[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selente
Berichten: 1864
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:27

Als ik dit jaar ga proberen te dekken dan ga ik gebruik maken van Pavo Fertile (Vitamine E/Selenium is belangrijk) :j

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:39

Hier ook de pavo fertile maar eens proberen na twee jaar geen dracht. Onderzoeken wezen verder niks uit dus hoop dat dit ons gaat helpen. :o

En we hebben een andere vitamine brok (oerbalans) nu met hogere gehalte aan vitamine A ipv de pavo vital.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:15

hier meld ik mij ook weer,
het eerste veulen is geboren en de merrie gaat eind vd maand geinsemineerd worden. de rest moet nog een veulen krijgen.

ik gebruik bij 1 vd merries ook pavo fertrile heb er goeie ervaringen mee

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:22

vanavond gaan we hier kijken wat de stand van zaken is. Hopelijk een hengstige baarmoeder en een eitje dat af is :D

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:41

Ik twijfel om medio maart te dekken of te wachten tot april.
Heb nu veulen ernaast en met dit weer is t wel behelpen.
En vond n hele nacht erbij zitten met vrieskou ook biets hahaha

AnsoDM

Berichten: 231
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:25

Ik vind april vroeg genoeg


Hier is het nu aan het sneeuwen :brr:

Afbeelding

@luna: en? Was ze klaar?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:37

Ja dat dus Anso.
Maar afgelopen jaar een merrie die 4 cyclussen nodig had om te dragen en dan wordt t meteen zo laat in het seizoen…

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:01

:brr: brr koud is het. Maargoed dit kan je nooit van te voren voorspellen. En in Nederland is is het altijd voor korte duur.

Dinsdag komt de dierenarts een biopt afnemen bij Wild Thing. Heel erg benieuwd.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:48

AM: succes dinsdag! Hoelang duurt het voor je dan de uitslag hebt?

Selente
Berichten: 1864
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:17

Dit weer is echt niet grappig... -O- Ik hou van sneeuw, maar niet als het lente zou moeten worden, haha.

Poh, nee het valt altijd wat lastig te voorspellen. Kan me herinneren dat er ooit op 1 april ook nog sneeuw was. Maar de kans dat het zonnetje er is wordt in april toch wel aanzienlijk groter. In maart zou ik er toch nog niet op durven gokken.

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar eind maart beginnen. Ik voel er toch niet zoveel voor om meer dan 3 rondes te gaan proberen. Dan zal er wel een reden voor zijn denk ik maar.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:00

Selente, na de hengstwissel in 1 keer gepakt dus dat was de reden :j.
Gust kosten ze n jaar lang vreten en stro.

AM wat kan er uit zo’n biopt komen?

Selente
Berichten: 1864
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:46

Haha, ik begrijp dat sommige mensen het doen om welke reden dan ook hoor! Iedereen mag dat gelukkig helemaal voor zichzelf bepalen, toch? Het zou mijn voorkeur gewoon niet zijn. (Moet toegeven dat ik er zelf ook eens over gedacht heb, ivm een jaar niet gepakt…)

Voor mij is het ernaast… Deze merrie gaat sowieso nooit meer weg, heeft afgelopen jaar ook alleen maar gekost om te weten waarom ze een lichte onregelmatigheid heeft. Wel bewust leeg gelaten, nu enkel aan het overdenken omdat dracht haar goed lijkt te doen op de hormonen & maag. Het veulen moet ook maar genoeg opleveren om dan alle kosten eruit te krijgen hè.

Ook benieuwd wat eruit komt AM. :j Las in het DBT23 dat je anders aan het overwegen bent om een fijn ander plekje voor haar te zoeken als uit de biopt zou blijken dat dracht geen optie is?

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:58

Stip.
Ik had al willen beginnen maar stel uit naar eind maart.
Hier kunnen ze in de binnenbak en overdekte longeercirkle. Prima te redden met minder mooi of koud weer.

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:05

Klopt idd. Vindt het heel moeilijk en wil haar het liefst niet kwijt. Maar het is te duur voor mij om een paard aan te houden waar ik niks meer mee kan. Ze is heel graag moeder maar ook vrij lastig in de omgang. Mensen verwachten bij een ouder paard een relaxed rondje te kunnen rijden. Dat kun je bij haar wel vergeten :') ik zat ook nog te denken voor eventueel pleegmerrie.
Voor nu hoop ik natuurlijk gewoon een positieve uitslag van de biopt.
Deze biopt zou aangeven voor hoeveel procent ze kan voldragen

AnsoDM

Berichten: 231
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:11

Ik denk dat ik het vandaag wel beetje al gezien heb. Vanmorgen toen ik vertrok nog geen sneeuw (was wel al aan het sneeuwen) toe plots een 1u30 later lag het vol met sneeuw en levens gevaarlijk op de baan. Rond een uur of 10 was het gedaan met sneeuwen toen kwam de zon en dan was de regen. Tegen dat ik gedaan was met werken was alles al weer weg. Sad :p


@balko: ja ik versta je hoor moeilijk om te kiezen als ze de vorige keer moeilijk drachtig geraakte.

@Am: Hoe lang voor je het resultaat dan hebt? Hopelijk is toch alles in orde.

@selente: hopelijk geraak je er aan uit of je dit jaar weer probeert. Ik kan je helaas niet helpen met middeltjes. Hoop voor je dat als je het probeert wel lukt :) Dat je gezellig kan mee kletsen :)

Hennos

Berichten: 500
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:17

Leuk ik ga mij hier ook melden.

Mijn mooie schwarzwalder fuchs merrie van bijna 5 jaar wil ik voor de 2e keer laten dekken.
In 2022 een heel mooi leuk hengstveulen gefokt. Die nog steeds bij mij op stal staat, hij is al wel van een andere eigenaar. Maar wat een heerlijk koel zachtaardig karakter heeft hij.

Mijn merrie heet Hilde, ze is opgenomen in het schwarzwalder fuchs stamboek 1 en is PSSM1 vrij.
Ik ben bezig om haar te beleren onder het zadel, ze vind het heel leuk om te doen.

Mijn knappe merrie
Afbeelding

Op de keuring 2022 met haar hengstveulen genaamd Djurre Fan Fjoer

Afbeelding

En haar date voor dit jaar. De prachtige hengst Merten. Merten is beschikbaar via vers sperma het wordt voor mij dus de eerste keer dat ik haar laat insemineren, vorige dekking was een natuurlijke dekking.
Merten heb ik in het echt mogen bewonderen en bij hem in de wei gestaan, wat een ongelooflijk koel en zacht dier. ik ben heel benieuwd als wij hier een veulen van krijgen hoe het veulen eruit komt te zien en wat het karakter gaat worden.

Afbeelding

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:35

Helaas hier nog niets... Wel een eitje maar geen hengstige baarmoeder. We hopen dus op meer succes volgende ronde

Kathleen_vW

Berichten: 4287
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:56

Ik meld me ook vast! We gaan er weer met 3 aan de gang dit jaar!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:08

Ik ben ook weer van de partij!

Ik hou waarschijnlijk m’n merrieveulentje van Satinka dit jaar en Satinka zelf gaat naar vrienden.
Ze wordt 17 dit jaar en ik wil haar daar nog een mooie & lange oude dag geven.

Met Jade lukte het niet vorig jaar, dus dat gaan we weer proberen. Ze is afgelopen dinsdag gescand, baarmoeder leek leek beetje hengstig, maar allemaal trosjes kleine eitjes. Op zich niet heel raar voor deze tijd van het jaar en dit weer. Maar ik ga haar 10 dagen regumate geven en dan spuiten.

Ik denk dat ik ook die pavo fertile eens ga geven..

Zij wordt dus als alles goed gaat weer gedekt van Ollie.
Afbeelding
Met daarbij bij elke kleur
25% splash
25% overo
25 % splash + overo
25% solid

AnsoDM

Berichten: 231
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 06:37

@hennos: wat een leuk paard heb je!


iemand die hier ervaring mee heeft? die schuurt zowel staart al juist onder den manen op die plek. Manen zijn nog mooi. DA dacht eerst aan luizen maar niets te zien. Daarna dacht ze te veel suiker dus voer aan het veranderen (deze zal wel veranderen van stalling van zodra er een stal vrij is bij ons waar mijn mira staat. overigens is dit het veulen van 2021 van mira ;) ) . Of Kan dit misschien van overgang zijn van winter naar zomer vacht? Ge kunt het echt gewoon uittrekken en is enigeste plaats dat kaal is.
Afbeelding

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:43

Ik probeerde vorige week mijn merrie te scannen omdat ik dacht dat ze hengstig was (toont bijna niet), maar sloeg zelfs met sedatie nog de dierenarts het licht uit de ogen.

Nu wil ik een supplement proberen. Wat is jullie ervaring met pavo fertile?
Is er ook nog een ander merk dat zoiets op de markt heeft? Of iets anders dat haar hengstigheid bevordert mag natuurlijk ook...

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:17

Ik gebruik ook Fertile ben er erg tevreden over

LaDonna75

Berichten: 2161
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:26

Ik hoop morgen de fertile binnen te krijgen en ga er dan ook mee starten. Ik heb een vriendin die een en ander qua voeding voor me heeft uitgezocht en ze kwam met het advies fertile te gaan voeren.

Muronia

Berichten: 19579
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:35

Ik heb dat even opgezocht maar het is voor merries die hun hengstigheid niet goed tonen? Mijn ouwe toont goed hengstig en heeft ook eisprong maar wou al 3 jaar niet drachtig worden.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:44

Waarom dat bijvoeren als ze t licht uit de ogen van ee da wil slaan? Mis die link even