Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Placentitis ervaringen

 
Profiel   

Zondag en maandag was mijn merrie niet helemaal haar zelf. Niet helemaal comfortabel, maar kon er niet mijn vinger op leggen. Nu laat ze al niet snel wat zien maar ze was anders dan anders.
Maandagavond zagen we wat afscheiding aan haar vulva. Voor de zekerheid de kliniek gebeld, gelukkig nam de da op die ik goed kan. Via whats app foto's gemaild.
Ze vertrouwde het niet helemaal dus gelijk voor de andere ochtend een echo ingepland.

Placenta is verdikt, op verschillende punten gemeten en overal verdikt.
Gelijk gestart met medicatie
2x daags antibiotica voor 10 dagen
1x daags metacam voor ca 7 dagen
1x daags regumate dit moeten we blijven geven tot 325/330 dagen dracht.
Ontstekingswaarde in het bloed was 0
Geen uier ontwikkeling nog.
We waren er volgens de da op tijd bij.
Maar de kans dat het veulen blijft zitten is 50/50

Advies: goed in de gaten houden en na 10 dagen opnieuw bloedprikken.

Uitvloeiing is gelukkig gestopt.

Na gesprekken met mensen met ervaring ermee en lezen op internet zie je toch in het advies: veel langer aan de ab.
Onze da is er geen voorstander van, want kan ook echt wel nadelige gevolgen hebben.
Maar goed er zit een verschil in 10 dagen en langdurig.
Maar welke vraag bij mij ook opkwam, is de ontsteking dan wel weg?

Na contact met de da besloten om donderdag een nieuwe echo te maken en kijken of de placenta weer dunner is geworden. En vandaar uit verder kijken wel of niet doorgaan met ab.

Maar wat is de kans dat na het stoppen van de ab het weer terug komt?

Merrie zit vandaag op de 275 dagen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:05 



 
Profiel   

Merrie van een vriendin heeft ook placentitis gehad tijdens de dracht. Begon met iets uitvloeiing. Ene dag meer dan de andere. Merrie begon kort daarop in rap tempo uier aan te maken, waarvan het moeilijk te zeggen was of de bevalling al op gang ging komen, of dat het een bijwerking was van de medicatie. Ondanks langdurig antibiotica, dagelijkse dierenarts bezoeken en nauwlettend monitoren, is de merrie 7 weken te vroeg bevallen van een prematuur veulen. Veulen was reeds overleden.
Het tussentijds staken van antibiotica ben ik niet bekend mee.

Is de merrie bekend met een vieze baarmoeder? Makkelijk drachtig geworden, eerste veulen, tijdens dracht dichtgezet of niet? Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor placentitis.

Het klinkt wel alsof je er goed op tijd bij bent! En goed dat er adequaat wordt gereageerd en passende medicatie wordt gestart! Pas wel op voor jezelf met het toedienen regumate.

Veel sterkte! Ik hoop op een goede afloop voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:38 



 
Profiel   

Zover ik weet hoort uier aanmaken ook bij placentitis. Maar wat naar dat ze het veulen ondanks alle zorg toch te vroeg is verloren.

Nee is haar 3e veulen (2e bij ons).
Andere keren natuurlijk gedekt nu via ki.
Was na de 3e keer insemmineren drachtig.
Niet dicht gezet, is netjes gesloten.
Maar klopt dat er meerdere oorzaken zijn, dat had ik idd ook gelezen.

Bedankt voor je waarschuwing betreft de regumate. Ik draag idd handschoenen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 10:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen