Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Drachtig? of toch niet....

 
Profiel   

Vorig jaar heeft mijn merrie een veulentje gekregen welke kort na de geboorte overleden is, mijn merrie is toen naar een kliniek gegaan waar een pleeg veulentje was, en in de tijd dat ze daar stond is ze opnieuw geinsemineerd.

Na 3 weken is ze bij ons thuis gescand en was ze drachtig maar ze had vocht in haar baarmoeder en daardoor was het heel onzeker of het wel goed zou gaan..

50 dagen scan was ze dan ook leeg... Helaas , maar het was al later in het jaar, en opnieuw dekken was voor mij niet noodzakelijk dus het verder laten varen.

Hayke had haar pleegveulen en is de hele zomer niet hengstig geweest, pas toen het veulentje weg was, werd ze "hengstig", althans ze pieste als Wessel bij haar stond, maar Wessel reageerde niet op haar gepies verder, ja even knorren maar dan ging hij weer grazen..

Het veulentje had mijn merrie helemaal leeg getrokken, ondanks emmers slobber bijvoer was ze flink schraal geworden en dus ben ik haar flink bij blijven voeren, tot januari, toen stond ze op een keurig gewicht, ze is toen ook niet meer bijgevoerd, beetje biks voor lekker maar verder niets meer..

In Februari viel mij op dat ze zo bollig was onder haar deken en toen ik deze afdeed vond ik haar best buikig...En dat wordt ze steeds meer...

Hieronder wat foto's van Februari tot vandaag..


16 febr
[ img ]

26 febr
[ img ]

5 maart
[ img ]

16 febr
[ img ]

5 maart
[ img ]

26 febr
[ img ]

5 maart
[ img ]

Omdat ze leeg gescand is , ga ik ervan uit dat ik spoken zie, en wacht ik nog even af of ze hengstig wordt in de komende weken, zo niet ga ik er toch maar een veearts bezoekje aan wagen.

Ze zou nu overigens 9 maanden drachtig moeten zijn, rond 15 Mei zou ze dan moeten bevallen...

Wat denken jullie??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 17:18 



 
Profiel   

Ik zou bij zo’n merrie totaal niet denken aan dracht eigenlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 17:37 



 
Profiel   

Ik zou eigenlijk gewoon zsm afspreken om te scannen. Mocht ze drachtig zijn en er tijdens de dracht iets voorvallen qua gezondheid van mama of veulen dan ben je voorbereid.
Is t niks dan weet je dat ook weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 17:43 



 
Profiel   

De kortste klap is inderdaad denk ik gewoon gaan scannen. Dan weet je het meteen zeker en hoef je er niet naar te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 07:48 



 
Profiel   

Ik vind haar ook niet drachtig ogen.
Op stal staat een Friese merrie die in juni uitgerekend is. Die is echt véél ronder dan jouw merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:01 



 
Profiel   

Ik denk van niet, maar het zou wel een mooie verrassing voor jullie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:04 



 
Profiel   

Dat ronder zijn van andere merries zegt mij niet zoveel, Hayke was vorig jaar ook niet zo bijster dik.. puntje is dat het moeilijk te vergelijken is, omdat ze toen in een zeer rijke conditie drachtig is geworden, nu had Hayke een flinke achterstand omdat dat pleegveulen haar echt leeg getrokken had, ze was echt ondanks veel bijvoeren heel mager geworden, dus ja, ze was in januari na heel veel bijvoeren eigenlijk wel weer op een heel mooi gewicht daarna is ze van het bijvoeren afgehaald....

Dit is Hayke vorig jaar met 10 maanden dracht:
[ img ]

Voor het idee, ze was in deze ( veel te rijke) conditie voor ze gedekt werd :
[ img ]



Deze een paar uur voordat er een veulen geboren werd:
[ img ]


Maar ik ga er zelf ook vanuit dat ze níet drachtig is, maar dat ronder worden van haar buik is ( voor ons ) gewoon opvallend te noemen...

Ze wordt overigens morgenmiddag na gekeken... :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 10:29 



 
Profiel   

Buikig kunnen ze ook worden door het ruwvoer.
Ik zie eigenlijk op de foto's van februari tot nu helemaal geen verandering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 12:37 



 
Profiel   

Ben benieuwd wat er morgen uit komt. Ik zou ook zeggen van de foto's 'niet drachtig' maar goed, jij kent je paard het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 12:43 



 
Profiel   

Ik denk ook niet drachtig, maar goed dat je het laat checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 08:14 



 
Profiel   

ben benieuwd of ze wel of niet drachtig is.

Qua buik is het soms echt lastig te zien. Sommige zie je het echt amper aan, terwijl je er bij een ander niet omheen kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 09:50 



 
Profiel   

Ben erg benieuwd wat de uitslag is

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 17:58 



 
Profiel   

De veearts heeft haar nagekeken, ze begreep wel waarom ik haar een verdacht buikje vond hebben, maar ze was met scannen leeg...

Haar baarmoeder is niet helemaal schoon, dus ze vroeg nog of ik dit jaar wilde laten dekken want dan moest dat verder onderzocht en behandeld worden, maar dat wil ik niet, dus dat laten we verder zo..

Hayke is wel weer van haar extra voer af, vind ze helemaal niet leuk :') ,en ik ben wel blij het gewoon te weten hoe het ervoor staat.. :) :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 20:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen