een trainingspaard. Nog nooit zo'n knap paard gezien. En ik bleek er de minste klik mee te hebben van alle paarden die ik ooit heb meegemaakt... :7 Onder het zadel was het ook helemaal niet zo'n knap paard als los/op stand. Dat kan enorm verschillen. Met die ervaring in mijn achterhoofd zou mijn keuze in jouw situatie op de merrie vallen.


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 12-09-22 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 13:00 



 
Profiel   

De hengst. Hier was je meteen verliefd op. Als je een paard voor jezelf koopt mag je dat lekker op gevoel doen. Niemand kan in de toekomst kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 13:10 



 
Profiel   

Biks2 schreef
Er is denk ik geen goede en foute keuze. Misschien kun je nog een extra keer gaan kijken?

Mijn gevoel zegt nu de merrie trouwens.

Je kunt ook nog kijken naar de moeder paarden. Net zo belangrijk als de hengst en een stukje ‘opvoeding’ speelt ook mee met het karakter van het veulen!



Dit wou ik ook toevoegen.
Je zegt beiden hebben dezelfde vader, maar hoe zit het met de moeders/moederlijn?
Dat geeft veel meer inzicht en zegt vaak meer dan de vader vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 13:17 



 
Profiel   

Ik zou voor de merrie gaan. Zoals je haar omschrijft klinkt zij op alle vlakken veel interessanter dan het hengstveulen.
Heb je naar de moeders van de veulens gekeken? Welke sprak je daarvan meer aan? Uiterlijk, karakter, als ze ohz zijn kon de fokker je daarover iets vertellen hoe de moeders zijn?

Ik heb er echt van gebaald dat mijn ruin een ruin was toen hij in gezondheid niet goed ging, iedereen om mij heen een veulen fokte en ik dolgraag een 2.0 van hem had gewild. Daarom heb ik nu ook een merrieveulen gekocht en expres geen hengstveulens bekeken want die vond ik allemaal mooier dan de merries :Y) . Hengstveulens hebben een stoerdere uitstraling dan merrieveulens. Is dat wat je aansprak of had hij iets anders waardoor je hem mooier vind?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 13:27 



 
Profiel   

en ze gaan nog zo veranderen, beweging dat blijft wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 13:34 



 
Profiel   

Als je voor de hogere sport gaat dan moet je het hengstje nemen. Het is niet voor niets dat er maar heel weinig merrie’s in de hoge sport lopen. Bekken kantelen is een probleem en hengstigheid helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 13:38 



 
Profiel   

Ik zou ook voor het hengstje gaan. Je was verliefd op hem en hij blijft in je hoofd. Ook hoeven ze in mijn ogen niet spectaculair te lopen voor de hogere sport, als het maar correct is. Natuurlijk kom je er niet met vlakke gangen maar het hoeft ook geen nieuwe totilas te zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 14:03 



 
Profiel   

NoekAa_ schreef
De hengst. Hier was je meteen verliefd op. Als je een paard voor jezelf koopt mag je dat lekker op gevoel doen. Niemand kan in de toekomst kijken.


Vind ik ook!
Je had gelijk een wauw ervaring met de hengst.
De merrie is meer in handen geweest wat de volgzaamheid kan verklaren. Het is ook maar een momentopname.

De beste test is denk ik: van welke van de 2 zou je het meest spijt hebben die te hebben laten staan, als je die over enkele jaren op concour tegenkomt onder een andere ruiter/eigenaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 15:28 



 
Profiel   

Ik zou ook voor het hengstje gaan. Mijn zelf gefokte veulentje is ook heel veel in handen en is bij mij nog even wat gekker dan bij de gemiddelde mens, maar ook die komt op nieuwe mensen afgelopen en is nieuwschierig aangelegd dus op dat ‘veulen kiest jou uit’ gedeelte zou ik me niet echt vastpinnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 15:32 



 
Profiel   

Ik ben geen hengstenmens dus ik zou altijd een merrie kiezen :=

Daar niet naar kijkend en als ik jou hoor praat je wel positief over de merrie. Goede beweging, betere merrielijn. Je hebt dan inderdaad geen risico wat je wel zou hebben met castreren en je zou er altijd nog mee kunnen fokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 16:31 



 
Profiel   

Overduidelijk de merrie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-22 18:11 



 
Profiel   

Ik zou even andersom proberen te denken.
Hoe voel je je als je de merrie niet mag nemen?
Hoe voel je je als je de hengst niet mag nemen?

Bij welke keuze krijg je het grootste rotgevoel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 15:02 



 
Profiel   

Ik snap de argumenten niet als "je hebt geen risico's van de castratie".. Dit is een standaard ingreep. En natuurlijk kan er iets mis gaan, maar het is niet zo dat een merrie geen geslachts-gebonden problemen kan krijgen. :+ Noem er eens een.. Ehh.. hengstigheid? En hoe vaak hoor je geen merries met cystes op de eierstokken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 15:05 



 
Profiel   

Het Universum heeft het merrieveulen jou al laten kiezen ;)

Je was helemaal verliefd op het hengstje, maar het Universum heeft je iets anders laten zien wat bijzonder de moeite waard is. En dat is niet voor niets. Zij wist van jouw dromen.
Je keuze is eigenlijk al gemaakt <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 15:15 



 
Profiel   

Ben benieuwd of je hoofd of je hart gaat winnen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 15:23 



 
Profiel   

Captain schreef
Ik snap de argumenten niet als "je hebt geen risico's van de castratie".. Dit is een standaard ingreep. En natuurlijk kan er iets mis gaan, maar het is niet zo dat een merrie geen geslachts-gebonden problemen kan krijgen. :+ Noem er eens een.. Ehh.. hengstigheid? En hoe vaak hoor je geen merries met cystes op de eierstokken?


Het is slechts een klein voordeel, maar wel een voordeel. In een lijst met plussen en minnen staat het erbij. Het is aan jezelf hoe zwaar het nadeel of voordeel weegt.

Als je geen hengst wil houden, is die castratie onvermijdelijk. Dus 100% zekerheid op die ingreep, waarbij je gegarandeerd kosten hebt en een zeker risico lookt. Cystes en dergelijke kunnen ontstaan, maar dan moet je pech hebben.

Ik heb beide gevallen (geslachtsgerelateerde problemen: tumor eierstok & schade bij/na castratie) één keer meegemaakt met eigen merrie en eigen hengst/ruin. De ruin was al afgekeurd voordat hij 2 was en de merrie kreeg het pas na haar carrière.

We proberen allemaal andere inzichten en argumenten aan te dragen om een keuze misschien gemakkelijker te maken, maar er is geen goede of foute keuze. Ik denk ook niet dat een klein argument de TS een totaal andere keuze laat maken. Blijft het hengstveulen favoriet, kies dan vooral het hengstveulen. Wilde je aanvankelijk voor de looks gaan, maar steelt het merrieveulen de show én je hart, neem dan de merrie. Ik ben alleen maar blij dat ik niet voor de keuze sta. Ik ging aan de hand van deze info en met mijn ervaring en instelling waarschijnlijk voor de merrie, maar dat is zo vanaf het beeldscherm. Zonder gevoel. En met mijn eigen ervaring en argumenten. Was ik de TS, dan zou ik er ook echt niet uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 19:54 



 
Profiel   

Het is al enige tijd stil hier. Ben erg benieuwd naar welk veulen de keuze is gegaan! :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 12:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen