Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie bekend met aan de nageboorte blijven staan

 
Profiel   

Ik ben blij dat mijn theorie over goede voeding en dan met name vitamine E hier bevestigd wordt.
Vanaf vandaag krijgt ze dan ook extra vitamine E bij gevoerd.
Ze stond al op merriebrok, en dat bouwen we langzaam op, richting het eind van de bevalling.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Ik zal proberen om er aan te denken te posten hoe het uiteindelijk gegaan is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 15:21 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de geweldige tip van de vitamine E.
We waren begonnen met de vitamine E in februari, na alle adviezen in dit forum.
En vanochtend is er een mooi merrie veulen geboren.
Nadat de merrie opstond en zich rond draaide om haar veulen te bewonderen viel de nageboorte er al af.

Vitamine E helpt dus echt. +:)+

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 11:14 



 
Profiel   

Wat fijn dat het goed is gegaan ts. Gefeliciteerd met je veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 11:45 



 
Profiel   

Het is al eerder gezegd maar vaak is dit een hormonaal probleem.
Soms zie je dat merries drachtig gespoten moeten worden of dat het veulen ruim overtijd is en de DA oxycotine inspuit om de bevalling op te wekken. Dan gaat er iets niet goed met hormoonafgifte/doorbloeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 11:58 



 
Profiel   

Oxytocine spuiten om een bevalling op te wekken? Ik heb juist gelezen dat dat bij paarden maar zelden goed afloopt ook als het veulen al overtijd is, dan nog is het veulen blijkbaar niet klaar om te komen en zijn er vaak problemen met longen en alertheid etc.
Ik ken dat totaal niet.

Ik ken het gebruik van oxytocine alleen voor merries die vocht in de baarmoeder hebben (na insemineren) of met nageboortes die er niet af willen komen (met het veulen dus al wel geboren).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 12:10 



 
Profiel   

Sanet schreef
Oxytocine spuiten om een bevalling op te wekken? Ik heb juist gelezen dat dat bij paarden maar zelden goed afloopt ook als het veulen al overtijd is, dan nog is het veulen blijkbaar niet klaar om te komen en zijn er vaak problemen met longen en alertheid etc.
Ik ken dat totaal niet.

Ik ken het gebruik van oxytocine alleen voor merries die vocht in de baarmoeder hebben (na insemineren) of met nageboortes die er niet af willen komen (met het veulen dus al wel geboren).


Oh apart. Ik studeer samen met een DA en die gaf aan dit geregeld te doen. Dit werd ook benoemd op mijn studie.
Vaak staat het veulen er binnen 3 uur naast

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 12:42 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met het veulen! Wat super dat alles zo makkelijk ging.

Ik had de merrie ook steeds aan de nageboorte staan. Ondanks dat ie er uiteindelijk wel goed af kwam, elk jaar weer een doodzieke merrie en moeten spoelen. Echt niet leuk. Direct na de geboorte oxy spuiten hielp al goed, maar dit jaar beide dames na de geboorte de nageboorte gewoon vastgehouden en op druk gehouden. Niet trekken. Uiteindelijk na ca 20 minuten gleed ie er super mooi af. Wat ook helpt is de merrie een klein beetje melken. Dan maken ze zelf oxytocine aan waardoor de boel ook verder op gang komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 12:51 



 
Profiel   

Hingarden schreef
Bedankt allemaal voor de geweldige tip van de vitamine E.
We waren begonnen met de vitamine E in februari, na alle adviezen in dit forum.
En vanochtend is er een mooi merrie veulen geboren.
Nadat de merrie opstond en zich rond draaide om haar veulen te bewonderen viel de nageboorte er al af.

Vitamine E helpt dus echt. +:)+

[ [url=m/oFk2lu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Top! Gefeliciteerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 07:41 



 
Profiel   

Sanet schreef
Oxytocine spuiten om een bevalling op te wekken? Ik heb juist gelezen dat dat bij paarden maar zelden goed afloopt ook als het veulen al overtijd is, dan nog is het veulen blijkbaar niet klaar om te komen en zijn er vaak problemen met longen en alertheid etc.
Ik ken dat totaal niet.

Ik ken het gebruik van oxytocine alleen voor merries die vocht in de baarmoeder hebben (na insemineren) of met nageboortes die er niet af willen komen (met het veulen dus al wel geboren).



Eens met bovenstaande.

Dit is echt niet heel gangbaar en ik vind het een beetje gevaarlijk om dit te posten zelfs, met het oog op lezers die misschien denken laat ik mijn merrie eens een handje helpen door te spuiten, of denken 'ik heb nu wel lang genoeg gewacht'.
Het is wellicht anders als een veearts het zelf nodig acht, zelf doet en er dan ook bij betrokken blijft, maar ik zou echt niemand aanraden om dit uit zichzelf te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:41 



 
Profiel   

Nicole288 schreef
Sanet schreef
Oxytocine spuiten om een bevalling op te wekken? Ik heb juist gelezen dat dat bij paarden maar zelden goed afloopt ook als het veulen al overtijd is, dan nog is het veulen blijkbaar niet klaar om te komen en zijn er vaak problemen met longen en alertheid etc.
Ik ken dat totaal niet.

Ik ken het gebruik van oxytocine alleen voor merries die vocht in de baarmoeder hebben (na insemineren) of met nageboortes die er niet af willen komen (met het veulen dus al wel geboren).




Eens met bovenstaande.

Dit is echt niet heel gangbaar en ik vind het een beetje gevaarlijk om dit te posten zelfs, met het oog op lezers die misschien denken laat ik mijn merrie eens een handje helpen door te spuiten, of denken 'ik heb nu wel lang genoeg gewacht'.
Het is wellicht anders als een veearts het zelf nodig acht, zelf doet en er dan ook bij betrokken blijft, maar ik zou echt niemand aanraden om dit uit zichzelf te doen.


Een veulen dat langer zit en opgewekt wordt kan Dysmatuur geboren worden, daarom is een bevalling opwekken bij paarden bijna altijd een heel erg slecht idee En wordt alleen gedaan als de overlevingskans anders nihil is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 17:17 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Hingarden met je mooie veulentje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 17:40 



 
Profiel   

Naar wat ik weet gebeurd het alleen als om wat voor reden de merrie het niet meer trekt.
Maar anders gebeurd het nooit.

Als een merrie aan de nageboorte blijft staan wil vitamine E bijvoeren helpen maar ook niet altijd.
Ik heb een merrie die altijd aan de nageboorte blijft staan. Zelfs als ik direct na de geboorte oxyitocine spuit.
Die merries heb je helaas
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 17:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen