Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie bekend met aan de nageboorte blijven staan

 
Profiel   

Wij hebben afgelopen november een drachtige merrie gekocht.
Zij heeft al twee maal eerder veulens gehad (niet bij ons dus) en beide keren had ze problemen met de nageboorte.
Bij het eerste veulen kwam de nageboorte er niet zelf af en bij het tweede veulen kwam er maar een gedeelte af.

Nu ben ik aardig bekend met het fokken van paarden. Ik heb zeker 50 drachtige merries begeleid (eerder meer dan minder)
Maar de nageboortes kwamen er altijd netjes af.

Nu denk ik eigenlijk dat het met voer te maken heeft.
Ik denk dat als je een merrie tijdens de dracht goed voert, je minder problemen hebt met aan de nageboorte blijven staan.
Hoe denkt bokt hierover?
Of zit het in de genen van een merrie en moet ik mij gaan voorbereiden dat de kans groot is dat ze weer problemen gaat krijgen met de nageboorte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:00 



 
Profiel   

Dat is eerder een hormoon probleem dan een voerprobleem. Ook kan de placenta te diep in de wand groeien, of de weeen zijn niet krachtig genoeg.
Ik zou me voorbereiden op een spoeling. Dan kan het enkel meevallen als het niet nodig is.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-01-23 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:02 



 
Profiel   

Had het er toevallig nog vorige week over en volgens zowel de dierenarts als de hoefsmid, is zoiets weldegelijk mogelijk en meestal herhaaldelijk een probleem.
Vaak is de oorzaak bv littekenweefsel, een vergroeiing,… in de baarmoeder, waardoor de nageboorte op die plek dus niet of moeilijk loskomt.
Daarom zelf enkele jaren terug een prachtige fokmerrie verkocht om niet meer mee te fokken.
Telkens problemen met nageboorte met een heel gedoe rond spoelen enzo…. Wil je niet opzoeken en is ook voor de merrie best beroerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:04 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat het ligt aan de merrie. Mijn fokmerries krijgen hetzelfde te eten, en eentje blijft altijd aan de nageboorte staan. De andere merries niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:10 



 
Profiel   

Ik denk dat meerdere factoren meespelen, maar het ook voor een groot gedeelte genetisch bepaald is. Bijvoorbeeld Friezen blijven vaak aan de nageboorte staan, lijkt me niet dat bij al die Friezen iets in management zit van bijvoorbeeld voeren waardoor het vaak fout gaat.
Ik zou rekening houden dat het mis kan gaan, en bijvoorbeeld direct na de geboorte oxytocine geven. Genoeg merriehouders die het zelf geven omdat de nageboorte eraan blijft, en dus van de DA het bij voorbaat krijgen zodat ze niet hoeven te bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:11 



 
Profiel   

Ik heb dus een Friese merrie en in overleg met mijn dierenarts 3 spuitjes Oxitocine gekregen. Op die manier kon ik haar zelf al iets geven voordat hij zou moeten komen. Duidelijke afspraken over gemaakt welk spuitje wanneer en op welk moment ik hem zou bellen als het niet gelukt was, zodat hij ook genoeg tijd zou hebben om te komen voordat het echt spannend werd.
Ik heb de merrie ook Vitamine ESL van de paardendrogist gegeven ongeveer 3 weken voor de uitgerekende datum. Al met al was binnen een halfuur de nageboorte er al volledig af. Dus me overal op voor zitten bereiden voor niets :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:15 



 
Profiel   

Vitamine E vanaf 2 maand voor de bevalling bijvoeren. Sindsdien hebben wij geen enkele merrie meer aan de nageboorte gehad. L

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:28 



 
Profiel   

Ik heb ook een merrie die aan de nageboorte bleef staan ... tot ik veranderde van dierenarts.

Bij mijn eerste dierenarts moest ik net als hierboven omschreven zelf oxitocine spuiten. Mijn huidige dierenarts is hier absoluut geen fan van omdat dosering erg belangrijk is en er vaak teveel gespoten wordt en de merrie er hevige krampen van krijgt. Hij is eerder voorstander van het afpellen en houdt ook een langere wachttijd aan. Ik mocht hem pas bellen als na 6 uur de nageboorte er nog niet af was (tegenover doorgaans 3 uur). En rara, na 4 uur kwam de nageboorte er vanzelf af en was helemaal in orde. Zo bleef mijn merrie bleef dus gespaard van die akelige oxitocine.

Verder schijnt ook rozenblad net als bij mensen te helpen voor het samentrekken van de baarmoederspier, en zouden extra vitamine E en selenium vóór de bevalling ook kunnen helpen. Ik heb hier geen ervaring uit eerste hand mee, dus informeer je goed bij je dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:29 



 
Profiel   

Sita_xx schreef
Vitamine E vanaf 2 maand voor de bevalling bijvoeren. Sindsdien hebben wij geen enkele merrie meer aan de nageboorte gehad. L

Super _/-\o_ !

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:30 



 
Profiel   

Bij gewone warmbloeden komt het sowieso weinig voor dus heel veel fokkers zullen er nog nooit een gehad hebben. De wetenschap is er nog niet achter en er is nog geen echte bewezen klinische lijdraad.
Gezond voeren kan nooit kwaad, maar het probleem is complexer dan enkel een mineraal bijvoeren.

Als het er binnen 10-12 uur afkomt is dat eigenlijk nog binnen de ‚normaal‘. Wellicht grijpen sommige DA ook gewoon te snel in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:40 



 
Profiel   

O wauw bedankt voor alle nuttige reacties. _/-\o_
Dat van die vitamine E was inderdaad hetgeen waar ik ook aandacht. Dus ben erg blij dat dit bevestigd wordt.

Ik woon in Noorwegen en de dierenartsen zijn hier niet echt snel |o
Dus ik ga zeker ook regelen dat ik wel oxitocine in huis heb. Zodat ik in nood wel al wat kan geven. En dan de vingers gekruist houden dat er op tijd een dierenarts bij kan komen als dit toch nodig blijkt te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:43 



 
Profiel   

Vitamine e, selenium en extra magnesium. Toeval of niet bij mijn merrie kwam de nageboorte nu wel heel snel er af.
Ga het dit jaar weer geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:45 



 
Profiel   

Het kan verschillende oorzaken hebben, zoals ik ze heb gezien:
Te goed voeren lijkt ook een reden, als merries te vet zijn hebben ze er ook eerder last van zo lijkt het.
Het kan idd zijn dat een merrie het altijd heeft door aanleg. Of bijvoorbeeld de soort, koudbloeden staan er best wel om bekend.
Er kan op het vlies gestaan worden waardoor het afscheurt, er hang dan geen gewicht meer naar buiten en de rest blijft daardoor binnen zitten. (zandzakje kan helpen)
De merrie krijgt geen rust om het af te werken (opdringerige weidegenoot/buurpaard op stal/veulen beschermen)
Een doodgeboren veulen of veulen dat niet of heel laat drinkt (drinken helpt voor de aanmaak van oxytocine door het lichaam)
Nog een reden was een merrie die zulke heftige naweeën had dat de boel vanbinnen zo verkrampte dat ze het niet losliet (die moesten we het jaar daarna juist pijnstilling geven na de bevalling ipv oxytocine)

Wij hebben standaard oxytocine in de koelkast staan, als duidelijk is dat er geen voortgang is gaat er een prikje in, na verloop van tijd nog een. Twee prikken max, daarna hebben we contact met de veearts hoe verder.

Inderdaad niet te veel, dat werkt averechts. 1 tot 1,5 cc is genoeg, na de bevalling zijn ze er gevoeliger voor dan bijvoorbeeld bij spuiten bij vocht na ovulatie.
Oxytocine is geen akelig spul, maar een stof die het lichaam zelf aanmaakt om de nageboorte uit te drijven. Als dit niet gebeurt, is het level wsl te laag en help je het een beetje mee.
Ik vond pellen en spoelen vele malen ingrijpender voor de merrie dan een prikje om de natuurlijke weeën te helpen. En na het pellen en spoelen spuit je ook oxytocine..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:54 



 
Profiel   

SarahJ schreef
Ik heb ook een merrie die aan de nageboorte bleef staan ... tot ik veranderde van dierenarts.

Bij mijn eerste dierenarts moest ik net als hierboven omschreven zelf oxitocine spuiten. Mijn huidige dierenarts is hier absoluut geen fan van omdat dosering erg belangrijk is en er vaak teveel gespoten wordt en de merrie er hevige krampen van krijgt. Hij is eerder voorstander van het afpellen en houdt ook een langere wachttijd aan. Ik mocht hem pas bellen als na 6 uur de nageboorte er nog niet af was (tegenover doorgaans 3 uur). En rara, na 4 uur kwam de nageboorte er vanzelf af en was helemaal in orde. Zo bleef mijn merrie bleef dus gespaard van die akelige oxitocine.

Verder schijnt ook rozenblad net als bij mensen te helpen voor het samentrekken van de baarmoederspier, en zouden extra vitamine E en selenium vóór de bevalling ook kunnen helpen. Ik heb hier geen ervaring uit eerste hand mee, dus informeer je goed bij je dierenarts.

Pellen is ook heel rot voor het paard dus oxitocine hoeft niet erger te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 22:55 



 
Profiel   

Verplaats het topic even naar Kraamstal

F-AM -> KS

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 23:11 



 
Profiel   

Spoelen vond ik eigenlijk tov pellen een hele mooie methode.
Maar ook in dat geval een keer meegemaakt dat het met heel vlot kwam. En een keer dat ook dat wel wat lang duurde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 23:13 



 
Profiel   

Sita_xx schreef
Vitamine E vanaf 2 maand voor de bevalling bijvoeren. Sindsdien hebben wij geen enkele merrie meer aan de nageboorte gehad. L

Ja, doen wij ook en sinds die tijd gaat het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 23:39 



 
Profiel   

Hier ook eens bij een merrie met doodgeboren veulen, lichte druk moeten geven en draaibewegingen naar rechts maken, nageboorte kwam toen idd gewoon los en was ook compleet(was via de telefoon, op aanraden van de dierenarts)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 07:43 



 
Profiel   

Naast spoelen en pellen gebruikt mijn dierenarts al enige tijd de Zeddam methode. Waarbij er lauw/warm water middels een Gardena koppeling de nageboorte ingaat. Daarmee komt het vaak heel mooi eraf. Ipv allemaal ellendige behandelingen. Kost je dus alleen wat warm water. Ik ben daar bij geweest bij een merrie van vriendin van mij, daar merken ze amper wat van. Alleen wat geduld hebben met al het water wat erin gaat. En uiteraard moet dat wel door een dierenarts gedaan worden.
https://youtu.be/mfjR-MTg6ng


Laatst bijgewerkt door Sanet op 27-01-23 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 09:14 



 
Profiel   

Die methode hebben ze bij een merrie op mijn oude stal ook gedaan. Werkte echt super, kwam er vrij eenvoudig daardoor af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 09:19 



 
Profiel   

Sanet schreef
Naast spoelen en pellen gebruikt mijn dierenarts al enige tijd de Zeddam methode. Waarbij er lauw/warm water middels een Gardena koppeling de nageboorte ingaat. Daarmee komt het vaak heel mooi eraf. Ipv allemaal ellendige behandelingen. Kost je dus alleen wat warm water. Ik ben daar bij geweest bij een merrie van vriendin van mij, daar merken ze amper wat van. Alleen wat geduld hebben met al het water wat erin gaat. En uiteraard moet dat wel door een dierenarts gedaan worden.
https://youtu.be/mfjR-MTg6ng

Deze methode bedoelde ik ook met spoelen, het heet dus de Zeddam methode. Weer wat geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 10:08 



 
Profiel   

Dat spoelen ga ik hier zeker overleggen met de DA hier. Dat ziet er prettig uit voor de merrie.

De paarden die ik begeleid heb waren bijna allemaal fjordenpaarden. Die staan echt nog dichtbij de natuur en dat gaat echt zelden fout.
In al die jaren maar drie keer problemen gehad dat een veulen overleed of dood geboren is. En één keer moeten helpen omdat de merrie het niet zelf kon, maar dat is goed gekomen met zowel merrie als veulen.

Nu dus een dølahest. Erg spannend omdat de oude eigenaar dus al aangeeft dat de nageboorte er slecht afkomt.

Dit is de merrie in kwestie
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 14:32 



 
Profiel   

Knappe dame hoor, lekker veel body <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 15:23 



 
Profiel   

Shires staan er ook om bekend aan de nageboorte te blijven staan. Mijn Shire merrie is drachtig en dus ben ik me er in aan het verdiepen.

Afgezien van de genetische aanleg kan het ook te maken hebben met tekorten aan mineralen en bepaalde vitamines. Een Shirefokker die mij begeleid heeft geen merrie meer aan de nageboorte gehad sinds ze al haar merries 4 maand voor de uitgerekende datum op de merriebrok heeft gezet en dat vond ik zelf wel een interessant gegeven.

Ik ben ook een topic begonnen over de voeding van drachtige merries.

[KS] Voeding en supplementen voor drachtige merries?

Sowieso is bekend dat een te lage vitamine E en seleniumgehalte in het rantsoen het risico kan vergroten dat de merrie ‘aan de nageboorte blijft staan’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 22:17 



 
Profiel   

Het is heel verschillend per merrie.
Sommige merries hebben nergens last van. Sommige moet je hoger zetten in vitamine E.
Bij Friezen paarden is het vaak echt een probleem daarom zit in bv in de Action Quality Friezen brok ook meer vitamine E
Maar ik heb ook een merrie die gewoon elk jaar aan de nageboorte blijft staan. Ook voor de merrie heb ik altijd oxytocine in huis. Spuit gelijk na de geboorte en dan na 3 uur weer. Maar vaak eindigd het toch met de dierenarts.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 11:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen