Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Dekens en drachtig

 
Profiel   

Welniet schreef
Misschien maak ik me ook te druk en kan ze prima zonder dek tegen die tijd.. te laat beginnen is is ook een laat veulen en zit je weer met het najaar wat nat en vies kan zijn..


Maar een gezond veulen is dan sterk genoeg. Die van ons staan door weer en wind buiten. Kunnen wel schuilen, maar dan zijn ze al even niet meer pasgeboren.

Wij hebben ze niet naar opfok gedaan, maar zou ook nooit vroeg afspenen en al helemaal niet omdat ene opfok dat wil.

Maar weet helaas nog genoeg fokkers die 1 September al afspenen ongeacht wanneer het veulen geboren is. Soms mag een enkele echt laat veulen erbij blijven.

Maar goed, zoals nu Jan/Feb veulens vind ik echt vreselijk. Staan dagen op stal, moeten ene dekentje op en missen echt een goede start.
En die kleintjes kunnen ook wel wat hebben als ze gezond zijn, maar het blijft allemaal heel teer net geboren natuurlijk en dan kiezen mensen toch ervoor om ze te beschermen tegen alles.

Maar als je ziet hoe mooi het nu overdag is. Hier hebben ze de dekens af nu.

Het ligt er uiteraard aan hoe ze staan. Op de wei is er vaak geen beschutting of schuilmogelijkheid.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 11:00 



 
Profiel   

linda_arnold schreef
Neonlight schreef
Later dekken zodat je niet met dit prutweer zit en een veulen.
Hier is het zo dat fokmerries geen dekens op krijgen gedurende de winter. Mocht er eentje zijn die het wel nodig is vanwege echt geen vacht aanmaken (hoewel we dat nog nooit hebben meegemaakt, paarden kunnen prima een vacht zelf regelen) dan beginnen we pas met dekken dat we zeker niet voor mei een veulen hebben.


Hangt alles in basis niet af van de faciliteiten? Onze merrie met weinig vacht staat in pension. Gemiddeld 8-12 uur op stal in de winter. Bij extreem nat weer soms nog wel een uurtje langer. Die stal is heel goed geïsoleerd en winddicht. Ze heeft ook weinig reden om hierin een dikke vacht aan te maken. Als ik haar vervolgens om 7.00 ‘s morgens naar buiten zet in de stromende regen is ze er na gemiddeld 1,5 uur al klaar mee. Noem het verwend. Maar met een dekentje op duurt het gemiddeld 5/6 uur voor dat ze denkt ‘hoelang’ nog. Terwijl bij normale temperaturen zie je haar bij lange na niet lonken of ze naar binnen kan.

Hier ook vroeg in het seizoen gedekt. 1e veulen, oudere merrie. Je moet ergens beginnen.

Hier blijft ze deken bij >10 graden overdag nu af. Op stal heeft ze hem ook af.


Het heeft zeker met faciliteiten en stalmanagement ook te maken. Maar voor een fokmerrie zijn ook andere faciliteiten en stalmanagement nodig als voor paarden die bereden worden.

Zelf ben ik net als superpony geen voorstander van vroeg dekken, maar het is de trend van tegenwoordig en helaas gaan veel stamboeken daar volledig in mee door de keuringen steeds vroeger te houden. Mei is de ideale maand voor een veulen, gras is dan ook van goede kwaliteit. Maar ja, als ze dan de keuringen al in juni gaan doen ben je te laat met je veulen. Gelukkig bij de stamboeken waar ik actief ben keuringen in augustus en september.

Zelf alleen maar veulens gefokt in mei, juni en juli. Nergens geen problemen mee. Op stal zijn er ook veulens geboren in maart/april, niks als extra zorgen vanwege het weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 23:57 



 
Profiel   

Hi hi, ik lees even mee en ook een vraag.

Wij hebben op stal een merrie, voor het eerst drachtig, en begonnen met kegelen. Ze staat nu op stal 's nachts. Vandaag en morgen is het warm voor de tijd van het jaar maar volgende week krijgen we een paar koude dagen. Moet het veulen dan een deken op? Het is een warmbloed / springpaard, moeder staat ook nog onder een deken (niet mijn paard). Eerste veulen ook voor de eigenaresse. Ik heb zelf (van huis uit) al meerdere veulens geboren zien worden en ook geholpen als dat nodig was maar nooit zo vroeg in het jaar en meestal ponyveulens..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:10 



 
Profiel   

Zolang het veulen droog kan liggen buiten, hoeft dat niet. Lange tijd op een nattere grond liggen kunnen ze wel ziek van worden (veulens liggen gemiddeld veel). Je kunt er natuurlijk altijd een aanschaffen ‘just to be sure’ en dan doen wat je gevoel zegt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 07:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen