[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4856
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:26

Nou ik mag me nu eindelijk hier ook gaan melden.
In januari heb ik mijn Vingino merrie gekocht. In eerste instantie stond het in het teken van de achterstallige zorg inhalen en haar weer op de rit krijgen. Alle zorg is nu ingehaald en ze is gezond verklaard. We hebben besloten dat we nog heel graag een veulen van haar willen. Ze heeft er reeds 8 op de wereld gezet wat allemaal stuk voor stuk prachtige dieren zijn geworden. Vorig jaar wilde ze bij haar vorige eigenaar niet drachtig worden en daarom moest ze vrijwel direct naar de slacht. Wij hebben uitstel gekregen om haar over te nemen.
Dus nu staat ze bij ons.
We zijn nu twee weken aan het scannen en er zit nog weinig actie is. Wel kleine eieren maar verder niks.
De dierenarts stelde voor om haar hengstig te spuiten. In eerste instantie ben ik daar helemaal niet happuig op. het is nog vroeg in het jaar en weinig zon gehad.
Maar hij zei dat het misschien wel net even het zetje kan zijn wat ze nodig heeft om haar lijf op gang te helpen.
Dinbsdag ga ik weer naar de kliniek en kijken we dan even verder.

Als hengst heb ik New Pleasure uitgekozen. 1 april ook hem mogen bewonderen op de hengstenshow en ben stiekem gek op dat dier ondanks dat hij zich 1 april niet van zijn beste kant liet zien.

Voor mij is het fokken helemaal nieuw en ik hou er rekening mee dat het niet gaat lukken maar ik hoop het wel

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:55

AM: wild thing neemt er de tijd voor

jokonootje: duimen dat je Vingino drachtig krijgt

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:04

Zou ik me ook mogen melden? :)

Wij hebben vandaag voor het eerst op goed geluk gescand omdat de merrie nooit iets toont van hengstigheid. Ze had een geel lichaam op haar linkereierstok en wat kleine eitjes op haar rechtereierstok. Ze is hengstig gespoten en maandag gaan we weer scannen.

Het wordt het tweede veulen voor mijn merrie, ze heeft een heel lief en knap veulen gegeven van Desperado in 2021. Ik ben heel wijs met hem en hou hem voorlopig aan voor de sport, maar hij is wel kort en klein. Daarom kies ik dit jaar Glamourdale om in te zetten op iets meer langgelijndheid. Ik zou het heel erg leuk vinden om een merrie te fokken om uiteindelijk weer mee door te kunnen fokken, maar ja, dat heb je natuurlijk niet voor het zeggen. :P

Mijn merrie is mijn allerbeste vriendin en ze is kort, klein en stevig (net als haar eigenaresse :P ). Ze is springgefokt maar erg veelzijdig en komt ook uit een veelzijdige lijn. Ik heb haar zelf opgeleid van zadelmak tot Z1, maar haar sportieve carrière zit er waarschijnlijk helaas op omdat ze het achter niet meer kan bijbenen.

Afbeelding
Dit is mijn merrie.

Afbeelding
Dit wordt haar date. :D

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:19

Nou ik ga toch is wild doen…
Ik ga mijn Florencio merrie dekken met Perfect Secret <3
Eerste stap richting kleur

Afbeelding

splenius

Berichten: 1109
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:16

welkom Imaginaerum

mooie merrie.
Ik had ook glamourdale gekozen voor mijn wat korte merrie maar haar veulen is zelf korter geworden dan de moeder :o maar het is ver wel een leuk paard geworden nu 8 jaar oud en loopt ZZL

Balko mooie schimmel hengst

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:21

Balko schreef:
Nou ik ga toch is wild doen…
Ik ga mijn Florencio merrie dekken met Perfect Secret <3
Eerste stap richting kleur

[ [url=m/RMGqZg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zit helemaal niet in de kleuren genetica, maar je krijgt toch nooit schimmel, als je merrie zelf geen schimmel is? Of hoe zit dat..

AM_Horses

Berichten: 2623
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:38

De schimmel hengst is leuk.
Schimmel is dominant dus 50% kans op schimmel.

Glamourdale is leuk, hele verschillende nakomelingen van gezien. Maar altijd wel aparte en fijn bewegende paarden

Balko. Super leuke hengst. Ik vindt hem ook gaaf, niet echt een merrie voor helaas.

Imaginaerum. Welkom,leuke combi

Jokonootje. Welkom. Is nog vroeg genoeg. Je kunt gaan schouwen. Eventueel fertile geven om te ondersteunen.

Wild Thing stond helemaal klaar voor de ruin := ze staat er echt perfect voor. Duimen dat zondag ei weg is. Tja ook nog zoiets, met Pasen de dierenarts :roll: bedankt he wild Thing. Maar als het nu gelijk lukt, ben ik dit alweer vergeten..

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:43

Wat ik zie komen er vaak schimmels uit combis met 1 schimmel. Geen idee of het ook echt zo is, maar dat idee heb ik wel

Jokonootje

Berichten: 4856
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:00

Cioccolato schreef:
Wat ik zie komen er vaak schimmels uit combis met 1 schimmel. Geen idee of het ook echt zo is, maar dat idee heb ik wel


Mijn merrie is een schimmel en van de 8 veulens die ze gehad heeft waren er 6 ook schimmel. Als ze me nog een veulen gunt dan ga ik wel uit van een schimmel

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:29

Als het goed is idd 50% kans op schimmel.
Maar paard past verder ook goed bij de merrie en lijntje staat me ook wel aan dus als er geen schimpie uitkomt heb ik nog steeds een mooi papier.

Hier dus ook met pasen AM… maargoed hopelijk in 1 keer raak dan kan ik dr vergeven :')

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:58

Ik ga er maar altijd vanuit dat een schimmel een schimmel geeft _O-
Voor mijn gevoel is het meer 80 20 procent ipv 50 50.

Ik heb ook n schimmel merrie. Maar springen, dus vrij veel voorkomend natuurlijk

splenius

Berichten: 1109
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:25

ik had vroeger een schimmel merrie.
Deze heeft 3 veulens gekregen.
schimmel x schimmel was een donkerbruin veulen
zwart x schimmel was een schimmel veulen
schimmel x schimmel was een schimmel.
Dus ook met schimmel x schimmel hoef je dus geen schimmel te krijgen. ;)

Cioccolato

Berichten: 6624
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:56

Vingers crossed dat ik geen schimmel uit m'n schimmel x schimmel combi krijg _O-

AM_Horses

Berichten: 2623
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 00:46

Jaa dat kan idd. Formidable heeft bij een schimmel merrie ook een kleur veulen gegeven. Die kans is 25 %

Schimmel x schimmel, beide heterozygoot. Kans op; 50% heterozygoot schimmel, 25% homozygoot schimmel en 25% op kleur

Zelf 8 keer geen schimmel gefokt met Formidable :') ik heb mijn schimmel merrie van Formidable maar gekocht :Y)

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:21

Sterker nog, als 1 van de 2 paarden uit de combinatie homozygoot schimmel is fok je altijd een schimmel.
Heterozygoot x kleur is 50% kans.
Heterozygoot x heterozygoot is 75% kans.

Maar kleur x kleur kan nooit schimmel geven :)

Een paar jaar geleden had ik uit een bruingeboren schimmel x bruin een vos, dus het kan altijd verrassen :+

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:33

Idd bij elk gen heb je 50% kans dat het wordt doorgegeven (of 100% in het geval het paard homozygoot is voor dit gen)

Je hoort wel eens rare getallen van ‘mijn hengst geeft 80% z’n kleur door’ maar dat zijn praatjes..

Het zou kunnen dat je op 10 veulens 8 keer de kleur gekregen hebt, maar dat is een te kleine steekproef.. Op grote aantallen trekt dat altijd mooi richting 50/50

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:56

Ik weet toch ook wel van hengsten die opvallend veel creme doorgeven bvb.
Het is maar net welke genen er vaak in de zaadcellen of eicellen zit denk ik. Ik denk dat het wel kan zijn dat een hengst die genen bvb meer aanmaakt. Maar theoretisch gezien is het altijd 50/50 bij heterozygoot.
Ik ben verder geen wetenschapper, maar het is maar een gedachtegang.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:29

Ja maar dat gaat ook op te kleine aantallen zijn.. en merries die ook meespelen hè!
Ik heb nu 2 hengsten met over de 100 veulens en dan zie je dat duidelijker..

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:43

Uiteraard spelen merries mee. Bij dit voorbeeld kijk ik naar veulens op merries zonder verdunning. En dat zijn er toch best veel. Maar natuurlijk zijn dat ook geen 100 veulens.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:17

De combinatie van mijn welsh A merrie

Noardcoupers Porsche V. Twisthoeves G Rhydaman.


Afbeelding
Afbeelding

Ze gaat onder de Palomino hengst Twrog Brenin Aur.

Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2174
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:10

Tinniie schreef:
Ja maar dat gaat ook op te kleine aantallen zijn.. en merries die ook meespelen hè!
Ik heb nu 2 hengsten met over de 100 veulens en dan zie je dat duidelijker..

Precies, de kleurkansen zijn echt zoals ze zijn, dat is statistiek ;) maar bij kleinere aantallen kan het LIJKEN dat de kansen anders liggen.

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:56

Volgend jaar kan ik hopelijk zeggen dat mijne schimmel is :')

Al_Zawraa

Berichten: 2358
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:39

Janinevv, mooie combi!

balko, mooie hengst! Al heb ik geen verstand van niet Arabieren :D Maar hij is heel aansprekend.

imaginaerum, mooi paarden!

Jokonootje, jeetje wat sneu zeg dat ze haar naar de slacht wilden sturen! Sommige mensen hebben ook echt geen gevoel |o Wat fijn dat ze nu bij jullie staat en hopelijk wordt ze bij jullie wel drachtig. Had ze vorig jaar een veulen aan de voet?

Rakizah is weer hengstig, ik kan waarschijnlijk regelen dat het diepvries sperma van de hengst voor haar meegestuurd wordt met het diepvries van de hengst voor Mishrikah (staan allebei in Italië, maar beide op een andere stal). Ik hoor volgende week of het daadwerkelijk gaat lukken. Hopelijk kunnen we dan volgende hengstigheid eindelijk beginnen. Mocht het niet kunnen dan ga ik switchen van hengst, al is het wel waardeloos dat ik dan weer een extra dekking moet kopen, maar goed, ga hier niet langer op wachten.

Aleeyah heb ik donderdagochtend hengstig gespoten, vorige hengstigheid is ze gespoeld. Toen was ze mooi hengstig qua baarmoeder en follikel, maar toonde niks. Dus ik hoop eigenlijk dat ze het deze keer ook gaat tonen. Dinsdagochtend scannen.

Qua schimmels, mijn combinaties van dit jaar zijn ook beide heterozygoot schimmel, dus het zou ook een gekleurd veulen kunnen zijn. Zou ik wel leuk vinden voor een keer, maar goed, de kans op een schimmel is natuurlijk het grootst.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 23:27

Knolselder Dat stelt mij wel een beetje gerust dat jij ook een merrie hebt die zich lang liet dekken en toch drachtig is. Loes heeft zich uiteindelijk 6x laten dekken ( om de dag). En daisy vandaag voor de 7de keer :'). De rest mooi allemaal 3-4x.

Charmfaith Fijn dat ze zich zo goed liet dekken :D mooie hengst ook, heel leuk getekend.

Janinevv Welkom. En idd altijd spannend een maiden dekken. Mooie combi ook *D

Nessinator spannend weer, nu maar afwachten.

Am_horse wild thing heeft er nog zin in :D

Jokonootje Zo heb ik er hier ook 2 die anders ingeslapen waren als ze hier niet stonden. Vreselijk als mensen zo kort door de bocht denken 8)7 gelukkig staat ze nu bij jou. Kwa hengstig spuiten het is idd nog vroeg. Ik wacht hier nog even af tot mei, als dan roosje en Luna nog niet hengstig zijn geweest gaan we scannen en eventueel hengstig spuiten.

Imaginaerun Welkom! Mooie merrie heb je, ik houd wel van dat stevige.

Balko leuk dat je eruit bent :):) wanneer wil je beginnen?


Al_zawraa echt balen dat dat sperma bestellen en bij jou krijgen zo moeizaam gaat. Ik zou er al helemaal stress van krijgen. Hopelijk werken de partijen mee en kun je volgende cyclus beginnen.


Hier hebben de eerste groep merries afgeslagen deze week. Suzy, Fleur, Abby, Chrissy en loes zitten op het wachtbankje :D Daisy is vandaag gedekt en amy mag morgen weer als ze nog wilt. Als die 2 dan ook over de 18 dagen zijn na de laatste dekking, en niet hengstig worden terug, gaan we de eerste ronde laten scannen :o

Balko

Berichten: 1139
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:03

Mijn merrie is vandaag gedekt! Mocht het pakken hebben we t eerste veulen vd hengst *\o/*.
Dinsdag scannen of t ei weg is.

Ik spuit ook nog niet hengstig, zijn nog vroeg genoeg.


Nieky bij mijn merrie duurde de cyclus ook lang nu!