Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Voeding en supplementen voor drachtige merries?

 
Profiel   

Cioccolato schreef
Ik geef altijd merriebrok van Havens. Zo'n 3 maanden van te voren. Opbouwend. Piek ligt als t veulen er net is, meerdere porties per dag en dat bouw ik af op oog wat merrie en veulen nodig zijn. Daarnaast zo snel mogelijk veulenbrokjes


Was altijd (in mijn ogen) een prima product, alleen zijn zij het afgelopen jaar omhoog gegaan in zetmelen (inmiddels ongeveer 1/3), waardoor ik op andere producten over ben gegaan (in dit geval Vitalbix).


Daphara schreef
Bevat elke merrie brok dat genoeg om tekorten/ behoefte op te vangen of is het nodig supplementen te geven?

Zoals een bevriend fokker zegt, als er tekorten zijn zal de merrie zelf inleveren om voldoende aan het veulen te geven, maar op een gegeven moment is de voorraad op. Voorkomen is beter dan genezen, ook als je naar de gezondheid op langere termijn van de merrie wil sturen.

Ik kan anders dan de link hierboven nog maar weinig (wetenschappelijke) informatie vinden over behoeften van drachtige en zogende merries. Vandaar ook mijn interesse hoe anderen hierna kijken en of voeding van een drachtige merrie iets is waar men zich heel bewust mee bezig houdt.


In de basis heeft een (goede) merriebrok de macro- en micronutriënten die een drachtige/lacterende merrie nodig heeft. Daarnaast zijn werkelijke tekorten vaak moeilijk aan te tonen (magnesium kun je bijvoorbeeld niet of moeilijk testen op basis van bloed, omdat magnesium in de botten wordt opgeslagen). Het enige wat je kunt testen is het voer wat je aanbiedt. Dat is ook precies de reden waarom ik over ben gestapt op Vitalbix (ik voer Breed & Grow i.c.m. Nutrimash voor mijn inmiddels lacterende merrie).

Voorkomen van die tekorten is zeker beter dan genezen, maar ga hierbij vooral af op wat je ziet. Is jouw merrie nog vol genoeg? Is ze attent? Glanst ze? Hoe is haar tandvlees/oogwit? Hoefkwaliteit? Het klinische beeld is echt het eerste waar je tekorten aan gaat zien. Ook als je niet op jouw oog vertrouwd zou je haar afmetingen kunnen meten of foto's kunnen maken periodiek, zodat je goed kunt zien/weten of ze invalt. Ik ben noodgedwongen in het traject van genezen gekomen omdat mijn merrie tijdens de laatste fase van de dracht enorm is ingevallen (de merrie was toen nog niet in mijn eigendom/bezig/invloedssfeer). Op Vitalbix doet ze het echt enorm goed. Het is niet goedkoop, maar te meer omdat ze al tekorten had en Vitalbix heel rijk is aan mineralen en vitaminen en vaak nèt iets boven de dagelijkse behoefte zit, heb ik mij daarbij neergelegd.

Als ik even uitga van de situatie zou ik wel eigenaar zijn geweest van de merrie tijdens de dracht, dan denk ik dat ik de merriebrok in de laatste 3-4 maanden van de dracht aan zou gaan bieden en dan vooral haar behoefte in de gaten houden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 11:18 



 
Profiel   

Ts het gewicht van de merrie is zonder veulen, daarop baseer je het rantsoen.

Dat je shires sober moet voeren zal te maken hebben dat je voer moet zoeken dat laag is in suiker en zetmeel zoals bij iedere koudbloed. Dan maakt het aantal kilo's paard niet uit.

Hoe dek je dan nu de lading met vit A en E want ook dat is belangrijk? Het supplement dat je nu hebt uitgezocht voorziet hier niet in. .

Je kunt ook een merriebrok geven in combi met een balancer. Maar dan nog zou ik gewoon even een paar produkten met elkaar vergelijken.

Mijn mening is dat vitalbiks duur lijkt maar niet is. Verhoudingsgewijs voer ik veel minder Vitalbiks om een hoger resultaat in waardes te bereiken. Uiteindelijk ben je dan toch goedkoper uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 14:20 



 
Profiel   

OYYO schreef
Mijn mening is dat vitalbiks duur lijkt maar niet is. Verhoudingsgewijs voer ik veel minder Vitalbiks om een hoger resultaat in waardes te bereiken. Uiteindelijk ben je dan toch goedkoper uit.


Dat was mijn conclusie ook idd. Ik vind het een erg mooi product en mijn merrie eet het graag. Ik vind het ook fijn dat ik er niet enorm veel kilo's voer in moet 'proppen'. De basis is hier goede kwaliteit hooi, gras indien mogelijk en verder een goede balancer (normaal gesproken), nu dan de Breed & Grow.

Het lijkt mij onnodig ingewikkeld om allerlei balancers en voer te gaan mixen, want dan zou je van alles bij elkaar moeten gaan optellen om te kijken of je dan in z'n totaliteit aan de benodigde vitamines en mineralen komt. Maar goed, iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 14:26 



 
Profiel   

Er is niet 1 goed of fout, want elk paard is anders.

Als een paard nog een tijd wordt gereden is het ook weer anders dan als een merrie alleen altijd drachtig staat en elk jaar een veulen krijgt. En hoe worden ze gehouden en verder gevoerd? Zonder analyse van hooi en of gras weet je niet zeker wat ze al binnen krijgen.

Vroeger gaven we va 8 maanden dracht merrie brok en toen merrie met veulen na ruim een maand de groep in ging op de wei, stonden ze op gras en dat was het. Die eerste zoon is nu 24 en doet het nog steeds super.

Na jaren niks, vorig jaar een veulen uit een dochter gefokt en zij was begin Mei uitgerekend. Zij stond niet zo hoog in het voer en ik wilde haar in conditie houden, maar ze was wel snel dik.
Wij geven altijd vanaf najaar wiesencobs bij als ze niet op gras komen. Ze stonden 24/7 buiten op onze pp, dus wel in beweging.

Het veulen is 5 Mei geboren en loopt er nog steeds bij en drinkt ook nog veel. Vanaf ruim een maand oud begon hij interesse in brokjes te tonen en krijgt hij ook altijd, maar mama's bar is nog steeds het beste.
Moeders, een quarter van 1.45m krijgt nog 2x daags een schep merrie brok en overdag de wiesencobs. En onbeperkt hooi. Ze levert nog steeds niet in. Ze is niet weer drachtig dit jaar.

We hebben een mini merrie van 22 gekocht met haar 18e veulen en zij was echt te mager. Die zijn we 2x daags een halve schep merriebrok gaan geven en ook overdag wiesencobs en verder ook het onbeperkt hooi. Haar zoon is nu 8 maanden ook, maar drinkt iets minder vaak. Beiden veulens eten ook altijd goed hooi.

Onze quarter merrie kwam goed van de nageboorte af en heeft dus nog steeds ruim melk. Ga er vanuit dat de geboorte van de mini ook goed is gegaan zoals ons is verteld.

Op het oog voeren is deels goed, maar dan ben je soms wel te laat als een paard wat mager lijkt te worden bijv.
Voorheen hebben wij voer verkocht en advies gegeven. Ik stelde zelf samen en had echt 10 bakjes, potjes etc staan, maar ben daar weer compleet vanaf gestapt. Ik durf ook best behoorlijk wat te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 14:46 



 
Profiel   

Mijn forse tinker (1.60 m +) heeft vorig jaar een veulen gekregen. De merrie ongeveer twee maanden voor de uitgerekende datum merriebrok gegeven (van Havens), halve schep per keer, 2 x daags. Daar deed ze het prima op! Nageboorte kwam er gelukkig goed af.

Toen veulen 3 weken was noodgedwongen moeten verhuizen naar dag en nacht op de wei in een groep met merries en veulens en vanaf die dag niet meer bijgevoerd, dus alleen op gras.

[ img ]

Ben benieuwd naar jouw veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 15:18 



 
Profiel   

Zelf durf ik de Vitalbix breed and grow niet aan, dit omdat ze het onwijs slecht deed op de DC

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 16:27 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Zelf durf ik de Vitalbix breed and grow niet aan, dit omdat ze het onwijs slecht deed op de DC


DC?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 16:57 



 
Profiel   

Daily Complete

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 19:35 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Daily Complete


Kun je dat uitleggen? Of een link waar dat uitgekomen is, want Vitalbix heeft momenteel mijn voorkeur ten opzichte van andere merriebrok, dus ben benieuwd waar en hoe ze slecht uit de/een/welke daily complete kwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 20:44 



 
Profiel   

Mijn tinker merrie deed het uitstekend op de breed en grow.
Ik had een voer info aangevraagd bij vitalbix want ik huiverde bij het idee aan kilo,s merriebrok.
Alle vitamientjes en geen kilo,s nodig.
Veulentje smikkelde ook al snel mee.
Vond het fijn voer laag in suikers dus veilig om te geven.
En leverd ze te veel in tijdens de lactatie kan je wat lucerne brokjes bij geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 20:55 



 
Profiel   

Daphara, ze deed het er gewoon niet goed op.
Naast dat ze het erg slecht wilde eten, zat ze slecht in haar vacht ( echt rabbig) geen glans meer en opeens giga mok. De mok was met geen mogelijkheid weg te krijgen. Daarnaast 0.0 energie.
Uiteindelijk 2 zakken gevoerd en overgestapt op de Pavo Vital.
Haar vacht knapte weer op, ging weer glimmen en ze kreeg weer energie. Ook de mok verdween weer.
Ik heb haar nu 11 jaar en heeft op de periode na dat ik de Vitalbix voerde nooit geen mok gehad ondanks ze sokken heeft.
Ik zeg hiermee overigens niet dat Vitalbix slecht is hoor, het is gewoon geen geschikt voer voor mijn merrie.
En hierom durf ik haar dus ook niet op de breed and grow te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:30 



 
Profiel   

Duidelijk, dank je

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 09:51 



 
Profiel   

Daphara schreef
caro29 schreef
Ik geef gewoon merriebrok subli




Vanaf wanneer? Hoeveel en hoe bevalt het? Waarom voor die brok gekozen?

Hootje schreef
Ik heb die van mij op de Breed and Grow van Vitalbix gezet, super mooi en vooral gezond veulentje uitgekomen. Merrie at het ook heel graag. Je kan natuurlijk altijd bij vitalbix een gratis voedingsadvies aanvragen!


Edit: Daarnaast gaf ik ook extra vitamine E & magnesium!
[ [url=m/Nef8yz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vitalbix ben ik zelf ook tevreden over, maar de stal waar Pleun gaat bevallen geeft de merriebrok van Pavo, dus ik denk dat het handiger is dat ik haar daar straks aan zet.

Ik heb nu dit supplement besteld (Dochorse heeft 25% korting nu) ik lees er hele goede dingen over.

https://www.dochorse.nl/trm-calphormin.html

TRM Calphormin bevat veel van de stoffen die een drachtige merrie hard nodig heeft.


Ik zou in jou geval haar niet op de Pavo merriebrok zetten maar op de Vitalbix breed en grow.
De suikers en zetmeel in de Pavo passen niet bij jou paard. Aangezien je al Vitalbix voert zou ik deze weg blijven volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 11:34 



 
Profiel   

Shires moet je inderdaad laag in suikers en zetmeel voeren. Dus Vitalbix breed en grow past het beste bij jou paard maar er zijn ook balancers voor drachtige merries bv cavalor nutri grow.

Mijn merries krijgen altijd Action Quality breeding & joints. ( kwpn merries dressuur) naar eigen inzicht. Ik begin 3 mnd van te voren met 1 kg per dag . 2 mnd van te voren met 2 kilo en de laatste maand 3 kg per dag ( dit is een richtlijn want ik heb een iets mollige merrie van 1.65 en een groot ramige van 1.75m) en na de geboorte blijven ze op deze hoeveelheid. Alleen de grote merries van boven de 1.70 m met hele grote veulens gaan na 3 weken soms iets omhoog.
Daarnaast geef ik vitamine E en Magnesium er als supplement bij en Metazoa musclefit HP 23 als extra eiwitten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 11:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen